Dulu Diapit Dengan 5 Exco 1 Speaker Dap Tak Pincang



Kenapa penyokong PH dikatakan bodoh. Mudah aje kerana mereka mudah dimanipulasi. Lihat aje berita Malaysiakini hari ini nak tunjuk kononnya MB Bersatu tak ada kuasa. Macai PH pun bersorak dan sebarlah dalam group Whatsapp mereka.

Sebelum ini diampit dengan 5 exco DAP dan Speaker DAP tak kisah asalkan nak pejahatkan kerajaaan PN. Itu mainan PH yang kencing rakyat. (Daripada 10 Exco PH Kedah, lima daripadanya dari parti DAP, tiga dari Amanah dan dua dari PKR.)
.....

'Diapit 6 exco Umno, MB Bersatu kini tempang'

Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu kini telah menjadi “menteri besar tempang” susulan Umno yang berjaya menguasai majlis mesyuarat kerajaan negeri Perak dengan enam daripada 10 jawatan exco.

Malah, kata Ketua Pembangkang DUN Perak, Dr Aziz Bari, dengan kedudukan itu, Umno boleh menolak sebarang keputusan yang dibuat oleh menteri besar.

“Mulai 12 Mei, majlis mesyuarat kerajaan negeri Perak mempunyai 10 orang ahli exco, iaitu enam orang dari Umno, dua dari Bersatu dan dua lagi dari PAS.

“Dengan kata lain, parti Umno kini menjadi dominasi dan boleh membuat ketetapan menolak sebarang keputusan menteri besar yang kini jelas menjadi minoriti.

“Mengikut prinsip sistem demokrasi berparlimen, enam orang ahli exco Umno boleh mengundi sebulat suara untuk menolak keputusan menteri besar dan inilah hakikat politik setelah Perikatan Nasional membentuk sebuah kerajaan tanpa mandat dari rakyat,” kata Aziz.

Untuk rekod, semasa pentadbiran Pakatan Harapan (PH) bersama DAP, PKR dan Amanah, parti Ahmad Faizal, Bersatu yang juga adalah parti minoriti tetapi tidak ada parti yang mempunyai jumlah majoriti seperti yang dimiliki oleh Umno.

Aziz - yang adalah exco pendidikan, persekitaran, teknologi hijau dan maklumat sebelum ini - menjelaskan bahawa penguasaan Umno kini juga diperluaskan dalam kerajaan tempatan.

“Seperti contoh, di Majlis Bandaraya Ipoh, Umno mempunyai lapan orang ahli majlis, sebaliknya Bersatu hanya mempunyai empat orang saja.

“Keadaan yang tidak seimbang ini bakal mengugat kedudukan menteri besar kerana tanpa sokongan Umno, Ahmad Faizal dijangka akan kehilangan jawatannya,” katanya.

Sehubungan itu, kata Adun Tebing Tinggi berkenaan, PH akan terus menumpukan fokus untuk menyemak dan mengimbang kuasa eksekutif kerajaan Perak demi memastikan mereka berlaku adil serta mengikut prinsip ketelusan, bersih, berintegriti dan bertanggungjawab.

Katanya, pada masa sama, PH akan terus menumpukan fokus menjadi alternatif kepada rakyat Perak supaya gabungan itu menjadi pilihan utama mereka jika pilihan raya negeri diadakan pada bila-bila masa.

Semalam, Speaker Perak Ngeh Koo Ham membuat laporan polis terhadap individu tidak dikenali, yang cuba mengeluarkan dirinya daripda persidangan DUN semalam, tidak lama selepas Sultan Nazrin Shah berangkat.

Ngeh mendakwa bahawa lelaki berkenaan berbuat demikian atas arahan wakil Perikatan Nasional (PN) yang kemudiannya dilantik menjadi Speaker baru.



MR :  Sudah tahukan tak bodoh tak akan sokong PH


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/05/dulu-diapit-dengan-5-exco-1-speaker-dap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Diapit 5 Exco Dap Mb Bersatu Dulu Bukan Sahaja Tempang Tapi Terkontang Kanting

Diapit 5 Exco Dap Mb Bersatu Dulu Bukan Sahaja Tempang Tapi Terkontang Kanting

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 486 hits
Kita tidak lupa dulu tersebar Satu klip video yang menunjukkan Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu mengeluh berkenaan perlu bergelut seorang diri untuk melindungi kepentingan Melayu tersebar di media sosial Macam saya di Perak saya seora...
Bekas T Speaker Dap Ph Ini Muka Tak Malu

Bekas T Speaker Dap Ph Ini Muka Tak Malu

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 304 hits
Bekas Timb Speaker DAP enggan pulang kenderaan rasmi MELAKA Bekas Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri di bawah Pakatan Harapan Dr Wong Fort Pin tetap mendakwa beliau masih memegang jawatan tersebut walaupun dalam Persidangan Pertama Peng...
Kenyataan Speaker Dewan Rakyat Buka Pekung Busuk Muslihat Dap Ph

Kenyataan Speaker Dewan Rakyat Buka Pekung Busuk Muslihat Dap Ph

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 579 hits
Sah DAP PH pembohong besar dan gila kuasa Sungguh memualkan apabila puak DAP PH mendakwa mahu gunakan sidang parlimen nanti untuk bincang isu permasalahan rakyat yang tertekan disebabkan oleh Covid 19 DAP PH berulangkali berkata mereka prih...
Diapit 6 Exco Umno Mb Bersatu Kini Tempang

Diapit 6 Exco Umno Mb Bersatu Kini Tempang

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 337 hits
MALAYSIAKINIMenteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu kini telah menjadi menteri besar tempang susulan Umno yang berjaya menguasai majlis mesyuarat kerajaan negeri Perak dengan enam daripada 10 jawatan exco Malah kata Ketua Pembangkang DUN Per...
Kenapa Aku Setuju Dap Dari Mca

Kenapa Aku Setuju Dap Dari Mca

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 306 hits
AHMAD NIZAM1 DAP bersama dalam PH dan parti saya juga dalam PH Kami ada perjanjian bersama Anggota PH mestilah sama sama sokong PH Itu tak pelik Hubungan bersama yang sah dan rasmi Yang pelik ialah bila parti pak lebai kempen untuk Umno dan...
Dap Mengaku Ph Tiada Majoriti Di Dewan Rakyat

Dap Mengaku Ph Tiada Majoriti Di Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 328 hits
AHLI Parlimen Pekan Datuk Seri Najib Tun Razak berkata DAP telah mengaku bahawa Pakatan Harapan sememangnya tiada majoriti di Dewan Rakyat Di sebalik pelbagai dakwaan mereka terhadap Pakatan Nasional seperti penipu kerajaan pintu belakang d...
Hantu Punya Dap

Hantu Punya Dap

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 835 hits
1 DAP bersama dalam PH dan parti saya juga dalam PH Kami ada perjanjian bersama Anggota PH mestilah sama sama sokong PH Itu tak pelik Hubungan bersama yang sah dan rasmi Yang pelik ialah bila parti pak lebai kempen untuk Umno dan MCA Mereka...
Hannah Yeoh Vs Annuar Musa Tipikal Dap

Hannah Yeoh Vs Annuar Musa Tipikal Dap

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 269 hits
Korang nilai jerla sendiri About 1 300 housing units in Sentul and Bukit Kiara will be demolished and replaced with new housing projects said Federal Territories Minister Annuar Musa He said houses under the new housing project to be implem...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir

Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024