Dong Zong Terbit Buku Digital Dalam Bm Jelaskan Pendirian Isu Jawi


MALAYSIAKINI



Dong Zong menerbitkan buku digital 16 halaman berbahasa Melayu untuk menjelaskan secara terperinci pendiriannya berhubung pengajaran Jawi di sekolah vernakular.

Diterbitkan beberapa hari sebelum kongres anjurannya berkenaan perkara itu, buku itu bertajuk "Isu Tulisan Jawi: Mempertahankan Hak Lembaga Pengelola Sekolah Jenis Kebangsaan".

Antara perkara utama yang disentuhnya ialah sebab penentangan berterusan terhadap pengenalan tulisan Jawi dalam mata pelajaran Bahasa Melayu di sekolah vernakular, walaupun setelah kabinet memutuskan untuk meneruskannya.

"Bantahan ini diteruskan kerana jemaah menteri dan Kementerian Pendidikan masih mengabaikan hak dan kuasa Lembaga Pengelola Sekolah, dan tidak menjadikan Lembaga Pengelola Sekolah sebagai pihak yang membuat keputusan sama ada setuju atau tidak setuju dalam pelaksanaan pengenalan tulisan Jawi," katanya dalam buku itu.

Katanya lagi, pihaknya dan Dong Jiao Zong telah berulang kali cuba berhubung dengan Kementerian Pendidikan berhubung isu penglibatan lembaga pengelola sekolah dalam proses membuat keputusan, tetapi gagal mendapat respons.
Buku itu turut menjelaskan Akta Pendidikan 1996 memperuntukkan peranan lembaga pengelola sekolah dalam menentukan dasar di sekolah vernakular, yang menurutnya kini dicabuli.

Antara isu lain yang dibangkitkan buku itu ialah sama ada tulisan Jawi diajar di sekolah vernakular sebelum ini, dan mengapa cadangan pengenalannya menjadi kontroversi.

Turut dibincangkan ialah perbezaan antara seni khat dan tulisan Jawi, dan sama ada bantahan yang dibangkitkan berkenaan pembelajaran bahasa Melayu atau tulisan Jawi.

Pengumuman pengenalan sukatan mata pelajaran itu - melibatkan murid tahun 4 sekolah vernakular bermula tahun depan - dibuat Ogos lalu.

Susulan bantahan, kerajaan berkata pengajarannya hanya akan dilaksanakan dengan persetujuan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan ibu bapa murid.

Selain menghantar memorandum, Dong Zong dan Dong Jiao Zong turut memulakan petisyen yang antara lain menyatakan pengenalan khat adalah satu bentuk Islamisasi.

Keputusan Dong Zong untuk meneruskan kongres berkenaan perkara itu Sabtu ini mengundang gesaan agar ia diharamkan, manakala Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menggesa kumpulan itu membatalkannya dan menerima keputusan kabinet.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/12/dong-zong-terbit-buku-digital-dalam-bm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menjelang Sidang Dong Zong Dan Kpm Kongsi Pentas Isu Jawi

Menjelang Sidang Dong Zong Dan Kpm Kongsi Pentas Isu Jawi

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 386 hits
NG XIANG YI ANNABELLE LEE Di tengah tengah polemik pengajaran Jawi di sekolah vernakular wakil Gabungan Persekutuan Pertubuhan Lembaga Sekolah sekolah Cina Malaysia dan wakil Kementerian Pendidikan Malaysia berkongsi pentas untuk menjelaska...
Dap Mca Perguna Dong Zong Ambil Kesempatan Isu Jawi Pemuda Pas

Dap Mca Perguna Dong Zong Ambil Kesempatan Isu Jawi Pemuda Pas

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 357 hits
Kira kira 300 peserta menyertai Himpunan Bangkit Pertahan Jawi Haramkan Dong Zong yang berlangsung di hadapan Sogo Kuala Lumpur
Isu Tulisan Jawi Dong Zong Menyalak Lagi Apa Agenda Sebenar Dan Siapa Di Belakang Mereka

Isu Tulisan Jawi Dong Zong Menyalak Lagi Apa Agenda Sebenar Dan Siapa Di Belakang Mereka

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 595 hits
Sekali lagi pertubuhan ultra kiasu Cina Dong Zong menyalak mengenai perlaksanaan pengenalan Tulisan Jawi di sekolah vernakular tanpa menghiraukan sensitiviti bangsa Melayu sebagai bangsa majoriti di negara ini Dulu bila dah kena hentam deng...
Dong Zong Tak Puas Hati Kongres Jawi Dibatalkan

Dong Zong Tak Puas Hati Kongres Jawi Dibatalkan

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 305 hits
KAJANG Kesemua 17 Persatuan Cina Persekutuan antaranya Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia meluahkan rasa tidak puas hati dengan tindakan polis yang memohon perintah mahkamah melarang penganjuran kongres berkaitan t...
Jawi Dong Zong Menang Walau Kongres Batal

Jawi Dong Zong Menang Walau Kongres Batal

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 281 hits
Taktik tolak ansur berjaya huru hara negara cairkan masyarakatBANGI Pertubuhan bukan kerajaan komunis ultra kiasu tetap menang meskipun perhimpunan hari ini dibatalkan dakwa pendakwah bebas Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah Beliau mendakwa tanpa...
Mca Pemuda Dap Pertikai Arahan Pembatalan Kongres Jawi Dong Jiao Zong

Mca Pemuda Dap Pertikai Arahan Pembatalan Kongres Jawi Dong Jiao Zong

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 413 hits
BERITAMCA menyuarakan bantahannya terhadap pembatalan kongres anjuran Dong Jiao Zong berhubung tulisan Jawi yang dijadual berlangsung esok Menyifatkannya sbagai diskriminasi setiausaha agungnya Chong Sin Woon membangkitkan penganjuran Kongr...
Polis Dapat Perintah Mahkamah Batal Persidangan Bantah Jawi Dong Zong

Polis Dapat Perintah Mahkamah Batal Persidangan Bantah Jawi Dong Zong

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 444 hits
Mahkamah Kajang memerintahkan agar Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia tidak meneruskan persidangan bantahan tulisan jawi di Kolej New Era Kajang Sabtu ini Loading Menurut Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisione...
Dong Jiao Zong Ngo Cina Bertegas Tak Nak Jawi Untuk Murid Darjah 4

Dong Jiao Zong Ngo Cina Bertegas Tak Nak Jawi Untuk Murid Darjah 4

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 352 hits
KOW GAH CHIE Sebanyak 17 NGO Cina diketuai Dong Jiao Zong teguh dengan pendirian mereka bahawa kerajaan wajar membatalkan pengajaran tulisan Jawi dalam buku teks Bahasa Malaysia tahun empat di sekolah vernakular tahun depan Kami gesa keraja...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau