Doktor Ingatkan Ibu Mengandung Betapa Pentingnya Asid Folik Elak Anak Dikandung Lahir Hilang Tulang Tengkorak


Setiap ibu bapa mesti teruja untuk menimang cahaya mata, tambah-tambah jika itu adalah cahaya mata pertama hasil  dari penantian yang lama. Namun begitu, banyak perkara yang perlu dititikberatkan bagi memastikan bayi dilahirkan dalam keadaan normal dan sihat.
Dalam kiriman Facebook Dr Muhammad Izzat di laman Facebook beliau, beliau ada kongsikan kes-kes yang ibu hamil yang mengandungkan bayi yang tiada pembentukan tulang kepala iaitu tengkorak – Anencephaly
”Alhamdulilah, saya bersyukur sebab berbadan dua sekarang. Lama dah tunggu, Allah dah dengar doa saya. Saban hari saya hanya beronok-ronok tengok orang yang senang hamil nih. Saya hanya mampu berdoa dikurniakan cahaya mata mcm orang lain tu. Tapi masa tu orang cakap belum rezeki lagi. Bukan takde usaha, segala doktor pakar saya jumpa dah, namun tak berhasil lagi. Takpe saya ok jer, walaupun hati kecil saya sebenarnya tak ok. Tapi saya lawan rasa tu.. saya hanya pegang pada Allah. Rezeki belum tiba.. akan sampai satu hari nnti. “
“Nak dijadikan cerita saya hamil. Gembiranya bukan kepalang… bagaikan dunia saya yang punya. Yelah, dah lama tunggu kan, mcm-mcm ikhtiar dia. Alhamdulilah ni ‘melekat’ pulak! Syukur ya Allah atas kurniaanMu”
“Ketika kehamilan saya berusia 14 minggu, saya pergilah bukak buku pink. Masa jumpa doktor, dia buat scan sekali. Saya tersengih-sengih dah masa tu tunggu dr cakap ape. Kalau boleh nak tahu boy ke girl. Hehe. ( doktor belum letak scan kat perut lagi saya dah tanya. Al maklumlah excited kemain! ) “
“Masa ni, kejutan dan kepasrahan saya bertukar ganti. Makin lama makin ramai doktor yang datang melihat imej scan pada mesin scan tu. Lama dorang tenung skrin tu. Saya dah mula berasa tak sedap hati… nak tanya mereka tapi takut mengganggu pulak. So saya diamkan je dulu, walaupun rentak jantung saya dah mula kencang. Mesti ada yang tak kena ni. Tambah curiga bila mereka mula berbicara bahasa bahasa perubatan yang tidak saya fahami. Come on doctor.. tell me apa yg berlaku pada baby saya… “
“Akhirnya, saya dikhabarkan bahawa baby saya tak normal sebab doktor mengalami kesukaran utk mengukur lilit kepala bayi.
Hancur luluh hati saya ketika itu, bila doktor cakap kepala bayi saya tak normal. Berderai air mata. Nak pegang tangan suami, suami plak keja, hanya mampu genggam tangan misi kat sebelah. Saya tak mampu dah nak dengar semua ni”.
“Saya dirujuk ke pakar Obstetrik & Ginekologi hospital besar. Suami amek cuti separuh hari nak teman saya pegi temu janji. Kami tercongok penuh penantian dan debaran depan klinik menunggu nama dipanggil. Setelah diperiksa, doktor mengesahkan dan terpaksa mengiyakan kata-kata doktor yang awal telah memeriksa saya. Katanya, bayi saya hidup, tapi tiada pembentukan tulang kepala yakni tengkorak nye – Anencephaly”
“Tiada perkataan yg mampu menggambarkan perasaan saya. Betapa kacau dan hancurnya hati saya. Seharian saya menangis sehingga bengkak mata. Namun sebagai seorang muslim, saya merangkak dalam kesamaran malam, menadah tangan agar dikurniakan kekuatan dan ketabahan dalam mengharungi derita dan dugaan ini.”
Maka dengan mukaddimah di atas, saya nak berceritalah mengenai anencephaly.
Struktur sistem saraf bagi berasal dari struktur yang bernama neural plate. Pada 28 hari selepas persenyawaan, neural plate ni akan terlipat antara satu sama lain dan menutup membentuk satu struktur berbentuk silinder yang dinamakan neural tube. Masalah berlaku apabila struktur ini tidak menutup dengan sempurna menyebabkan terjadinya kecacatan neural tube. Ada beberapa jenis – anencephaly, spina bifida dan encephalocele.
Menyebut mengenai anencephaly, ianya melibatkan hilangnya tulang tengkorak sama ada secara penuh atau pun separa. Bila tiadanya tulang tengkorak ni, sebahagian otak juga turut hilang ataupun kalau ada sekalipun struktur otak menjadi sangat kecil. Ada juga ketidaknormalan pada muka dan leher bayi tersebut.
Keadaan ini dipercayai melibatkan kombinasi faktor genetik dan pengaruh persekiraran yang doktor sendiri tak boleh nak fahami secara 100%.
Anencephaly berlaku dalam 6 kes di dalam 10 000 kelahiran.
Boleh kesan anencephaly ketika hamil. Ketika melakukan pemeriksaan scan, seawal 11-14 minggu kehamilan. Kalau lebih awal dari 11 minggu tak sesuai sebab pembentukan tulang tengkorak belum selesai. Masa buat detail scan 18-21 minggu, senang sangat nak nampak dan boleh confirm ketidaknormalan ni.
Kadang-kadang susah gak nak betul-betul pastikan anencephaly ni. Scan berulang kali diperlukan untuk benar-benar pasti.
Takda rawatan untuk anencephaly. Bayi anencephaly tidak boleh hidup bila dilahirkan dan kebanyakkan bayi ni akan meninggal sebelum dilahirkan ataupun mati beberapa jam selepas dilahirkan. Ada kes yang bayi seperti ini boleh hidup selama beberapa hari, tapi sangat jarang berlaku.
Bila pernah terjadi sekali, akan ada peluang untuk ianya berulang lagi. 1 dalam 50 ( 2% )
Maka, semua wanita disarankan untuk mengambil asid folik 400mcg sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum hamil sehingga minggu ke 12 kehamilan.
Untuk wanita yang pernah ada bayi anencephaly atau mereka yg ada kencing manis sebelum hamil, dos folik asid adalah tinggi – sebanyak 5mg perlu diberikan 3 bulan sebelum merancang untuk hamil lagi. Usaha ini dapat mengurangkan risiko mendapat bayi dengan anencephaly atau kecacatan tiub neural.
Pasangan yg pernah ada masalah bayi anencephaly jika berpeluang boleh berjumpa genetic counselllor untuk berbincang risiko mendapat anak sekali lagi dengan anencephaly
So dah faham ke kenapa saya membebel hari-hari kat pesakit mengenai pentingnya asid folik?
Betul, kalau dah makan sebaldi asid folik sekalipun kalau Allah dah takdirkan baby anencephaly, mmg akan dapat anencephaly jua.
Bukan ke kita perlu ikhtiar dan ikhtiar sebelum menyerah dan tawakkal?
Sumber : Facebook Dr Muhammad Izzat


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/11/09/doktor-ingatkan-ibu-mengandung-betapa-pentingnya-asid-folik-elak-anak-dikandung-derita-anencephaly/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor X Ray Nampak Benda Bergerak Panjang 6cm Ibu Cemas Anak Batuk Keluar Cacing

Doktor X Ray Nampak Benda Bergerak Panjang 6cm Ibu Cemas Anak Batuk Keluar Cacing

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 133 hits
Sememangnya kanak kanak mempunyai antibodi yang lemah ekoran tubuh badannya yang masih kecil Disebabkan itu persekitaran dan juga pemakanan sangat penting untuk dititik beratkan oleh ibu bapa terhadap anak mereka Sekiranya perkara ini tidak...
Dipercayai Kain Tersangkut Rantai Ibu Bawa Anak Baru Lahir Jatuh Terlantar Atas Jalan Dari Motorsikal

Dipercayai Kain Tersangkut Rantai Ibu Bawa Anak Baru Lahir Jatuh Terlantar Atas Jalan Dari Motorsikal

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 185 hits
Kemalangan adalah suatu perkara yang sukar dielakkan Setiap hari pasti akan ada kes kemalangan dicatatkan berlaku di Malaysia Walaupun pelbagai aspek keselamatan telah dilakukan serta diterapkan ianya pasti akan berlaku sekiranya kita cuai ...
Ummi Tak Kuat Chaq Hilang Anak Harapan Ibu Mangsa Rempuhan Bas Redha

Ummi Tak Kuat Chaq Hilang Anak Harapan Ibu Mangsa Rempuhan Bas Redha

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 177 hits
Siapa sangka anak yang selalu membantu dan menjadi harapan keluarga pergi meninggalkan ibu bapa dan keluarga untuk selamanya secara tiba tiba akibat daripada kecuaian orang lain Mangsa kemalangan melibatkan bas di Bayan Lepas semalam Muhamm...
Teringin Anak Yang Lahir Jadi Baik Isteri Mengandung Suami Pun Kena Jaga Perangai

Teringin Anak Yang Lahir Jadi Baik Isteri Mengandung Suami Pun Kena Jaga Perangai

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 142 hits
Masa mengandung bukan ibu sahaja yang kena jaga kelakuan tetapi ayah pun sama Perangai ayah terhadap isteri semasa mengandung mempengaruhi kelakuan bayi kelak Pernah tak anda perasan si kecil yang baru menginjak usia setahun sudah semakin b...
Walaupun Anak Dah Mula Makan Makanan Pepejal Susu Ibu Tetap Perlu Diberikan

Walaupun Anak Dah Mula Makan Makanan Pepejal Susu Ibu Tetap Perlu Diberikan

papar berkaitan - pada 11/11/2019 - jumlah : 113 hits
Memberi anak makanan pejal adalah salah satu pencapaian penting dalam perkembangan anak anda Dalam artikel ini kami akan membincangkan mengenai 10 tips untuk memulakan makanan pejal pada anak anda Pilih masa yang tepat untuk mula beri makan...
Bila Mama Hilang Anak Terus Mengamuk Ini Sebab Kenapa Anak Menangis Tak Berhenti

Bila Mama Hilang Anak Terus Mengamuk Ini Sebab Kenapa Anak Menangis Tak Berhenti

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 112 hits
Kenapa anak 1 tahun 6 bulan ke bawah menangis sangat kuat bila tak nampak ibu atau penjaganya Dikatakan anak berperangai buruk bila dengan ibunya Bagi anak berumur 1 tahun 6 bulan ke bawah sebenarnya kita tidak boleh mengatakan dia berperan...
Ibu Garang Pun Anak Tetap Manja Dengannya Kena Tegas Baru Anak Jadi Orang

Ibu Garang Pun Anak Tetap Manja Dengannya Kena Tegas Baru Anak Jadi Orang

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 173 hits
Ibu adalah individu penting yang banyak mempengaruhi cara didikan anak anak membesar Kebanyakan anak lebih rapat dengan ibu berbanding ayah Bukan bermaksud ayah tiada peranan dalam mendidik anak tetapi sikap semulajadi ibu yang lebih prihat...
7 Doa Yang Setiap Ibu Patut Amalkan Untuk Anak Anak

7 Doa Yang Setiap Ibu Patut Amalkan Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 11/11/2019 - jumlah : 170 hits
Doa yang ikhlas dan penuh pengharapan hanya kepada Allah InsyaAllah akan diperkenankan oleh Allah Walaupun kita berdoa dalam bahasa Melayu ke Inggeris ke Allah faham semuanya Tapi kalau kita hafal doa yang datangnya daripada Al Quran tentu ...
Diduga Bunuh Diri Dalam Kamar Ibu Ini Tinggalkan Pesan Untuk Anak

Diduga Bunuh Diri Dalam Kamar Ibu Ini Tinggalkan Pesan Untuk Anak

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 151 hits
MAAFIN MAMA YA BHI MAMA GAK BISA DAMPINGI OBHI MAMA SAYANG OBHI JD ANAK YG PINTAR YA SAYANG JGN NYUSAHIN ORANG MAMA YAKIN ADEK BISA demikian kalimat tertulis pada surat yang dititipkan CA untuk anaknya
Isham Jalil Jawab Kenyataan Su Agong Pas Dengan Angkuh

Port Ikan Patin Sedap Kancil Raja Patin Temerloh Bakal Ditutup

Bekas Kekasih Pu Riz Akui Bitter Dedah Orang Ketiga Punca Hubungan 5 Tahun Retak

9 Lifestyle Adjustments To Survive The Weakening Ringgit

Pkpd Di Kota Setar Akan Tamat Hari Ni Tapi Mengejutkan Ini Pula Yang Akan Diisytiharkan Di Situ

Telemovie Aku Tak Akan Percaya Cinta Lakonan Fahrin Ahmad Rita Rudaini

Cara Isi Banci Penduduk Perumahan Malaysia 2020 Di Mycensus

Bila Ibu Jari Kaki Suami Kene Cengkam Sakit Bukan Main



Kenapa Pelabur Hartanah China Mula Keluar Meninggalkan Malaysia

Info Dan Sinopsis Drama Ryan Aralyn Slot Akasia

Kenapa Patung Beruang Digelar Teddy Bear

Info Dan Sinopsis Drama Sekali Ku Jatuh Cinta TV1

Kenapa Kerajaan Singapura Menghalang Wanita Muslim Bertudung


Tiada Pemenang Jelas Tapi Warisan Dijangka Menang 37 Kerusi Kata Tinjauan Bebas

Warong Laksa Telor Sarang Batu Berendam Melaka

Amal 7 Tips Ini Untuk Rezeki Yang Cukup Dan Berkat

Tak Rugi Baca Sebelum Berhenti Kerja Baca 4 Nasihat Ini Terlebih Dahulu

Remain Charming With Loverbeauty

Hero Kecil Berjaya Kesan Periuk Api Tikus Raksasa Afrika Dianugerahkan Pingat Emas