Doa Nabi Sulaiman Agar Dikurniakan Rezeki Yang Melimpah


Doa Nabi Sulaiman Agar Dikurniakan Rezeki Yang Melimpah
Nabi Sulaiman adalah merupakan salah satu nabi yang termasuk dalam senarai 25 rasul yang wajib diketahui. 
Seperti nabi-nabi yang lain, nabi Sulaiman juga dikurniakan mukzikat oleh Allah SWT. Nabi Sulaiman diberikan kebijaksanaan, kekuasaan, dan kemampuan untuk berkomunikasi dengan binatang serta menguasai jin dan malaikat.
Nabi Sulaiman – Mukjizat yang Dikurniakan Nabi Sulaiman adalah anak kepada Nabi Daud. Setelah wafatnya Nabi Daud, Nabi Sulaiman menggantikan ayahnya sebagai raja Bani Israil. 
Nabi Sulaiman mempunyai kekuasaan yang besar dan menguasai wilayah yang luas, termasuk wilayah Syam, Yaman, dan Mesir. Sebagai raja yang bijaksana dan adil, baginda sentiasa mengutamakan kepentingan rakyat dan menerapkan hukum-hukum Allah dalam pemerintahannya. 
Keistimewaan Nabi Sulaiman ialah, Allah mengurnikannya mukjizat boleh berinteraksi secara langsung bersama makhluk lain seperti haiwan dan jin. Semua makhluk patuh kepada perintahnya dengan keizinan Allah SWT.
Firman Allah dalam Surah An-Naml ayat 16 bermaksud:
“Dan Sulaiman telah mewarisi Dawud, dan dia (Sulaiman) berkata, “Wahai manusia! Kami telah diajari bahasa burung dan kami diberi segala sesuatu. Sungguh, (semua) ini benar-benar karunia yang nyata.”
Dalam firman Allah yang lain dalam surah yang sama, ayat 18 bermaksud:
“Hingga ketika mereka sampai di lembah semut, berkatalah seekor semut, “Wahai semut-semut! Masuklah ke dalam sarang-sarangmu, agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan bala tentaranya, sedangkan mereka tidak menyadari.”
Bukan itu sahaja, nabi Sulaiman juga boleh mengawal makhluk lain seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran, Surah An-Naml, ayat 17:
وَحُشِرَ لِسُلَيْمَٰنَ جُنُودُهُۥ مِنَ ٱلْجِنِّ وَٱلْإِنسِ وَٱلطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ
“Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tentaranya dari jin, manusia dan burung lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan).”
Selain itu, nabi Sulaiman juga diberikan mukjizat boleh melunakkan tembaga. Hal ini dapat dibuktikan menerusi Surah Saba, ayat 13:
يَعْمَلُونَ لَهُ مَا يَشَاءُ مِن مَّحَارِيبَ وَتَمَاثِيلَ وَجِفَانٍ كَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَّاسِيَاتٍ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْراً وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ
“Golongan jin itu membuat untuk Nabi Sulaiman apa yang ia kehendaki dari bangunan-bangunan yang tinggi, dan patung-patung, dan pinggan-pinggan hidangan yang besar seperti kolam, serta periuk-periuk besar yang tetap di atas tukunya.
(Setelah itu Kami perintahkan): “Beramallah kamu wahai keluarga Daud untuk bersyukur!” Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur.“
Doa Nabi Sulaiman – Agar Dilimpahkan Rezeki قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَهَبْ لِيْ مُلْكًا لَّا يَنْۢبَغِيْ لِاَحَدٍ مِّنْۢ بَعْدِيْۚ اِنَّكَ اَنْتَ الْوَهَّابُ ۝٣٥
RUMI: Qâla rabbighfir lî wa hab lî mulkal lâ yambaghî li’aḫadim mim ba‘dî, innaka antal-wahhâb
MAKSUD: “Wahai Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak patut (dimiliki) oleh seorang pun sesudahku. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pemberi.
[Surah As-Shaad,35]
Doa Nabi Sulaiman – Agar Sentiasa Bersyukur رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ
RUMI: Rabbi awzi’nee an ashkura ni’mata kal lateee an’amta ‘alaiya wa ‘alaa waalidaiya wa an a’mala saalihan tardaahu wa adkhilnee birahmatika fee ‘ibaadikas soliheen.
MAKSUD: “Ya Tuhanku, anugerahkanlah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku dan agar aku mengerjakan kebajikan yang Engkau redhai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang soleh.”
[Surah An-Naml, 19]
Huraian Doa Nabi Sulaiman dimulakan dengan “رَبِّ” (“Wahai Tuhanku!). Di sini beliau menggunakan kata-kata seruan dari dekat dan secara langsung. 
Kemudian beliau memohon dengan “أَوْزِعْنِي” (Ilhamkanlah aku) atau tumpahkan diriku yakni kumpulkan seluruh diriku dan anggotaku, perasaanku, lidahku, hatiku, fikiranku, perkataanku, susunan perkataanku, amalanku dan tujuanku. 
Begitu juga seluruh daya tenagaku supaya seluruhnya ditumpukan “agar tetap bersyukur dengan nikmat yang telah Engkau limpahkan kepadaku dan kepada kedua-dua ibubapaku.” 
Ungkapan ini membayangkan nikmat Allah yang telah mengharukan hati Nabi Sulaiman AS pada saat itu dan menggambarkan bentuk perasaan keterharuan, kekuatan tawajjuh dan rasa hatinya yang bergelora ketika beliau menyedari nikmat Allah dan limpah yang dikurniakan kepadanya dan kepada kedua ibubapanya. 
Beliau mengalami nikmat dan rahmat Allah itu dengan penuh perasaan lalu memohon seperti doa di atas.
Kisah Disebaliknya Kisah disebalik doa nabi Sulaiman ini boleh dibaca daripada Surah An-Naml, ayat 18, sebelum doa tersebut. 
Allah SWT berfirman:
حَتَّىٰ إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ ﴿١٨﴾ فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ
Maksudnya: (Maralah angkatan itu) hingga apabila mereka sampai ke “Waadin-Naml”, berkatalah seekor semut: “Wahai sekalian semut, masuklah ke sarang kamu masing-masing, jangan Sulaiman dan tenteranya memijak serta membinasakan kamu, sedang mereka tidak menyedari”. 
Maka tersenyumlah Nabi Sulaiman mendengar kata-kata semut itu, dan berdoa dengan doa di atas. 
Bagindakagum terhadap keprihatinan dan peringatan semut itu kepada kawan-kawannya, serta adanya hidayah yang Allah SWT berikan kepada semut itu. Baginda juga merasa gembira dengan anugerah khusus yang dimilikinya iaitu dapat memahami maksud bahasa semut itu.
Penutup Jom amalkan doa ini sebagai tanda kesyukuran kita kepada Allah SWT di atas segala nikmat yang telah dikurniakan. Sesiapa yang bersyukur, Allah akan tambahkan nikmatNya. InshaAllah. 
RUJUKAN:
https://muftiwp.gov.my/ms/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/2746-al-kafi-887  https://myislam.org/prophet-sulaiman-dua/ 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/doa-nabi-sulaiman/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=doa-nabi-sulaiman

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Nabi Ayub Memohon Kesembuhan Daripada Penyakit

Doa Nabi Ayub Memohon Kesembuhan Daripada Penyakit

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 160 hits
Doa Nabi Ayub Memohon Kesembuhan Daripada Penyakit Nabi Ayub adalah merupakan salah satu nabi yang termasuk dalam senarai 25 rasul yang wajib diketahui Kisah Nabi Ayub terkenal dengan kesabaran dan ketabahannya dalam menghadapi ujian yang A...
Belum Ada Rezeki Anak Doa Doakan Heliza Helmi Amp Suami Belum Ada Plan Ambil Anak Angkat

Belum Ada Rezeki Anak Doa Doakan Heliza Helmi Amp Suami Belum Ada Plan Ambil Anak Angkat

papar berkaitan - pada 4/2/2024 - jumlah : 163 hits
Pasangan mana saja yang tidak menyimpan impian untuk memiliki cahaya mata sendiri apabila sudah mendirikan rumah tangga Tetapi ada saja pasangan yang sudah berkahwin diuji memiliki zuriat lambat oleh Allah SWT Tangguh hasrat miliki anak Sel...
Doa Rabitah Memohon Agar Dikuatkan Ikatan Hati

Doa Rabitah Memohon Agar Dikuatkan Ikatan Hati

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 135 hits
Doa Rabitah Memohon Agar Dikuatkan Ikatan Hati Setiap manusia mempunyai hati dan fikiran masing masing Ini menandakan bahawa sudah pasti terdapat perbezaan yang wujud Walaupun perbezaan tersebut menjadikan seseorang tersebut unik dan istime...
Masa Tenang Cak Imin Dan Kiai Pendukungnya Doa Bersama Agar Pemilu Jujur

Masa Tenang Cak Imin Dan Kiai Pendukungnya Doa Bersama Agar Pemilu Jujur

papar berkaitan - pada 13/2/2024 - jumlah : 159 hits
Mendoakan Indonesia agar mampu mengatasi berbagai kesulitan yang dihadapi rakyatnya
Kpu Jawab Tuduhan Ada Operasi Selamatkan Parpol Tertentu Agar Lolos Parlemen

Kpu Jawab Tuduhan Ada Operasi Selamatkan Parpol Tertentu Agar Lolos Parlemen

papar berkaitan - pada 20/2/2024 - jumlah : 119 hits
Tudingan itu muncul karena beberapa kecamatan menghentikan sementara rapat pleno perhitungan suara Pemilu 2024
Tips Mudah Agar Perempuan Tetap Sehat Ala Andien Tak Harus Ke Gym

Tips Mudah Agar Perempuan Tetap Sehat Ala Andien Tak Harus Ke Gym

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 148 hits
Andien membagikan tips mulai dari hal sederhana dan mengetahui kapasitas diri masing masing untuk mulai berolahraga
Cara Berselawat Ketika Nama Nabi Muhammad Disebut

Cara Berselawat Ketika Nama Nabi Muhammad Disebut

papar berkaitan - pada 7/2/2024 - jumlah : 131 hits
Pertanyaan Di sini juga ada pertanyaan yang The post appeared first on
Hukum Memakai Pendakap Gigi

Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Kak Jane Pergi Selamanya

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah

Pac Sahkan Penangkapan Pegawai Felcra Isu Projek Rm1 2 Bilion



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Kebiasaan Buruk Yang Harus Dihindari Untuk Kesehatan Tubuh

Canon Meningkatkan Kesedaran Laut Melalui Bengkel Fotografi Dan Pameran Yang Menarik

Unveiling Malaysia S Hidden Gems With A Travel Pass

15 Patriotic Centerpiece Ideas For Every Style

Pemulihan Ekonomi Berjaya Malaysia Jadi Negara Maju 2028

Kad Pat G Cara Daftar Akaun Semak Permohonan Baru Renew