Dulu Bila Makan Terus Muntahkan Semula Kini Pantang Tengok Makanan Anak Suka


Pengalaman anak yang cerewet makan memang betul-betul buat ibu buntu. Sampai satu tahap tak tahu dah nak buat macam mana dan akhirnya biarkan je anak tu nak makan apa walaupun tahu mungkin anak akan kekurangan zat untuk membesar.
Bagi seorang ibu ini, Puan Yatie Eimra pengalamannya berdepan dengan masalah anak yang sangat cerewet makan bermula usia 6 bulan hingga 2 tahun lebih benar-benar menguji kesabarannya.
Namun bila memikirkan anak, dia cuba juga cari penyelesaian hingga berjaya membuka selera si kecilnya.
Berikut antara perkongsiannya
Bila sebut tentang menu anak.. Saya pernah lalui masa yang sangat sukar dan sangat menguji kesabaran.. Dak Fydh ni susah sangat nak makan sejak dari 6 bulan hingga 2 tahun++. Sebenarnya masa umur 1½ tahun, dia dah mula nak makan, tapi bila masuk 2 tahun, citarasa dah berubah. Makanan yang dia suka makan sebelum ni pun dia tak nak. Ada juga makanan yang dia tak suka masa kecil, tapi bila dah 2 tahun boleh pula makan. Memang rasa letih sangat sebab start balik episod tak nak makan, ludah & muntahkan makanan.. Ada juga hari-hari yang anak langsung tak nak makan. Dalam seminggu, kiranya 3-4 kali je dia makan. Kalau makan sekalipun, paling banyak dia hanya makan 2-3 sudu kecil je nasi. Dahlah makan sikit, diludah dan dimuntahkannya pula hampir setiap kali makan.
Buat buku panduan menu anak Anak cerewet makan ni, bukan setakat kena pelbagaikan tekstur makanan tapi kena pelbagaikan menu. Macam-macam menu lauk pauk & kudapan saya olah ikut keserasian anak. Walaupun anak hanya makan snek/kudapan je awal-awal dulu, tapi akhirnya dah mula nak makan nasi. Nak tackle anak untuk makan ni, kena ikut selera anak.
Macam Fydh dulu sukakan snek/kuih yang ada rasa manis, saya buat resipi kudapan sihat & tambah madu/kurma/kismis untuk dapatkan rasa manis buah.. Bila anak terbiasa makan (walaupun snek/kudapan sihat), lama dia sendiri timbul rasa nak makan/nak cuba makan nasi.. Alhamdulillah, sekarang ni dah 3½ tahun, dah banyak perubahan walaupun ada masa tertentu anak makan sikit je (sebab tak kena citarasa). Tapi bila betul berselera, dia sendiri akan minta tambah & boleh habiskan hingga ¾ cawan nasi. Sikit sebanyak, rasa berbaloi juga usaha saya selama ni..
Nak pastikan anak makan pun bukannya mudah.
ada masa kena makan sambil bercerita & bawa mainan fav dia kat meja makan
ada masa kena buat macam² helah (sorok nasi dalam nugget, potong halus-halus & sorok sayur)
ada masanya makan sambil main kejar²/main sorok².
biarkan anak makan bersama kawan sebaya/sepupu. Bila anak tengok kawan² makan, lama² dia pun nak belajar makan gak.
kadang² bawa bekal anak & makan kat taman/kat luar untuk tukar suasana baru. (Sebab suasana yang berbeza ni boleh mempengaruhi mood. Bukan setakat anak kurang stres, tapi mak² pun dapat release tension gak )
Mak yang ada anak cerewet makan kena tahu ye, masa makan boleh jadi masa yang sangat stres bagi anak ni sebab dia ‘terpaksa’ makan.. Sebab ada masa kita terpaksa train aka paksa jugak anak makan. Anak yang terlalu bergantung pada susu botol misalnya, kena kurangkan pemberian susu. Kena keraskan hati bila anak merengek nak susu & biarkan anak berlapar kejap supaya anak akan makan jugak walaupun sikit (cara ni saya buat diatas saranan doc pediatrik).
Ada mak yang pernah tanya saya, macam mana saya boleh terus sabar & masak sedangkan anak tetap tak makan/makan sikit. Saya akui memang stres sangat bila anak tak nak makan ni. Percaya atau tak, awal-awal dulu saya pernah hampir mengalami depressi sebabkan masalah anak cerewet makan ni. Bayangkanlah kita tahu anak lapar sampaikan perut berbunyi tapi anak masih jugak tak nak makan. Setiap hari masak 2-3 menu, bila masak ada yang anak jamah 2-3 sudu kecil, yang terus ludah pun ada.
Brokoli goreng tepung antara kesukaan Fydh Usahkan makanan yang dimasak, kfc, roti & biskut sekalipun, semuanya makan 2-3 suap je. Dahlah makan sikit, diludah sampai termuntah pula tu. Awal-awal dulu saya memang malu nak bawa anak makan (bawa bekal) kat luar walaupun kat rumah neneknya & saudara-mara sebab anak akan ludahkan makanan sampai termuntah.
Pernah jugak saya buang semua 3-4 jenis lauk & kudapan yang anak tak nak tu sebab dah terlampau stres. Memang tertekan sangat sebab rasa gagal jalankan tanggungjawab seorang ibu – nak bagi anak makan pun saya tak mampu. Macam-macam menu dah masak, usaha dah buat untuk pastikan anak makan, tapi anak tetap susah nak makan. Lagi tension bila tengok anak orang lain makan dengan berselera & bertambah.
Bertambah stres, sebab saya juga pernah disindir & diperlekeh oleh orang yang lebih tua kononnya saya tak reti bagi makan anak, tak reti suap anak sebab tu anak muntah.. Masa tu hampir seminggu gak saya jadi down, menangis setiap kali bangun pagi sebab buntu nak masak apa lagi & tiap hari marah & jerit kat anak time makan.. Bila dia ludah, saya sumbat je makanan dalam mulut macam cite mak-mak tiri tu.. Masa tu tak kira dah anak menangis ke apa sebab dah stres sangat.. Maafkan ummi sayang.
Tapi alhamdulillah, Allah cepat sedarkan saya & beri saya kekuatan balik. Puncanya, ramai mak-mak yang pm sendiri & ucapkan terima kasih atas perkongsian beberapa resipi sebelum ni. Ada yang cerita anak dah mula nak makan sikit, ada juga anak yang suka resipi kudapan.
Tak kurang juga yang mendoakan anak saya. Saya mula terfikir, walaupun anak sendiri susah nak makan, tapi sekurangnya saya dapat bantu mak lain yang alami masalah anak susah makan. InsyaAllah kalau saya terus berusaha, lambat laun pasti anak akan makan jugak nanti. Mungkin inilah hikmahnya.. Kalau saya tak diuji camni, dah tentu saya pun tak kan share resipi untuk anak cerewet makan ni.
Sejak dari tu saya kuatkan semangat & berazam nak berusaha pelbagaikan lagi menu disamping boleh share dengan mak yang senasib. Selain usaha, kena banyakkan berdoa & sebolehnya elak dari terus stres.
Berbaloi dengan usaha yang dilakukan dan sekarang dah suka makan STRESS – STOP – START AGAIN
Ni personal tip dari saya untuk mak-mak kurangkan stres. Apa yang saya buat bila dah masak macam-macam menu & dah cuba pelbagai cara tapi anak langsung tak nak makan – saya akan berhenti masak untuk sehari untuk elakkan lebih stres (overload stress).. Masa tu saya cuba berikan roti/biskut atau belikan makanan luar (lepas anak masuk 2 tahun) untuk alas perut.. Sekurang²nya anak tak terlalu bergantung pada susu. Esoknya baru masak balik.
Kalau stres berterusan, boleh jadi fedup nak masak untuk anak lagi. Ramai juga mak yang saya jumpa (masa temujanji dengan pakar pemakanan dulu) jadi macam tu & biarkan je anak tak nak makan walaupun dah masuk 4-5 tahun. Alhamdulillah bila saya buat camtu (stop bila stres), tahap stres pun terkawal. Barulah bersemangat balik nak masak lagi walaupun setiap hari pasti ada cabaran berbeza
Pesan saya, mak-mak jangan berhenti berusaha cari menu yang anak serasi. Bila anak makin membesar, citarasa pun akan berubah sebab dah ada personal preferences (macam orang dewasa gak ada yang suka makan durian, ada yang tak suka makan petai, etc). Makanan yang anak tak suka dulu, kena cuba bagi balik.
Boleh jadi anak tetap tak nak makan, tapi boleh jadi gak anak suka bila dah makin besar ni. Kalau boleh buat list/senarai menu yang anak suka makan untuk mudahkan mak sediakan/rotate menu.
Sumber: Yatie Eimra
The post Dulu Bila Makan Terus Muntahkan Semula. Kini Pantang Tengok Makanan Anak Suka appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/dulu-bila-makan-terus-muntahkan-semula-kini-pantang-tengok-makanan-anak-suka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pentingnya Bagi Peluang Anak Makan Sendiri Comot Makanan Tumpah Ke Lantai Nombor Dua

Pentingnya Bagi Peluang Anak Makan Sendiri Comot Makanan Tumpah Ke Lantai Nombor Dua

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 111 hits
Anak yang boleh duduk sendiri dah boleh mula di ajar makan sendiri Cara ini walaupun nampak comot dan macam tak mengenyangkan si anak tetapi baik untuk melatih sikap berdikari bila besar Tiadalah sikap nak bergantung sepanjang masa Sebenarn...
Saya Rasa Sangat Malu Dan Sedih Anak Makan Sisa Makanan Dari Tong Sampah Di Sekolah

Saya Rasa Sangat Malu Dan Sedih Anak Makan Sisa Makanan Dari Tong Sampah Di Sekolah

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 147 hits
SAYA sangat malu dan sedih selepas dimaklumkan anak makan sisa makanan dari tong sampah di sekolah kata mualaf Mardinah Dabe Martin 35 ketika ditemui di rumah sewanya di Perumahan Taman Rakyat Jaya Dungun Dia yang mengakui tidak mempunyai d...
Bahaya Ke Kalau Suka Makan Makanan Masam Masam

Bahaya Ke Kalau Suka Makan Makanan Masam Masam

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 102 hits
Siapa kat sini suka sangat makan jeruk asam masin dan apa jua makanan yang dijerukkan Penulis tidak sudah lama betul penulis berpantang dari mengambil makanan jeruk atau yang masam masam Sebabnya memang penulis tidak tahan dengan makanan ma...
Dulu Kata Baru Kahwin Takkan Terus Dapat Anak

Dulu Kata Baru Kahwin Takkan Terus Dapat Anak

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 353 hits
PRK CAMERON Bekas perdana menteri Najib Razak tekal meneruskan serangan sinisnya terhadap PH Kali ini beliau menyindir kegagalan kerajaan dalam menunaikan manifesto mereka dengan analogi baru Bercakap di Kampung Lubuk Kulit di Padang Tengku...
Bagai Haruan Makan Anak

Bagai Haruan Makan Anak

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 315 hits
Peribahasa bagai haruan makan anak iaitu tindakan atau perlakuan bapa yang melakukan perbuatan tidak baik dari segi seksual terhadap anak gadisnya sendiri sebagai pemuas nafsu Mengapa ikan haruan dijadikan peribahasa Itulah dekatnya pemerha...
Siapa Suka Makan Daun Ini Tak Rugi Sebab Banyak Khasiatnya Selain Penambah Aroma

Siapa Suka Makan Daun Ini Tak Rugi Sebab Banyak Khasiatnya Selain Penambah Aroma

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 202 hits
Untuk pengetahuan anda terdapat 2 jenis kesum yang biasa di dapati iaitu dari jenis menjalar dan menegak Di Thailand ia banyak digunakan sebagai sebahagian daripada ramuan salad Di Malaysia pula ia dijadikan sebagai bahan penambah perisa da...
Menu Salah Punca Berat Badan Anak Tak Naik Walaupun Makan Banyak Pakar Nutrisi Kongsi Menu Yang Betul

Menu Salah Punca Berat Badan Anak Tak Naik Walaupun Makan Banyak Pakar Nutrisi Kongsi Menu Yang Betul

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 124 hits
Ramai ibu yang mengeluh anak makan banyak tapi berat tak naik naik Adakah anak mempunyai masalah penghadaman dan sebagainya Tapi ibu kurang mengambil tahu carta pengambilan makanan dan diet harian yang seimbang untuk anak anak yang betul An...
Hiburan Suka Makan Nando S Ini 5 Fakta Wajib Tahu Tentang Peri Peri

Hiburan Suka Makan Nando S Ini 5 Fakta Wajib Tahu Tentang Peri Peri

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 232 hits
Nando s adalah salah satu restoran kegemaran rakyat Malaysia Kelazatan ayam nya yang di grill dengan pelbagai pilihan sos mengikut tahap ketahanan pedas anda memang membuatkan kita terliur Sekali dah rasa memang akan terus jatuh cinta punya...
Slimnya Pinggang Macam Anak Dara Meskipun Anak Sudah 4 Ramai Makan Hati Tengok Body Goals Beby Maembong

Slimnya Pinggang Macam Anak Dara Meskipun Anak Sudah 4 Ramai Makan Hati Tengok Body Goals Beby Maembong

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 103 hits
Gaya dan penampilannya bagaikan anak dara kerana memiliki fizikal tubuh yang ramping dan menawan Tetapi mungkin ramai yang tidak tahu usahawan Beby Maembong sudah mendirikan rumah tangga bersama Nazry serta memiliki empat orang anak Beby at...
Polis Siasat Dakwaan Ibu Bapa Nora Anne Terlibat Dalam Kehilangan Dan Kematiannya

Dendam Kerana Diejek Tidak Kacak

Himpunan Mutiara Kata Daripada Para Sahabat Nabi

Petua Cambahkan Dahan Pokok Adenium

Semua Stesen Radio Tidak Menyiarkan Lagu Alif Syukri

Tips Simpan Duit Selama 4 Bulan Untuk Melancong

Rasa Kebas Sakit Mencucuk Di Pergelangan Tangan Apa Penyakit Anda

Utusan Malaysia Berhenti Mencetak Akhbar



Ini Perbezaan Tahun Masihi SM M AD BC Dan CE BCE Dalam Sistem Tarikh

Misteri Bongkah Batu Bergerak Sendiri di Lembah Maut

10 Orang Biasa yang Menjadi Selebriti Antarabangsa Dalam Sekelip Mata

5 Permainan Video Paling Pelik Pernah Dihasilkan

Info Drama Setelah Ku Dimiliki Slot Akasia


Rumah Ronad Mcdonald Kini Dengan Rasminya Sudah Sedia Menerima Tetamu

Durian Belanda Merawat Kanser Mitos Atau Fakta

Firdaus Wong Pula Dikenakan Sekatan

4 Delicious Malaysian Mie Goreng Recipes For Busy Nights

Slaying The Flat Lay With Butterfly Project Teacher Azrin

Muay Thai Asia Timur Malaysia Raih 3 Emas 2 Gangsa