Doktor Kontrak Mahu Jaminan Pekerjaan Perlu Sara Keluarga


 
Doktor Kontrak mahu ada wakil dalam jawatankuasa antara kementerian membincangkan isu berkaitan doktor kontrak.PETALING JAYA: Meskipun ada yang mengkritik ugutan doktor kontrak untuk mogok selama tiga hari, namun masih ada yang bersimpati dengan nasib mereka.
Rata-rata orang ramai berpandangan suasana pekerjaan dan tekanan dihadapi doktor kontrak wajar dipertimbangkan untuk terus menyerap mereka dalam perkhidmatan awam.
Julina Saimin.Pesara kerajaan, Julina Saimin, 53, berkata doktor kontrak ada hak untuk mendapatkan jaminan pekerjaan dan diserap menjadi penjawat awam.
“Kita semua sudah sedia maklum bahawa sangat sukar untuk menjadi seorang doktor dan mereka sangat wajar diserap sebagai doktor tetap.
“Mereka juga mempunyai komitmen masing-masing, tidak kira doktor tersebut bujang ataupun sudah berkeluarga,” katanya kepada FMT.
Katanya, doktor kontrak sama seperti doktor lantikan tetap, berhempas pulas menyambung pengajian dalam subjek kritikal, namun akhirnya hanya bergelar “doktor kontrak”.
Terdahulu, media melaporkan sekurang-kurangnya 8,000 doktor kontrak merancang mengadakan mogok selama tiga hari di seluruh negara bermula semalam hingga esok kerana dikatakan kecewa dengan sistem tidak adil dan gaji rendah dalam sektor penjagaan kesihatan awam.
Melalui akaun Instagram “Mogok Doktor Malaysia”, mereka merancang mengambil cuti sakit dan cuti kecemasan, namun tidak membabitkan sebarang perhimpunan.
Mereka juga mencadangkan pesakit ke klinik, jika ingin mendapatkan rawatan, bukannya ke mana-mana hospital kerajaan, jika enggan menunggu lebih lama bagi mendapatkan rawatan.
Ads by KioskedEzekiel.Pereka grafik yang hanya mahu dikenali sebagai Ezekiel, 26, berkata keputusan mengadakan mogok adalah hak peribadi doktor kontrak.
Namun katanya, tindakan itu perlu ada batas supaya tidak menjejaskan pesakit yang memerlukan rawatan.
“Doktor juga ada hak mereka yang perlu diperjuangkan, tetapi mereka juga harus mempertimbangkan keadaan pesakit. Kerajaan perlu ambil tindakan bagi menyelesaikan isu (yang dituntut) doktor mogok ini.”
Liyana.Pembantu sumber manusia yang mahu dikenali sebagai Liyana berpandangan, ugutan mogok doktor kontrak sangat tepat.
Katanya, dia memahami dilema dihadapi pegawai perubatan kontrak memandangkan enam ahli keluarganya bekerja sebagai doktor.
“Sepupu saya meletak jawatan daripada KKM (Kementerian Kesihatan) kemudian bekerja sebagai doktor di luar negara.
Ads by Kiosked“Adalah wajar bagi doktor mengambil tindakan mogok seperti itu bagi menarik perhatian kerajaan agar lebih nampak hak doktor.”
Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa sebelum ini menegaskan, pihaknya memahami kesukaran dihadapi doktor kontrak, namun mogok bukan penyelesaiannya.
Katanya, Jemaah Menteri bersetuju menubuhkan Jawatankuasa Peringkat Tertinggi bagi menangani isu doktor kontrak dengan menggabungkan beberapa kementerian dan agensi, termasuk membabitkan Ketua Setiausaha Negara, Zuki Ali. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/04/doktor-kontrak-mahu-jaminan-pekerjaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beri Masa Kerajaan Selesai Isu Lambakan Doktor Kontrak

Beri Masa Kerajaan Selesai Isu Lambakan Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 3/4/2023 - jumlah : 159 hits
Mogok dirancang kumpulan doktor kontrak hanya akan memberi impak negatif kepada sistem kesihatan secara keseluruhan kata seorang pakar perubatan Prof Datuk Dr Syed Mohamed Aljunid Syed Junid yang merupakan Pakar Perubatan Kesihatan Awam ber...
Mass Resignations May Not Take Place On April 1 But Later In The Month Says Mogok Doktor Kontrak

Mass Resignations May Not Take Place On April 1 But Later In The Month Says Mogok Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 31/3/2023 - jumlah : 204 hits
PETALING JAYA Mogok Doktor Malaysia the movement which has threatened a nationwide strike has now claimed that it is expecting some 3 000 contract doctors to leave the Health Ministry in the coming days and not necessarily on April 1 3 000 ...
Ayah Jual Kerepek Sara Keluarga Mak Tak Pernah Ada Masa Dirumah Rupanya Buat Onar Belakang Ayah Dengan Kerani

Ayah Jual Kerepek Sara Keluarga Mak Tak Pernah Ada Masa Dirumah Rupanya Buat Onar Belakang Ayah Dengan Kerani

papar berkaitan - pada 28/3/2023 - jumlah : 383 hits
8220 Ayah jual kerepek sara keluarga mak tak pernah ada masa dirumah rupanya buat onar belakang ayah dengan kerani Saya si isteri penjawat awam gred 44 Suami kerja swasta dengan gaji separuh dari gaji saya Atau 1 3 tak tau lah Memang sebaha...
Doktor Kontrak Penyokong Pn

Doktor Kontrak Penyokong Pn

papar berkaitan - pada 3/4/2023 - jumlah : 150 hits
Miss Azah Kalau nak tahu para doktor ni ramai malahan terlalu ramai merupakan para walaun Belajar je pandai bab politik ke laut dalam Zaman kontrak2 ni semua zaman siapa jadi PM dan kenapa jadi begini Bukan ke sebab songlap Jadi nak suruh k...
Jokowi Salurkan Bansos Beras 10 Kg Ke 21 3 Juta Keluarga Di Solo Raya

Jokowi Salurkan Bansos Beras 10 Kg Ke 21 3 Juta Keluarga Di Solo Raya

papar berkaitan - pada 10/4/2023 - jumlah : 129 hits
Presiden Joko Widodo meluncurkan kegiatan penyaluran cadangan beras pemerintah untuk bantuan pangan tahun 2023 Kegiatan tersebut digelar di Perum Bulog Pusat Distribusi Ngabeyan Kabupaten Sukoharjo Provinsi Jawa Tengah
Berbuka Puasa Dengan Keluarga Makanan Berwarna Warni

Berbuka Puasa Dengan Keluarga Makanan Berwarna Warni

papar berkaitan - pada 10/4/2023 - jumlah : 164 hits
assalamualaikum salam sejahtera petang Ramadan ke 19 dan hari ni hari ke 3 saya tak sihat sakit tekak selsema dan sedikit demam badan rasa tak sedap makan ubat di malam hari dan sebelum azan subuh kekal berpuasa mujurlah Sabtu lepas tu kead...
Hiburan Saya Isteri Akan Jaga Silaturahim Dengan Besan Kami Keluarga Puteri Sarah Seperti Selalu Yusof Haslam Reda

Hiburan Saya Isteri Akan Jaga Silaturahim Dengan Besan Kami Keluarga Puteri Sarah Seperti Selalu Yusof Haslam Reda

papar berkaitan - pada 11/4/2023 - jumlah : 355 hits
Pengarah popular Datuk Yusof Haslam ketika ditanya tentang keputusan membabitkan rumah tangga anaknya Syamsul dan Puteri Sarah berkata dia dan isterinya reda dengan ketentuan Allah Saya dan isteri mendoakan yang baik baik saja untuk keputus...
Peminat Tak Setuju Dengan Barisan Pelakon Omniscient Reader S Viewpoint Tapi Kenapa

Konsortium Mahb Jangan Politikkan Dana Antarabangsa Blackrock

Amalan Menyambut Kelahiran Bayi

When Elite And Masses Don T See Eye To Eye On Israel Boycott

A Malaysian Passport Has More Value Than Article 153

Bolehkah Hamil Walaupun Dara Tak Pecah

Rendang Ayam Pre Raya Aidiladha

Bukit Aman To Summon All Officers Probing Assault Case Igp



5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat

Resepi Sotong Masak Hitam Lauk Legend Orang Johor Nostalgia Habis


Sup Udang Immune Booster

Pasang Weedmat Alihkan Tong Ikan

Selamat Hari Ulang Tahun Tudm Ke 66 1 Jun 2024

Salma Salsabil Boleh Juga Chord

Primary School Teacher Crowned Kaamatan Queen

Cara Membuat Flyers Yang Boleh Meningkatkan Jualan