Dua Harimau Tua Di Puncak Bukit Ph


Dua ‘harimau’ di puncak bukit PH
Pepatah Cina ada menyebut, dua ekor harimau tidak boleh berada di atas satu puncak bukit.
Namun dalam politik, itulah yang kerap berlaku apabila dua atau lebih pemimpin hebat bersaing di atas puncak bukit yang sama. Baik UMNO, MCA, MIC, PKR, DAP dan Pas, semuanya tidak pernah sunyi dengan ngauman dan cakaran sang harimau untuk mengukuhkan kedudukan di atas puncak bukit itu.
Kerap kali kita mendengar mengenai Kem A, Kem B, warlord politik dan kartel-kartel.
Hakikatnya, Malaysia sudah lebih 30 tahun berpusar pada dua figura politik tersohor ini iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Hari ini Malaysia mungkin akan tetap menyaksikan skrip yang sama berulang.
Tetapi kali ini persoalannya, antara Dr Mahathir dan Anwar, siapakah calon Perdana Menteri daripada Pakatan Harapan (PH)? Atau mungkin lebih mudah, siapakah yang bakal mengetuai PH yang melibatkan parti PKR, DAP, Amanah, Warisan dan serpihan Bersatu.
Bagi penganalisis politik daripada Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia, Prof Madya Dr Ahmad Martadha Mohamed, beliau yakin PH pastinya akan memilih semula Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri sekiranya kembali menerajui negara.
Menurutnya, sebagaimana sedia maklum Dr Mahathir sememangnya diterima oleh semua pihak dalam kalangan parti gabungan PH berbanding Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai bakal Perdana Menteri.
“Bagi saya, berkemungkinan perbincangan telah dilakukan dan kata sepakat telah dicapai untuk kembali menamakan semula Dr Mahathir sebagai bakal Perdana Menteri.
“Begitupun, dalam masa yang sama sudah pastilah mereka juga telah menetapkan satu tempoh yang tepat iaitu selama manakah jika sekiranya Dr Mahathir dilantik sebagai Perdana Menteri, maka beliau akan memegang jawatan tersebut berdasarkan kepada tempoh masa yang telah dipersetujui dalam mesyuarat,” katanya kepada Sinar Harian semalam.
Mengulas lanjut, Ahmad Martadha berkata, persetujuan daripada mereka yang hadir pada mesyuarat itu perlu didokumentasikan bagi mengelakkan pelbagai tafsiran pada kemudian hari.
Katanya, sekiranya Dr Mahathir terus dilantik sebagai Perdana Menteri nanti maka sudah pastilah ia akan memberikan kelebihan kerana beliau mempunyai pengalaman lebih kurang 22 tahun termasuk menerajui negara dalam tempoh dua tahun yang lalu.
“Dr Mahathir cukup berpengalaman dalam mentadbir negara dan pastinya beliau juga mempunyai visi tertentu yang perlu dilaksanakan.
“Ini agak berbeza dengan Anwar. Walaupun pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri selama lima tahun ketika di bawah pentadbiran Dr Mahathir, namun beliau sudah lama tidak berkecimpung dalam arena politik tempatan,” ujarnya.
Katanya, Anwar juga perlu meyakinkan orang Melayu dan bumiputera bahawa partinya akan tetap memberikan tumpuan kepada kebajikan orang Melayu.
“Jadi banyak perkara yang perlu dilakukan dan pastinya akan mengambil masa untuk meyakinkan masyarakat secara keseluruhannya.
“Maka dengan sebab itulah, saya merasakan berkemungkinan PH akan menamakan semula Dr Mahathir berdasarkan kepada keupayaan beliau untuk menarik sokongan segenap lapisan masyarakat,” katanya.
Namun, persoalannya adakah Anwar akan bersetuju dan mengizinkan cadangan itu? Ini kerana semua orang tahu, beliau yang pernah digelar bakal Perdana Menteri kelapan sebenarnya ibarat hanya selangkah lagi untuk menjadi Perdana Menteri sebelum ini.
Tetapi sewaktu krisis tarik tali dengan Dr Mahathir dalam mencari tarikh hari bersejarah itu, tiba-tiba sekumpulan Ahli Parlimen PKR dan Bersatu membuat keputusan mengejut keluar PH hingga menumbangkan kerajaan itu.
Menjawab teka-teki itu, Pensyarah Kanan Sains Politik, Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi, Universiti Teknologi Mara, Mujibu Abd Muis berpendapat Anwar lebih sesuai menjadi Perdana Menteri sekiranya PH kembali membentuk kerajaan.
Katanya, sebelum ini Dr Mahathir sudah diberikan peluang oleh PH dan beliau sepatutnya menyerahkan jawatan itu kepada Anwar sebelum ini, namun perkara itu tidak berlaku.
“Jadi jika PH kembali memerintah, Anwar patut diangkat sebagai Perdana Menteri selain beliau lebih faham dengan hala tuju dan gagasan PH.
“Malah faktor pengaruh Anwar yang disenangi pelbagai kaum juga mampu menyatukan PKR, DAP dan Amanah untuk berdepan dengan PN.
“Justeru, PH perlu memikirkan satu pertimbangan untuk mencipta keadaan menang-menang dalam kalangan semua pihak dengan mungkin melantik Dr Mahathir sebagai Menteri Kanan, Anwar sebagai Perdana Menteri dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir sebagai Timbalan Perdana Menteri,” katanya.
Katanya, formula itu juga berkemungkinan akan menjadikan semua parti gabungan di bawah PH lebih tenteram dan boleh memberi tumpuan kepada apa yang sepatutnya dilakukan sebagai sebuah kerajaan sekiranya kembali memerintah.
Sementara itu, bagi bekas Naib Presiden MCA, Datuk Yap Pian Hon, beliau melihat kedua-dua figura tersebut memiliki kelebihan masing-masing untuk diangkat sebagai Perdana Menteri sekiranya PH kembali menerajui kerajaan.
Bagaimanapun, katanya, mereka perlulah mendapat sokongan majoriti daripada 222 orang ahli Parlimen dan juga parti-parti yang bernaung di bawah PH.
“Semua orang tahu, sama ada Dr Mahathir atau Anwar, kedua-duanya mempunyai pengalaman yang cukup dan berkaliber dalam PH,” katanya.
Apatah lagi, kata Pian Hon, selain dua tokoh politik itu, beliau masih belum dapat melihat ada ikon yang lebih menonjol dalam kalangan ahli parti gabungan PH yang layak diangkat sebagai Perdana Menteri.
Namun, yang pasti dalam berteka-teki serta mesyuarat demi mesyuarat memilih calon Perdana Menteri daripada PH, gabungan itu perlu membuktikan satu perkara.
Tidak perlulah memiliki sehingga 129 kerusi seperti yang tersebar dalam gosip politik, cukuplah sekadar112 kerusi iaitu mencukupi syarat majoriti mudah. Persoalannya, mampukah PH mendapat sokongan 112 kerusi itu?
Sinar
The post Dua harimau ‘tua’ di puncak bukit PH. appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/06/11/dua-harimau-tua-di-puncak-bukit-ph/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=dua-harimau-tua-di-puncak-bukit-ph

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Dua Tokoh Harimau Asia Mampu Kembalikan Kerajaan Mandat Rakyat

Hanya Dua Tokoh Harimau Asia Mampu Kembalikan Kerajaan Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 992 hits
Umum mengetahui bahawa keretakan yang berlaku dalam Perikatan Nasional sejak ia diwujudkan kini sudah sampai ke kemuncaknya Parti parti yang bergabung untuk mewujudkan sebuah kerajaan tanpa mandat rakyat semakin hari semakin berbeza hala tu...
Pesanan Dari Lelaki Tua Berkain Pelikat Yang Jutawan

Pesanan Dari Lelaki Tua Berkain Pelikat Yang Jutawan

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 403 hits
Hari ini saya nak kongsikan tentang satu artikel bertajuk LELAKI TUA BERKAIN PELIKAT BACA AL QURAN SETIAP KALI LEPAS ASAR SAMPAI MAGHRIB yang saya kira sangat bermanfaat untuk kita kaya dan berjaya di dunia dan akhirat Ia adalah kisah benar...
Mendikbud Orang Tua Berhak Tak Izinkan Anak Ke Sekolah Jika Dirasa Belum Aman

Mendikbud Orang Tua Berhak Tak Izinkan Anak Ke Sekolah Jika Dirasa Belum Aman

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 240 hits
Keputusan terakhir ada di tangan orang tua peserta didik Orang tua boleh mengizinkan anaknya kembali ke sekolah atau tetap belajar di rumah
Orang Tua Kena Phk Anak Anak Jualan Mie Sambil Kerjakan Pr Di Trotoar

Orang Tua Kena Phk Anak Anak Jualan Mie Sambil Kerjakan Pr Di Trotoar

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 137 hits
Empat anak anak duduk bersila di pinggir sebuah trotoar jalan kecil Mereka menjajakan makanan untuk bertahan hidup usai orang tua kehilangan pekerjaan akibat lockdown Dua anak laki laki dan dua anak perempuan itu tampak duduk berjajar Anak ...
Dalam Sebulan Harimau 3 Kali Mangsa Ternak Warga Di Langkat

Dalam Sebulan Harimau 3 Kali Mangsa Ternak Warga Di Langkat

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 211 hits
Dia menjelaskan akan membuat perlakuan berbeda sebagai shock therapy kepada harimau Jika sebelumnya hewan buas tersebut dibiarkan menghabiskan mangsanya kali ini akan dibangun menara dekat bangkai lokasi
Fam Liga M Mungkin Bersambung Lebih Awal Demi Persiapan Harimau Malaya

Fam Liga M Mungkin Bersambung Lebih Awal Demi Persiapan Harimau Malaya

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 424 hits
Persatuan Bola Sepak Malaysia berkemungkinan akan merombak semula kalender bola sepak Liga Malaysia yang dijadualkan kembali bersambung pada September ini menjadi lebih awal Langkah itu demi untuk memastikan skuad Harimau Malaya mempunyai
Sedang Sadap Karet Seorang Warga Bengkalis Diterkam Harimau

Sedang Sadap Karet Seorang Warga Bengkalis Diterkam Harimau

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 347 hits
Dia menyebutkan korban memang sempat melawan untuk menghindari serangan dari hewan bernama latin Panthera Tigris Sumatrae itu Beruntung korban berhasil memanjat pohon karet meski tetap mendapatkan serangan cakar dan gigitan satwa buas dilin...
Wan Nong Yahya Yang Bergelar Harimau Johor

Wan Nong Yahya Yang Bergelar Harimau Johor

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 293 hits
Pulau Tanjung Surat Tanah Leluhur HARIMAU JOHORDato Wan Nong Yahya Bin Wan Abu Talib adalah cucu kepada Tun Embong Binti Tun Ahmad atau lebih dikenali sebagai Lady Of Tanjung Surat adalah isteri ketiga Temenggong Abdul Rahman Bin Temenggong...
Mengenang Tamagotchi Gadget Legendaris Anak 90 An Yang Bikin Kita Ngerepotin Orang Tua

Mengenang Tamagotchi Gadget Legendaris Anak 90 An Yang Bikin Kita Ngerepotin Orang Tua

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 160 hits
Dulu sih kalau udah punya mainan ini rasanya jadi bocah yang paling keren satu tongkrongan Pokoknya bikin iri temen lainnya deh D
Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Jalan Jalan Tengok Rumah Contoh Dekat Durian Tunggal 2024

Pet Expo Midvalley 2024

Drama Lara Kasih

Goh Sze Fei Naib Juara Kejohanan Asia 2024

Luvia Band Lelah Dan Kalah Chord

Berkuasa Di Dunia Kuasai Pertambangan By Dr Haji Mura Riau Dosen Adi