Dulu Saya Pun Hidup Susah Tapi Alvin 10 Kali Lebih Daif Pengetua Menangis Lihat Pondok Usang Pelajar


“Dulu saya pun hidup susah, tapi Alvin 10 kali lebih daif” – Pengetua menangis lihat pondok usang pelajar. Hanya air mata yang mengalir di saat melihat sebuah pondok usang di Kampung Kalabakan di kawasan pedalaman Tawau, Sabah.
Begitulah yang dirasai Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kalabakan yang menyaksikan sendiri ‘rumah’ yang dihuni salah seorang daripada 580 pelajarnya.
Kisah remaja bernama Alvin Sofian mulai tular sejak Khamis selepas kunjungan pengetua ke pondok kecil pelajar Tingkatan Tiga itu dikongsikan di media sosial.
Pengetua sekolah, Arbin Setta, 47, berkata, penemuan pondok kayu usang Alvin disedari selepas mereka dalam proses untuk memberikan bantuan kepada pelajar-pelajar yang kurang bernasib baik.
Tahu Daripada Butiran Pelajar
 
Beliau bagaimanapun berkata, menerusi semakan butiran pelajar, Alvin disenaraikan di bawah pendapatan isi rumah yang berkemampuan di mana pelajar itu di bawah jagaan bapa saudaranya, selepas diserahkan oleh ibunya yang sakit dan tidak mampu menjaganya.
“Kami mengetahui keadaan Alvin daripada pekerja pembersihan di sekolah di mana anaknya baru berkawan dengan Alvin. Anaknya pernah dibawa ke pondok itu sebelum ini.
“Jadi, kami membuat risikan dan mendapati memang Alvin tinggal di pondok itu, kira-kira 30 meter dari rumah bapa saudaranya,” katanya ketika dihubungi mStar Online pada Jumaat.
Arbin yang menjadi pengetua SMK Kalabakan sejak empat tahun lalu mengambarkan keadaan pondok yang menjadi rumah Alvin cukup daif, tanpa sebarang kemudahan elektrik dan mandi di perigi buta berdekatan.
Tambah beliau, Alvin yang berpindah ke sekolah itu sejak setahun lalu memaklumkan dia akan pergi ke rumah bapa saudaranya untuk makan dan minum.
“Sayu hati saya lihat pondok tu. Tak ada kemudahan apapun, dan tidur pun hanya beralaskan tikar saja, selain bantal buruk. Bagi saya, ia tidak boleh dianggap sebagai rumah.
“Pertama kali saya melihatnya, saya mengalirkan air mata sambil terbayangkan anak-anak saya. Dulu pun, saya hidup susah dan menumpang rumah orang, tapi tak sangka keadaan Alvin 10 kali lebih susah,” ujar bapa lima anak itu, sambil menambah bahawa pondok usang itu terletak kira-kira dua kilometer dari sekolah.
Anak Tunggal
 
Menurut Arbin, beliau dimaklumkan bahawa Alvin yang merupakan anak tunggal bekerja sebelah petang di ladang kelapa sawit selepas waktu sekolah bagi menampung perbelanjaan seharian.
Sejak sesi persekolahan dibuka awal bulan ini, katanya, Alvin tinggal di rumah pekerja pembersihan sekolah yang merupakan ibu tunggal dua anak, bersama dua keluarga lain di bawah satu bumbung.
Susulan ‘terjahan’ ke pondok itu dan kisahnya tular, katanya, pihak sekolah dan orang ramai memberikan bantuan wang perbelanjaan dan kelengkapan sekolah.
Mesyuarat Bersama Pihak Sekolah
“Selain itu, saya akan mengadakan mesyuarat bersama pihak sekolah mengenai bentuk bantuan lain bagi meringankan beban Alvin. Kita juga akan meneruskan tabung kutipan mingguan untuk menjaga kebajikan pelajar-pelajar.
“Ini termasuk rancangan untuk mewujudkan asrama di bahagian bawah pejabat guru di SMK Kalabakan bagi menempatkan beberapa pelajar yang kurang bernasib baik seperti Alvin,” katanya sambil menambah bahawa orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan boleh berhubung terus ke pejabat SMK Kalabakan.
Ditanya mengenai status Alvin, Arbin berkata, pihak sekolah sedang berusaha untuk bertemu dengan penjaga Alvin di Kampung Kalabakan termasuk ibu kandungnya yang tinggal di Kota Marudu, Kudat pada minggu depan.
Sumber: MSTAR ONLINE
The post “Dulu saya pun hidup susah, tapi Alvin 10 kali lebih daif” – Pengetua menangis lihat pondok usang pelajar appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/dulu-saya-pun-hidup-susah-tapi-alvin-10-kali-lebih-daif-pengetua-menangis-lihat-pondok-usang-pelajar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sedih Sangat Pelajar Ini Menetap Di Pondok Usang Kerja Menombak Sawit Selepas Ditinggal Ibu Bapa

Sedih Sangat Pelajar Ini Menetap Di Pondok Usang Kerja Menombak Sawit Selepas Ditinggal Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 727 hits
SEORANG pelajar lelaki terpaksa tinggal di sebuah pondok usang selepas ditinggal oleh kedua ibu bapanya yang masing masing beragama Islam dan Kristian Menurut Cikgu Arbin yang berkongsi kisah sedih pelajar tingkatan 3 tersebut remaja bernam...
Kisah Benar Pelajar Darjah 1 Pakai Baju Sekolah Usang Milik Kakaknya Buat Aku Menangis

Kisah Benar Pelajar Darjah 1 Pakai Baju Sekolah Usang Milik Kakaknya Buat Aku Menangis

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 830 hits
SAAT kawan kawan lain menikmati hari pertama persekolaha dengan pakaian dan kelengkapan serba baharu ada hati yang masih kental berbaju lama Ada sesetengah murid yang amat memahami kesusahan keluarga dan akan sanggup untuk memakai pakaian k...
Lebih 7 Tahun Hidup Susah Bersama Suami Apabila Suami Senang Akhirnya Dia Mahu Kahwin Lain

Lebih 7 Tahun Hidup Susah Bersama Suami Apabila Suami Senang Akhirnya Dia Mahu Kahwin Lain

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 518 hits
Bercinta dan kemudian berkahwin perkara biasa yang dilalui setiap insan Tetapi untuk mengekalkan kesetiaan sehingga ke akhir hayat bukanlah satu perkara yang mudah Isu curang sering terjadi dalam kalangan pasangan baik suami atau isteri Tet...
Dulu Hina Ejek Saya Dengan Kakak Tapi Sekarang Syukor

Dulu Hina Ejek Saya Dengan Kakak Tapi Sekarang Syukor

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 712 hits
Ejekan dan penghinaan berubah menjadi sanjungan selepas gambarnya bersama sekawan kerbau tular di media sosial dan mendapat reaksi positif segenap lapisan masyarakat Bagi pelajar tingkatan dua Sekolah Menengah Kebangsaan Padang Midin di sin...
Cikgu Boleh Tak Kalau Saya Tak Beli Dulu Buku Log Tu Mak Saya Belum Mampu Lagi Bisik Si Murid Tapi Respon Gurunya

Cikgu Boleh Tak Kalau Saya Tak Beli Dulu Buku Log Tu Mak Saya Belum Mampu Lagi Bisik Si Murid Tapi Respon Gurunya

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 297 hits
The ReporterMenjadi pendidik nampak mudah di mata orang tetapi hanya yang menggalas amanah itu tahu bebanan yang digalas Tugas seorang guru bukan hanya mendidik malahan juga kadangkala perlu bertukar watak menjadi seperti seorang ibu atau b...
Sepatutnya Aku Luang Lebih Masa Mak Tapi Lebih Pentingkan Teman Wanita Sebak Baca Luahan Hati Lelaki Ini

Sepatutnya Aku Luang Lebih Masa Mak Tapi Lebih Pentingkan Teman Wanita Sebak Baca Luahan Hati Lelaki Ini

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 332 hits
Sepatutnya Aku Luang Lebih Masa Mak Tapi Lebih Pentingkan Teman Wanita Sebak Baca Luahan Hati Lelaki Ini Masa sudah berlalu tidak mungkin boleh dikembalikan semula Oleh sebab itulah kita sering diingatkan untuk hargai masa yang ada sekarang...
Punya Susah Nak Bangun Solat Malam Tapi Lepas Amal 4 Cara Ni Allah Berikan Kenikmatan Bersolat Tahajjud

Punya Susah Nak Bangun Solat Malam Tapi Lepas Amal 4 Cara Ni Allah Berikan Kenikmatan Bersolat Tahajjud

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 751 hits
Punya Susah Nak Bangun Solat Malam TAPI Lepas Amal 4 Cara Ni Allah Berikan Kenikmatan Bersolat TAHAJJUD Ramadhan ini sebenarnya masa terbaik untuk anda membentuk habit atau sikap Tentulah kita nak bentuk sikap yang baik ya tak Nak dapatkan ...
Uncle 70 Tahun Hisap Rokok Masih Hidup Lagi Tapi Cuba Teka Siapa Yang Meninggal

Uncle 70 Tahun Hisap Rokok Masih Hidup Lagi Tapi Cuba Teka Siapa Yang Meninggal

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 521 hits
Uncle 70 tahun hisap rokok masih hidup lagi tapi cuba teka siapa yang meninggal Kerap kali kita mendengar atau membaca kenyataan kebanggaan sesetengah perokok yang mengatakan mereka kebal dari segi kesihatan biarpun sudah lama merokok Atok ...
Saya Ada Tanya Mengapa Dia Menangis Tapi Dia Hanya Menjawab Tak Ada Apa Apa Guru Hadapi Tekanan Dikhuatiri Hilang

Saya Ada Tanya Mengapa Dia Menangis Tapi Dia Hanya Menjawab Tak Ada Apa Apa Guru Hadapi Tekanan Dikhuatiri Hilang

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 291 hits
Saya Ada Tanya Mengapa Dia Menangis Tapi Dia Hanya Menjawab Tak Ada Apa Apa Guru hadapi tekanan dikhuatiri hilang Seorang guru dikhuatiri hilang apabila tidak hadir ke sekolah tempatnya mengajar di sini sejak dua hari lalu Nur Farhana Ibrah...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan