Doa Ayat Ayat Syifa Untuk Anak Sakit Alternatif Selain Makan Ubat



Bila anak tak sihat, selain dapatkan rawatan doktor, ikhtiar melalui amalan bacaan ayat suci al-Quran juga antara yang boleh membantu

Kadang kita terlupa bahawa yang menyembuhkan adalah Allah. Jika masih belum baik mintalah bersungguh-sungguh dengannya

Berikut perkongsian dari Puan Yatie Eimra mengenai cara yang dilakukannya merawat batuk anak dengan doa dan ayat-ayat syifa penyembuhan. Moga dapat membantu semua ibu-ibu

Awal bulan haritu, Fydh kena demam selesema & batuk lagi.. Batuk kali ni jenis yang kering tekak & gatal. Bila tekak terasa kering & gatal, mulalah terbatuk² non stop. Bila minum air masak, kuranglah sikit tapi tak lama lepas tu akan terbatuk² lagi

Masa tu teruk sangat batuk dak Fydh ni, dalam 5 minit sekali mesti akan terbatuk². Bila kerap sangat batuk, tekak dia jadi luka. Sepanjang hari asyik menangis & meragam. 

Walaupun dah gi klinik, dah makan ubat, sapu balm & minyak bawang putih, layurkan daun sirih, buat urutan percussion & refleksologi, bagi minum air madu.. batuknya tetap non stop.. Sejak Fydh bayi, tak pernah sekali pun keadaan batuk dia tak kurang lepas gunakan daun sirih & buat urutan. Tapi hari tu, semua cara kurang berkesan.. Mati akal dibuatnya.


Kemudian barulah saya teringat.. Sejak dari awal urut, letak segala ubat sepanjang hari tu.. saya langsung tak baca basmallah..Langsung tak baca doa² & ayat² syifa’ yang saya selalu amalkan sebelum ni.. Sebabkan terlalu kalut, saya terlupa nak berdoa & minta pertolongan Allah! Seolah² saya lupa yang menyembuhkan tu adalah Allah.. Seolah² tak percaya ubat & urutan semua tu berkesan hanyalah dengan izin Allah


Saya berdoa bersungguh² minta Allah permudahkan urusan & diberi kesembuhan, baca doa² syifa’ & tawakal.. Andainya tak kurang gak, memang nak bawak anak terus ke hospital je (memandangkan dah lewat malam & klinik pun dah tutup). Sebagai percubaan terakhir, saya layurkan daun sirih dalam pan berisi minyak bawang putih (campuran daun salam untuk bantu masalah berkaitan pernafasan). Kemudian urutkan bahagian dada, belakang serta tapak kaki anak sambil berdoa & baca ayat² syifa’ selama urut tu.


Tak lama lepas sapukan minyak & urut, alhamdulillah dengan izin Allah.. Batuk Fydh beransur kurang.. Malam tu dia boleh tidur lena & hanya sekali jer terbatuk ditengah malam. Syukur alhamdulillah, ya Allah.

D.U.I.T : Doa, Usaha, Istiqamah/Iktikad & Tawakkal
DOA
Doa adalah kekuatan & senjata orang mukmin.. Dalam apapun yang kita lakukan, janganlah lupa berdoa & minta padaNya.


Peringatan ni lebih kepada diri saya sendiri sebenarnya, sebab kadang² kita terlupa & yakin bahawa ubat/kaedah tertentu berkesan menyembuhkan penyakit.. Walau apa pun ubat & kaedah rawatan yang dicuba, kita perlu sentiasa berdoa pada Allah & remind diri sendiri hanya Allah jualah yang berkuasa menyembuhkan setiap penyakit tu. Ubat² ni sekadar asbab jer untuk sembuh.

USAHA
Walaupun ubat hanyalah asbab kesembuhan, tu tak bermakna kita perlu tolak perubatan moden ye. Kalau tolak sepenuhnya perubatan moden atau main ambil je sembarangan ubat, bukan jadi asbab kesembuhan, tapi boleh jadi asbab kemudaratan


Itulah sebabnya kena usaha. Usaha cari penawar. Usaha cari ubat yang tepat. Saya pernah tengok rancangan dimana Ustaz Hanafi sebagai tetamu jemputannya. Tahukah korang, setiap usaha mencari ubat/penawar penyakit ni dikira sebagai jihad.. Mak² kat luar sana, kalau ada yang terpaksa bersengkang mata, menahan penat jaga anak yang sakit agar anak kembali sihat.. ketahuilah korang sebenarnya sedang berjihad..


Istiqamah & Iktikad
Andai kita diuji dengan masalah kesihatan, berdoalah & berusahalah cari penawarnya.. Doa & usaha perlu dilakukan secara istiqamah. Istiqamah – melakukan sesuatu dengan tekun, secara berterusan. Contohnya waktu ubat dijaga, makan ubat secara berterusan (habiskan). Bukannya bila teringat, baru nak makan ubat. Ubat pun makan kadang², doa pun jarang², lepas tu mengeluh Allah tak sembuhkan penyakit..

Iktikad – yakin dalam hati kita hanya Allah Yang Maha Berkuasa Menyembuhkan.. Andai tak pernah berhenti berdoa & tak pernah berhenti ikhtiar cari penawar, tapi belum diberi kesembuhan.. Yakinlah mungkin belum masanya lagi.. & Allah nak kita berusaha lagi a.k.a nak bagi lebih banyak pahala berjihad.

Tawakkal
Lepas buat sehabis baik, bertawakkal & berserah dirilah kepada Allah.


P/s: Kat sini saya sertakan doa syifa’ & ayat² mudah yang boleh mak² amalkan, bukan setakat untuk anak tapi untuk diri sendiri & keluarga gak.. Ni antara doa & ayat² syifa’ yang selalu saya amalkan

Zikir bismi/ayat penggerak tu misalnya, sangat elok diamalkan & dibaca sebelum makan/minum oleh mak² yang ada anak kecil & ibu menyusukan anak/mengandung untuk elak keracunan makanan. Masa mengandung 5 bulan dulu, saya pernah ditahan selama 2 hari dalam wad akibat keracunan makanan di kenduri. Lepas kejadian tu saya amalkan zikir bismi ni (boleh terus baca je lepas baca doa sebelum makan). Dalam waktu yang lain, saya & suami berkongsi makanan & air yang sama disebuah kedai makan. Lepas makan suami terus cirit-birit & muntah. Dengan izin Allah, saya tak pulak keracunan walaupun perut saya lebih sensitif dari suami.


Walaupun banyak lagi ayat² syifa’ yang lain, tak semestinya kena hafal banyak² doa terus.. Banyak pun tak guna kalau jarang baca.. Biarlah sikit pun asalkan jadikan amalan.. Tapi kalau dapat amalkan lebih banyak lagi, lagi la bagus

#doadanamalan#tipmak2#kesihatan
Sumber: Yatie Eimra via http://bit.ly/2P6Ofcd

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sensasi247.blogspot.com/2020/02/doa-ayat-ayat-syifa-untuk-anak-sakit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setiap Ayat Keluar Dari Mulut Ibu Ayah Doa Yang Sangat Power Untuk Anak

Setiap Ayat Keluar Dari Mulut Ibu Ayah Doa Yang Sangat Power Untuk Anak

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 49 hits
Doa yang tidak disengajakan Percayakah anda kata kata anda sebagai ibu ayah ada suatu power yang tidak dapat digambarkan Percayakah anda dengan kata kata sahaja mampu mengubah sebuah kehidupan Perkongsian dari ini boleh mengambarkan dengan ...
Rahsia Ajar Anak Makan Ubat Tanpa Perlu Bergaduh

Rahsia Ajar Anak Makan Ubat Tanpa Perlu Bergaduh

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 60 hits
Rahsia ajar anak makan ubat tanpa perlu bergaduh Ada ke mak mak yang mengalami masalah yang sama macam umi ni Serius Boleh bertuko jadi hijo kalau nak bagi makan ubatkan The post appeared first on
Susahnya Macam Nak Berperang Doktor Ini Kongsi Cara Mudah Pujuk Anak Makan Ubat

Susahnya Macam Nak Berperang Doktor Ini Kongsi Cara Mudah Pujuk Anak Makan Ubat

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 69 hits
Tidak dinafikan sekarang musim demam banyak anak anak kita yang tidak sihat Demam disertakan dengan batuk dan selesema tak sampai hati bila lihat keadaan mereka Untuk mengurangkan suhu panas badan serta melegakan batuk selesema anak anak su...
Nor Hidayah Didakwa Tegur Ibu Mentua Jangan Makan Harta Anak Yatim Ayat Itu Gores Hati Saya

Nor Hidayah Didakwa Tegur Ibu Mentua Jangan Makan Harta Anak Yatim Ayat Itu Gores Hati Saya

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 121 hits
PELAWAK Ali Puteh berkata dia berkecil hati terhadap isteri Abam iaitu Nor Hidayah kerana mengeluarkan perkataan berbunyi jangan makan harta anak yatim kepada ibunya Sabariah Arshad 63 Ungkapan itu dikeluarkan ketika ada pihak datang ke rum...
Anak Terlebih Minum Susu Formula Sampai Terpaksa Tahan Sakit Kurangkan Susu Paksalah Anak Makan

Anak Terlebih Minum Susu Formula Sampai Terpaksa Tahan Sakit Kurangkan Susu Paksalah Anak Makan

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 68 hits
Ramai yang tidak tahu sebenarnya pengambilan susu yang berlebihan juga boleh mendatangkan kesan buruk kepada anak terutama anak yang sudah besar dan makan makanan utama Pengambilan susu haruslah diambil mengikut umur anak Tapi jangan pula s...
Amalan Doa Ayat 1000 Dinar Untuk Mendatangkan Rejeki Kilat

Amalan Doa Ayat 1000 Dinar Untuk Mendatangkan Rejeki Kilat

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 14 hits
Kali ini saya akan berbagi amalan doa ayat 1000 dinar yang sudah sangat masyhur dan populer di kalangan para spiritualis Amalan dan ijazahnya di share oleh seorang kaskuser yang bernama Baginda Wizoon yang diperuntukkan bagi pembaca semua y...
Tinggal Ber2 Dengan Ibunya Pulang Sekolah Anak Smk Ini Jualan Tisu Demi Bisa Makan

Tinggal Ber2 Dengan Ibunya Pulang Sekolah Anak Smk Ini Jualan Tisu Demi Bisa Makan

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 10 hits
Sudah menjadi kodrat bahwa kehidupan manusia tidak selalu sama ada yang bergelimang harta dan kemewahan namun jupa tak sedikit yang bahkan untuk sekedar makan pun harus berjuang keras Sebagaimana kisah yang baru baru ini viral di ke di medi...
Terlalu Taksub Dengan Permainan Video Ibu Manjakkan Anak Sampai Makan Di Kafe Siber

Terlalu Taksub Dengan Permainan Video Ibu Manjakkan Anak Sampai Makan Di Kafe Siber

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 19 hits
Akibat terlalu taksub dengan permainan video seorang remaja lelaki terpaksa makan disuap ibunya di sebuah kafe siber dekat Manila Filipina selepas bermain permainan video di situ selama 48 jam tanpa henti Lilybeth Marvel 37 berkata dia menj...
Jatuh Terlentang Terpaksa Buat Fisioterapi Demi Anak Anzalna Abaikan Rasa Sakit

Jatuh Terlentang Terpaksa Buat Fisioterapi Demi Anak Anzalna Abaikan Rasa Sakit

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 40 hits
Aktres Anzalna Nasir mendedahkan dirinya dimasukkan ke hospital selama lima hari disebabkan mengalami kecederaan di bahagian otot baru baru ini Jelas Anzalna kesakitan yang dialaminya itu berpunca akibat jatuh terlentang di rumah Ketika itu...
Vivy Yusof Mohon Maaf Secara Terbuka Nafi Pertikai Kerajaan Bagi Bantuan Pada Golongan B40 M40

Bagaimana Memeriksa Bpn Yang Tidak Berdaftar Dengan Lhdn

Homemade Roti Canai

Pemda Diy Nilai Ppsb Ala Jokowi Mirip Dengan Tanggap Darurat Di Yogyakarta

475 Ribu Alat Tes Disebar Ke Seluruh Indonesia Guna Menemukan Kasus Positif Covid 19

7 Tindakan Hebat Vitamin C Untuk Tubuh Anda

Mana Menteri

Ifa Raziah Bantu Penggiat Seni Sumbang Beras Percuma Jumaat Ini



Kisah Perang Dingin WHO Taiwan dan China Semasa Wabak Covid 19

Aliff Syukri Buka Mulut Permohonan Cerai Dah Lulus

Selepas Seniman Buat Laporan Polis Akhirnya Ini Kenyataan Zarina Anjoulie Kepada Media

Kenapa Lelaki Lebih Berisiko Mati Berbanding Wanita Covid 19

Info Dan Sinopsis Drama Ironi Kasih Slot Akasia


Golden Hour By The Waterways

Kata Ucapan Salam Ramadhan Selamat Berpuasa

Kali Pertama Rasa Rasam Telur

Laman Web Bpn Tergendala Dan Ditutup Sementara

Oppo Malaysia Menyumbangkan 3 500 Topeng Wajah Kepada Rakyat Malaysia

Resepi Dan Cara Masak Sambal Udang Harimau