Dua Perkara Bakal Menyusul Dalam Waktu Terdekat Ini Selepas Tok Pa Memilih Menyertai Bersatu




Meskipun ada enam Ahli Parlimen UMNO yang sudah meninggalkan parti itu, setakat ini hanya Ahli Parlimen Jeli, Mustapa Mohamed yang memilih untuk menyertai Bersatu.


Mustapa mengumumkan kemasukannya ke dalam Bersatu malam tadi di hadapan barisan kepimpinan tertinggi parti itu, termasuk Tun Mahathir Mohamad dan Muhyiddin Yassin di ibu pejabat Bersatu di Petaling Jaya.


Empat lagi Ahli Parlimen yang keluar UMNO sehingga ini masih kekal sebagai Ahli Parlimen Bebas, sementara Rosman Isli, Ahli Parlimen Labuan memilih untuk menyertai Warisan.


Dengan kemasukan Mustapha atau Tok Pa menyertai Bersatu semalam, sekurang-kurangnya dua perkembangan lain akan menyusul selepas ini:-


Pertama, akan berlaku rombakan atau pertambahan anggota kabinet dalam waktu terdekat ini kerana kemasukan Tok Pa ke dalam Bersatu pasti disusuli dengan perlantikannya sebagai menteri.


Ia bagi mengimbangi kedudukan anggota jemaah menteri yang secara majoritinya ketika ini terdiri daripada mereka yang tiada pengalaman langsung dalam pentadbiran kerajaan.


Lebih-lebih lagi, menteri daripada Bersatu khususnya, paling menjadi pertikaian umum dari segi kewibawaan, tingkah laku dan ketika memberi kenyataan kepada media sehingga mereka dianggap tidak cukup berwibawa untuk menjadi menteri.


Dengan hadirnya Tok Pa yang dikenali sebagai menteri yang baik, berwibawa dan bagus kabinet nanti, bukan saja pentadbiran kerajaan akan bertambah kukuh, malah dapat mengimbangi kekurangan yang ada pada menteri-menteri daripada Bersatu ketika ini.


Melalui kemasukan Tok Pa juga, kemungkinan ada menteri daripada  Bersatu akan dipindahkan ke kementerian lain, bahkan tidak mustahil jika ada yang digugurkan terus.


Kedua, kemasukan Tok Pa ke dalam Bersatu dengan sendirinya akan mendorong lebih ramai pemimpin UMNO untuk mengikut jejak langkah beliau meninggalkan parti itu dan memilih wadah baru yang diterajui oleh Tun Mahathir.


Sehingga ini sekurang-kurangnya ada dua kumpulan pemimpin UMNO yang menunjukkan minat yang tinggi untuk menyertai Bersatu.


Satu kumpulan diketuai oleh seorang bekas menteri yang masih merupakan Ahli Parlimen yang bertapak di selatan tanahair, manakala satu kumpulan lagi adalah daripada utara semenanjung.


Kumpulan daripada selatan dikatakan akan membawa  sekurang-kurangnya 35 pemimpin UMNO untuk menyertai Bersatu yang terdiri daripada Ahli Parlimen, Adun, Ketua Bahagian dan pemegang-pemegang jawatan kanan yang lain.


Pada bulan lalu, kumpulan ini telah bermesyuarat di Jakarta dan antara  yang dipersetujui ialah mereka mahu menunggu apa akan berlaku kepada Presiden UMNO, Zahid Hamidi terlebih dahulu sebelum memutuskan sebarang langkah yang seterusnya.


Realitinya, Zahid Hamidi kini sudah pun didakwa dengan 45 pertuduhan di mahkamah dan beserta dengan kemasukan Tok Pa ke dalam Bersatu, kumpulan dari selatan ini dipercayai akan lebih cepat lagi meninggalkan UMNO.


Sementara itu, kumpulan dari utara yang berminat untuk menyertai Bersatu juga sedang rancak mengadakan pelbagai pertemuan untuk memperkemaskan rancangan mereka.


Kumpulan daripada utara ini, meskipun lebih kecil daripada kumpulan yang berasal daripada selatan tadi, tetapi mereka agak agresif dan vokal dalam pergerakan politiknya.


Apakah dengan dua perkembangan yang bakal berlaku itu, UMNO sedikit demi sedikit akan layu dan akhirnya semakin ditinggalkan, ditambah lagi dengan kedegilan Zahid Hamidi yang nampaknya enggan bercuti sementara atau meletakkan jawatan di sebalik  kes pecah amanah, menerima rasuah dan penggubahan wang haram yang sedang dihadapinya? (ShahbudinHusin 27/10/2018)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/10/dua-perkara-bakal-menyusul-dalam-waktu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
14 Perkara Wajib Perlu Tahu Sebelum Dan Selepas Uruskan Jenazah

14 Perkara Wajib Perlu Tahu Sebelum Dan Selepas Uruskan Jenazah

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 629 hits
14 PERKARA WAJIB PERLU TAHU SEBELUM DAN SELEPAS URUSKAN JENAZAH Salam Jumaat Assalamualaikum lama sudah mummy tak tepek takzirah Jumaat dan ilmu agama Ewahhh dah macam ustajah bunyiknya Okaylah sebenarnya mummy terima WhatsApp dari kawan mu...
Selepas Zahid Dan Mahadzir Benarkah Ada Lagi 12 Pemimpin Umno Bakal Disiasat Sprm

Selepas Zahid Dan Mahadzir Benarkah Ada Lagi 12 Pemimpin Umno Bakal Disiasat Sprm

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 461 hits
Berhubung kemungkinan Zahid Hamidi akan didakwa di mahkamah Jumaat ini parti itu dilaporkan akan membincangkan kedudukan Presiden UMNO itu dalam waktu terdekat ini Najb Presiden UMNO Mahadzir Khalid berkata MT UMNO akan bermesyuarat setelah...
Kehadiran Tok Pa Dalam Bersatu Mampu Perkukuhkan Parti Kata Mukhriz

Kehadiran Tok Pa Dalam Bersatu Mampu Perkukuhkan Parti Kata Mukhriz

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 285 hits
ALOR SETAR Keputusan Anggota Parlimen Jeli Datuk Seri Mustapa Mohamed menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia dilihat dapat membantu memperkukuh parti selain merangka hala tuju yang jelas kepada negara Timbalan Presiden Bersatu Datuk Seri ...
Gempar Bila Penduduk Jumpa Budak Masih Hidup Dalam Lumpur Selepas Dua Minggu Insiden Di Sulawesi

Gempar Bila Penduduk Jumpa Budak Masih Hidup Dalam Lumpur Selepas Dua Minggu Insiden Di Sulawesi

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 295 hits
Penduduk Palu Sulawesi hari ini gempar setelah mendapat berita penduduk kampung menemui seorang kanak kanak yang masih hidup walaupun sudah dua minggu dipercayai tertimbus dalam runtuhan dan lumpur pada hari Gempa bumi dan tssunami melanda ...
Mula Rancang Pelan Pendidikan Anak Selepas Lahir Anaqi Kini Ada Dua Akaun Simpanan Khas

Mula Rancang Pelan Pendidikan Anak Selepas Lahir Anaqi Kini Ada Dua Akaun Simpanan Khas

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 393 hits
Sama seperti para ibu bapa lain yang mengimpikan hanya yang terbaik untuk anak masing masing pelakon terkenal Amyra dan Amar pun tidak terkecuali dengannya Lantaran itulah mereka berdua sudahpun merancang pelan pendidikan untuk Anaqi walaup...
Isteri Bunuh Diri Dan Dua Anaknya Selepas Suami Palsukan Kematian Sendiri

Isteri Bunuh Diri Dan Dua Anaknya Selepas Suami Palsukan Kematian Sendiri

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 343 hits
The ReporterJumaat lalu polis di Loudi Hunan China menahan seorang lelaki yang memalsukan kematiannya dalam kemalangan hanya kerana mahu mendapatkan pampasan insuran menyebabkan isterinya bertindak melemaskan dua orang anak mereka sebelum m...
Muhyiddin Yakin Tok Pa Ikhlas Enggan Pegang Jawatan Bersatu

Muhyiddin Yakin Tok Pa Ikhlas Enggan Pegang Jawatan Bersatu

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 273 hits
Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan penyertaan Anggota Parlimen Jeli Datuk Seri Mustapa Mohamed ke dalam parti adalah ikhlas dan tidak berhajat memegang sebarang jawatan Beliau berkata Mustapa atau T...
Dua Nelayan Dikhuatiri Hilang Selepas Beli Bot

Dua Nelayan Dikhuatiri Hilang Selepas Beli Bot

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 242 hits
ZAID MOHD NOOR 25 Oktober 2018 8 07 PM ALOR SETAR Dua nelayan tempatan dikhuatiri hilang ketika mereka dalam perjalanan pulang ke Kuala Sala Yan selepas membeli s
Selepas Dua Minggu Raya

Selepas Dua Minggu Raya

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 282 hits
Rasanya raya tahun ini memang meriah Masuk dua minggu raya masih ada lagi kedai tak dibuka Mungkin sebab cuti sekolah pun dua minggu jadi ramai ambil peluang ini untuk beraya sepuas puasnya Bagi saya lak cukup cukuplah Bukan apa sebab banya...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Asan Lembu The Movie

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air