Dr M Paksa Pkr Pilih Antara 2 Kesudahan




Pada pilihan raya umum lalu, rakyat memilih Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri. Mandat rakyat itu ditamatkan Mahathir apabila beliau meletakkan jawatan PM meskipun dipujuk Yang di-Pertuan Agong pada Februari lalu.
Keinginan beliau mendirikan sebuah kerajaan perpaduan mengejutkan ramai di saat getir, ketika semua ahli Parlimen perlu menyatakan pendirian mereka kepada Agong.
Cita-cita Mahathir mendirikan kerajaan perpaduan akhirnya hancur berkecai bersama jawatan PM sementara yang dipegangnya apabila beliau tidak lagi dicalonkan sebagai PM oleh Pakatan Harapan ketika berjumpa Agong. Sebaliknya, yang dicadangkan PH ialah Anwar Ibrahim.
Selepas Muhyiddin Yassin mengangkat sumpah sebagai PM, Mahathir dalam satu pertemuan tertutup bersama ahli PPBM menyerang Anwar “gila-gila” hendak menjadi PM.
“Anwar memang dia gila-gila nak jadi PM, dia tak boleh jadi (PM) pasal entah macam mana kalau dulu ramai sokong dia, sekarang ini ramai sokong saya.
“Saya amat sedih kerana saya kalah dalam pemilihan ini kerana dia minta pada PH supaya namakan dia sebagai calon (PM) PH. Kalau tak, saya dah dapat 90 undi dan tambah 60 undi, saya boleh dapat majoriti jadi (PM) kerana dia tuntut untuk jadi calon, walaupun dia sepatutnya tak boleh dapat, tetapi dia tuntut,” kata Mahathir dalam mesyuarat tertutup dengan pemimpin akar umbi PPBM di Yayasan Kepimpinan Perdana pada 1 Mac lalu.
Pertarungan antara Mahathir dan Anwar tidak terhenti di situ. Persepsinya, mereka juga saling berebut jawatan ketua pembangkang, tetapi akhirnya jawatan itu dimenangi Anwar. Sebagai ketua pembangkang, selayaknya Anwar ialah calon PM parti pembangkang sekiranya mereka mendapat kuasa semula.
Namun, di dalam sifir buku politik Mahathir, jawatan ketua pembangkang tiada apa nilai.
Di dalam kekalutan mendapatkan kembali sokongan untuk menjadi PM, Mahathir semalam mencadangkan Presiden Warisan, Shafie Apdal sebagai calon PM menggantikan beliau.
Beliau turut mendakwa DAP dan Amanah sebulat suara bersetuju dengan cadangan ini yang juga menyaksikan Anwar dan anak Mahathir, Mukhriz dilantik sebagai timbalan perdana menteri I dan II.
Presiden Amanah, Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menangkis dakwaan itu segera dengan menjelaskan cadangan opsyen Shafie sebagai PM perlu dibawa berbincang mesyuarat Majlis Presiden PH yang turut dianggotai Anwar.
Persoalannya, jika Mahathir sanggup menyokong Shafie diangkat sebagai PM, mengapa Mahathir tidak mencadangkan Anwar, yang juga ketua pembangkang sebagai calon PM?
Jika Mahathir boleh memujuk orang yang menyokong beliau untuk menyokong Shafie sebagai PM, mengapa Mahathir tidak mampu berbuat demikian untuk Anwar?
Apakah Shafie mempunyai sokongan ahli Parlimen mencukupi berbanding Anwar? Opsyen melantik Mahathir sebagai calon PM ke-9 hancur berkecai, meskipun disokong penuh DAP dan Amanah kerana PKR dan Anwar enggan menerima beliau sebagai calon PM ke-9.
Oleh itu, mampukah Shafie mendapat sokongan ahli Parlimen yang cukup? Jika PKR menolak cadangan opsyen di mana Anwar menunggu 6 bulan sebelum Mahathir menyerahkan kuasa jika PH kembali berkuasa, apakah PKR boleh menerima cadangan baru ini, di mana jika ditakdirkan Shafie akan menjadi PM, belum tentu beliau akan ada tempoh untuk menyerahkan kuasa kepada Anwar. Silap-silap, Mukhriz yang memintas Anwar nanti.
Perkara paling membingungkan dalam Langkah terbaru Mahathir ini ialah syarat melantik Mukhriz sebagai timbalan perdana menteri II.
Apakah locus standi yang ada untuk Mukhriz dilantik sebagai timbalan perdana menteri II? Secara jujurnya, Mohamad jauh lebih layak memegang jawatan itu berbanding Mukhriz kerana Amanah mempunyai kerusi Parlimen sekali ganda melebihi Mahathir, yang kini tanpa parti.
Sedar atau tidak, saban hari, persepsi kian dibina PKR ialah penghalang kepada usaha PH kembali menjadi kerajaan selepas parti itu bertegas tidak menerima Mahathir sebagai calon PM ke-9.
Langkah terbaru Mahathir ini akan memaksa PKR memilih antara 2 kesudahan, iaitu sama ada PKR akan menegaskan prinsip dan menelan tuduhan mereka punca pembangkang berpecah atau melupakan hasrat Anwar menjadi PM buat selama-lamanya?

TIMMY SAY


MR :  Siapa aka kena?


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/06/dr-m-paksa-pkr-pilih-antara-2-kesudahan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dawam Warga Sragen Pilih Karantina Mandiri Di Kuburan Usai Dinyatakan Positif Corona

Dawam Warga Sragen Pilih Karantina Mandiri Di Kuburan Usai Dinyatakan Positif Corona

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 201 hits
Masa pandemi covid 19 barangkali tak akan pernah dilupakan oleh Dawam perangkat desa di Desa Tanon Kecamatan Tanon Sragen Pasalnya tak hanya menjadi bagian untuk membantu penanganan pria yang menjabat sebagai Kasi Pelayanan dan juga Tim Sat...
88 Undi Dalam Talian Agensi Kredit Pilih Moratorium

88 Undi Dalam Talian Agensi Kredit Pilih Moratorium

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 166 hits
Nirmala Supramaniam KUALA LUMPUR Sebanyak 88 atau 1 648 daripada 1 873 responden undian dalam talian yang dijalankan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit memilih untuk mengambil moratorium atau penangguhan bayaran balik kewangan yang dip...
Cara Nak Elak Dari Masak Telur Busuk Panduan Pilih Telur Segar

Cara Nak Elak Dari Masak Telur Busuk Panduan Pilih Telur Segar

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 390 hits
Telur adalah antara makanan kegemaran seisi keluarga saya Kalau dah tak ada lauk yang nak disediakan pastinya telur akan menjadi antara bahan alternatif Ianya samada dijadikan telur goreng dijadikan sambal telur telur tiga rasa kurma telur ...
Bil Musa Pikachu Aku Pilih Kamu Chord

Bil Musa Pikachu Aku Pilih Kamu Chord

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 227 hits
Dm G C D DmSayang Gtiada yang lain CHanya Dkau di hati iniDm GBetapa bahagia CBila kau ada DDi depan mukaF GKu toleh ke kanan CSambil berjalan AmJangan berani lepaskan Dmtanganku GKu merayu CJujurnya akuTakkan bisa hidup Amtanpa cintamuFJan...
Bantah Soal Hamil Ada Kendala Asmirandah Ungkap Alasan Pilih Jalani Program Bayi Tabung

Bantah Soal Hamil Ada Kendala Asmirandah Ungkap Alasan Pilih Jalani Program Bayi Tabung

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 273 hits
Aktris Asmirandah menceritakan soal program kehamilan yang ia jalani melalui penanganan Morula IVF Asmirandah pun menjelaskan secara detail alur program yang ia jalani hingga kini siap menjadi seorang calon ibu Sabtu Setelah berbagi soal pr...
Tian Chua Perlu Pilih Sama Ada Terus Bersama Keadilan Atau Tinggalkan Parti

Tian Chua Perlu Pilih Sama Ada Terus Bersama Keadilan Atau Tinggalkan Parti

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 253 hits
ZALI ZAKRITian Chua perlu segera melepaskan jawatan sebegai Pengerusi Perbadanan Produktiviti Malaysia jika masih mempunyai prinsip dan ingin terus bersama KEADILAN Gesaan ini juga selari dengan keputusan yang dibuat oleh Majlis Pimpinan Pu...
Shahrir Samad Banyak Lagi Perlu Selesai Sebelum Pilih Muhyiddin Calon Pm

Shahrir Samad Banyak Lagi Perlu Selesai Sebelum Pilih Muhyiddin Calon Pm

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 357 hits
Pemimpin Umno Shahrir Samad berkata banyak lagi perkara yang perlu diselesaikan sebelum memutuskan calon perdana menteri untuk pilihan raya umum akan datang Beliau mengulas keputusan Umno bersama PAS yang menyatakan sokongan bagi Muhyiddin ...
Tun M Rayu Anwar Jawatan Pm Di Pejabat Pkr

Tun M Rayu Anwar Jawatan Pm Di Pejabat Pkr

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 349 hits
Bekas Setiausaha Politik Terkejut Dr Mahathir Jumpa Anwar Rayu Jawatan PMKUALA LUMPUR Bekas setiausaha politik Dr Mahathir Mohamad sangat terkejut bekas majikannya itu sanggup bertemu Presiden PKR Anwar Ibrahim dan sanggup merayu semula jaw...
Ph Berhak Untuk Meraguinya Terutama Sekali Pkr Ini Sebabnya

Ph Berhak Untuk Meraguinya Terutama Sekali Pkr Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 182 hits
Muhyidin nampaknya semakin kurang tenaga Bacaan doa di dalam bahasa melayunya setiap hari gagal memperkuatkan kedudukannya Kemungkinan beliau akan kembali melutut kepada Umno Apa akan jadi kepada Azmin dan kumpulannya Tubuh parti baru Parti...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip

Huawei Pura 70 Series

Operator Tidak Berlesen Lupus Sisa Secara Haram Swcorp Negeri Sembilan