Duduk Bersama Pembangkang Patut Gugur Keahlian Kata Wan Saiful




Anggota Parlimen Bersatu yang duduk di kerusi pembangkang pada sidang Dewan Rakyat hari Isnin lalu perlu dilucutkan keahlian serta-merta, menurut ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) parti Wan Saiful Wan Jan.
Wan Saiful dalam satu kenyataan mengatakan bahawa ia tertakluk dalam perlembagaan parti dan semua anggota harus menghormati disiplin parti.
“Dalam perlembagaan Bersatu, menyertai kelompok (kerusi) pembangkang adalah satu perkara yang menyebabkan keahlian seseorang gugur dengan sendirinya.
“Bukan tindakan disiplin, tetapi gugur dengan sendiri (keahlian),” kata bekas pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) itu.
“Sesuai dengan semangat "rule of law" yang kita pegang, parti perlu segera menyemak status keahlian semua mereka tanpa "fear or favour,” tegasnya.
Pada persidangan Dewan Rakyat yang pertama tahun ini, bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad, yang statusnya sebagai Pengerusi Bersatu kini dipertikaikan MPT, duduk di kerusi pembangkang bersama empat ahli parti itu - yang sehaluanu dengannya.
Bersatu kini terbahagi kepada dua kem, dengan majoriti Anggota Parlimen dan MPT dilihat bersama perdana menteri dan presiden parti itu, Muhyiddin Yassin.
Mengulas lanjut, Wan Saiful berkata bahawa, Bersatu tidak boleh bertolak ansur dengan kewujudan "kasta elit" yang akhirnya menolak disiplin parti kerana ia boleh menjadi barah yang merosakkan parti.
“Sepatutnya janganlah sombong merasakan lebih tinggi dari yang lain sehingga duduk dengan blok parti (kerajaan) sendiri pun tidak sudi.
“Parti akan rosak jika pemimpin hanya mementingkan pandangan sendiri sahaja, tanpa mempedulikan kesan tindakan mereka ke atas persepsi rakyat terhadap parti,” katanya lagi.
Dua hari selepas persidangan tersebut Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) mengesahkan status Muhyiddin sebagai pemangku pengerusi parti berdasarkan dokumen yang mununjukkan bahawa Dr Mahathir telah menyerahkan surat peletakan jawatan kepada Muhyiddin pada 24 Februari.
Dr Mahathir kemudian mempertikaikan kenyataan tersebut dalam surat yang diwakili peguamnya Mohamed Haniff Khatri Abdulla.
Sebelum ini, Mahathir mengundurkan diri sebagai perdana menteri dan pengerusi Bersatu pada 24 Februari, setelah parti itu menentangnya dan membawa Bersatu keluar dari Pakatan Harapan untuk membentuk Perikatan Nasional (PN).
Tidak lama selepas meletakkan jawatan, Bersatu meyakinkan Mahathir untuk terus memegang jawatan pengerusi parti dan mengumumkan beliau akan kekal memegang jawatan itu.
Bagaimanapun, Muhyiddin kemudian melantik dirinya sebagai pemangku ketua parti.

MR :  Warga emas ni memang degil..


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/05/duduk-bersama-pembangkang-patut-gugur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wan Saiful Got Bersatu Constitution Wrong Claims Lawyer

Wan Saiful Got Bersatu Constitution Wrong Claims Lawyer

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 241 hits
Bersatu supreme council member Wan Saiful Wan Jan had misunderstood the party s constitution regarding automatic membership dismissal claims a lawyer close to the party s top leadership Muhammad Rafique Rashid Ali said this today in respons...
114 Mp Duduk Di Barisan Kerajaan Mahathir Di Blok Pembangkang

114 Mp Duduk Di Barisan Kerajaan Mahathir Di Blok Pembangkang

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 581 hits
Sidang Dewan Rakyat hari ini menyaksikan seramai 114 ahli parlimen duduk di blok kerajaan sekali gus memberi gambaran bahawa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mempunyai sokongan majoriti di Dewan Rakyat Mengikut cadangan tempat duduk Dewan R...
Keputusan Dnaa Riza Dibuat Lepas Dapat Taklimat Dpp Kata Ag

Keputusan Dnaa Riza Dibuat Lepas Dapat Taklimat Dpp Kata Ag

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 249 hits
Peguam Negara Idrus Harun berkata beliau memberi persetujuan untuk menerima tawaran anak Rosmah Mansor Riza Shahriz Abdul Aziz selepas mendapat taklimat daripada timbalan pendakwa raya yang mengendalikan kes berkenaan Menjelaskan isu itu da...
Bantu Saudara Seagama Di Negara Lain Apa Kata Duta Khas Pm Ke T Tengah

Bantu Saudara Seagama Di Negara Lain Apa Kata Duta Khas Pm Ke T Tengah

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 320 hits
Insafi kesusahan saudara seagama Presiden PASKUALA LUMPUR Menyedari tanggungjawab sebagai manusia adalah kunci kepada jawapan mengapa umat manusia tidak sepatutnya mengabaikan kesusahan saudara seagama Menurut Duta Khas Perdana Menteri ke T...
22 Bulan Ph Memerintah Sejarah Hitam Politik Negara Kata Pas

22 Bulan Ph Memerintah Sejarah Hitam Politik Negara Kata Pas

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 299 hits
May 16 2020KUALA LUMPUR Parti Islam Se Malaysia bertekad memperkukuhkan resolusi Piagam Muafakat Nasional bersama sama rakan kerjasama UMNO dalam mesyuarat khas Muafakat Nasional semalam kata Ketua Penerangannya Kamaruzaman Mohamad PAS meny...
Individu Berfahaman Wahabi Tak Sesuai Jadi Mufti Kata Ahli Akademik

Individu Berfahaman Wahabi Tak Sesuai Jadi Mufti Kata Ahli Akademik

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 230 hits
Pengarah Institut Kajian Strategik Malaysia Mohd Mizan Mohammad AslamPETALING JAYA Seorang pensyarah Universiti Malaysia Perlis berkata fahaman Wahabi tidak sesuai diamalkan di Malaysia apatah lagi untuk mengalas jawatan mufti Pengarah Inst...
Kecintaan Kepada Islam Mesti Digunakan Untuk Menyatukan Umat Islam Kata Abdul Hadi

Kecintaan Kepada Islam Mesti Digunakan Untuk Menyatukan Umat Islam Kata Abdul Hadi

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 327 hits
Duta Khas Perdana Menteri ke Timur Tengah Abdul Hadi Awang akan menggunakan hubungan baiknya dengan organisasi dan pemimpin antarabangsa bagi menyuarakan isu dihadapi umat Islam khususnya di Pelestin Rohingya serta Kashmir Menurut Abdul Had...
Zul Yahya Tak Patut Kata Begitu Datuk Rosyam Nor

Zul Yahya Tak Patut Kata Begitu Datuk Rosyam Nor

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 501 hits
Beberapa hari lepas Zul Yahya ada mengeluarkan satu statement yang agak panas di IGTv miliknya sehingga menarik perhatian netizen termasuklah Datuk Rosyam Nor sendiri untuk mengulas statement berkenaan Zul Yahya mengatakan mereka yang kerja...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Jkt48 Heavy Rotation Chord

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Macc Nabs Three Senior Govt Agency Officers In Kelantan

Th Jamin 31 600 Jemaah Haji Berpeluang Ziarah Raudah

Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat