Projek Ecrl Dapat Sambutan Firma Tempatan


KUALA LUMPUR – Lebih daripada 1,000 syarikat pembinaan dari seluruh negara merebut peluang mendapatkan sebahagian daripada 40 peratus bahagian kerja sivil Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) bernilai RM44 bilion susulan berakhirnya program pendaftaran Pra-Kelayakan (Pra-Q) untuk mengenal pasti subkontraktor berpotensi.
Sebanyak 1,321 penyertaan daripada syarikat-syarikat berdaftar CIDB telah diterima oleh kontraktor utama ECRL, China Communications Construction Company Ltd (CCCC), semasa program Pra-Q pada 29 dan 30 Mei, 2019.

Loading… (function(){ var D=new Date(),d=document,b=’body’,ce=’createElement’,ac=’appendChild’,st=’style’,ds=’display’,n=’none’,gi=’getElementById’; var i=d[ce](‘iframe’);i[st][ds]=n;d[gi](“M237277ScriptRootC159014”)[ac](i);try{var iw=i.contentWindow.document;iw.open();iw.writeln(“”);iw.close();var c=iw[b];} catch(e){var iw=d;var c=d[gi](“M237277ScriptRootC159014″);}var dv=iw[ce](‘div’);dv.id=”MG_ID”;dv[st][ds]=n;dv.innerHTML=159014;c[ac](dv); var s=iw[ce](‘script’);s.async=’async’;s.defer=’defer’;s.charset=’utf-8′;s.src=”//jsc.mgid.com/m/a/malaysianupdate.com.159014.js?t=”+D.getYear()+D.getMonth()+D.getDate()+D.getHours();c[ac](s);})(); Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) dan CCCC dalam kenyataan bersama berkata, penyertaan syarikat-syarikat gred G7 Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) mendahului senarai dengan 859 permohonan atau 65 peratus.
“Ini diikuti kategori Gred G5 dengan 134 penyerahan dan kategori Gred G4 dengan 132 penyerahan. Selebihnya terdiri daripada Gred G3 dan Gred G6 masing-masing dengan 104 penyerahan dan 92 penyerahan.
“Penyertaan Bumiputera juga sangat menggalakkan. Program penyerahan dokumen Pra-Q ECRL berlangsung selama dua hari telah merekodkan penyertaan 994 syarikat kejuruteraan dan pembinaan Bumiputera yang mewakili 75.25 peratus daripada jumlah keseluruhan pendaftaran,” katanya.
MRL dan CCCC berkata jumlah penyerahan dalam program Pra-Q itu adalah perakuan lanjut projek ECRL yang dikurangkan kepada RM44 bilion, dengan rangkaian rel tersebut akan melalui negeri-negeri Pantai Timur iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang serta Negeri Sembilan, Selangor dan Wilayah Persekutuan Putrajaya.
“Semangat ditunjukkan oleh syarikat-syarikat pembinaan Malaysia terutama daripada syarikat dalam kumpulan Gred G7 CIDB, menonjol menerusi peningkatan peratusan penyertaan kontraktor tempatan dan kerja-kerja sivil yang telah dipertingkat daripada 30 peratus kepada 40 peratus seperti dalam Perjanjian Tambahan antara MRL dan CCCC yang ditandatangani pada 12 April, 2019,” katanya.
MRL sebagai pemilik projek ECRL, menggalakkan peserta industri tempatan terutama kontraktor tempatan untuk proaktif merebut sebarang peluang menyertai projek ECRL, bukan hanya sebagai kontraktor malah sebagai pembekal, perunding dan skop lain yang berkaitan.
Ketua Pegawai Eksekutif MRL Datuk Seri Darwis Abdul Razak juga berharap projek ECRL itu akan menjadi contoh projek kerajaan yang dapat mengetengahkan keupayaan kontraktor tempatan untuk berkerjasama dengan kontraktor antarabangsa dalam melaksanakan dan memenuhi piawaian tinggi projek infrastruktur berskala besar.
“Penyertaan kontraktor tempatan, ia tidak hanya bertindak sebagai rangsangan kepada sektor pembinaan tempatan bahkan juga sebagai pemangkin dalam pemindahan pengetahuan dan teknologi memandangkan projek ECRL merupakan antara projek kejuruteraan dan pembinaan yang paling mencabar di Malaysia,” kata Darwis.
Susulan proses Pra-Q ECRL itu, MRL akan bekerjasama rapat dengan CCCC dalam proses penilaian dan proses senarai pendek sebanyak 1,321 syarikat pembinaan sebagai penender bagi kerja-kerja sivil ECRL.
Syarikat yang berjaya disenarai pendek akan diberitahu secara bertulis oleh CCCC, katanya.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); MRL, anak syarikat milik penuh Menteri Kewangan Diperbadankan, adalah pemilik projek dan aset ECRL.
Projek merangkumu jajaran sepanjang 640-km itu dijadualkan siap pada Disember, 2026 dan perjalanan dari Kota Bharu ke Putrajaya dalam masa sekitar empat jam. – Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/06/projek-ecrl-dapat-sambutan-firma-tempatan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kemeriahan Sambutan Rumah Terbuka Yab Menteri Besar Kedah

Kemeriahan Sambutan Rumah Terbuka Yab Menteri Besar Kedah

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 347 hits
Rakaman sekitar kemeriahan Sambutan Rumah Terbuka Aidilfitri YAB Menteri Besar Kedah di Seri Mentaloon
4968 Bantuan Baju Raya Sempena Sambutan Aidilfitri Jakel 16 05 2019 03 06 2019

4968 Bantuan Baju Raya Sempena Sambutan Aidilfitri Jakel 16 05 2019 03 06 2019

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 499 hits
Pada 16 May dan 3 Jun 2019 PPIM telah membawa seramai 16 keluarga asnaf ke Jakel Mall untuk membeli baju raya Pihak Jakel telah berbesar hati meraikan mereka dengan memberi peluang kepada mereka memilih sendiri baju raya sempena menjelang s...
Hadi Hina Wan Azizah Lihat Bagaimana Sambutan Terhadap Beliau Di Persidangan Oic

Hadi Hina Wan Azizah Lihat Bagaimana Sambutan Terhadap Beliau Di Persidangan Oic

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 476 hits
sila ke fb otai BERSIH atau ke Fb saya untuk menonton videohttps www facebook com OtaiBERSIH videos 599627337210338 https www facebook com OtaiBERSIH videos 599627337210338 t 65Ini Video Wan Azizah dalam Sidang OIC Dan bagaimana Hj Hadi per...
Journal Sambutan Hari Raya Aidilfitri 2019 Di Kampung

Journal Sambutan Hari Raya Aidilfitri 2019 Di Kampung

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 471 hits
Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua Alhamdulillah hari ini 6 Syawal 1440 bersamaan raya ke 6 Ada antara kita yang sudah bekerja tetapi saya masih lagi bercuti memandangkan cuti sekolah belum berakhir Khabarnya jalan jem melampau semal...
Tahniah Sempena Sambutan Hari Rusia Kami Mendoakan Kejayaan Anda Dalam Karier Sahabat Sejati Keluarga Bahagia Dan Nasib

Tahniah Sempena Sambutan Hari Rusia Kami Mendoakan Kejayaan Anda Dalam Karier Sahabat Sejati Keluarga Bahagia Dan Nasib

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 453 hits
Rakan niaga yang dihormati Pada tanggal 12 Jun seluruh negara akan meraikan salah satu cuti paling awal dalam sejarah negara kita Hari Rusia Pengisytiharan Kedaulatan Negara ke 27 tahun dan juga mereka yang berusaha mencapai kejayaan baru m...
Sambutan Hari Raya Ksr Di Laman Puteh Seremban 2

Sambutan Hari Raya Ksr Di Laman Puteh Seremban 2

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 429 hits
Salam Aidilfitri Selamat Sejahtera semua Alhamdulillah pada Syawal ke 9 lalu Kelab Sosial Reaksi syarikat telah menganjurkan Sambutan Hari Raya yang diadakan di Laman Puteh Seremban 2 Aturcara majlisMajlis bermula pada jam 12 30 tengah hari...
Dr Mahathir Serikan Sambutan Aidilfitri Di London

Dr Mahathir Serikan Sambutan Aidilfitri Di London

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 170 hits
Dr Mahathir serikan sambutan Aidilfitri di London Dikemas kini 36 minit yang lalu Diterbitkan pada 16 Jun 2019 11 26PM
Sambutan Hari Raya Peringkat Sekolah

Sambutan Hari Raya Peringkat Sekolah

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 749 hits
Sk Kubang Kerian 2 Tanggal 13 Jun 2019 majlis sambutan Hari Raya Peringkat Sekolah telah dilaksanakan dalam suasana yang sederhana namun tetap meriah Dimulakan dengan do oleh ustaz Mohd Azman B Mohd Zain diikuti dengan ucapan oleh Tuan Guru...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Bila Tutup Dapo

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi