Dosa Rasuah Dari Segi Agama Kesan Terhadap Melayu Tak Kira Asal Puaskan Nafsu


Dr Mahathir sebelum ini mengakui kes rasuah di zaman beliau menjadi PM kali pertama tidaklah seburuk kejadian ketika beliau menjadi PM buat kali kedua.

Seri Kembangan: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini melahirkan kebimbangan berhubung amalan rasuah yang semakin menjadi suatu perkara biasa dalam kalangan masyarakat sehingga sanggup mengetepikan kesannya terhadap bangsa dan negara.


Loading... Gejala itu yang disifatkan beliau sebagai ‘’memperasuahan’’, yang bermakna perbuatan menyemai sifat buruk dalam masyarakat sehingga menjadi sebahagian dari budayanya.

“Saya tidak tahu sama ada “memperasuahan” adalah satu perkataan dalam Bahasa Melayu. Tetapi sama ada perkataan ini ada atau tidak, perbuatan memperasuahan memang kerap dilakukan dalam masyarakat manusia.

Masyarakat yang terima budaya ini, tidak lagi berasa segan atau malu dengan pemberian dan penerimaan rasuah, yang kadang-kadang disebut sebagai “tumbuk rusuk” atau “makan suap”, katanya dalam catatan terbaharu di blognya chedet.com dengan tajuk ‘MEMPERASUAHAN ORANG MELAYU’ malam tadi.

Katanya biasanya masyarakat menganggap rasuah sebagai satu amalan yang keji dan buruk, tetapi mereka yang mengamal perbuatan itu akan menyembunyi perbuatan mereka kerana sedar yang ianya adalah sesuatu amalan yang salah di sisi undang-undang dan agama.
Bagaimanapun apabila amalan rasuah diterima masyarakat sebagai perkara biasa yang boleh diamal secara terbuka, maka tidak lagi ada perasaan segan silu apabila melakukannya, baik oleh pemberi atau penerima.

Di zaman pemerintahan yang percaya “cash is king” atau “wang adalah raja” maka pemberian dan penerimaan rasuah menjadi satu daripada nilai hidup dan budaya, terutama dalam kalangan orang Melayu, katanya.

“Apa sahaja sanggup dibuat jika disogok dengan wang atau pemberian yang diminati. Soal baik buruk sesuatu yang diberi atau diarah tidak termasuk dalam pertimbangan.

Percanggahan dengan undang-undang, bahkan berdosa dari segi agama tidak diambil kira. Yang diutamakan ialah pendapatan yang memuaskan nafsu,”katanya.

Kata Dr Mahathir masyarakat sedia maklum bahawa sogokan dianggap sebagai perbuatan yang tidak baik dan dilarang, namun penerima tidak berfikir panjang.

“Baik, tidak baik…tetapi sogokan memuaskan nafsu dan dipercayai menguntungkan. Oleh itu terima sahajalah. Kesan buruk terhadap masyarakat adalah perkara remeh.

“Sudah tentu perasaan kebangsaan dan kesan terhadap bangsa dan negara tidak lebih utama dari nafsu penerima rasuah,” katanya. – Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2018/12/dosa-rasuah-dari-segi-agama-kesan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Asal Usul Bangsa Melayu

Asal Usul Bangsa Melayu

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 405 hits
Persoalan tentang siapakah Melayu dan dari manakah asal usulnya sering kali menjadi perdebatan ramai Ada yang berpendapat bahawa bangsa Melayu itu sendiri tidak wujud namun antara teori ilmiah tentang asal nama Melayu ialah daripada nama Su...
Rasuah Sudah Jadi Nilai Hidup Budaya Orang Melayu Tun Mahathir

Rasuah Sudah Jadi Nilai Hidup Budaya Orang Melayu Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 290 hits
Astro Awani MAHATHIR Apa sahaja sanggup dibuat jika disogok dengan wang atau pemberian yang diminati Gambar fail BERNAMA KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meluahkan rasa bimbangnya terhadap segelintir masyarakat masa kini...
Kontak Sosial Sebagai Kebal Kepada Prasangka Terhadap Cabaran Islam Melayu Raja Hak Istimewa Melayu Dan Pribumi 8777

Kontak Sosial Sebagai Kebal Kepada Prasangka Terhadap Cabaran Islam Melayu Raja Hak Istimewa Melayu Dan Pribumi 8777

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 1648 hits
Jayanya Kontrak Sosial menghindari rasa angkuh manusia dan prajudis di Malaysia RAMAI yang mempertikaikan pemansuhan Akta Hasutan 1948 kerana dibimbangi nanti ada puak tertentu mengambil kesempatan mempertikaikan dasar yang boleh menggugat ...
Orang Melayu Nafsu Nafsi Menjadi Islam Dilihat Lemah Dan Pecah

Orang Melayu Nafsu Nafsi Menjadi Islam Dilihat Lemah Dan Pecah

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 516 hits
Orang Melayu kategori penyamun membuatkan bangsa Melayu dipandang hina dan lemah Membina semula jati diri membina semula maruah ugama yang dianut bangsa Melayu sudah menjadi jihad dan wajib Tanpa Islam tanpa nilai Islam orang Melayu mungkin...
Rasuah Dan Orang Melayu

Rasuah Dan Orang Melayu

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 193 hits
Rasuah Dan Orang Melayu Saya tidak tahu sama ada memperasuahan ialah satu perkataan dalam bahasa Melayu Tetapi sama ada perkataan ini ada atau tidak perbuatan memperasuahan memang kerap dilakukan dalam masyarakat manusia Maknanya ialah perb...
Di Tipu Atas Nama Agama Sebab Melayu Takut Ostard Retard

Di Tipu Atas Nama Agama Sebab Melayu Takut Ostard Retard

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 424 hits
I received this via Whatsapp I think it is viral PRESS STATEMENT30 NOVEMBER 2018 TABUNG HAJI LODGES TWO POLICE REPORTS AGAINST FORMER CHAIRMAN FORMER CEOs AND SENIOR MANAGEMENTLembaga Tabung Haji has lodged two reports today at the Commerci...
Melayu Tak Ada Tamadun Bahasa Agama Pakaian Menteri Perpaduan

Melayu Tak Ada Tamadun Bahasa Agama Pakaian Menteri Perpaduan

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 548 hits
Video Menteri Perpaduan kita suatu masa dahulu berucap merendahkan Melayu kini tular semula Dalam video itu ia penuh dengan pendustaan ke atas sejarah Melayu yang memanggil kami untuk menyiapkan balasan ilmiah kami Ucapannya berbunyi sepert...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


10 Tempat Sarapan Terbaik Di Selangor

Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul