Dulu Diuji Hidup Tak Sempurna Tak Terduga Balasannya Ameena Sofia Anugerah Terindah


Setiap orang ada masa silam mereka yang tersendiri, yang baik dijadikan panduan dan yang kurang baik jadikan pengajaran. Menjadi seorang ibu dan juga ayah membuka mata untuk mensyukuri sebuah nikmat teragung untuk diri kita.
Setiap apa yang kita peroleh dari Dia adalah rezeki untuk kita. Itulah yang dikongsikan oleh pelakon Shakilla Khoriri, baginya anak adalah anugerah yang tidak pernah terjangka untuknya.

Meskipun Tuhan menarik rezeki yang lain darinya, namun Dia telah menggantikan rezeki yang lebih baik, iaitu suami dan anak kesayangannya Ameena Sofia. Tambahnya, meskipun dia mengambil masa lama berehat dari lakonan, namun rezekinya sentiasa ada dan tidak putus.
Dalam perkongsiannya juga, dia bercerita kerana rasa sayang yang mendalam terhadap anaknya sehingga takut untuk melihat anaknya membesar kerana perasaan takut tidak mampu membesarkannya dengan baik. Namun baginya, cukuplah hanya percaya Allah ada untuk melindung dan membantu kita mendidik dan membesarkan anak-anak dengan sebaiknya.
BETUL KATA ORANG,ANAK ITU NYAWA
.
.
Gift yang aku tak pernah jangka.
Sebab perjalanan hidup aku tak berapa baik sebelum ni.
Dugaan demi dugaan.
Jadi impian ada anak tu paling aku tak fikir.
Tak pernah terlintas bagaimana rasanya.
.
Mungkin Allah tarik satu rezeki pada aku tapi dia ganti dengan rezeki sekarang.
Ada suami dan anak.
Dan ada rezeki yang entah mana datangnya walaupun aku break shooting agak lama.
Sampai ada yang kata aku dah stop berlakon apa semua.
Hmmm..No…and NEVER !
.
Setiap hari bila aku tengok muka budak ni aku rasa takut,sedih, kadang rasa tidur tu tak nak bangun sebab tak nak anak ni membesar. Takut sebab terlalu fikir macam mana aku nak besarkan ‘gift’ ni sebaiknya.
Macam mana aku nak didik anak ni dengan pendidikan yang bagus sedangkan aku bodoh. Tapi , aku percaya Allah sentiasa ada untuk lindung dan bantu aku.
Semoga Kita semua kuat mendidik dan membesarkan anak2 dengan sebaiknya.
Anak, anugerah dan hadiah yang paling istimewa untuk AKU , si pendosa
View this post on Instagram
#• . BETUL KATA ORANG,ANAK ITU NYAWA . . Gift yang aku tak pernah jangka. Sebab perjalanan hidup aku tak berapa baik sebelum ni. Dugaan demi dugaan. Jadi impian ada anak tu paling aku tak fikir. Tak pernah terlintas bagaimana rasanya. . Mungkin Allah tarik satu rezeki pada aku tapi dia ganti dengan rezeki sekarang. Ada suami dan anak. Dan ada rezeki yang entah mana datangnya walaupun aku break shooting agak lama. Sampai ada yang kata aku dah stop berlakon apa semua. Hmmm..No…and NEVER ! . Setiap hari bila aku tengok muka budak ni aku rasa takut,sedih, kadang rasa tidur tu tak nak bangun sebab tak nak anak ni membesar. Takut sebab terlalu fikir mavam mana aku nak besarkan 'gift' ni sebaiknya. Macam mana aku nak didik anak ni dengan pendidikan yang bagus sedangkan aku bodoh. Tapi , aku percaya Allah sentiasa ada untuk lindung dan bantu aku. Semoga Kita semua kuat mendidik dan membesarkan anak2 dengan sebaiknya. Anak, anugerah dan hadiah yang paling istimewa untuk AKU , si pendosa
A post shared by SHAKILLA KHORIRI (@shakillakhoriri) on Sep 12, 2019 at 8:32pm PDT

Menjadi tugas ibu ayah untuk mendidik anak-anak menjadi manusia yang berguna. Di sini ada beberapa tip yang boleh diaplikasikan:-
1.Doa
Doa kebahagiaan rumahtangga dan mendapat anak-anak yang soleh dan solehah. Doa yang patut kita amalkan daripada Al-Quran iaitu Surah Al- Furqan ayat 74 yang bermaksud “Ya Allah kurniakan kepada kami pasangan hidup dan anak-anak yang menjadi penyejuk mata hati dan didiklah kami menjadi pemimpin kepada orang mukmin
2.Beri jawapan segera
Beri perhatian kepada anak jika anak bertanya kepada anda. Jangan pula sehingga anak bertanya atau panggil nama anda berulang kali. Seeloknya terus berikan jawapan setelah anak bertanya. “Ye sayang, apa dia. Mama dengar ni…”
SESUNGGUHNYA ANAK-ANAK YANG NAKAL ADALAH ANAK YANG KURANG DIBERI PERHATIAN DARIPADA IBU BAPANYA.

3.Teguran berulang kali
Namun jika kesalahan yang dilakukannya, anda harus menyampaikan mesej kepada anak-anak bahawa anda tidak suka sikapnya. Lakukan dengan cara teguran secara tegas. Beritahu kepada anak secara berulang kali ‘ tak suka’, ‘tak suka’. Contohnya, “Jangan tendang kucing, Allah tak suka, Allah tak suka. Manusia pun tak suka. Sakit kucing tu.” Tegur anak kecil dengan menggunakan pendekataan perasaan supaya mudah mereka faham.Buat baik diberi pujian dan sebaliknya akan dimarahi.
4.Pujian dan pelukan
Jika anak-anak melakukan kebaikkan berilah pujian dan pelukkan. Misalnya membantu anda membasuh pinggan. Berilah pujian berulang kali supaya anak berasa seronok atas kebaikkan yang dilakukannya. Juga peluk anak sebelum pergi sekolah atau bangun pagi supaya kasih sayang semakin menebal dalam diri anak-anak.
5.Hukuman
Sememangnya semua ibu bapa sayang kepada anak-anak. Namun ini tidak bermakna anak yang bersalah atau nakal tidak boleh dikenakan hukuman. Namun hukuman seperti pukul bukan sehingga boleh mencedera atau melukakannya. Adab memberi hukuman antaranya ialah pukul atau rotan di tapak tangan anda secara perlahan dan mesti dalam keadaan serius untuk menunjukkan ketegasan anda terhadap kesalahan yang dilakukannya. Katakan kepadanya, “Mama tak marah tetapi sebab adik buat salah, adik kena terima hukuman.” Bukan mudah untuk mengubah sikap anak menjadi seorang yang berdisplin dan mendengar cakap jika tidak dilakukan secara tegas.
6.Pujuk cara motivasi
Selepas hukuman, anda harus mengucapkan kata-kata motivasi bahawa ia adalah kesan akibat perbuatannya. “Salah adik kan kacau abang sedang tidur”. Namun pastikan anda tidak menghukum anak tanpa usul periksa untuk mengelak rasa tidak puas hati anak-anak sehingga menjejaskan hubungan kasih sayang antara adik beradik. Juga tidak salah jika anda memujuk anak selepas hukuman. Katakan kepadanya, “Mama minta maaf. Mama bukan nak rotan dan marah. Tapi mama nak nasihat adik, mama nak adik jadi orang baik. Bukan anak yang nakal dan tidak mendengar cakap ibu bapa”.

7.Penghargaan
Apabila anak melakukan kebaikkan, sekali sekali berikan penghargaan buat diri anak. Belikan makanan kegemarannya atau hadiah. “Jika adik nak lori tu, janji dengan mak atau ayah jangan gaduh-gaduh dengan abang lagi.”
8.Muhasabah diri
Anda sebagai ibu bapa harus semak diri sendiri adakah kita berjaya didik anak atau tidak. Adakah kita luangkan masa yang banyak bersama-sama anak. Suami juga perlu didik dan kerjasama dengan isteri supaya anak-anak dibimbing dengan cara yang betul.
9.Pemakanan tidak sihat
Cuba elakan memberi anak-anak minum kopi, gula-gula dan gula-gula getah sehinggga anak menjadi seorang remaja. Gula-gula getah dikatakan mempunyai radikal gula yang boleh memberi kesan negatif kepada sikap anak-anak. Gula-gula yang dikemam akan merangsang deria otak. Apabila anak-anak kemam gula-gula dalam mulut dia akan merangsang otak untuk membentuk personaliti yang dikenali sebagai sensitif yang melibatkan sikap pendiam, pendendam, memberontak dan pemarah. Kopi pula yang mengandungi kafein tidak digalakkan kerana ia akan membuatkan anak berjaga malam sehingga sukar bangun awal pagi. Didiklah anak tidur awal supaya anak dapat bangun awal kerana ia adalah ciri-ciri displin bagi seorang anak yang cemerlang.
SUMBER:- Shakilla Khoriri
The post Dulu Diuji Hidup Tak Sempurna. Tak Terduga Balasannya, Ameena Sofia Anugerah Terindah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dulu-diuji-hidup-tak-sempurna-tak-terduga-balasannya-ameena-sofia-anugerah-terindah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menengok Kesederhanaan Hidup Miliuner Cantik Berusia 23 Tahun

Menengok Kesederhanaan Hidup Miliuner Cantik Berusia 23 Tahun

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 182 hits
Alexandra Andresen sekarang berumur 23 tahun Sebelumnya dia masuk daftar miliuner Forbes di 2016 yaitu ketika umurnya 19 tahun Meskipun saat itu Kylie Jenner dinobatkan sebagai miliuner termuda tetapi Alexandra masuk dalam daftar tersebut
Henti Guna Peluru Hidup Datuk Huan

Henti Guna Peluru Hidup Datuk Huan

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 424 hits
Angkatan Tentera Malaysia harus segera menghentikan penggunaan peluru hidup dalam demonstrasi latihan kerana tiada 100 peratus jaminan fokus penembak tepat pada yang disasarkan Sehubungan itu veteran ATM Datuk Huan Cheng Guan meminta angkat...
Ya Rasa Dah Tak Mahu Hidup Suami Kongsi Kisah Isteri Berjuang Lawan Depresi

Ya Rasa Dah Tak Mahu Hidup Suami Kongsi Kisah Isteri Berjuang Lawan Depresi

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 401 hits
Masyarakat hari ini dilihat semakin terdedah kepada gejala despresi tidak mengira tingkat umur Despresi boleh menyebabkan seseorang untuk bertindak di luar pemikirannya malah sehingga boleh menyebabkan kematian Penyakit despresi bukanlah se...
Hidup Ini Adalah Ujian

Hidup Ini Adalah Ujian

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 282 hits
Lelaki yang wajahnya hensem Allah uji dengan dikelilingi perempuan yang mahu menggodanya Perempuan yang mukanya cantik Allah uji dengan rasa mahu sentiasa kelihatan cantik Perempuan yang badannya langsing Allah uji dengan rasa mahu pakai ba...
Kenapa Komando Berlatih Gunakan Peluru Hidup Ini Jawabnya

Kenapa Komando Berlatih Gunakan Peluru Hidup Ini Jawabnya

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 642 hits
Allahyarham antara pegawai terbaik pernah saya jumpa sepanjang berkhidmat dalam Grup Gerak Khas Pemergian arwah adalah satu kehilangan besar khusus buat Rejimen 11 GGK Boleh diibaratkan GGK kehilangan sebutir permata kata mantan Rejimen Sar...
Papa Boleh Hidup Balik Sayunya Pertanyaan Anak Allahyarham Mejar Zahir Hadapi Pemergian Ayah

Papa Boleh Hidup Balik Sayunya Pertanyaan Anak Allahyarham Mejar Zahir Hadapi Pemergian Ayah

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 3356 hits
Kehilangan ayah yang disayangi memberikan kesan mendalam pada jiwa anak Apatah lagi jika pemergian berlaku sekelip mata Demikian perasaan yang dilalui anak kepada anak kepada Allahyarham Mejar Mohd Zahir Armaya Penularan video dan foto bapa...
Mejar Zahir Armaya Meninggal Dunia Ditembak Peluru Hidup

Mejar Zahir Armaya Meninggal Dunia Ditembak Peluru Hidup

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 843 hits
Mejar Zahir Armaya meninggal dunia ketika demonstrasi tembakan peluru hidup Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Petang tadi dikejutkan dengan berita seorang komando Mejar Zahir Armaya anak lelaki kepada pelakon dan pelawak AR Badul ...
Hiburan 5 Ai Kamera Untuk Serlahkan Gaya Hidup Awesome Anda

Hiburan 5 Ai Kamera Untuk Serlahkan Gaya Hidup Awesome Anda

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 280 hits
Bergaya dengan fesyen terkini adalah adalah satu kebiasaan apabila kita mengambil gambar OOTD untuk dimuatnaik ke Instagram Akan tetapi gambar yang baik tidak semestinya bergantung kepada apa yang kita pakai Sekiranya kita mahukan OOTD yang...
Sufian Suhaimi Bakal Lancar Buku Puisi Kisah Hidup

Sufian Suhaimi Bakal Lancar Buku Puisi Kisah Hidup

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 684 hits
Mengikut jejak langkah Fattah Amin Sufian Suhaimi pula bakal melancarkan buku puisi mengenai suka duka kisah hidupnya Buku berjudul Senanduka Sufian Suhaimi The post appeared first on
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan