Saya Rasa Sangat Malu Dan Sedih Anak Makan Sisa Makanan Dari Tong Sampah Di Sekolah


“SAYA sangat malu dan sedih selepas dimaklumkan anak makan sisa makanan dari tong sampah di sekolah,” kata mualaf, Mardinah Dabe Martin,35, ketika ditemui di rumah sewanya di Perumahan Taman Rakyat Jaya, Dungun.
Dia yang mengakui tidak mempunyai duit untuk perbelanjaan anak-anaknya ketika itu tidak dapat menyembunyikan lagi penderitaan hidup mereka sekeluarga selepas kisah anaknya itu ditularkan.
Menurutnya, dua anaknya, Nur Farah Insyirah, 12 dan Muhammad Farish Irsyad Nor Sukaimi, 10, diberi bantuan Rancangan Makanan Tambahan (RMT) sejak Januari tahun ini.
“Namun mereka mungkin berbuat demikian kerana kelaparan.
“Perasaan saya ketika itu bercampur baur. Ibu mana yang tidak sedih dan sebak apabila melihat keadaan anak selain rasa malu kerana tidak dapat menyediakan keperluan mereka secukupnya sehingga mereka bertindak sedemikian,” kata ibu kepada empat anak.
Madinah berkata, dia tidak dapat melakukan sebarang pekerjaan kerana perlu menjaga dua anaknya yang menghidap penyakit hiperaktif.
“Muhammad Farish Irfaezd, 7 dan Muhammad Farish Irdyad, 6, sangat aktif dan saya tidak boleh meninggalkan mereka untuk bekerja.
“Hanya mereka yang mempunyai anak seperti saya faham betapa sukarnya menjaga mereka,” katanya yang diceraikan suaminya tiga bulan lalu.
Mardinah yang berasal dari Ranau Sabah berkata, dia memeluk agama Islam sebelum berkahwin dengan bekas suaminya kira-kira 14 tahun lalu dan mengikut lelaki itu yang mendapat pekerjaan di Selangor.
“Bagaimanapun, bekas suami bawa kami pulang ke kampungnya di sini awal tahun lalu dan kehidupan saya serta empat anak berubah selepas kami berpisah.
“Saya dipujuk ibu dan rakan-rakan supaya pulang ke kampung namun saya tidak mahu kembali ke agama asal saya kerana saya sayang pada agama Islam,” katanya.
Menurut Madinah, kesempitan hidup menyebabkan dia terpaksa mencatu makanan dan pernah menahan kelaparan supaya anak-anaknya itu tidak kelaparan.
“Sebelum ini, saya malu nak keluar rumah kerana tidak mahu jiran tahu kesusahan hidup namun mereka banyak membantu sejak mengetahui kisah kami.
“Saya tidak mempunyai kenderaan dan tidak pandai memandu, mujurlah ada jiran yang sudi membantu menghantar dan mengambil dua anak yang bersekolah,” katanya.
Tambahnya lagi, dia bukan sahaja tidak boleh bekerja malah tidak dapat mempelajari ilmu agama di pusat pembelajaran yang disediakan agensi kerajaan.
“Saya hanya mempelajari ilmu agama hanya melalui YouTube dan buku-buku rujukan.
“Setiap hari, saya menangis mengenangkan kesusahan hidup yang dihadapi namun pelbagai pihak termasuk jiran, badan bukan kerajaan (NGO) seperti Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) dan agensi kerajaan iaitu Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat(JKM) datang membantu sejak kisah kami tersebar.
“Saya berterima kasih kepada semua yang membantu dan hanya Allah sahaja yang dapat membalas segala jasa baik anda semua, “katanya.
Sementara itu, Pengerusi Kelab Motosikal Freedom Rider, Mohd Sabri Talib berkata, pihaknya terpanggil selepas mengetahui kesusahan hidup keluarga Mardinah.
Katanya, dia juga gembira selepas dua lagi NGO iaitu Pertubuhan Karyawan Terengganu dan Kelab Triton Kemaman turut bersama-sama membantu.
“Hasil gabungan tiga persatuan ini, kami dapat menyumbang pelbagai barangan seperti peti ais, mesin basuh, rak buku, tilam, bantal, selimut, meja belajar, barangan makanan dan sebagainya.
“Saya sedih melihat kekurangan merekadan hari ini Mardinah serta empat anaknya kelihatan sangat gembira selepas menerima pelbagai barangan dan keperluan yang disumbangkan semua pihak, “katanya.
Mana-mana pihak yang ingin membantu boleh menyalurkan sumbangan ke akaun CIMB Bank 7049534798.
Antara komen netizen :
Fiza Kamaruddin –Jahanam ek bekas suami? Mana nafkah untuk anak-anak kau? Tak guna punya jantan!!!! Sudahlah kau bawa wanita ini ke dalam agama mu dan kau abaikan pula..
Semoga Puan Mardinah terus tabah dan kuat berpegang pada agama Islam dan menghadapi ujian ini 😭
MohdsyukribTaib –Sepatutnya ketua kg dan jawatan kuasa masjid yg harus bertindak cpt dgn keadaan ni. Apa guna pegang jawatan dlm kg klu x mampu membantu lg2 pada saudara bru kita.
Iza Dalina –Jgn pas kisah ni viral,byk bantuan dpt en suami dtg menonjolkan diri…meminta maaf atas kekhilafan. Be determine and strong wahai puan. Moga Allah mudahkan segala urusan puan dan anak2. Sebagai warga Dungun,saya malu ada lelaki yg jenis mcm ni..
Kak Yatie Makeover –tidak semestinya ko balik sana ranau , ko kena masuk kristian..keluarga ko tu sayang ko sama anak2 ko jak..dorg mo bantu ko sedaya upaya..sebab laki pun sdh kasi tinggal ko, family laki ko pun abaikan ko dan anak2….x salah kembali ke tanah asal….tiada di sabah ni paksa orang yg sdh pindah agama suruh balik p agama…di sabah ni paling bebas beragama dan toleransi nya amat tinggi…jangan guna istilah kalo ko balik SABAH ko d kasi balik agama asal…kan ada majlis agama juga d sabah..minta bantu dengan ikut saluran yg betul……
statement ni baik d perbetulkn ya…😢😢😢
Apa kata anda ? Jangan lupa like komen dan share ya, tq.
Sumber : Hmetro
The post “Saya rasa sangat malu dan sedih ” – anak makan sisa makanan dari tong sampah di sekolah appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/saya-rasa-sangat-malu-dan-sedih-anak-makan-sisa-makanan-dari-tong-sampah-di-sekolah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kakak Beradik Cari Makanan Sisa Di Tong Sampah Sekolah Karena Tak Ada Uang Sang Ibu Hatiku Hancur

Kakak Beradik Cari Makanan Sisa Di Tong Sampah Sekolah Karena Tak Ada Uang Sang Ibu Hatiku Hancur

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 327 hits
Dua orang anak tepergok mencari makanan di tong sampah di sekolah karena sang ibu tak punya uang Muhammad Farish Irsyad Nor Sukaimi dan Nur Farah Insyirah mengambil makanan di tong sampah Sekolah Kebangsaan Gong Pasir Dikutip dari Harian Me...
Dulu Bila Makan Terus Muntahkan Semula Kini Pantang Tengok Makanan Anak Suka

Dulu Bila Makan Terus Muntahkan Semula Kini Pantang Tengok Makanan Anak Suka

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 513 hits
Pengalaman anak yang cerewet makan memang betul betul buat ibu buntu Sampai satu tahap tak tahu dah nak buat macam mana dan akhirnya biarkan je anak tu nak makan apa walaupun tahu mungkin anak akan kekurangan zat untuk membesar Bagi seorang...
Anak Susah Makan Baca Zikir Ini Setiap Hari Hembus Pada Makanan Setiap Kali Masak

Anak Susah Makan Baca Zikir Ini Setiap Hari Hembus Pada Makanan Setiap Kali Masak

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 442 hits
Doa untuk anak anak sukakan makanan sihat perlu jadi yang utama kerana yang mampu ubah hati dan fikiran kita hanya Allah saja Jadi janganlah ketepikan Allah dan jadikan Allah yang TERAKHIR Tip yang dikongsikan oleh Puan ini sangat membantu ...
Foto Muka Mommy Sangat Ni Fatin Afeefa Anak Dipuji Netizen Cemburu Part Mata Paling Cantik

Foto Muka Mommy Sangat Ni Fatin Afeefa Anak Dipuji Netizen Cemburu Part Mata Paling Cantik

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 1338 hits
Pelakon Fatin Afeefa diantara selebriti yang sering menjadi perhatian ramai dilaman sosial Instagram malah ada sahaja pujian buat pelakon Tentang Bulan ini FOTO Muka Mommy Sangat Ni Fatin Afeefa Anak Dipuji Netizen Cemburu Part Mata Paling ...
Penyedap Makanan Tanpa Garam Anak 1 Tahun Ke Atas Bagus Untuk Pencernaan

Penyedap Makanan Tanpa Garam Anak 1 Tahun Ke Atas Bagus Untuk Pencernaan

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 714 hits
Pemakanan untuk bayi tidak dibenarkan untuk meletak perasa seperti garam dan ajinomoto Garam atau ajinomoto boleh digantikan dengan beberapa jenis herba dan rempah dalam makanan bayi yang berumur satu tahu ke atas sahaja Bagi bayi yang beru...
Pernah Rasa Penat Ketika Anak Umur 0 3 Tahun Maknanya Anda Mak Ayah Hebat

Pernah Rasa Penat Ketika Anak Umur 0 3 Tahun Maknanya Anda Mak Ayah Hebat

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 410 hits
Melayan anak yang tengah melasak satu cabaran buat ibu bapa Mana taknya baru selesai kemas rumah ada pula tugas lain menanti Jangan bimbang ya ibu ayah Waktu ini anda rasa penat maknanya anda ibu bapa yang terbaik Berikut perkongsian dari T...
Tak Perlu Paksa Anak Habiskan Satu Mangkuk Puree Pemakanan Yang Sihat Bukan Berapa Banyak Kuantiti Anak Makan

Tak Perlu Paksa Anak Habiskan Satu Mangkuk Puree Pemakanan Yang Sihat Bukan Berapa Banyak Kuantiti Anak Makan

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 311 hits
Kuantiti makanan anak bukan ukuran untuk menilai bahawa anak sihat dan juga cukup nutrisinya Tidak semestinya bayi perlu menghabiskan satu mangkuk puree Dietitian Puan Fizah Sobri berkongsi kuantiti yang betul mengikut tahap umur bayi terse...
Bila Anak Cuti Sakit Mak Ayah Buatkan Surat Tidak Hadir Ke Sekolah

Bila Anak Cuti Sakit Mak Ayah Buatkan Surat Tidak Hadir Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 506 hits
Hari ni Khair tak berapa sihat Pagi ni je dah 2 kali dia muntah Bangun dari tidur check suhu badan 39 7 darjah celcius Weh panas Cepat cepat ibu bagi dia ubat demam lepas tu basahkan kepala supaya suhu turun Kalau nak ikutkan aku pun tak be...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte