Dr Zaharuddin Th Akan Lebih Kukuh Dibawah Bnm


Saya berpandangan agar tidak tidak wajar berlebihan berpolitik dalam hal Lembaga Tabung Haji (TH) ini kerana institusi itu menuntut tadbir urus yang professional lagi kemas, melangkaui kepentingan politik kepartian.

TH adalah untuk semua umat Islam di Malaysia malah menjadi suri teladan (role model) di peringkat antarabangsa.

Meletakkan TH di bawah pemantauan dan seliaan Bank Negara Malaysia (BNM) tidak sama sekali patut dilihat negatif, apatah lagi mengaitkannya dengan sentimen perkauman dan agama.Atau kononnya untuk melemahkan TH. Bahkan sebenarnya langkah itu adalah untuk meningkatkan daya saing, integriti dan ketelusan, malah menguatkan TH.
BNM sudah lama berfungsi dan berpengalaman meregulasi, memantau dan memastikan keutuhan sesebuah institusi kewangan yang beroperasi di Malaysia.

Ia mengamalkan tadbir urus dan perakaunan yang memenuhi syarat, malah pemilihan ketua pegawai eksekutif (CEO) dan lembaga pengarah setiap bank juga perlu kelulusan dan tapisan kelayakan oleh BNM.

Justeru BNM sangat berpengalaman dan pakar sejak sekian lama menjaga seluruh institusi kewangan iaitu bank, insuran dan takaful.


Bertanggungjawab dan profesional

Sangat banyak syarat ketat - tapi perlu - dilaksanakan,. Contohnya memastikan institusi perbankan untuk "maintain high-quality loss-absorbing capital" yang terdiri daripada Common Equity Tier 1 (CET1), which comprises paid-up capital, retained earnings and disclosed reserves, iaitu mesti mencecah 7 peratus daripada keseluruhan banking institution’s risk-weighted assets.

Ia adalah peningkatan berbanding 2 peratus sebelumnya. Ini semua penting bagi menjaga kelangsungan sesebuah bank.

Berdasarkan kenyataan wakil TH, bukanlah keseluruhan agensi itu diletakkan di bawah BNM seperti bank-bank komersial, sebaliknya hanya untuk sebahagian aspek penting.

BNM diyakini sangat berpengalaman dan pakar dalam urus tadbir dan audit kewangan (governance and financial audit). Audit BNM ini kelak mungkin bakal merangkumi:


Amalan perniagaan adil, bertanggungjawab dan profesionalDasar berhemah, pengurus dan penyeliaan risikoPeralatan untuk pengurusan krisis dan pencegahanRangkaian keselamatan kewanganPasaran kewangan yang teraturPatuh syariah

Justeru tidak perlu risau sama sekali akan campur tangan orang bukan Muslim ke atas TH kerana BNM bekerja dengan profesional berdasarkan Akta Bank Pusat 2009 serta sudah seakan mempunyai autonomi daripada Kementerian Kewangan dalam melaksanakan tugasnya.

Ia juga melangkaui politik kepartian. BNM sendiri mempunyai Majlis Penasihat Syariah. TH pula - sebagaimana dalam Akta Tabung Haji - tidak terikat dengan BNM seperti bank-bank komersial.

Dikompromi orang politik

Lembaga Pengarah TH adalah pihak yang mesti menentukan hala tuju dan strategi terbaru badan itu. Mereka semua beragama Islam. Merekalah juga yang mempunyai kuasa menentukan pelaksanaan bersama pengurusan kanan TH yang lain, bukannya BNM.

BNM hanya bertindak sebagai auditor bagi sebahagian bidang yang diserahkan oleh TH.

Justeru, Muslim dan semua pencarum TH patut lebih gembira apabila agensi itu diletakan di bawah pemantauan BNM kerana ia bakal menjamin:


Tiada - atau sekurang-kurangkan minimum - isu salah tadbir urus berlaku pada masa akan datang, khususnya yang melibatkan kepentingan politik kepartianSebarang perubahan polisi tertentu yang menyalahi amalan pentadbiran kewangan sihat dan perakaunan yang betul akan cepat dapat dikenal pastiPengurusan risiko yang kemas lagi ketat bagi menjaga jangka hayat TH serta menghalang TH daripada melabur ke tempat berisiko tinggi. Sebelum ini aspek berkenaan mungkin telah dikompromikan dengan arahan ‘orang politik’.

Kesimpulannya, adalah bagus TH diletak di bawah kawal selia BNM yang professional dan juga ketat bagi aspek audit dan tadbir urus.

Menurut sumber berautoriti yang saya saya perolehi, TH tetap di bawah kuasa langsung perdana menteri dan menteri hal ehwal agama, bukannya BNM atau Kementerian Kewangan.

DR ZAHARUDDIN ABD RAHMAN
Malaysiakini

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2018/12/dr-zaharuddin-th-akan-lebih-kukuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tabung Haji Dibawah Bnm Ini Pandangan Ustaz Zaharuddin

Tabung Haji Dibawah Bnm Ini Pandangan Ustaz Zaharuddin

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 547 hits
BAGUSKAH TABUNG HAJI DISELIA BNM Saya berpandangan agar kita tidak terlalu berlebihan berpolitik dalam hal Tabung Haji ini kerana institusi TH ini menuntut tadbir urus yang professional lagi kemas melangkaui kepentingan politik kepartian Ia...
Membuat Generasi Micin Lebih Pintar

Membuat Generasi Micin Lebih Pintar

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 171 hits
Hingga saat ini belum ada hasil penelitian atau riset yang mengatakan bahwa konsumsi micin bisa membuat seseorang menjadi bodoh atau menimbulkan penyakit di tubuh
Mungkin Jho Low Kata Perbicaraan Di Amerika Dan China Lebih Adil Berbanding Malaysia

Mungkin Jho Low Kata Perbicaraan Di Amerika Dan China Lebih Adil Berbanding Malaysia

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 405 hits
Ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low mendakwa pertuduhan mahkamah yang dikenakan terhadapnya bertujuan mengalihkan perhatian terhadap kegagalan rejim Mahathir mentadbir negara Jho Low berkata demikian dalam suatu kenyataan...
Dapat Respons Positif Jabu Tahun Depan Bakal Lebih Heboh

Dapat Respons Positif Jabu Tahun Depan Bakal Lebih Heboh

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 238 hits
Respons positif didapat Adventure of Road Jelajah Alam Bengkulu Utara 1 Event ini dibuka secara resmi oleh Bupati Bengkulu Utara Mian di Alun alun Kota Arga Makmur Minggu pagi Respons positif ini membuat JABU akan dibuat lebih heboh tahun d...
Tpu Semper Banjir Karena Lebih Rendah Dari Permukaan Laut

Tpu Semper Banjir Karena Lebih Rendah Dari Permukaan Laut

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 157 hits
anggota Suku Dinas Kehutanan Jakarta Utara masih mencari tahu asal sumber air yang menggenangi lahan pemakaman Di sisi lain Syafdarifal menduga adanya air dari luar membuat air yang ada sulit untuk ditampung oleh saluran air yang ada di Jak...
Gambar Lebih Cantik Dan Cun Dengan Menggunakan Preset Rainbow Lightroommurahbohh

Gambar Lebih Cantik Dan Cun Dengan Menggunakan Preset Rainbow Lightroommurahbohh

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 933 hits
Nak gambar cantik tak Jangan di tanya Of courselah cepat cepat jawab nak Bagi seorang photographer mesti dah arif macamana nak hasilkan gambar yang cantik betul bukan Tapi bagi yang tak arif pasal gambar mesti ada keinginan nak juga dapatka...
Ini Kunci Ekonomi Ri Lebih Stabil Dibandingkan Negara G20 Lain

Ini Kunci Ekonomi Ri Lebih Stabil Dibandingkan Negara G20 Lain

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 210 hits
Direktur Jenderal Anggaran Kemenkeu Askolani mengatakan Indonesia memiliki kunci yang tidak dimiliki oleh negara negara anggota G20 lain dalam meningkatkan perekonomian Salah satunya konsumsi rumah tangga di Indonesia mampu tumbuh stabil di...
Beberapa Artis Pernah Endorse Produk Kecantikan Ilegal Figur Publik Harusnya Lebih Selektif Lagi

Beberapa Artis Pernah Endorse Produk Kecantikan Ilegal Figur Publik Harusnya Lebih Selektif Lagi

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 200 hits
Jadi artis atau selebgram itu nggak mudah Harusnya mereka lebih hati hati menerima produk buat diiklanin
Sungguh Memberi Manfaat Idea Dan Tips Simpan Dokumen Penting Agar Lebih Tersusun Kemas Dan Mudah

Sungguh Memberi Manfaat Idea Dan Tips Simpan Dokumen Penting Agar Lebih Tersusun Kemas Dan Mudah

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 1036 hits
Untuk memastikan dokumen penting sentiasa dijaga dengan baik anda perlulah meletakkannya di dalam fail bersesuaian agar mudah dicapai Bagi yang mementingkan kekemasan pula anda bolehlah mencuba kaedah yang dikongsi wanita ini Fail dan envel...
Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Berhari Raya Lagi Rumah Saudara Sepupu

Couple Urges Police Mcmc To Act Against Alleged Blackmailer

Housewives Social Protection Scheme Still Short Of Target Says Kasthuri

Impartiality In Business

Fariza Shooting Video Mv Lagu Raya