Doa Sayyidul Istighfar Baca Dan Hafal Doa Ini Kalau Bersungguh Mahu Allah Terima Taubat Kita Rileks Media


Bacaan istighfar yang singkat adalah astaghfirullah. Tapi selain itu ada yang dinamakan Sayyidul istigfar. Inilah the king of istighfar atau secara sederhana dapat diertikan sebagai istighfar yang paling utama. Anda tahu bacaan sayyidul istighfar ini

Istighfar adalah bacaan untuk memohon keampunan kepada Allah SWT. Umat Islam dianjurkan untuk sering mengucapkan bacaan ini. Sebagai tanda pengakuan atas kelemahan yang dimiliki manusia sekaligus selalu berharap atas ampunan Allah SWT.
Bacaan istighfar yang singkat adalah astaghfirullah. Tapi selain itu ada yang dinamakan Sayyidul istigfar. Inilah the king of istighfar atau secara sederhana dapat diertikan sebagai istighfar yang paling utama. Apakah Anda tahu bacaan sayyidul istighfar ini?
Berikut ini bacaan sayyidul istighfar yang baik untuk sering kamu baca.
للَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ
“Allahumma anta robbii laa ilaaha illaa anta, kholaqtanii wa anaa ‘abduka wa anaa ‘alaa ‘ahdika wa wa’dika mastatho’tu. A’udzu bika min syarri maa shona’tu, abuu-u laka bini’matika ‘alayya, wa abuu-u bi dzanbii, faghfirlii fainnahuu laa yaghfirudz dzunuuba illa anta”

Ertinya: ”Ya Allah Engkau adalah Tuhanku, Tidak ada sesembahan yang haq kecuali Engkau,Engkau yang menciptakanku, sedang aku adalah hamba-Mu dan aku diatas ikatan janji -Mu dan akan menjalankannya dengan semampuku, aku berlindung kepadamu dari segala kejahatan yang telah aku perbuat, aku mengakui-Mu atas nikmat-Mu terhadap diriku dan aku mengakui dosaku pada-Mu, maka ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang mengampuni segala dosa kecuali Engkau” (HR. Bukhari no. 6306)
Membaca sayyidul istighfar memiliki banyak manfaat. Berikut beberapa di antaranya.
1. Masuk Syurga
Dalam hadis yang merupakan lanjutan dari hadis di atas, Rasulullah bersabda
مَنْ قَالَهَا مِنَ النَّهَارِ مُوقِنًا بِهَا ، فَمَاتَ مِنْ يَوْمِهِ قَبْلَ أَنْ يُمْسِىَ ، فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ ، وَمَنْ قَالَهَا مِنَ اللَّيْلِ وَهْوَ مُوقِنٌ بِهَا ، فَمَاتَ قَبْلَ أَنْ يُصْبِحَ ، فَهْوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ
Ertinya: “Barangsiapa mengucapkannya pada siang hari dan meyakininya, lalu dia mati pada hari itu sebelum waktu petang, maka dia termasuk penghuni syurga. Dan barangsiapa mengucapkannya pada malam hari dalam keadaan meyakininya, lalu dia mati sebelum waktu pagi, maka dia termasuk penghuni syurga.”
Ya, syurga dijanjikan bagi orang yang membaca sayyidul istighfar ini baik di siang hari mahupun malam hari.
2. Diampuni Dosa
Istighfar adalah bacaan yang berharap agar kita diampuni dosa-dosanya oleh Allah SWT atas kesalahan dan khilaf yang terjadi. Bacaan ini menandakan betapa kecilnya kita di hadapan Allah. Kita, manusia, adalah tempatnya khilaf dan salah. Dengan membaca istighfar, kita berharap dosa-dosa kita itu diampuni.
3. Bentuk Syukur atas Nikmat Allah
Dalam bacaan sayyidul istighfar tersebut juga terdapat pengakuan atas nikmat yang diberikan Allah SWT pada kita. Membaca istighfar ini juga merupakan bentuk wujud syukur manusia pada Allah ta’ala.
4. Dicintai Allah
Allah berfirman: “Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan mencintai orang-orang yang mensucikan diri.” (QS.al-Baqarah: 222).
Ya, Allah senang terhadap orang yang yang beristighfar dan memohon ampun pada Allah. Sebab dalam istighfar itu terkandung makna bahawa manusia ingin menjadi lebih baik. Dengan mengakui kesalahan yang telah terjadi dan berniat untuk tidak lagi mengulanginya.
5. Mencegah Azab
Firman Allah seperti termaktub dalam QS. Al-Anfal ayat 33: ”Dan Allah sekali-kali tidak akan mengazab mereka, sedang kamu berada di antara mereka. Dan tidaklah (pula) Allah akan mengazab mereka, sedang mereka meminta ampun.”
Keutamaan orang yang memohon ampun pada Allah SWT adalah dapat terhindar dari azab. Sebab Allah tidak akan mengazab umatnya yang bertaubat dan memohon ampun.
6. Memperlancar Rezeki
Dalam sebuah hadis, Rasulullah bersabda,”Sesungguhnya seorang hamba boleh tertahan rezekinya kerana dosa yang dilakukannya.”(HR.Ahmad, Ibnu Hibban dan Ibnu Majah).
Dosa-dosa yang kita lakukan boleh menjadi penghambat kelancaran rezeki kita. Oleh kerananya, dengan membaca istighfar dan memohon ampun pada Allah, semoga dosa-dosa yang kita lakukan itu dapat dihapuskan.
7. Membersihkan Hati
Istighfar dapat membersihkan hati kita. Banyak hal yang dapat menyebabkan hati kita menjadi kotor. Dengan beristighfar diharapkan hati kita bisa menjadi bersih.
Seperti dalam sebuah hadis, Rasulullah bersabda,”Apabila seorang mukmin melakukan suatu dosa, maka tercoretlah noda hitam di hatinya. Apabila ia bertaubat, meninggalkannya dan beristighfar, maka bersihlah hatinya.”(HR.Nasa’i, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Tirmidzi).
8. Ketenangan Batin
Istighfar adalah bentuk pengakuan atas segala dosa dan kesalahan yang kita perbuat. Hanya dengan memohon ampunan-Nya, batin kita bisa menjadi tenang.
Nah, itulah beberapa keutamaan dari beristighfar. Membaca sayyidul istighfar ini perlu kita biasakan setiap hari, supaya kita bisa menjadi orang yang beruntung kerana diampuninya dosa kita oleh Allah SWT.
Doa Sayyidul istighfar (Penghulu Istighfar) – Dr Rozaimi
Sumber : Mukmin Solution
Source link
The post Doa Sayyidul Istighfar, Baca Dan Hafal Doa ini Kalau Bersungguh Mahu Allah Terima Taubat Kita – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/doa-sayyidul-istighfar-baca-dan-hafal-doa-ini-kalau-bersungguh-mahu-allah-terima-taubat-kita-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baca 7 Kali Surah Ini Selesai Solat Dijamin Allah Melepaskan Kesusahanmu Dan Melancarkan Rezekimu Rileks Media

Baca 7 Kali Surah Ini Selesai Solat Dijamin Allah Melepaskan Kesusahanmu Dan Melancarkan Rezekimu Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 394 hits
Dijamin Allah akan melepaskan kesusahanmu dan melancarkan rezekimu Hidup dirundung kesusahan disempitkan rezeki sudahkah Menyemak diri anda Mungkin ada yang salah dalam hidupmu ada yang kurang yang belum kamu lakukan sudahkah selalu membaca...
Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 577 hits
Solat Hajat adalah solat yang didirikan untuk memohon sesuatu hajat daripada Allah s w t Solat ini dilakukan bagi mengharapkan pertolongan daripada Allah s w t dalam meminta sesuatu yang dihajati atau menolak sesuatu yang tidak diingini Ras...
Ramai Suami Tidak Sedar Allah Laknat Suami Yang Melakukan 7 Perkara Ini Terhadap Isterinya Rileks Media

Ramai Suami Tidak Sedar Allah Laknat Suami Yang Melakukan 7 Perkara Ini Terhadap Isterinya Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 461 hits
Duhai saudara seislam ada beberapa hal yang boleh buat seorang suami dianggap berbuat derhaka pada istri dan akan mendapatkan ganjarannya Dan laknat Allah beberapa di antaranya sebagai berikut 1 Menjadikan Istri Sebagai Pemimpin Rumah Tangg...
Kenapa Solat Atas Kerusi Boleh Menjadi Haram Inilah Penjelasannya Mesti Baca Rileks Media

Kenapa Solat Atas Kerusi Boleh Menjadi Haram Inilah Penjelasannya Mesti Baca Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 551 hits
Sejak kebelakangan ini semakin ramai penduduk di Malaysia umumnya mempunyai pelbagai masalah penyakit Hal ini seterusnya sedikit sebanyak telah menjejaskan kualiti ibadah terutamanya yang ingin meraih banyak pahala di bulan Ramadan Terdapat...
Ibubapa Jangan Lupa Amalkan 7 Doa Terbaik Ini Untuk Anak Anak Berjaya Dunia Akhirat Rileks Media

Ibubapa Jangan Lupa Amalkan 7 Doa Terbaik Ini Untuk Anak Anak Berjaya Dunia Akhirat Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 1840 hits
Setiap ibu bapa mengimpikan untuk mendapat anak yang soleh dan solehah Anak yang baik dan mendengar kata kata ibu bapanya Kebanyakan ibu bapa sentiasa mahu memberikan didikan dan ajaran yang terbaik untuk anak mereka Bagi yang beragama Isla...
Pencuri Pecah Masuk Rumah Tapi Tak Boleh Keluar Kerana Nampak Laut Dan Air Amalkan Doa Ini Rileks Media

Pencuri Pecah Masuk Rumah Tapi Tak Boleh Keluar Kerana Nampak Laut Dan Air Amalkan Doa Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 436 hits
Pernah Dengar Pasal Pencuri Masuk rumah Tapi Tak Boleh Keluar Nampak Laut Je tak de Jalan Keluar Ni Ayat yang boleh kita AmalKan Video Penuhnya Disini Pernah tak dengar pencuri pecah masuk rumah tapi tak boleh keluar dia nampak laut dia nam...
Bingung Dan Stress Menghadapi Masalah Bacalah Doa Yang Diajarkan Nabi Ini Rileks Media

Bingung Dan Stress Menghadapi Masalah Bacalah Doa Yang Diajarkan Nabi Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 314 hits
Dalam kehidupan ini terkadang ada keadaan dimana kita sedang galau stress dan bingung dalam menghadapi masalah dan musibah Kita sering melihat sebagian saudara kita disana terkena musibah gempa dihantam angin puting be liung dilanda tsu nam...
Amalkan Doa Ini Semasa Mengandung Sampai Melahirkan In Shaallah Anak Mendengar Kata Rileks Media

Amalkan Doa Ini Semasa Mengandung Sampai Melahirkan In Shaallah Anak Mendengar Kata Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 345 hits
Waktu hamil ibu bukan saja perlu jaga makan Emosi dan kerohanian juga perlu dipertingkatkan agar bayi yang dikandungkan boleh membesar dalam perut dengan tenang dan sihat emosinya Pesanan yang dikongsikan oleh Puan Tohirah Sufi Pengasas Rum...
Doa Terakhir Diajarkan Oleh Allahyarham Tan Sri Hassan Azhari Untuk Lembut Hati Anak Rileks Media

Doa Terakhir Diajarkan Oleh Allahyarham Tan Sri Hassan Azhari Untuk Lembut Hati Anak Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 696 hits
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Segala puji bagi Allah Rabb sekelian alam Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat S...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live