Diapit 6 Exco Umno Mb Bersatu Kini Tempang


MALAYSIAKINI


Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu kini telah menjadi “menteri besar tempang” susulan Umno yang berjaya menguasai majlis mesyuarat kerajaan negeri Perak dengan enam daripada 10 jawatan exco.
Malah, kata Ketua Pembangkang DUN Perak, Dr Aziz Bari, dengan kedudukan itu, Umno boleh menolak sebarang keputusan yang dibuat oleh menteri besar.
“Mulai 12 Mei, majlis mesyuarat kerajaan negeri Perak mempunyai 10 orang ahli exco, iaitu enam orang dari Umno, dua dari Bersatu dan dua lagi dari PAS.
“Dengan kata lain, parti Umno kini menjadi dominasi dan boleh membuat ketetapan menolak sebarang keputusan menteri besar yang kini jelas menjadi minoriti.
“Mengikut prinsip sistem demokrasi berparlimen, enam orang ahli exco Umno boleh mengundi sebulat suara untuk menolak keputusan menteri besar dan inilah hakikat politik setelah Perikatan Nasional membentuk sebuah kerajaan tanpa mandat dari rakyat,” kata Aziz.
Untuk rekod, semasa pentadbiran Pakatan Harapan (PH) bersama DAP, PKR dan Amanah, parti Ahmad Faizal, Bersatu yang juga adalah parti minoriti tetapi tidak ada parti yang mempunyai jumlah majoriti seperti yang dimiliki oleh Umno.
Aziz - yang adalah exco pendidikan, persekitaran, teknologi hijau dan maklumat sebelum ini - menjelaskan bahawa penguasaan Umno kini juga diperluaskan dalam kerajaan tempatan.
“Seperti contoh, di Majlis Bandaraya Ipoh, Umno mempunyai lapan orang ahli majlis, sebaliknya Bersatu hanya mempunyai empat orang saja.
“Keadaan yang tidak seimbang ini bakal mengugat kedudukan menteri besar kerana tanpa sokongan Umno, Ahmad Faizal dijangka akan kehilangan jawatannya,” katanya.
Sehubungan itu, kata Adun Tebing Tinggi berkenaan, PH akan terus menumpukan fokus untuk menyemak dan mengimbang kuasa eksekutif kerajaan Perak demi memastikan mereka berlaku adil serta mengikut prinsip ketelusan, bersih, berintegriti dan bertanggungjawab.
Katanya, pada masa sama, PH akan terus menumpukan fokus menjadi alternatif kepada rakyat Perak supaya gabungan itu menjadi pilihan utama mereka jika pilihan raya negeri diadakan pada bila-bila masa.
Semalam, Speaker Perak Ngeh Koo Ham membuat laporan polis terhadap individu tidak dikenali, yang cuba mengeluarkan dirinya daripda persidangan DUN semalam, tidak lama selepas Sultan Nazrin Shah berangkat.

Ngeh mendakwa bahawa lelaki berkenaan berbuat demikian atas arahan wakil Perikatan Nasional (PN) yang kemudiannya dilantik menjadi Speaker baru.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/05/diapit-6-exco-umno-mb-bersatu-kini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Diapit 5 Exco Dap Mb Bersatu Dulu Bukan Sahaja Tempang Tapi Terkontang Kanting

Diapit 5 Exco Dap Mb Bersatu Dulu Bukan Sahaja Tempang Tapi Terkontang Kanting

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 486 hits
Kita tidak lupa dulu tersebar Satu klip video yang menunjukkan Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu mengeluh berkenaan perlu bergelut seorang diri untuk melindungi kepentingan Melayu tersebar di media sosial Macam saya di Perak saya seora...
Umno Kuasai Exco Peja Kini Jadi Mb Tempang

Umno Kuasai Exco Peja Kini Jadi Mb Tempang

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 215 hits
IPOH Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu kini telah menjadi menteri besar tempang susulan Umno yang berjaya menguasai majlis mesyuarat kerajaan negeri Perak dengan enam daripada 10 jawatan exco Malah kata Ketua Pembangkang DUN Perak Dr A...
Mpt Bersatu Tidak Pernah Setuju Kerjasama Dengan Umno

Mpt Bersatu Tidak Pernah Setuju Kerjasama Dengan Umno

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 226 hits
Ulya Aqamah Husamudin ULASAN Merujuk kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Penerangan BERSATU pusat YB Radzi Jiddin mengenai menghormati pendirian Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu terdapat beberapa perkara yang perlu diperjelaskan sup...
Bermodalkan Dap Umno Perangkap Pas Bersatu

Bermodalkan Dap Umno Perangkap Pas Bersatu

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 314 hits
Ibarat mengupas kacang Ngan Yin cap tangan shj UMNO memerangkap PAS dan sebahagian Bersatu Hanya dgn perniagaan bermodalkan cina DAP keseluruhan kepimpinan PAS disemua peringkat serta sebahagian pimpinan Bersatu telah berjaya dibeli oleh UM...
Ros Sahkan Tun Mahathir Kini Bukan Lagi Pengerusi Bersatu

Ros Sahkan Tun Mahathir Kini Bukan Lagi Pengerusi Bersatu

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 322 hits
KUALA LUMPUR Jabatan Pendaftar Pertubuhan mengesahkan bahawa peletakan jawatan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia pada 24 Februari lalu adalah sah Sehubungan itu dalam satu surat bertarikh 5 Mei dike
Tajuddin Concedes Umno Pas Bersatu Competing At Grassroots Level

Tajuddin Concedes Umno Pas Bersatu Competing At Grassroots Level

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 339 hits
Pasir Salak MP Tajuddin Abdul Rahman conceded that Umno PAS and Bersatu are competing at the grassroots level despite being part of the Perikatan Nasional government At the grassroots level there appears to be competition between Umno Bersa...
Mungkinkah Bersatu Lawan Umno Di Dun Chini

Mungkinkah Bersatu Lawan Umno Di Dun Chini

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 440 hits
Sebelum aku meneruskan tulisan aku ini marilah kita sedekahkan Al Fatihah kepada Allahyarham Datuk Seri Abu Bakar Harun Adun Chini yang telah meninggalkan kita Baiklah perkara yang aku nak tulis pada kali ini berkaitan dengan Pilihanraya Ke...
Mazlan Is A Liar Osman Sapian Denies Johor Bersatu Umno Tiff Resolved

Mazlan Is A Liar Osman Sapian Denies Johor Bersatu Umno Tiff Resolved

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 320 hits
Former Johor menteri besar Osman Sapian has accused state Bersatu chief Mazlan Bujang of lying after the latter said the party s troubles with Umno had been resolved Osman who was present at between Prime Minister Muhyiddin Yassin and Johor...
Pilihan Raya Negeri Johor Jika Umno Bersatu Terus Berbalah

Pilihan Raya Negeri Johor Jika Umno Bersatu Terus Berbalah

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 357 hits
BERITAPerbalahan antara Umno dan Bersatu yang tidak berkesudahan mungkin menyaksikan pilihan raya negeri Johor bakal diadakan tidak lama lagi kata sumber Umno negeri itu Bercakap kepada Malaysiakini petang ini beliau berkata ini akan menjad...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024