Ecrl Malaysia Rugi Lebih Besar Sekiranya Dibatalkan



Malaysia dilihat tidak mempunyai pilihan lain dan perlu meneruskan projek East Coast Rail Link (ECRL) bagi menjaga hubungan diplomatik dengan China.

Memandangkan China adalah sebuah kuasa besar, alternatif terbaik yang ada untuk Malaysia hanyalah dengan membawa perjanjian tersebut kembali ke meja perundingan.

Pada awal Pakatan Harapan mengambil alih tampuk pemerintahan kerajaan, beberapa projek mega di Malaysia dikatakan akan dibatalkan dan ada sebahagiannya pula akan ditangguhkan seperti MRT2, LRT3 dan termasuk ECRL.

Namun, perkembangan terbaru menunjukkan projek ECRL akan diteruskan tetapi dengan beberapa pembaharuan dilakukan.

Pejabat Perdana Menteri telah mengumumkan kos ECRL akan dikurangkan kepada RM44 bilion berbanding kos asal RM66.5 bilion.

Ini bermakna akan ada pengurangan kos sebanyak RM21.5 bilion. Selain itu, terdapat juga perubahan lain seperti jumlah keseluruhan stesen, laluan trek yang akan dibina serta peningkatan penglibatan kontraktor tempatan.

Persoalan yang timbul sekarang ialah sekiranya kerajaan Pakatan Harapan berpendapat projek ECRL merupakan sesuatu yang tidak perlu dan hanya membazirkan wang negara, kenapa ia tetap diteruskan?

Menurut Pengerusi Ekonomi LIU Post, Panos Mourdoukoutas, projek ECRL ini adalah sesuatu yang sukar diubah. Sekiranya projek ini dibatalkan, ia hanya akan merugikan kerana banyak kos yang telah dibelanjakan.

Bukan itu sahaja, tahap kebergantungan Malaysia kepada China juga adalah tinggi. 

Pada tahun lepas, China merupakan pasaran eksport terbesar bagi Malaysia dengan nilai sebanyak USD42.5 bilion. Ini jauh lebih tinggi berbanding pasaran eksport Malaysia ke Singapura (USD35.7 bilion) dan Amerika Syarikat (USD33.1 bilion).

Secara kebetulan juga, eksport Malaysia kebelakangan ini telah menurun sebanyak 5.3% kepada RM66.6 bilion pada Februari 2019. Jualan bagi minyak sawit dan barangan yang diperbuat daripada minyak sawit juga telah menurun sebanyak 13.4%.

Seperti yang diketahui, China merupakan salah satu negara terbesar yang membeli minyak sawit dari Malaysia. 

Situasi ini sebenarnya telah memberikan kelebihan kepada China untuk mempunyai lebih ‘bargaining of power’ ke atas Malaysia.

Jelas di sini, sekiranya ECRL dibatalkan, Malaysia akan kerugian besar dan hanya akan menjejaskan hubungan diplomatik dengan China.

Pengumuman berkenaan penerusan projek ECRL ini sebenarnya perlu disambut sebagai berita gembira walaupun terdapat ramai pihak yang kurang bersetuju dengan pembaharuan yang dilakukan.

Di saat negara berdepan dengan keadaan ekonomi yang kurang baik, penerusan projek ECRL ini dilihat sebagai petanda untuk menarik lebih banyak pelabur dari China melabur di Malaysia. 

Seterusnya ini akan membantu merangsangkan lagi ekonomi negara.

Duta China di Malaysia, Bai Tian berpendapat pelaburan dari China mampu memenuhi keperluan pembangunan ekonomi Malaysia dengan fokus utama ialah industri berteknologi tinggi.

Penerusan projek ECRL dilihat penting untuk memulihkan keyakinan pelabur dari China kerana sudah pasti mereka tidak mahu pelaburan mereka nanti akan dibatalkan dan hanya menjadi pelaburan yang sia-sia sahaja.

Salah satu sektor yang akan mendapat pulangan terbesar ekoran penerusan projek ECRL ini ialah minyak sawit di mana Bai Tian menyatakan China kini berminat untuk meningkatkan lagi pembelian minyak sawit dan menggalakkan syarikat-syarikat dari China untuk mengambil tindakan yang sama.

Pada tahun lepas, Malaysia telah mengeksport 3.07 juta tan minyak sawit dan produk berkaitan minyak sawit ke China dengan nilai RM8.38 bilion dan jumlah ini sudah pastinya akan meningkat lagi dengan penerusan projek ECRL.

Sumber: https://kapital.my/2019/04/malaysia-rugi-lebih-besar-sekiranya-ecrl-dibatalkan/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/04/ecrl-malaysia-rugi-lebih-besar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perbezaan Perjanjian Lama Dan Baharu Projek Ecrl Di Malaysia

Perbezaan Perjanjian Lama Dan Baharu Projek Ecrl Di Malaysia

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 357 hits
ECRL APA BEZA SEBELUM DENGAN SELEPAS RUNDINGAN BAHARU DIBUAT Artikel diambil dari Adrian Lim Chee En Latar belakang Perjanjian baharu ECRL antara Putrajaya dengan Beijing bukanlah perjanjian terbaik kerana kerajaan sekarang terpaksa berundi...
Tetap Syukur Gaji Kecil Tapi Berkah Lebih Baik Daripada Gaji Besar Hasil Curang

Tetap Syukur Gaji Kecil Tapi Berkah Lebih Baik Daripada Gaji Besar Hasil Curang

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 318 hits
Senyumperawat com Akhir akhir ini jagad dunia maya disibukkan dengan bertebarannya video yang diindikasi sebagai kecurangan Di balik itu semua pasti tidak ada yang gratis Melihat ini semua kita mestinya bersyukur karena walaupun gaji kecil ...
Projek Ecrl Diteruskan Dengan Kos Lebih Rendah

Projek Ecrl Diteruskan Dengan Kos Lebih Rendah

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 329 hits
Foto AFPPUTRAJAYA 12 April Projek Laluan Rel Pantai Timur akan disambung semula pada kos yang lebih rendah susulan permeteraian perjanjian tambahan antara Malaysia Rail Link Sdn Bhd dan China Communications Construction Company Ltd demikian...
After Reviving The Ecrl Najib S Bandar Malaysia Project Also To Be Revived

After Reviving The Ecrl Najib S Bandar Malaysia Project Also To Be Revived

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 384 hits
After reviving the ECRL Najib s Bandar Malaysia project also to be revived Putrajaya today said the Bandar Malaysia project once promoted by former prime minister Najib Razak would go ahead some two years after it was abandoned The Prime Mi...
Biaya Kampanye Negatif Kelapa Sawit 5 Kali Lebih Besar Dari Iklan Coca Cola

Biaya Kampanye Negatif Kelapa Sawit 5 Kali Lebih Besar Dari Iklan Coca Cola

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 218 hits
Menteri Koordinator bidang Perekonomian Darmin Nasution mengatakan iklan kampanye hitam kelapa sawit gencar dilakukan oleh Eropa salah satunya Italia Negara itu bahkan mengeluarkan biaya 5 kali lebih besar dan masif dari pada iklan Coca Col...
Ecrl Kargo Lebih Menguntungkan Berbanding Penumpang

Ecrl Kargo Lebih Menguntungkan Berbanding Penumpang

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 233 hits
Segmen muatan kargo akan muncul sebagai sektor yang lebih menguntungkan berbanding aliran penumpang menerusi projek Laluan Rel Pantai Timur berikutan kelebihan laluan darat memacu transaksi penghantaran serta memendekkan tempoh perjalanan s...
Wee Is Malaysia Negotiating With China Or Taiwan On Ecrl

Wee Is Malaysia Negotiating With China Or Taiwan On Ecrl

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 313 hits
PETALING JAYA Is Malaysia negotiating with China or Taiwan on the East Coast Rail Link asks MCA president Datuk Seri Dr Wee Ka Siong This was in response to an initial press release issued by the Prime Minister s Office on Friday to announc...
Rundingan Semula Ecrl Buka Lebih Peluang Kepada Rakyat Kata Mahfuz

Rundingan Semula Ecrl Buka Lebih Peluang Kepada Rakyat Kata Mahfuz

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 283 hits
Rundingan semula ECRL buka lebih peluang kepada rakyat kata Mahfuz Dikemas kini 17 minit yang lalu Diterbitkan pada 16 Apr 2
Hidup Lebih Mudah Saksikan Pameran 5g Pertama Di Malaysia

Hidup Lebih Mudah Saksikan Pameran 5g Pertama Di Malaysia

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 323 hits
Satu lagi tanda aras baru bagi segmen telekomunikasi danteknologi di negara kita apabila Pameran 5G Malaysia telah membuka pintu secara rasmi di Putrajaya Acara yang akan dibuka kepada orang ramai hujung minggu ini secara amnya mewakili kom...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid