Dulu Bila Makan Terus Muntahkan Semula Kini Pantang Tengok Makanan Anak Suka


Pengalaman anak yang cerewet makan memang betul-betul buat ibu buntu. Sampai satu tahap tak tahu dah nak buat macam mana dan akhirnya biarkan je anak tu nak makan apa walaupun tahu mungkin anak akan kekurangan zat untuk membesar.
Bagi seorang ibu ini, Puan Yatie Eimra pengalamannya berdepan dengan masalah anak yang sangat cerewet makan bermula usia 6 bulan hingga 2 tahun lebih benar-benar menguji kesabarannya.
Namun bila memikirkan anak, dia cuba juga cari penyelesaian hingga berjaya membuka selera si kecilnya.
Berikut antara perkongsiannya
Bila sebut tentang menu anak.. Saya pernah lalui masa yang sangat sukar dan sangat menguji kesabaran.. Dak Fydh ni susah sangat nak makan sejak dari 6 bulan hingga 2 tahun++. Sebenarnya masa umur 1½ tahun, dia dah mula nak makan, tapi bila masuk 2 tahun, citarasa dah berubah. Makanan yang dia suka makan sebelum ni pun dia tak nak. Ada juga makanan yang dia tak suka masa kecil, tapi bila dah 2 tahun boleh pula makan. Memang rasa letih sangat sebab start balik episod tak nak makan, ludah & muntahkan makanan.. Ada juga hari-hari yang anak langsung tak nak makan. Dalam seminggu, kiranya 3-4 kali je dia makan. Kalau makan sekalipun, paling banyak dia hanya makan 2-3 sudu kecil je nasi. Dahlah makan sikit, diludah dan dimuntahkannya pula hampir setiap kali makan.
Buat buku panduan menu anak Anak cerewet makan ni, bukan setakat kena pelbagaikan tekstur makanan tapi kena pelbagaikan menu. Macam-macam menu lauk pauk & kudapan saya olah ikut keserasian anak. Walaupun anak hanya makan snek/kudapan je awal-awal dulu, tapi akhirnya dah mula nak makan nasi. Nak tackle anak untuk makan ni, kena ikut selera anak.
Macam Fydh dulu sukakan snek/kuih yang ada rasa manis, saya buat resipi kudapan sihat & tambah madu/kurma/kismis untuk dapatkan rasa manis buah.. Bila anak terbiasa makan (walaupun snek/kudapan sihat), lama dia sendiri timbul rasa nak makan/nak cuba makan nasi.. Alhamdulillah, sekarang ni dah 3½ tahun, dah banyak perubahan walaupun ada masa tertentu anak makan sikit je (sebab tak kena citarasa). Tapi bila betul berselera, dia sendiri akan minta tambah & boleh habiskan hingga ¾ cawan nasi. Sikit sebanyak, rasa berbaloi juga usaha saya selama ni..
Nak pastikan anak makan pun bukannya mudah.
ada masa kena makan sambil bercerita & bawa mainan fav dia kat meja makan
ada masa kena buat macam² helah (sorok nasi dalam nugget, potong halus-halus & sorok sayur)
ada masanya makan sambil main kejar²/main sorok².
biarkan anak makan bersama kawan sebaya/sepupu. Bila anak tengok kawan² makan, lama² dia pun nak belajar makan gak.
kadang² bawa bekal anak & makan kat taman/kat luar untuk tukar suasana baru. (Sebab suasana yang berbeza ni boleh mempengaruhi mood. Bukan setakat anak kurang stres, tapi mak² pun dapat release tension gak )
Mak yang ada anak cerewet makan kena tahu ye, masa makan boleh jadi masa yang sangat stres bagi anak ni sebab dia ‘terpaksa’ makan.. Sebab ada masa kita terpaksa train aka paksa jugak anak makan. Anak yang terlalu bergantung pada susu botol misalnya, kena kurangkan pemberian susu. Kena keraskan hati bila anak merengek nak susu & biarkan anak berlapar kejap supaya anak akan makan jugak walaupun sikit (cara ni saya buat diatas saranan doc pediatrik).
Ada mak yang pernah tanya saya, macam mana saya boleh terus sabar & masak sedangkan anak tetap tak makan/makan sikit. Saya akui memang stres sangat bila anak tak nak makan ni. Percaya atau tak, awal-awal dulu saya pernah hampir mengalami depressi sebabkan masalah anak cerewet makan ni. Bayangkanlah kita tahu anak lapar sampaikan perut berbunyi tapi anak masih jugak tak nak makan. Setiap hari masak 2-3 menu, bila masak ada yang anak jamah 2-3 sudu kecil, yang terus ludah pun ada.
Brokoli goreng tepung antara kesukaan Fydh Usahkan makanan yang dimasak, kfc, roti & biskut sekalipun, semuanya makan 2-3 suap je. Dahlah makan sikit, diludah sampai termuntah pula tu. Awal-awal dulu saya memang malu nak bawa anak makan (bawa bekal) kat luar walaupun kat rumah neneknya & saudara-mara sebab anak akan ludahkan makanan sampai termuntah.
Pernah jugak saya buang semua 3-4 jenis lauk & kudapan yang anak tak nak tu sebab dah terlampau stres. Memang tertekan sangat sebab rasa gagal jalankan tanggungjawab seorang ibu – nak bagi anak makan pun saya tak mampu. Macam-macam menu dah masak, usaha dah buat untuk pastikan anak makan, tapi anak tetap susah nak makan. Lagi tension bila tengok anak orang lain makan dengan berselera & bertambah.
Bertambah stres, sebab saya juga pernah disindir & diperlekeh oleh orang yang lebih tua kononnya saya tak reti bagi makan anak, tak reti suap anak sebab tu anak muntah.. Masa tu hampir seminggu gak saya jadi down, menangis setiap kali bangun pagi sebab buntu nak masak apa lagi & tiap hari marah & jerit kat anak time makan.. Bila dia ludah, saya sumbat je makanan dalam mulut macam cite mak-mak tiri tu.. Masa tu tak kira dah anak menangis ke apa sebab dah stres sangat.. Maafkan ummi sayang.
Tapi alhamdulillah, Allah cepat sedarkan saya & beri saya kekuatan balik. Puncanya, ramai mak-mak yang pm sendiri & ucapkan terima kasih atas perkongsian beberapa resipi sebelum ni. Ada yang cerita anak dah mula nak makan sikit, ada juga anak yang suka resipi kudapan.
Tak kurang juga yang mendoakan anak saya. Saya mula terfikir, walaupun anak sendiri susah nak makan, tapi sekurangnya saya dapat bantu mak lain yang alami masalah anak susah makan. InsyaAllah kalau saya terus berusaha, lambat laun pasti anak akan makan jugak nanti. Mungkin inilah hikmahnya.. Kalau saya tak diuji camni, dah tentu saya pun tak kan share resipi untuk anak cerewet makan ni.
Sejak dari tu saya kuatkan semangat & berazam nak berusaha pelbagaikan lagi menu disamping boleh share dengan mak yang senasib. Selain usaha, kena banyakkan berdoa & sebolehnya elak dari terus stres.
Berbaloi dengan usaha yang dilakukan dan sekarang dah suka makan STRESS – STOP – START AGAIN
Ni personal tip dari saya untuk mak-mak kurangkan stres. Apa yang saya buat bila dah masak macam-macam menu & dah cuba pelbagai cara tapi anak langsung tak nak makan – saya akan berhenti masak untuk sehari untuk elakkan lebih stres (overload stress).. Masa tu saya cuba berikan roti/biskut atau belikan makanan luar (lepas anak masuk 2 tahun) untuk alas perut.. Sekurang²nya anak tak terlalu bergantung pada susu. Esoknya baru masak balik.
Kalau stres berterusan, boleh jadi fedup nak masak untuk anak lagi. Ramai juga mak yang saya jumpa (masa temujanji dengan pakar pemakanan dulu) jadi macam tu & biarkan je anak tak nak makan walaupun dah masuk 4-5 tahun. Alhamdulillah bila saya buat camtu (stop bila stres), tahap stres pun terkawal. Barulah bersemangat balik nak masak lagi walaupun setiap hari pasti ada cabaran berbeza
Pesan saya, mak-mak jangan berhenti berusaha cari menu yang anak serasi. Bila anak makin membesar, citarasa pun akan berubah sebab dah ada personal preferences (macam orang dewasa gak ada yang suka makan durian, ada yang tak suka makan petai, etc). Makanan yang anak tak suka dulu, kena cuba bagi balik.
Boleh jadi anak tetap tak nak makan, tapi boleh jadi gak anak suka bila dah makin besar ni. Kalau boleh buat list/senarai menu yang anak suka makan untuk mudahkan mak sediakan/rotate menu.
Sumber: Yatie Eimra
The post Dulu Bila Makan Terus Muntahkan Semula. Kini Pantang Tengok Makanan Anak Suka appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/dulu-bila-makan-terus-muntahkan-semula-kini-pantang-tengok-makanan-anak-suka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dulu Kata Baru Kahwin Takkan Terus Dapat Anak

Dulu Kata Baru Kahwin Takkan Terus Dapat Anak

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 331 hits
PRK CAMERON Bekas perdana menteri Najib Razak tekal meneruskan serangan sinisnya terhadap PH Kali ini beliau menyindir kegagalan kerajaan dalam menunaikan manifesto mereka dengan analogi baru Bercakap di Kampung Lubuk Kulit di Padang Tengku...
Bahaya Ke Kalau Suka Makan Makanan Masam Masam

Bahaya Ke Kalau Suka Makan Makanan Masam Masam

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 86 hits
Siapa kat sini suka sangat makan jeruk asam masin dan apa jua makanan yang dijerukkan Penulis tidak sudah lama betul penulis berpantang dari mengambil makanan jeruk atau yang masam masam Sebabnya memang penulis tidak tahan dengan makanan ma...
Saya Rasa Sangat Malu Dan Sedih Anak Makan Sisa Makanan Dari Tong Sampah Di Sekolah

Saya Rasa Sangat Malu Dan Sedih Anak Makan Sisa Makanan Dari Tong Sampah Di Sekolah

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 123 hits
SAYA sangat malu dan sedih selepas dimaklumkan anak makan sisa makanan dari tong sampah di sekolah kata mualaf Mardinah Dabe Martin 35 ketika ditemui di rumah sewanya di Perumahan Taman Rakyat Jaya Dungun Dia yang mengakui tidak mempunyai d...
Pentingnya Bagi Peluang Anak Makan Sendiri Comot Makanan Tumpah Ke Lantai Nombor Dua

Pentingnya Bagi Peluang Anak Makan Sendiri Comot Makanan Tumpah Ke Lantai Nombor Dua

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 60 hits
Anak yang boleh duduk sendiri dah boleh mula di ajar makan sendiri Cara ini walaupun nampak comot dan macam tak mengenyangkan si anak tetapi baik untuk melatih sikap berdikari bila besar Tiadalah sikap nak bergantung sepanjang masa Sebenarn...
Menteri Lantik Kroni Dulu Najis Haram Sekarang Dah Boleh Makan

Menteri Lantik Kroni Dulu Najis Haram Sekarang Dah Boleh Makan

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 61 hits
Alasan dia ini Boleh menang anugerah Tak ada masa Sibuk kira telur atau ikan kembung Kenapalah malu malu Nak tolong member cakap saja
Kepoin Cantiknya Sienna Anak Ben Marshanda Yang Kini Makin Dekat Dengan Ibu Sambungnya

Kepoin Cantiknya Sienna Anak Ben Marshanda Yang Kini Makin Dekat Dengan Ibu Sambungnya

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 43 hits
Hubungan antara Ben dan Marshanda yang baik menjadikan Sienna tumbuh menjadi anak yang ceria Pun peran Nesya yang sangat total meski statusnya hanya ibu sambung
Anak Gadis Arwah Mr Os Cipta Kejayaan Membanggakan Di Mesir Kini Bergelar Seorang Doktor

Anak Gadis Arwah Mr Os Cipta Kejayaan Membanggakan Di Mesir Kini Bergelar Seorang Doktor

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 86 hits
Siapa sahaja yang tidak mengenali pelawak terkenal tanah air iaitu Mr Os yang pernah menggegarkan industri hiburan negara dengan lawak jenaka menghiburkan Bagaimanapun allahyarham Mr Os telah pergi menemui pencipta Nya pada bulan April tahu...
Anak Kecil Memang Suka Main Tembak Tembak Tahu Sebabnya

Anak Kecil Memang Suka Main Tembak Tembak Tahu Sebabnya

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 115 hits
Seingat sayalah cuma anak perempuan saya yang tidak betul betul minat dengan permainan tembak tembak semasa dia masih kecil Bila dah besar ni je ada nampak kecenderungan bermain permainan tembak tembak samada permainan video arked atau perm...

Aku Diceraikan Suami Disebabkan Janda Ini Baru Kenal Sebulan Suami Jandakan Isteri Demi Janda Pilihan

Rahsia Tmj Terbongkar Lagi

Sheila Menangis Di Set Terakhir Ketuk Ketuk Ramadan Jinggo Akui Kos Tinggi Punca Tamatkan Program

Rupanya Janda Anak Satu Lahir Tanpa Diundang Nenek 63 Tahun Subahat Buang Bayi Di Masjid

Cara Orang Arab Atasi Rambut Kelemumur Dan Gugur Memang Berkesan

Bergaduh Macam Mana Sekali Pun Suami Isteri Tolong Jangan Sesekali Tidur Berasingan

Syed Saddiq Dedah Permintaan Tmj

Sepinggan Nasi Sup Bersama Telur Dadar Rm50 Mahal Tidak



6 Fakta Menarik Tentang Aardvark Yang Ramai Tak Tahu

7 Anime Popular Karya Fujio F Fujiko selain Doraemon

Peristiwa Dagen H Hari Kacau Bilau Sistem Trafik Jalan Raya di Sweden

8 Kes Jenayah Berkaitan Permainan Video

Ini Sebab Kenapa Pesawat Boeing 737 Max 8 Terhempas Dua Kali Baru Baru Ini


Anwar Akui Sukar Tugas Menteri Kewangan Sekarang

Penasihat Najib Habibul Rahman Dapat Rm2 5 Juta Dari Bosskur

Jom Masak Untuk Hari Ini Ikan Tongkol Berempah

Ex Igp Told Us To Hold On When Graves Discovered Witness Tells Rci

Witness Najib Authorised Src S Nik Faisal To Manage His Ambank Accounts

Acer Nitro 5 Gaming Laptop Starts From Rm3 499 Available In May