Ebit Lew Boleh Menyumbang Tiada Kertas Siasatan Di Buka



KUALA LUMPUR - Pihak polis memanggil pendakwah bebas, Ebit Lew berhubung kontroversi yang timbul daripada kerja amal yang dilakukan semasa perintah kawalan pergerakan (PKP).
Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Polis Diraja Malaysia (PDRM), Huzir Mohamed, Lew dipanggil pihak cawangan khas Bukit Aman beriutan reaksi orang ramai berkenaan tindakannya memaparkan aktiviti kebajikan di media sosial dan media massa.
“Berdasarkan pemerhatian, ramai di kalangan masyarakat yang memberi respons positif dan menyokong aktiviti kebajikan yang dilaksanakan.
“Namun, terdapat juga sebahagian yang dilihat kurang senang dengan tindakan mempamerkan aktiviti-aktiviti tersebut di media sosial kerana dilihat seperti mahu menunjuk-nunjuk.
"Kontroversi yang tercetus berkaitan perkara ini telah memaksa pihak polis untuk mengambil tindakan yang sewajarnya bagi memastikan keamanan dan kesejahteraan masyarakat kekal terpelihara," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Jelas Huzir, polis tidak pernah menghalang Lew menyampaikan sumbangan kebajikan dalam tempoh PKP, malah memaklumkan pendakwah itu diberikan kebenaran oleh pihak polis untuk berbuat demikian.
"Polis tidak pernah menghalang beliau berbuat demikian selagi beliau mematuhi garis panduan yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia dan Jabatan Kebajikan Masyarakat,"katanya.
Tambahnya lagi, tiada kertas siasatan yang dibuka ke atas Lew."Bagaimanapun, PDRM ingin menegaskan bahawa tiada sesiapa yang boleh dikecualikan daripada tindakan undang-undang ke atas sebarang pelanggaran yang berkaitan pelaksanaan PKP," tegasnya.
Ebit Lew yang memang dikenali sering melakukan kerja amal, ditimpa kontroversi baru-baru ini berhubung bantuan yang diberikan kepada keluarga daif di Derga, Kedah.
Antara lain penduduk setempat menjadi kecaman orang luar yang menyangka mereka tidak mengendahkan keluarga terbabit, selepas video lawatan itu tular di media sosial.
Beberapa pihak - termasuk kerajaan Kedah dan Lembaga Zakat Kedah - kemudian tampil menjelaskan keluarga berkenaan memang menjadi penerima bantuan tetap.
Lew kemudian memaklumkan beliau telah dipanggil polis untuk memberi keterangan berhubung perkara itu.Beliau juga membuat permohonan maaf atas kontroversi yang tercetus, dan kemudian berkata akan berhenti turun padang menyampaikan bantuan sepanjang perintah kawalan pergerakan (PKP).
Terdahulu, Menteri Besar Kedah Mukhriz Mahathir menafikan dakwaan bahawa siasatan polis terhadap pendakwah bebas Ebit Liew berpunca daripada laporan yang dibuat oleh pihaknya.

Malah, Mukhriz juga mempertimbangkan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang membuat tuduhan sedemikian, terutama di media sosial #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2020/04/ebit-lew-di-benar-menyumbang-tiada.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kekayaan Dipersoal Ebit Lew Mula Buka Cerita Mcm Mana Boleh Berjaya

Kekayaan Dipersoal Ebit Lew Mula Buka Cerita Mcm Mana Boleh Berjaya

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 264 hits
Pelbagai t0m4han yang dilemparkan ke atas Ebit Lew sejak akhir akhir ini sehingga beliau di panggil oleh pihak p0lis Ada yang mempertikaikan sumber pendapatan beliau Hari ini Ebit Lew telah berkongsi sumber pendapatan dan kisah kejaayanKeka...
Tiada Kertas Siasatan Dibuka Terhadap Ebit Lew Kata Bukit Aman

Tiada Kertas Siasatan Dibuka Terhadap Ebit Lew Kata Bukit Aman

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 349 hits
Bukit Aman berkata tiada kertas siasatan dibuka terhadap pendakwah bebas Ebit Liew yang dipanggil polis selepas usaha kebajikannya dilaporkan di media massa dan sosial Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Huzir Mohamed memaklumkan polis terpak...
Selepas Ust Ebit Lew Kembali Menyumbang Abu Syafiq Mula Muat Naik Status

Selepas Ust Ebit Lew Kembali Menyumbang Abu Syafiq Mula Muat Naik Status

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 655 hits
Hari ini kita dapat menyaksikan Ustaz Ebit Lew kembali meneruskan kerja amal beliau selepas berehat sehari gara gara ada individu membuat laporan Meskipun begitu ia langsung tidak mematahkan semangat beliau untuk membantu masyarakat terutam...
Ustaz Ebit Lew Kembali Menyumbang

Ustaz Ebit Lew Kembali Menyumbang

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 776 hits
MESKIPUN berdepan pelbagai kecaman sejak beberapa hari lalu namun ia tidak mematahkan semangat pendakwah bebas Ebit Lew untuk terus menyumbang khidmat baktinya kepada golongan memerlukan Ini dibuktikan menerusi entri terbaharu di akaun Face...
Dakwa Langgar Pkp Polis Buka Kertas Siasatan Terhadap Anak Zahid

Dakwa Langgar Pkp Polis Buka Kertas Siasatan Terhadap Anak Zahid

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 822 hits
Polis berkata pihaknya telah membuka kertas siasatan terhadap anak Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi Nurulhidayah berhubung dakwaan melanggar perintah kawalan pergerakan Siasatan mendapati Nurulhidayah memuat naik gambar di Instagram dengan ...
Rohingya Polis Buka Empat Kertas Siasatan

Rohingya Polis Buka Empat Kertas Siasatan

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 304 hits
PUTRAJAYA Polis membuka kertas siasatan berhubung video audio dan hantaran biadab di media sosial didakwa pelarian Rohingya yang telah menimbulkan kemarahan rakyat Malaysia Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata sebanyak 19 la...
Ebit Lew Dipanggil Bukit Aman Henti Beri Bantuan Secara Langsung

Ebit Lew Dipanggil Bukit Aman Henti Beri Bantuan Secara Langsung

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 518 hits
PENDAKWAH yang kerap menolong golongan fakir dan miskin Ebit Lew hari ini dipanggil oleh Cawangan Khas Bukit Aman bagi memberi penjelasan berkaitan kes tular beliau membantu keluarga daif di Alor Setar Ebit berkata beliau dihubungi Cawangan...
Ustaz Ebit Lew Terpaksa Ke Bukit Aman Selepas Ada Orang Buat Report

Ustaz Ebit Lew Terpaksa Ke Bukit Aman Selepas Ada Orang Buat Report

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 360 hits
Dalam posting terbaru Ustaz Ebit Lew beliau sekali lagi meminta maaf jika menyusahkan sesiapa sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Difahamkan Ustaz Ebit diarah memberi keterangan kepada pihak polis di Bukit Aman berikutan ada yang m...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih