Doa Tidur Doa Bangun Tidur



Bagaimanakah doa tidur?
Bagaimana pula doa ketika mendapat mimpi buruk dan bangun dari tidur?
Ini adalah panduan bacaan doa tidur, bangun tidur dan ketika mendapat mimpi buruk, secara ringkas dan mudah.
Apa yang menarik:
Bantuan ejaan dalam rumi dan bacaan audio juga turut disertakan dalam doa tersebut bagi membantu mereka yang sukar membaca tulisan arab.
Selain itu, disertakan juga amalan-amalan sunat sebelum tidur (cara Nabi) dalam Islam.
Semoga panduan ini dapat membantu anda tidur dalam tenang dan dalam keimanan.

Doa Tidur بِسْمِكَ اللّٰهُمَّ اَحْيَا وَاَمُوْتُ Bismikallohumma ahya wa amuutu
Maksudnya:
Dengan menyebut nama-Mu ya Allah, aku hidup dan aku mati”
Doa Bangun Tidur اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِىْ اَحْيَانَا بَعْدَمَآ اَمَاتَنَا وَاِلَيْهِ النُّشُوْرُ Alhamdu lillahil ladzii ahyaanaa ba’da maa amaa tanaa wa ilahin nusyuuru
Maksudnya:
Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami sesudah kami mati (membangunkan dari tidur) dan hanya kepada-Nya kami dikembalikan”
Doa Ketika Mendapat Mimpi Buruk اَللّٰهُمَّ إِنّىِ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ وَسَيِّئاَتِ اْلأَحْلاَمِ Allaahumma innii a’uudzubika min ‘amalisy syaithaani wa sayyiaatil ahlami
Maksudnya:
Ya Allah, sesungguhnya aku mohon perlindungan kepada Engkau dari perbuatan setan dan dari mimpi-mimpi yang buruk”
 
Amalan-Amalan Yang Disunatkan Sebelum Tidur Untuk mendapatkan tidur yang berkualiti dan berkat, Rasulullah SAW menggalakkan beberapa perbuatan sebelum tidur:
1. Berwuduk Sebelum Tidur Kepentingan perkara ini ada dua sudut.
Pertamanya, terdapat hadis di mana Rasulullah SAW berkata:
Sucikan tubuh-tubuh ini dan Allah akan menyucikanmu. Ketika mana seorang hamba meluangkan masanya dalam keadaan bersuci, malaikat meluangkan malamnya di dalam rambut (hamba) tersebut dan ia tidaklah ia berpaling pada malam itu kecuali dia (malaikat tersebut) berkata: “Ya Allah ampuni hambamu kerana ia tidur dalam keadaan bersuci”
— Tabarani
Keduanya, amalan ini adalah persediaan kepada kemungkinan mati di dalam tidur.
Jadi seperti mana seorang yang meninggal dunia – dibersihkan dan dimandikan sebelum ditanam – seseorang tidur dengan membersihkan dirinya, menyediakan rohnya untuk bertemu Allah.
Nabi Muhammad SAW bersabda:
Bila kamu tidur, berwuduklah seperti kamu lakukan untuk solat, berbaring di atas kananmu dan katakan: ‘Ya Allah! Aku menyerah kepada-Mu dan aku serahkan segala urusanku kepada-Mu dan aku bergantung pada-Mu untuk keberkatan-Mu kedua-duanya dengan harapan dan ketakutan kepada-Mu. Tiada dapat melarikan diri daripada-Mu ya Allah! Aku percaya kepada Kitab-Mu yang telah Engkau wahyukan kepada Nabi-Mu yang telah Engkau hantar’. Dan jika kamu meninggal dunia pada malam itu, kamu akan meninggal dalam keimanan. Jadikan kata-kata di atas kata-kata terakhirmu (sebelum tidur).
— Bukhari
2. Solat Witir Sebelum Tidur Terdapat salah faham bahawa solat malam (solat sunat) dan witir hanya boleh dilakukan pada sepertiga malam terakhir sebelum Subuh.
Ini menyebabkan ramai orang menjadi tidak bersemangat dan tidak mencuba untuk melakukannya.
Sebenarnya, masa untuk solat malam dan witir boleh bermula selepas Isyak sehinggalah waktu subuh.
Aisyah meriwayatkan:
Pesuruh Allah melakukan solat witir pada setiap bahagian malam, pada permulaan, pertengahan dan waktu akhir. Namun, baginda akan menyudahkan witirnya sebelum subuh”
— Bukhari dan Muslim
Yang sebenar, adalah lebih baik jika seseorang dapat tidur dan bangun semula pada pukul 3.00 pagi untuk melakukan solat tahajud dan solat witir.
Tetapi jika ini dirasakan berat, saya mengesyorkan untuk kita mula bersolat malam (solat sunat selain tahajud) dan witir sebelum kita tidur, walaupun ia cuma dua rakaat solat sunat dan tiga rakaat solat witir.
Solat sebelum tidur akan menambahkan lagi kerehatan dan ketenangan sebelum kita tidur dan memudahkan proses untuk kita tidur.
Abu Hurairah meriwatkan:
Sahabatku (Nabi Muhammad SAW) telah mengarahkan aku untuk melaksanakan tiga perkara: tiga hari puasa setiap bulan, dua rakaat solat dhuha dan melaksanakan witir sebelum tidur
— Muslim
3. Membaca Doa Tidur Nabi Muhammad SAW telah mengajar kita doa-doa khusus untuk dibaca sebelum tidur yang mana ia mengingatkan kita bahawa tidur itu adalah saudara kepada kematian.
— tentang kuasa Allah ke atas kita dan dan semua urusan kita, serta untuk mengesahkan (reaffirm) keimanan kita kepada-Nya.
Doa sebelum tidur adalah seperti yang diajarkan diatas.
 
Penutup: Kepentingan Tidur Dalam Islam Allah berfirman di dalam al-Quran:
Dan Kami telah menciptakan kamu berpasang-pasangan? Dan Kami telah menjadikan tidur untuk kamu berehat?
— Surah an-Naba ayat 8–9
Kita dapat menyimpulkan bahawa tidur bukanlah suatu aktiviti yang mengganggu (nuisance activity), tetapi ia adalah petanda kekuasaan Allah dan suatu nikmat daripadaNya.
Sungguh menarik untuk diambil perhatian bahawa walaupun dengan segala kemajuan saintifik yang ada pada zaman moden ini, tiada sesiapa yang benar-benar tahu mengapa kita tidur!
Menurut Dr. Andrew Meil, Bapa Perubatan Integratif (father of integrative Medicine), yang menulis artikel dalam the Time Magazine (2015) berkenaan Kuasa Tidur bahawa:
Otak agak sibuk ketika tidur, saling berhubung dengan pelbagai cetusan aktiviti otak pada setiap malam.
Adakah aktiviti ini semacam suatu bentuk kemaskini untuk mengekalkan fungsi-fungsinya secara optimum? Kita tidak tahu.
Mungkin ritma tidur dan berjaga akan sentiasa menjadi misteri: sesuatu yang kita alami tetapi tidak akan pernah difahami sepenuhnya 
— Petikan dari The Power of Sleep, Weil Andrew M.D. Time Inc Special. The Science of Sleep. July 2015. The 9 New Sleep Rules, Sarah Begley, Time Inc Special, The Science of Sleep, July 2017.
Sebagai muslim, kita percaya bahawa tidur adalah nikmat dan seperti setiap nikmat lain.
Ia sepatutnya digunakan untuk kita berterima kasih kepadaNya melalui ibadah, dan bukan dengan mengingkariNya – dengan terlebih tidur dan terlepas solat serta mengabaikan tanggungjawab kita.
Semoga artikel ini memberi manfaat kepada anda.
Jika anda berminat dengan topik tidur yang berkualiti, anda boleh membaca artikel-artikel ini:
Kepentingan Tidur Dari Perspektif Islam Berapa Lama Sepatutnya Tempoh Tidur Kita Setiap Malam? 7 Langkah Mendapat Tidur Yang Lena & Berkualiti The post Doa Tidur & Doa Bangun Tidur (Bantuan Ejaan Rumi) appeared first on AKU ISLAM.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://akuislam.com/blog/ibadah/doa-tidur-bangun-tidur/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Penyebab Kamu Merasa Lelah Ketika Baru Bangun Tidur Dan Cara Mengatasinya

6 Penyebab Kamu Merasa Lelah Ketika Baru Bangun Tidur Dan Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 297 hits
Walau kamu sudah tidur dengan cukup selama delapan jam namun rasa lelah ini memang dapat tidur Carl Bazil MD PhD direktur dari Columbia University s Sleep Disorders Center mengungkap bahwa terdapat sejumlah penyebab dari hal ini
Sakit Mata Lepas Bangun Tidur

Sakit Mata Lepas Bangun Tidur

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 326 hits
Bangun tidur celik mata terkebil kebil mata kejap sebab macam rasa ada something dalam mata Terasa macam habuk kasar yang besar tapi dok kebil kebil punya lama masih rasa tak selesa Letak eyeglo pun masih tak okay juga ahh sudah macamana na...
Pisahkan Anak Tidur Sendiri Bukan Mudah Kuatkan Hati Rela Bangun Dengar Anak Menangis

Pisahkan Anak Tidur Sendiri Bukan Mudah Kuatkan Hati Rela Bangun Dengar Anak Menangis

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 270 hits
Pisahkan tempat tidur anak bukan satu yang mudah lagi lagi bila anak dah terbiasa tidur sebilik dengan ibu bapa Mesti awalnya akan ada cabaran kerana anak akan menangis minta ditemankan atau perasaan kebimbangan bermain di fikiran ibu Ada i...
Filem Joker Buatkan Anggota Polis Tak Tidur Lena

Filem Joker Buatkan Anggota Polis Tak Tidur Lena

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 276 hits
Sumber gambar dari PinterestNampaknya fenomena filem Joker sudah sampai kekemuncaknya apabila anggota polis di Los Angeles terpaksa kerja lebih masa kerana pengaruh filem berkenaan Ini kerana filem memaparkan unsur unsur keganasan dan tidak...
Pola Tidur Bifasik Tidur 2 Sesi Dalam 24 Jam Yang Bikin Otak Cerdas Dan Nggak Cepat Pikun

Pola Tidur Bifasik Tidur 2 Sesi Dalam 24 Jam Yang Bikin Otak Cerdas Dan Nggak Cepat Pikun

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 181 hits
Kamu yang pengen bisa bayar utang tidur karena begadang bisa coba pola tidur bifasik ini
Belum Tidur

Belum Tidur

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 117 hits
Assalamualaikum selamat tengah malam readers Tengah malam dah gelap pun Tapi mata belum tidur Datang lagilah mania aku ni Nasib baik zauji ada belikan roti untuk santapan aku Beginilah aku ni Datang high macam macam idea dalam kepala otak D...
Susah Nak Tidur Cuba 7 Minuman Ini

Susah Nak Tidur Cuba 7 Minuman Ini

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 364 hits
Ramai antara kita punya pelbagai sebab untuk sukar tidur ada yang kerana terlalu memikirkan masalah hingga payah melelapkan mata ada juga disebabkan kepenatan Apa yang pasti bila kita kurang tidur tidak cukup tidur pasti akan effect kita ke...
Waspadai Kemungkinan Tsunami Seusai Gempa 6 8 Sr Ribuan Warga Pulau Seram Pilih Tidur Di Perbukitan

Waspadai Kemungkinan Tsunami Seusai Gempa 6 8 Sr Ribuan Warga Pulau Seram Pilih Tidur Di Perbukitan

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 143 hits
Ribuan warga di desa desa pesisir di Kabupaten Seram Bagian Barat Maluku hingga Kamis malam masih memilih bertahan di sejumlah lokasi pengungsian Warga memilih bertahan di lokasi pengungsian karena takut akan terjadi tsunami di wilayah ters...
Mengibas Debu Dari Tempat Tidur Adalah Sunnah Nabi

Mengibas Debu Dari Tempat Tidur Adalah Sunnah Nabi

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 591 hits
Kenapa nabi Mengibas debu dari tempat tidur Informasi yang sangat berharga Hikmah di sebalik mengibas debu di cadar dan tilam sebelum tidur Mengapa kita harus mengibas cadar dan tilam kita Ini adalah apa yang kita akan ungkapkan dan di sini...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Prm Denies Being Sponsored To Split Malay Vote In Kkb