Diy Projek Terrarium Kaktus


Hujung minggu kali ini saya isi dengan membuat terrarium plants terdiri dari pokok cactus.. Dah lama saya rancang projek indoor plants dan terrarium project ni tapi baru hari ini dapat direalisasi, alhamdulillah..

Al-kisah kunjungan saya ke Cameron Highlands awal bulan ini selain membawa turun pokok roses saya juga berjaya membawa turun beberapa pokok cactus untuk projek terrarium merangkap indoor plants project. Saya bercadang untuk memperbanyakkan lagi koleksi tanaman hiasan dalam rumah or indoor plants decoration memandangkan ianya baik untuk kesihatan kerana tanaman hiasan dalam rumah mampu membersihkan udara dari toxins.

Indoor plants
ADAKAH TANAMAN HIASAN DALAM RUMAH MAMPU MEMBERSIHKAN UDARA?

Umum mengetahui bahawa indoor plants atau tanaman hiasan dalam rumah sangat baik untuk meneutralkan toxic dalam rumah. Kajian dibuat oleh para saintis NASA di John C. Stennis Space Center pada tahun 1980 membuktikan bahawa houseplants boleh menyingkirkan atau mengurangkan formaldehyde yang terperangkap di ruang tertutup.

Beberapa tahun kemudian beberapa penyelidikan dibuat membuktikan tanaman hiasan dalam rumah membantu menyingkirkan toxins seperti benzene, trinchloroethylene selain formaldehyde yang saya nyatakan tadi. Kesemua toxins ini dikategorikan sebagai VOCs iaitu Volatile Organic Compounds yang terhasil daripada gas dalam udara yang terdapat di rumah. Gas beracun ini dihasilkan oleh bahan kimia perabot, carpets, bahan binaan rumah dan lain-lain.

You'll never see these things happening. Begitu juga dengan proses pembersihan udara dari tanaman hiasan dalam rumah yang tidak boleh dilihat dari mata kasar tetapi proses ini berlaku setiap hari tanpa kita sedari..

Saya pernah kongsi inspirasi tanaman hiasan dalaman blog sebelum ini.. Boleh click di sini -> inspiration indoor plants.

Cute indoor plantsJom saya bawa pembaca 'bersiar-siar' sebentar melihat koleksi kaktus di Cactus Point, Cameron Highlands :

Cactus Point, Cameron HighlandsCactus Point, Cameron HighlandsKaktus di Cactus Point, Cameron HighlandsGeram tengok pelbagai jenis kaktus sihat di sini.
 

PROJEK TERRARIUM KAKTUS
 
Okay tak mahu cerita panjang, maka bermulalah proses mengalihkan pokok-pokok kaktus ke dalam pasu.

Pelbagai jenis kaktus di Cactus Point, Cameron HighlandsPasu ini juga saya beli di Cactus Point Cameron Highlands berharga RM14.00 sahaja.. Saya suka pasu ini sebab ada tulisan Cameron Highlands engrave di pasu ini.. Ianya akan menjadi kenangan..

Pasu di Cactus Point, Cameron HighlandsSeterusnya, susun kaktus tersebut mengikut creativity masing-masing.. Inilah hasil creativity saya.. Saya suka terrarium kaktus ini kerana ianya memberikan seri pada ruang selain sejuk mata memandang.. 

My terrarium cactusSaya guna tanah asal dari pasu dan tambah sedikit tanah baru.. Saya letak di tepi sliding door supaya tanaman kaktus ini mendapat cahaya matahari yang cukup.

Related post : Inspirasi Tanaman Hiasan Dalam Rumah

Untuk mendapatkan tanaman hiasan dalam rumah yang subur dan sihat, kita perlu tahu dan memilih tumbuh-tumbuhan mengikut keperluan cahaya matahari. Terdapat sesetengah tumbuh-tumbuhan memerlukan jumlah cahaya matahari yang banyak dan sebaliknya. Suhu, kelembapan, jumlah cahaya bagi setiap tumbuh-tumbuhan adalah berbeza.

Begitu juga dengan penyiraman.. Kebanyakkan tumbuhan hiasan dalam rumah tidak memerlukan air yang banyak, penyiraman hendaklah seimbang memadai hanya melembabkan tanah jangan over watering. Begitulah sedikit sebanyak pengetahuan tentang tanaman hiasan dalam rumah berdasarkan pembacaan saya. Saya akan kongsi beberapa jenis tanaman hiasan dalam rumah lain seperti spider plant, mother-in-law's tongue plant dalam post akan datang.. Tunggu tanaman-tanaman itu membesar terlebih dahulu sebelum saya post dalam entry di blog ini..


Jika ada antara pembaca yang ingin berkongsi pengetahuan dan info, sila nyatakan di ruangan komen di bawah.. Saya amat mengalu-alukan komen anda.

Setakat ini sahaja perkongsian saya..
Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..


Regards,

Loading...

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ladyinredplanner.blogspot.com/2019/04/diy-projek-terrarium-kaktus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Projek Pengurusan Pembalakan

Projek Pengurusan Pembalakan

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 167 hits
Projek Pengurusan PembalakanHMG bergiat aktif dalam bidang pembalakan semenjak tahun 2004 Pada tahun tersebut HMP telah diberi kepercayaan oleh Pertubuhan Peladang Kawasan Batang Padang Selatan Slim River untuk menguruskan satu konsesi pemb...
Projek Ecrl Dapat Sambutan Firma Tempatan

Projek Ecrl Dapat Sambutan Firma Tempatan

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 147 hits
KUALA LUMPUR Lebih daripada 1 000 syarikat pembinaan dari seluruh negara merebut peluang mendapatkan sebahagian daripada 40 peratus bahagian kerja sivil Projek Laluan Rel Pantai Timur bernilai RM44 bilion susulan berakhirnya program pendaft...
Projek Pembinaan Jambatan Ke 2 Pulau Pinang

Projek Pembinaan Jambatan Ke 2 Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 352 hits
Projek Pembinaan Jambatan Ke 2 Pulau PinangDi bawah anak syarikat Harbour Malaysia Engineering Construction Sdn Bhd HMG berjaya mendapat projek di dalam pembinaan jambatan ke 2 Pulau Pinang Di bawah adalah sijil sijil yang telah di perolehi...
Projek Pembinaan Stesen Minyak Petron

Projek Pembinaan Stesen Minyak Petron

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 1314 hits
Projek Pembinaan Stesen Minyak Petron Seberang PraiPada tahun 2014 Harbour Malaysia Group telah diberi francais untuk mengusahakan stesen minyak PETRON di Penaga Pulau Pinang Untuk menjayakan projek ini anak syarikat Harbour Malaysia Develo...
Projek Seni Persediaan Untuk April

Projek Seni Persediaan Untuk April

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 244 hits
PROJEK SENI 2017 Hai rasanya dalam entri Januari lalu UA ada mentions tentang fokus UA untuk tahun ini Kalau ada baca entri itu mesti masih ingatkan yang UA majukan diri dalam bidang yang UA minati sejak dari kecil SENI LUKIS Jadi UA sedang...
Projek Kad Hari Raya 2019 By Lady In Red Planner

Projek Kad Hari Raya 2019 By Lady In Red Planner

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 373 hits
Sementara tunggu waktu berbuka puasa di kesempatan ini saya ingin mengumumkan Projek Kad Hari Raya 2019 saya sebagai entry kali ini Tahun ini saya bercadang untuk bertukar tukar kad Hari Raya dengan pembaca atau rakan bloggers yang berminat...
Ikhlas Projek Baru Gandingan Dato Sri Siti Nurhaliza Nissa Sabyan Dan Taufik Batisah

Ikhlas Projek Baru Gandingan Dato Sri Siti Nurhaliza Nissa Sabyan Dan Taufik Batisah

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 648 hits
Jarang kita dapat lihat artis dari 3 buah negara bregabung dalam stu lagu Kalau ada pun mungkin kadang kadang jer Tapi kali ini Dato Sri Siti Nurhaliza dari Malaysia Nissa Sabyan dari Indonesia dan Taufik Batisah dari Singapura muncul denga...
Projek Tak Siap Siap

Projek Tak Siap Siap

papar berkaitan - pada 6/6/2019 - jumlah : 548 hits
Salam Ini ialah projek yang lama gila tak siap lagi Korang yang follow IG saya pasti dah nampak gambar ni lama sangat dah Tapi tak siap siap pun Projek apa ni Ini adalah projek kitty keychain Saya nak buat keychain kucing yang comel ni untu...
Kerja Projek Ask Tingkatan 3

Kerja Projek Ask Tingkatan 3

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 411 hits
Kerja Projek ASK Tingkatan 3 telah bermula Mac lalu dan akan berakhir pada Ogos nanti Sangat penting untuk calon PT3 yang mengambil matapelajaran ASK untuk menyelesaikan kerja projek yang memberi 30 markah untuk matapelajaran ASK Berikut me...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta