E Wallet Tidak Selamat Bank Negara Buat Apa




E-wallet tidak selamat, Bank Negara buat apa?Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: August 19, 2022 SharePenipuan kewangan atas talian yang semakin berleluasa tidak mengecualikan e-dompet (e-wallet) sebagai platform transaksi.
Menurut Pengarah Komunikasi KEADILAN, Lee Chean Chung, taktik terbaharu berkenaan dikesan membabitkan transaksi kad kredit mahu pun akaun bank atas talian.
“Pendedahan dua kes penipuan online melalui laluan e-dompet telah membuktikan bahawa e-wallet tidak lagi selamat untuk digunakan.
“Mangsa A telah hilang hampir RM2,000 manakala mangsa B mengalami kerugian sebanyak RM50,000. Modus operandi kedua-kedua kes sama, iaitu wang disalurkan daripada akaun bank atau kad kredit mangsa tanpa pengetahuan kepada akaun keldai (mule account) e-wallet, dan kemudian dilesapkan,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN di Petaling Jaya.
Chean Chung yang juga salah seorang pengasas Kumpulan Sokongan Mangsa-mangsa Penipuan Kewangan Online berkata, kumpulan itu baru baru ini telah mencuba membuka akaun e-wallet dengan menggunakan identiti palsu.
Hal yang mengejutkan, katanya, akaun tersebut berjaya dibuka dan dengan beroperasi dengan lancar dalam sistem kewangan atas talian.
“Kumpulan Sokongan Mangsa-mangsa Penipuan Kewangan Online telahpun mendedahkan bahawa akaun e-wallet boleh dibuka secara mudah dengan identiti palsu.
“Wang juga boleh dicarum ke adalam akaun tersebut. Walaupun pengesahan identiti diperlukan apabila wang dikeluarkan daripada ‘akaun’ tersebut, namun ianya telah menunjukkan risiko kebocoran yang bahaya dan membolehkan sindiket menyalurkan wang dalam sekelip mata melalui akaun-akaun palsu ini,” katanya.
Sehubungan itu, ADUN Semambu itu mahu Nank Negara Malaysia (BNM) yang diberi tanggungjawab mengawal selia aktiviti e-wallet agar memantau platform berkenaan secara lebih rapi.
“E-wallet di bawah kawal seliaan BNM melalui Akta Perkhidmatan Kewangan 2013, Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 atau Akta Institusi Kewangan Pembangunan 2002.
“Kami menggesa BNM mengambil tindakan segera menangani kebocoran yang bahaya ini. Pasukan BNM seharusnya membantu rakyat untuk mengesan kepincangan dan kelemahan ini secara proaktif, dan bukan sebaliknya. Keyakinan masyarakat perlu dipulihkan segera sebelum rakyat tertanya-tanya “Mana Bank Negara Malaysia”?” katanya.
Kawal selia ketat sangat penting, kata Chean Chung, kerana kerajaan sejak kebelakangan ini amat menggalakkan pengunaan e-wallet dan memberi pelbagai insentif tunai melalui platform berkenan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/e-wallet-tidak-selamat-bank-negara-buat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bank Negara Urged Not To Increase Interest Rate In September

Bank Negara Urged Not To Increase Interest Rate In September

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 171 hits
Bank Negara is urged to stop increasing its interest rate in September to prevent adding to the burden on loan borrowers To sustain robust economic growth DAP national chairperson Lim Guan Eng said Bank Negara should stop hiking interest ra...
Tips Untuk Melancong Ke Luar Negara Dengan Selamat

Tips Untuk Melancong Ke Luar Negara Dengan Selamat

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 250 hits
Musim cuti telah tiba dan anda tak sabar untuk ke luar negara Ikuti perkongsian ini untuk dapatkan petua agar anda dapat melancong dengan aman dan selamat Setelah sempadan negara banyak dibuka semula dalam fasa endemik ini anda mungkin suda...
Melawat Muzium Galeri Seni Bank Negara Malaysia

Melawat Muzium Galeri Seni Bank Negara Malaysia

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 277 hits
Salam to all readers Melawat Muzium Galeri Seni Bank Negara Malaysia Hari yang sama aku pergi makan Pak John Steamboat BBQ dengan Elly dengan laki dia Alep kiteorang sambung jalan jalan ke Galeri Seni Bank Negara Malaysia pula Bak kata Elly...
Mef Mahu Tarik Pelarian Rohingya Masuk Pasaran Buruh Negara

Mef Mahu Tarik Pelarian Rohingya Masuk Pasaran Buruh Negara

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 148 hits
Presiden MEF Syed Hussain Syed Husman berkata negara memerlukan sekurang kurangnya 1 2 juta pekerja dalam industri pembuatan perladangan dan pembinaan PETALING JAYA Persatuan majikan mahu kerajaan memberi pertimbangan membenarkan etnik Rohi...
Laporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara

Laporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 104 hits
NIK HASYUDEENLaporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara berhubung dengan perolehan kapal peronda generasi kedua Littoral Combat Ship 2 10 Ringkasan Eksekutif Sebelum laporan terperinci ada ringkasan eksekutif yang berbentuk grafik yang memb...
Umno Mula Serang Hina Badan Kehakiman Negara Kata Peguam

Umno Mula Serang Hina Badan Kehakiman Negara Kata Peguam

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 118 hits
agendaily com18 08 2022Peguam bela dan peguam cara Mahkamah Tinggi Muhammad Rafique Rashid Ali Gambar BernamaSeorang peguam bela dan peguam cara berpendapat tindakan dan kenyataan yang dibuat pemimpin UMNO berhubung rayuan akhir Datuk Seri ...
Trak Rafizi Mula Jelajah Seluruh Negara Sabtu Ini

Trak Rafizi Mula Jelajah Seluruh Negara Sabtu Ini

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 109 hits
Insya Allah saya Nurul Izzah Anwar dan rakan rakan yang lain akan mula berkempen setiap minggu menjelajah ke seluruh negara Kami akan mula panaskan enjin trak dan suhu kempen dengan ceramah trakAyuhMalaysia yang pertama bagi kerusi parlimen...
Ketua Hakim Negara Pengerusi Panel Dengar Rayuan Akhir Najib Kes Penyelewengan Src

Ketua Hakim Negara Pengerusi Panel Dengar Rayuan Akhir Najib Kes Penyelewengan Src

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 139 hits
PUTRAJAYA Rayuan akhir kes penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd dihadapi Datuk Seri Najib Razak akan didengar panel lima hakim Mahkamah Persekutuan dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat Turut b...
Kenapa Tidak Pada Peguambela Luar Negara

Kenapa Tidak Pada Peguambela Luar Negara

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 191 hits
Bayangkanlah kalau peguam luar dibenar untuk mewakili Berapa tahun pula agaknya minta tangguhkan untuk peguam ITU mengkaji perlembagaan negara dan kanun acara jenayah serta faseh bahasa Malaysia dan budaya rakyat Malaysia Andaian juga berap...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Lunch Merangkap Dinner Di Nefa Station Ipoh Perak

Dapatkan Ganjaran Besar Apabila Anda Prapesanan Samsung Ai Tv 2024 Hari Ini

Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield