Doktor Sahkan Saya Lumpuh Kaki Kiri Terpaksa Dipotong Bekas Penunggang Basikal Lajak


'Doktor sahkan saya lumpuh & kaki kiri terpaksa dipotong' - Bekas penunggang basikal lajak


Foto Harian Metro

Keberanian seorang kanak-kanak lelaki berusia 14 tahun bermain basikal lajak di lebuh raya mengundang padah apabila dia merempuh sebuah kenderaan yang diparkirkan di tepi jalan. Kemalangan itu menyebabkan Muhammad Saad Zainuddin, 28, kehilangan kaki kiri dan lumpuh dalam kejadian yang berlaku pada 10 Ogos 2008. 


Muhammad Saad yang kini berusia 28 tahun bagaimanapun mahu bangkit untuk mengubah nasib dirinya dan memulakan hidup baharu serta melupakan tragedi yang menyebabkan dia lumpuh dari paras pinggang ke bawah dan kaki kirinya dipotong bagi mengelakkan jangkitan kuman. 


Dia kini mahu menumpukan kepada perniagaan keluarganya yang menjual pelbagai jenis makanan di Jalan Yahya Awal, sejak lebih 20 tahun lalu. 


Menurut Muhammad Saad, dia mula terjebak dengan aktiviti basikal lajak sejak berusia 11 tahun gara-gara terpengaruh dengan trend basikal lajak yang sedang popular pada ketika itu. Dia sanggup mengumpul duit upah membantu ibu bapanya berniaga agar dapat membeli barangan terpakai bagi mengubahsuai basikalnya menjadi basikal lajak. 


Awalnya dia hanya bermain di laluan kampung berhampiran rumah dan tidak beberapa lama kemudian, dia dan rakan-rakannya mula bermain di jalan utama di sekitar bandar Johor Bahru termasuk di lokasi yang mengorbankan lapan remaja berbasikal lajak pada 2017. 


"Keberanian itu akhirnya membawa padah pada 10 Ogos 2008 ketika saya berusia 14 tahun. Ketika menunggang basikal lajak di Jalan Lingkaran Tengah itu bersama tiga lagi rakan, basikal ditunggang merempuh sebuah kenderaan yang sedang diparkir di tepi jalan itu. 


"Ia menyebabkan saya mendapat kecederaan parah iaitu terkoyak di kepala selain pengsan di lokasi kejadian yang tidak sampai 150 meter dari tempat kejadian lapan remaja basikal lajak yang maut. 


"Saya hanya tersedar apabila sedang dirawat di hospital. Doktor mengesahkan saya lumpuh dari bahagian pinggang akibat kecederaan serius pada tulang belakang," katanya. 


Muhammad Saad mengakui, tidak tidak dapat menerima hakikat apabila doktor memaklumkan dia mungkin akan lumpuh seumur hidup. Lebih-lebih lagi kaki kirinya juga terpaksa dipotong bagi mengelakkan jangkitan kuman, membuatkan dia hilang semangat untuk hidup. 


Hal itu membuatkan dia mengalami kemurungan selama tiga tahun dan trauma untuk keluar rumah. Mujur sokongan dari keluarga dan rakan membuatkan dia kini berazam untuk memulakan hidup baru. 


"Saya kini ditugaskan menjaga kaunter di kedai makan diusahakan keluarga. Apabila bekerja sepenuh masa seperti ini, saya mula mendapat semangat baru dan mahu melupakan episod hitam yang melanda hidup saya," katanya. 


Justeru, Muhammad Saad berharap golongan remaja yang terbabit dalam aktiviti itu berhenti dari memnbahayakan diri dan pengguna jalan raya lain serta menjadikan kisahnya sebagai pengajaran. 


"Ambil iktinbar kisah saya yang kini lumpuh dan hilang upaya. Lupakanlah basikal lajak, keseronokan hanya sementara. Jika terbabit kemalangan, kita akan merana seumur hidup. Pengalaman yang saya lalui ini bukan membanggakan, ia cukup pahit dan menyakitkan, namun menginsafkan," katanya. 


Sumber: Harian Metro


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ceberita.blogspot.com/2022/05/doktor-sahkan-saya-lumpuh-kaki-kiri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akibat Langgar Lampu Merah Pejalan Kaki Hempuk Penunggang Motorsikal

Akibat Langgar Lampu Merah Pejalan Kaki Hempuk Penunggang Motorsikal

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 123 hits
Memang tak dinafikan ada segelintir pengguna jalan raya yang tidak mematuhi peraturan yang telah ditetapkan Sama macam situasi yang berjaya dirakamkan ini di mana seorang pejalan kaki bertindak menghempuk seorang penunggang motorsikal yang ...
Karl Shafek Risau Bobby Sak1t Doktor Sahkan Ada Masalah Jantvng

Karl Shafek Risau Bobby Sak1t Doktor Sahkan Ada Masalah Jantvng

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 228 hits
Susah hati dan pan1k Itulah perasaan pelakon dan juga pengacara Karl Shafek apabila mengetahui kucing kesayangannya yang diberi nama Bobby tiba tiba jatuh sakit Menurut Karl ketika kejadian dia berada di Pekan Pahang dan terpaksa bergegas p...
Budak 9 Tahun Meraung Kesakitan Kaki Tertusuk Tongkat Basikal

Budak 9 Tahun Meraung Kesakitan Kaki Tertusuk Tongkat Basikal

papar berkaitan - pada 20/5/2022 - jumlah : 88 hits
Budak 9 Tahun Meraung Kesakitan Kaki Tertusuk Tongkat Basikal ALOR SETAR Seorang kanak kanak lelaki berusia sembilan tahun terpaksa menahan kesakitan lebih 35 minit apabila kaki kirinya tertusuk tongkat basikal ketika bermain di rumahnya di...
Ada Lima Doktor Kaki Buli Di Hospital Pulau Pinang

Ada Lima Doktor Kaki Buli Di Hospital Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 187 hits
GEORGETOWN Nama lima doktor di Hospital Pulau Pinang yang didakwa sebagai pembuli diserahkan kepada Kementerian Kesihatan untuk tindakan lanjut Lima nama itu diserahkan sendiri Pengerusi Jawatankuasa Agroteknologi dan Keselamatan Makanan Pe...
Sri Ram To Lead In Clerk S Appeal In Basikal Lajak Case

Sri Ram To Lead In Clerk S Appeal In Basikal Lajak Case

papar berkaitan - pada 5/5/2022 - jumlah : 158 hits
Gopal Sri Ram has agreed to conduct the appeal for clerk Sam Ke Ting KUALA LUMPUR Former Federal Court judge Gopal Sri Ram will lead a team to represent a female clerk who was sentenced to six years jail and fined RM6 000 for reckless drivi...
June 28 Re Mention For Clerk S Basikal Lajak Appeal

June 28 Re Mention For Clerk S Basikal Lajak Appeal

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 141 hits
Sam Ke Ting was sentenced to six years in prison by the Johor Bahru High Court last month for driving recklessly and caused the death of eight teenagers on modified bicycles PUTRAJAYA The Court of Appeal fixed June 28 for another case manag...
Bekas Setpol Anwar Menang Pemilihan Cabang Di Kawasan Mb Selangor

Bekas Setpol Anwar Menang Pemilihan Cabang Di Kawasan Mb Selangor

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 149 hits
agendaily com22 05 2022Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak mencabar Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari dalam pemilihan PKR bagi jawatan Ketua Cabang Gombak Spekulasi tercetus mengatakan bekas setiausaha politik Anwar Farhash W...
Tak Semestinya Induce Harini Terus Bersalin Ada Yang Terpaksa 2 Kali Induce

Tak Semestinya Induce Harini Terus Bersalin Ada Yang Terpaksa 2 Kali Induce

papar berkaitan - pada 14/5/2022 - jumlah : 101 hits
Bersalin induce atau proses bersalin secara paksa adalah untuk membolehkan kontraksi rahim terjadi sebelum kelahiran semula jadi berlaku Proses bersalin secara induce ini mungkin akan disarankan oleh doktor atau pengamal perubatan disebabka...
Isu Kahwin Bekas Isteri Dgn Najib Komposer Terkenal Fauzi Marzuki Tampil Beri Reaksi Berikut

Isu Kahwin Bekas Isteri Dgn Najib Komposer Terkenal Fauzi Marzuki Tampil Beri Reaksi Berikut

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 399 hits
SELEPAS tular gambar mendakwa bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sudah beristeri dua akaun sosial milik individu bernama Nadia Fauzi menjadi sasaran netizen yang mahukan kepastian tentang hal tersebut
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024