Dr Mujahid Mahu Tangani Golongan Liberal Perkasakan Agama Islam Dan Luaskan Kuasa Mahkamah Syariah


Sangat menarik membaca jawapan-jawapan bertulis yang diberikan oleh YB Datuk Seri Dr Mujahid Bin Yusof, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, terhadap soalan-soalan YB Tuan Ahmad Fadhli Bin Shaari [Pasir Mas], YB Dato’ Haji Mohd Fasiah Bin Haji Mohd Fakeh [Sabak Bernam] dan YB Puan Hajah Siti Zailah Binti Mohd Yusoff [Rantau Panjang] di Dewan Rakyat semalam.
Kepada soalan YB Tuan Ahmad Fadhli yang meminta Perdana Menteri menyatakan adakah Kerajaan bercadang untuk meningkatkan lagi bidang kuasa Mahkamah Syariah supaya dapat menjatuhkan hukuman yang lebih berat ke atas kesalahan qazaf bukan sahaja di Wilayah Persekutuan bahkan di seluruh Malaysia, YB Datuk Seri Dr Mujahid antara lainnya menyebut:
(1) “Kerajaan komited dalam memperkasa dan meluaskan kuasa Mahkamah Syariah secara menyeluruh dan komprehensif”.
(2) “Kerajaan juga berhasrat untuk meminda Akta 355 bagi memastikan hukuman yang diperuntukkan adalah setimpal dengan kesalahan yang dilakukan”.
(3) “Kerajaan sedang meneliti secara lebih mendalam dan holistik Akta 355 dan undang-undang lain yang berkaitan dengannya sebelum sebarang pindaan dan penambahbaikan dibuat terhadap Akta tersebut dan undang-undang lain yang berkaitan dengannya bagi memastikan aspek pemerkasaan Mahkamah Syariah terutama dalam aspek bidangkuasa tercapai seiring dengan aspek-aspek lain yang perlu diberi penekanan”.
Kepada soalan YB Dato’ Haji Mohd Fasiah yang meminta Perdana Menteri menyatakan langkah Kerajaan untuk memastikan agama Islam terus dipelihara, dipertahan dan diperkasakan sebagai agama Persekutuan sebagaimana Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan, YB Datuk Seri Dr Mujahid antara lainnya menyebut:
(1) “Kerajaan sentiasa komited untuk mengambil langkah bagi memastikan agama Islam terus terpelihara, dipertahan dan diperkasakan”.
(2) “Salah satu aspek yang diberi penekanan adalah pemerkasaan, penyelarasan dan penyeragaman undang-undang syariah”.
(3) “Kerajaan sedang dalam proses untuk menyeragamkan undang-undang kesalahan jenayah syariah negeri-negeri seluruh Malaysia dari segi jenis kesalahan, jenis hukuman dan kadar hukuman”.
Kepada soalan YB Puan Hajah Siti Zailah yang meminta Perdana Menteri menyatakan apakah usaha Kerajaan dalam menangani ancaman sebaran ideologi sesat yang bercanggah dengan Islam seperti Liberalisme dan Pluralisme, YB Datuk Seri Dr Mujahid antara lainnya menyebut:
(1) “Kerajaan memandang serius mengenai penularan ideologi dan aliran pemikiran yang bercanggah dengan ajaran Islam seperti liberalisme dan pluralisme”.
(2) “Pendedahan bahaya fahaman liberalisme melalui media baharu dan penyiaran seperti siaran khutbah serta rancangan-rancangan agama…”.
(3) “…berkongsi input dan mencari solusi untuk menangani masalah kecelaruan pemikiran yang dibawa oleh golongan berfikiran liberal”.
Sangat menarik bila seorang tokoh yang sebelum ini dituduh sebagai berfikiran liberal kini:
(1) Mengakui bahaya fahaman liberalisme dan menyatakan komitmen untuk menangani masalah kecelaruan pemikiran yang dibawa oleh golongan berfikiran liberal.
(2) Menyatakan komitmen Kerajaan untuk mengambil langkah bagi memastikan agama Islam terus terpelihara, dipertahan dan diperkasakan.
(3) Menyatakan komitmen Kerajaan untuk memperkasa dan meluaskan kuasa Mahkamah Syariah secara menyeluruh dan komprehensif.
Hasrat untuk meminda Akta 355 itu sudah ada dan dua kali dipertegaskan di Dewan Rakyat, tinggal lagi apakah akan ada kesungguhan dan keberanian politik (political will) untuk melaksanakannya, terutamanya jika timbul bangkangan dari sekutu politik.
Semoga hasrat yang murni ini tidak akan tinggal sebagai hasrat sahaja nantinya.
Sama-sama kita lihat sejauh manakah beliau bersungguh dan berani merealisasikannya.
Dr. Kamarul Yusoff


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/07/06/dr-mujahid-mahu-tangani-golongan-liberal-perkasakan-agama-islam-dan-luaskan-kuasa-mahkamah-syariah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mujahid S Statement On Xinjiang Has Embarrassed Country Islam Says Khaled Nordin

Mujahid S Statement On Xinjiang Has Embarrassed Country Islam Says Khaled Nordin

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 253 hits
Umno claims Mujahid Yusof Rawa s use of the term training centre when referring to a controversial camp set up to re educate Muslims in Xinjiang has embarrassed Muslims and the nation Umno vice president Mohamed Khaled Nordin said the state...
Tahniah Kerajaan Pakatan Harapan Kerana Mengorak Langkah Memperkasa Mahkamah Syariah

Tahniah Kerajaan Pakatan Harapan Kerana Mengorak Langkah Memperkasa Mahkamah Syariah

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 219 hits
Usaha untuk memperkasakan Mahkamah Syariah tidak boleh dijadikan sekadar modal politik semata mata Ianya memerlukan komitmen dan kejujuran di dalam menentukan bidangkuasa dan peningkatan Mahkamah Syariah itu tidak berada terlalu jauh berban...
Pemimpin Ph Bukan Islam Jangan Campur Tangan Urus Tadbir Agama Islam Zahid

Pemimpin Ph Bukan Islam Jangan Campur Tangan Urus Tadbir Agama Islam Zahid

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 220 hits
MASJID TANAH 23 Jun Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata pemimpin Pakatan Harapan bukan Islam tidak boleh mencampuri urusan pentadbiran agama Islam Jelas beliau segala hal ehwal agama Islam hanya boleh diurus tadbir oleh mereka yang ber...
Umno Kenyataan Mujahid Mengenai Xinjiang Malukan Islam Negara

Umno Kenyataan Mujahid Mengenai Xinjiang Malukan Islam Negara

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 274 hits
June 29 2019 11 21 AMNaib Presiden Umno Mohamed Khaled Nordin PETALING JAYA Umno mendakwa tindakan Mujahid Yusof Rawa menggunakan istilah pusat latihan merujuk sebuah kem kontroversi yang ditubuhkan untuk mendidik semula penentang beragama ...
Islam Liberal Gaya Pas

Islam Liberal Gaya Pas

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 195 hits
Cuba tanya soalan soalan ini Wujudkah parti politik pada zaman Kesultanan Melaka yang dikatakan kegemilangan tamadun Islamik Kalau ada apa nama parti parti politik itu Berapa kali PRU Hakikatnya sistem politik Kesultanan Melaka ialah sistem...
Maklumat Pendaftaran Tahun Satu Tadika Islam Johor Sekolah Agama Kerajaan Johor Bagi Tahun 2020

Maklumat Pendaftaran Tahun Satu Tadika Islam Johor Sekolah Agama Kerajaan Johor Bagi Tahun 2020

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 270 hits
MAKLUMAT PENDAFTARAN TAHUN SATU TADIKA ISLAM JOHOR SEKOLAH AGAMA KERAJAAN JOHOR BAGI TAHUN 2020 Bahagian Pendidikan Islam Jabatan Agama Islam Negeri Johor membuka pendaftaran bagi kemasukan murid Tahun Satu dan Tadika Islam Johor bagi sesi ...
Sukan Sebagai Ibadah Patuh Syariah Wajib Ikut K Tan T Ganu Dan Bangun Bersama Islam

Sukan Sebagai Ibadah Patuh Syariah Wajib Ikut K Tan T Ganu Dan Bangun Bersama Islam

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 326 hits
KOTA BHARU Majlis Sukan Negeri Kelantan akan mempromosi sukan sebagai ibadah pada Karnival Sukan Kelantan 2019 1 Ogos hadapan Pengerusi Jawatankuasa Belia Sukan dan NGO Ustaz Wan Roslan Wan Hamat berkata sukan patuh syariah itu meliputi pem...
Mujahid Kecewakan Umat Islam

Mujahid Kecewakan Umat Islam

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 287 hits
Menteri agama naif hingga tiada belas ihsan terhadap Uyghur Xinjiang Ustaz Muhammad Ibrahim kesal dengan kenyataan Datuk Seri Mujahid Yusuf Rawa berhubung lawatannya ke Xinjiang China baru baru ini BANGI Menteri di Jabatan Perdana Menteri D...
Deddy Corbuzier Masuk Islam Kalina Beri Jawaban Tegas Soal Agama Azka Corbuzier

Deddy Corbuzier Masuk Islam Kalina Beri Jawaban Tegas Soal Agama Azka Corbuzier

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 396 hits
Kalina Ocktaranny akhirnya angkat bicara setelah banyaknya pertanyaan mengenai agama Azka Corbuzier pasca sang ayah menjadi muallaf
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wee Mca Not A Hypocrite

In Kuala Kubu Baharu Support From The Other Side A Distant Dream For Pn Ph

Menu Tengahari Tomyam Bebola Seafood Sawi Goreng Sos Tiram

Understanding The Benefits Of Search As A Service For Business Leaders

Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy