Risau Anak Lelaki Suka Main Masak Masak Jangan Sekat Pakar Early Childhood Kongsi 5 Tips Ibu Ayah Boleh Buat


Anak lelaki cenderung suka main masak-masak mungkin menimbulkan kerisauan di hati ibu ayah. Bimbang ia akan mempengaruhi pembentukan karakter menjadi lembut dan sebagainya. 5 tip yang dikongsikan pakar pendidikan awal kanak-kanak ini boleh digunakan.
Banyak kita mendengar keluhan mama papa tentang anak lelaki yang suka bermain dengan permainan anak perempuan. “Anak lelaki saya suka permainan perempuan seperti teddy bear dan masak-masak. Bagaimana hendak atasi tingkah laku ini?”
Menurut Dr. Bustam Kamri, Dekan di Sekolah Sains Sosial, International College Of Yayasan Melaka, memang selalunya ibu bapa amat khuatir apabila anak lelakinya bermain beruang dan masak-masak. Jika dilihat secara positif hal mainan tidak menjadi masalah kerana orang dewasa yang membuat klasifikasi pengkhususan jantina permainan itu sendiri.

TANGGAPAN PENENTUAN MAINAN BERDASARKAN JANTINA PERLU DIUBAH
Masa telah berubah dan tanggapan penentuan permainan mengikut jantina perlu diubah. Secara professional tugas memasak bukan lagi kerjaya yang dimonopoli oleh golongan wanita sebaliknya ‘chef’ (tukang masak) yang terkenal terdiri daripada orang lelaki terutama di hotel-hotel dan restoran-restoran.
Dr Bustam juga turut berkongsi beberapa tips dan info yang boleh ibu bapa lakukan;
#1. PELBAGAIKAN JENIS PERMAINAN DI RUMAH
Begitu juga dengan reka cipta alat mainan itu sendiri. Ibu bapa tidak boleh menyekat minat kanak-kanak untuk bermain. Sebaliknya perlu mempelbagaikan jenis permainan di rumah. Perlu diingat bahawa main adalah suatu proses pembelajaran bagi kanak-kanak.
Menerusi main mereka meneroka sesuatu dengan bereksperimen. Bermain masak-masak adalah meniru kehidupan seharian orang dewasa. Manakala bermain dengan beruang adalah imaginasi untuk berkomunikasi dan berimaginasi menerusi fantasi.

#2. LIBATKAN DIRI DENGAN KETIKA ANAK BERMAIN
Selalunya ibu bapa sebagai pemerhati semasa anak-anaknya bermain dan jarang sekali melibatkan diri bersama anak-anak untuk bermain. Cuba dekati anak walaupun bermain dengan beruang cuba padankan dengan haiwan yang lain. Ajak anak berkomunikasi dengan menggunakan haiwan-haiwan yang sedia ada di sekelilingnya.
Jadikan aktiviti bermain dengan beruang sebagai cetusan galakkan membaca. Ibu bapa hendaklah membacakan buku berkaitan dengan beruang. Terdapat banyak cerita tentang beruang yang boleh mendorong minat kanak-kanak untuk meneroka imaginasi lebih jauh tentang kegagahan dan kepahlawanan.

#3. BERCAKAP DENGAN ANAK  BERKAITAN MAKANAN/ INDUSTRI
Begitu juga halnya main masak-masak boleh menyemaikan minat ke arah kerjaya dengan menunjukkan kejayaan ‘chef’ lelaki yang terkenal.
Dapatkan gambar dan cerita-cerita tentang ‘chef’ di pelbagai lapangan seperti di hotel, restoran dan sebagainya. Kembangkan perbualan anda dengan penyelidikan pemakanan dan hal-hal yang melibatkan industri dan pertanian.
#4. DORONG ANAK LELAKI MENERIMA RISIKO 
Ajar anak-anak lelaki dengan menunjukkan cara melakukan sesuatu perkara bukan sekadar melihat apa yang dilakukannya. Dorong kanak-kanak lelaki untuk menerima risiko. Bukan sahaja risiko pada fizikal tetapi mental dan emosi.
Contohnya bermula main masak-masak, kanak-kanak boleh didorong menerusi perbincangan perkara yang diperlukan untuk masakan. Sayur-sayuran diperlukan dan ibu bapa hendaklah mengajar cara menanam sayur-sayuran atau membawa kanak-kanak ke ladang ternakan.

#5. BERIKAN BIMBINGAN SUPAYA ANAK FAHAM PERSEKITARAN
Semuanya terpulang kepada ibu bapa untuk mengarahkan kanak-kanak kepada yang lebih positif. Jangan biarkan kanak-kanak bermain sendirian tanpa didampingi oleh ibu bapa. Kanak-kanak perlu mendapat perhatian dan bimbingan biar pun hanya sekadar aktiviti bermain, sebenarnya merupakan titik permulaan kanak-kanak belajar memahami tentang persekitarannya.
The post Risau Anak Lelaki Suka Main Masak-Masak? Jangan Sekat! Pakar Early Childhood Kongsi 5 Tips Ibu Ayah Boleh Buat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/risau-anak-lelaki-suka-main-masak-masak-jangan-sekat-pakar-early-childhood-kongsi-5-tips-ibu-ayah-boleh-buat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kuatnya Pengaruh Ayah Dalam Pembentukan Diri Anak Perempuan Kaunselor Kongsi 5 Tips Ayah Boleh Jadi Hero Pertama Anak

Kuatnya Pengaruh Ayah Dalam Pembentukan Diri Anak Perempuan Kaunselor Kongsi 5 Tips Ayah Boleh Jadi Hero Pertama Anak

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 418 hits
Pengaruh ayah sangat kuat kepada pembentukan diri anak perempuan Kalau betul caranya anak perempuan boleh jadi orang yang hebat kuat keyakinan diri 5 tips yang dikongsikan ini boleh dijadikan panduan Ayah figura lelaki pertama yang hadir da...
Tantrum Ada Kaitan Dengan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Boleh Control Dengan 7 Tips Ini

Tantrum Ada Kaitan Dengan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Boleh Control Dengan 7 Tips Ini

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 411 hits
Tantrum adalah salah satu perkara yang biasa bagi kanak kanak dua tahun ke atas Pada fasa ini ibu ayah perlu lah banyakkan bersabar kerana ia ada kaitan dengan perkembangan otak si manja Ibu ini telah berkongsi mengenai tantrum yang dihadap...
Salah Tanggapan Baca Surah Yusuf Masa Hamil Anak Boleh Jadi Comel Ibu Ini Kongsi Manfaatnya Yang Sebenar

Salah Tanggapan Baca Surah Yusuf Masa Hamil Anak Boleh Jadi Comel Ibu Ini Kongsi Manfaatnya Yang Sebenar

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 600 hits
Ada yang beranggapan membaca surah Yusuf masa hamil bukan untuk dapat anak rupa paras comel cantik Tapi ibu ini kongsi manfaat yang sebenar dan amalan yang patut dilakukan bakal ibu dan ayah supaya proses kehamilan kelahiran dipermudahkan A...
Bapa Ini Kongsi Bukan Tak Boleh Beli Mainan Tapi Mak Ayah Kena Pandai Pengaruhi Anak

Bapa Ini Kongsi Bukan Tak Boleh Beli Mainan Tapi Mak Ayah Kena Pandai Pengaruhi Anak

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 522 hits
Anak kecil memang tidak lepas dari mainan Ke mana sahaja dia pergi jika nampak mainan pasti hendak memilikinya Bagaimana cara nak dapat Itu mengikut kreativiti mereka Ada yang menangis ada yang tantrum dan ada yang minta tanpa tangisan Dise...
Guru Tadika Kongsi 4 Punca Anak Menangis Pada Hari Pertama Sekolah 3 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat

Guru Tadika Kongsi 4 Punca Anak Menangis Pada Hari Pertama Sekolah 3 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 600 hits
Menangis pada hari pertama sekolah adalah kebiasaan yang akan berlaku pada hari pertama sekolah Ibu ayah jangan judge anak panik mesti tahu punca anak menangis Hari pertama persekolahan anak mendebarkan bukan sahaja kepada si anak tetapi ib...
Jangan Main Main Hb Rendah Masa Hamil Selain Boleh Jejaskan Janin Jantung Ibu Berisiko Rosak

Jangan Main Main Hb Rendah Masa Hamil Selain Boleh Jejaskan Janin Jantung Ibu Berisiko Rosak

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 573 hits
Anemia atau lebih dikenali sebagai masalah HB rendah banyak dihadapi oleh ibu ibu hamil Walau pun ia masalah yang biasa perkara ini tidak semestinya diambil mudah Dalam jangka masa panjang jantung ibu boleh jadi lemah dan rosak Pemeriksaan ...
Anak 3 Tahun Suka Mengamuk Ibu Bapa Dah Boleh Hukum Sebelum Hukum Lakukan Ini

Anak 3 Tahun Suka Mengamuk Ibu Bapa Dah Boleh Hukum Sebelum Hukum Lakukan Ini

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 404 hits
Macam mana nak atasi anak yang berumur 3 tahun ni Dia suka memberontak mengamuk baling barang jika tak dapat apa yang dia mahu Sebagai ibu bapa tentu sekali kita akan jadi stress dengan perangai dia yang makin hari makin teruk takde perubah...
Awas Anak Tindik Telinga Terlalu Awal Berisiko Tinggi Kena Jangkitan Kuman 4 Tips Ini Boleh Elak Bernanah

Awas Anak Tindik Telinga Terlalu Awal Berisiko Tinggi Kena Jangkitan Kuman 4 Tips Ini Boleh Elak Bernanah

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 434 hits
Tindik telinga adalah satu kebiasaan dalam masyarakat kita Tapi tahukah anda yang tindikkan anak terlalu awal boleh menyebabkan risiko tinggi terjadinya jangkitan kuman Anting anting merupakan perhiasan yang lazim digunakan oleh wanita di s...
Anak Umur 2 Tahun Dah Boleh Pakai Ubat Gigi Berflourida Tapi Dengan Syarat Doktor Gigi Kongsi Tentang Ubat Gigi

Anak Umur 2 Tahun Dah Boleh Pakai Ubat Gigi Berflourida Tapi Dengan Syarat Doktor Gigi Kongsi Tentang Ubat Gigi

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 394 hits
Pemilihan ubat gigi penting untuk anak anda terutama yang berumur 4 tahun ke bawah Tidak semua ubat gigi sesuai untuk anak kecil Ikuti saranan doktor tentang ubat gigi berflorida dan bilakah sesuai digunakan oleh anak anda Doktor anak saya ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music