Dr M Dakwa Ph Sukar Rampas Putrajaya Jika Anwar Jadi Calon Pm Kerana Ramai Musuh


Faiz Zainudin
-June 27, 2020 12:32 PM

Dr Mahathir Mohamad mendakwa Anwar Ibrahim tetap tidak bersetuju beliau menjadi perdana menteri buat kali ke-3, walaupun dipujuk rakan PH Plus.
PETALING JAYA: Dr Mahathir Mohamad mendakwa Anwar Ibrahim tidak boleh dicalonkan sebagai perdana menteri kerana presiden PKR itu mempunyai ramai musuh yang akan menyukarkan Pakatan Harapan Plus meraih sokongan mencukupi untuk kembali ke Putrajaya.

“Kita tidak boleh bagi dekat dia, dia ada banyak musuh, tapi kita punya sokongan (ahli Parlimen) tidak cukup. Bila tidak cukup, kita kena tambah bilangan.

“Kalau bubuh nama dia (sebagai calon PM), saya fikir tidak ramai yang akan menyertai, bahkan ada orang tertentu yang sedang ada dengan kita akan tinggalkan kita. Dengan itu, kita akan menjadi tidak cukup bilangan, tidak boleh dapat balik kerajaan.

“Sebab itu kita tidak boleh bersetuju dengan pendapat dia. Kalau kita ikut dia, sampai bila kita tidak boleh luluskan siapa yang akan jadi perdana menteri,” kata bekas perdana menteri itu dalam satu klip video yang tersebar di media sosial hari ini.

Difahamkan, klip video itu ialah pertemuan Mahathir dengan pemimpin akar umbi PPBM Terengganu di Yayasan Kepimpinan Perdana semalam.

“Setahu saya, program tersebut semalam. Memang program Tun bersama akar umbi PPBM Terengganu,” kata sumber kepada FMT hari ini.

Mahathir turut mendakwa Anwar tidak bersetuju untuk beliau menjadi perdana menteri buat kali ke-3.

“Saya nak beritahu bukan saya nak jadi perdana menteri. Saya sudah 24 tahun jadi (PM), 22 tahun sebelum ini dan masa PM ke-7 selama 2 tahun.

“Tetapi, ramai berpendapat orang Melayu tidak akan sokong kalau tidak ada penyertaan saya. Kalau betul macan itu, saya rela jadi PM. Saya (sudah) umur 94 tahun, nak rehat juga.”

Beliau mendakwa Anwar tetap tidak bersetuju beliau menjadi perdana menteri semula, walaupun dipujuk rakan PH Plus.

“Semalam (Khamis) kita ada mesyuarat dengan parti PH, yang tak ada hanya PKR, iaitu diketuai Anwar. Kita telah bekerjasama dengan Anwar, tapi dia tolak kita sama sekali.

“Kita minta supaya saya jadi perdana menteri selama 6 bulan, lepas itu dia ambil, tapi dia tak nak saya jadi perdana menteri, satu hari pun dia tidak mahu, dia tolak saya sama sekali.

“Tiap kali mesyuarat, perkara sama berlaku. Dia kata bagi masa, nanti saya fikir seminggu lagi saya bagi keputusan. Lepas seminggu perkara sama juga, dia tidak setuju (saya jadi PM sementara). Seolah-olah dia saja boleh jadi perdana menteri.”

Shafie calon PM

Mahathir mendedahkan beliau dan kumpulannya bersetuju memilih Presiden Warisan, Shafie Apdal sebagai calon perdana menteri seterusnya bagi menggantikannya.

Katanya, cadangan itu turut dimaklumkan kepada pemimpin Amanah dan DAP dalam mesyuarat bersama pemimpin Warisan.

“Kumpulan terdiri daripada Warisan, Amanah, PPBM dan DAP, kita 4 parti setuju. Saya harap sokongan kepada saya dibuat melalui sokongan kepada Shafie.

“Saya harap akar umbi akan terima pencalonan (Shafie). Saya fikir kalau saya tidak ada, orang lain ada, kita nak orang meneruskan perjuangan kita.

“Sebab itu kita minta sokong Shafie kerana ia sependapat dengan saya dalam perjuangan lawan Najib Razak dan lawan Muhyiddin Yassin.”

FMT sedang mendapat pengesahan pemimpin Amanah dan DAP sama ada mereka bersetuju Shafie menjadi calon PM seperti didakwa Mahathir.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/06/dr-m-dakwa-ph-sukar-rampas-putrajaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Survey Calon Bebas Adalah Ayam Tambatan Dr Mahathir Dan Anwar Siapa Pilihan Pengundi Chini

Survey Calon Bebas Adalah Ayam Tambatan Dr Mahathir Dan Anwar Siapa Pilihan Pengundi Chini

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 498 hits
Suruhanjaya Pilihanraya telah menetapkan 20 Jun 2020 sebagai hari penamaan calon dan 4 Julai sebagai hari mengundi bagi PRK DUN Chini PRK Chini diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk Seri Abu Bakar Harun yang meninggal dunia pada 7...
Anwar Tidak Layak Jadi Calon Pm Ini Jawapan Tun M

Anwar Tidak Layak Jadi Calon Pm Ini Jawapan Tun M

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 337 hits
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada Selasa mendedahkan bahawa Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak layak menjadi calon Perdana Menteri bagi mewakili kerajaan Pakatan Harapan Menurut Perdana Menteri kelapan itu Anwar ya...
Tidak Cukup Popular Tun Mahathir Beri Sebab Kenapa Anwar Tidak Layak Jadi Calon Pm

Tidak Cukup Popular Tun Mahathir Beri Sebab Kenapa Anwar Tidak Layak Jadi Calon Pm

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 511 hits
Menurut Perdana Menteri kelapan itu Anwar yang juga Ahli Parlimen Port Dickson tidak popular dalam kalangan orang Melayu selain menyifatkan sokongan tersebut penting untuk mana mana parti menang dalam pilihan raya Tidak cukup popular Dr Mah...
Langkah Dorsett Bawa Ph Plus Ke Putrajaya Siapa Tpm Jika Mahathir Menjadi Pm Dan Jika Anwar Pula Menjadi Pm Siapa Tpm

Langkah Dorsett Bawa Ph Plus Ke Putrajaya Siapa Tpm Jika Mahathir Menjadi Pm Dan Jika Anwar Pula Menjadi Pm Siapa Tpm

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 294 hits
Langkah Dorsett bawa PH Plus ke Putrajaya Oleh June 14 2020Mungkinkah Langkah Dorsett gantikan Langkah Sheraton membawa Pakatan Harapan Plus ke Putrajaya Portal MalaysiaGazette melaporkan satu pertemuan pemimpin PH Plus dilakukan di Hotel G...
Amanah Tidak Lupa Jasa Anwar Calon Pm Mesti Mampu Raih Lebih Ramai Sokongan Mp

Amanah Tidak Lupa Jasa Anwar Calon Pm Mesti Mampu Raih Lebih Ramai Sokongan Mp

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 413 hits
SITI NUR ZAWANI MISCON Pengerusi PKR Perak Farhash Wafa Salvador dianggap sebagai tidak matang apabila menggelar rakan sekutu Pakatan Harapan tidak mengenang budi berhubung pendirian mencalonkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Ment...
Tak Adil Paksa Anwar Terima Tun M Calon Pm 9

Tak Adil Paksa Anwar Terima Tun M Calon Pm 9

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 302 hits
TIDAK adil untuk memaksa Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menerima Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri ke 9 Menurut Ketua Setiausaha Pengelola PKR Nik Nazmi Nik Ahmad juga adalah tidak adil untuk memaksa Anwar s...
Anwar Mohon Maaf Ph Tangguh Umum Calon Pm

Anwar Mohon Maaf Ph Tangguh Umum Calon Pm

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 263 hits
FMT sebelum ini melaporkan PH sedia mengembalikan Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri tetapi kali ini dengan Anwar sebagai timbalannya PETALING JAYA Presiden PKR Anwar Ibrahim memohon maaf Pakatan Harapan menangguhkan pengumum...
Shafie Apdal Calon Pm Ganti Kekusutan Mahathir Anwar

Shafie Apdal Calon Pm Ganti Kekusutan Mahathir Anwar

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 305 hits
PH dan sekutunya yang digelar sebagai PH Plus mendakwa memiliki sokongan mencukupi untuk membentuk kerajaan dan sebelum ini merancang untuk mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Muhyiddin Tapi malang perbalahan antara Mahathir dan A...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan