Dividen Asb Ekonomi Jatuh Kerana Ph Gagal Tadbir Urus Negara




Kerajaan Pakatan Harapan (PH) seharusnya mesti fokus dalam menangani masalah ekonomi negara yang teruk demi untuk kesejahteraan rakyat dan bukan hanya galak berebut kuasa, sehingga tanggungjawab kepada rakyat terus terabai, tegas Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan.
Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan berikutan laporan prestasi terburuk kadar bayaran dividen dalam sejarah ASB sejak dilancarkan tahun 1990, semalam.
“Pengerusi Permodalan Nasional Berhad (PNB) menyatakan bahawa ketidaktentuan keadaan ekonomi dunia dan kejatuhan pasaran saham tempatan adalah punca agihan pendapatan ASB yang rendah ini.
“Apa yang beliau tidak beritahu kepada umum ialah, kejatuhan ekonomi negara dan prestasi pasaran saham yang buruk ini adalah disebabkan oleh kegagalan kerajaan PH dalam mentadbir dan mengurus ekonomi negara.
“Gagal kerana ketidakcekapan menteri-menterinya, serta ketidakstabilan politik negara kerana perebutan kuasa dalam kerajaan,” katanya.
Semalam, Pengerusi PNB yang juga bekas Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz telah mengumumkan agihan pendapatan dividen dan bonus ASB bagi tahun ini.
“Dividen dan bonus ASB pada tahun ini hanyalah 5.5 peratus iaitu yang paling rendah dalam sejarah, sejak ASB ditubuhkan pada 1990 iaitu pada tahun 1990, kadar purata dividen dan bonus ASB adalah 10.06 peratus.
“Pada tahun 1997-1999, walaupun negara menghadapi krisis ekonomi paling buruk dalam sejarah, dividen dan bonus ASB adalah melebihi 10 peratus iaitu dua kali ganda lebih tinggi daripada tahun ini.”
Katanya, pada tahun 2008-2009, ketika ekonomi dunia tidak menentu akibat krisis ekonomi sub-prima di Amerika Syarikat yang memberi kesan buruk di seluruh dunia, dividen dan bonus ASB masih kekal tinggi di atas 8 peratus.
“Agihan pendapatan ASB yang rendah tahun ini jelas membukti keadaan ekonomi negara yang dah amat teruk. Pelabur dan pakar-pakar ekonomi mengatakan bahawa ekonomi negara sedang dan telah merudum.
“Keadaan ini mungkin akan menjadi lebih teruk berbanding krisis ekonomi pada tahun 1997-1999 dan 2008-2009 dahulu.
“Seramai lebih 10 juta pemegang saham ASB terlibat dan terkesan dengan agihan rendah pendapatan dividen dan bonus ASB yang rendah ini,” katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rantau. – UMNO ONLINE




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/12/19/dividen-asb-ekonomi-jatuh-kerana-ph-gagal-tadbir-urus-negara/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Asb Kegagalan Kerajaan Ph Tadbir Dan Urus Ekonomi Negara Tok Mat

Asb Kegagalan Kerajaan Ph Tadbir Dan Urus Ekonomi Negara Tok Mat

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 371 hits
Agihan pendapatan Amanah Saham Bumiputera yang rendah tahun ini dan dalam sejarah jelas membukti keadaan ekonomi negara amat teruk Pelabur dan pakar pakar ekonomi mengatakan bahawa ekonomi negara sedang dan telah merudum Keadaan ini mungkin...
Pau2019 Ph Terbukti Gagal Urus Ekonomi Negara Bukan Kerajaan Berjiwa Rakyat Dr Zahid

Pau2019 Ph Terbukti Gagal Urus Ekonomi Negara Bukan Kerajaan Berjiwa Rakyat Dr Zahid

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 289 hits
Kerajaan Pakatan Harapan tidak dapat menjamin masa depan yang gemilang bagi rakyat dan mungkin dapat memulihkan ekonomi negara dalam masa yang singkat berikutan kepincangan pentadbirannya Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berka...
Prestasi Ekonomi Merudum Tapi Urus Tadbir Ph Baik

Prestasi Ekonomi Merudum Tapi Urus Tadbir Ph Baik

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 186 hits
Temubual eksklusif bersama bekas Menteri Kewangan II Datuk Seri Johari Abdul Ghani KUALA LUMPUR Prestasi kerajaan Pakatan Harapan merudum dalam bab pengurusan ekonomi tetapi baik daripada tadbir urus Itu pendapat Datuk Seri Johari Abdul Gha...
Suasana Muram Ekonomi Pasaran Saham Mungkin Jejas Asb

Suasana Muram Ekonomi Pasaran Saham Mungkin Jejas Asb

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 342 hits
KUALA LUMPUR Saban tahun pengumuman agihan pendapatan atau dividen Amanah Saham Bumiputera sememangnya ditunggu tunggu kerana ia sering memberi pulangan lumayan kepada pelaburnya ASB dijangka mengumumkan agihan pendapatan Rabu ini dan seper...
Pemerintah Luncurkan Buku Putih Acuan Ri Jadi Negara Ekonomi Terbesar Ke 4 Dunia

Pemerintah Luncurkan Buku Putih Acuan Ri Jadi Negara Ekonomi Terbesar Ke 4 Dunia

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 245 hits
Buku ini juga merefleksikan potensi dan tantangan status terkini serta usulan langkah langkah strategis dalam mewujudkan Indonesia Digital menuju suksesnya transformasi ekonomi bangsa dan inklusivitas urban di masa depan
Konflik Perkauman Penentu Jatuh Bangun Ekonomi 2020

Konflik Perkauman Penentu Jatuh Bangun Ekonomi 2020

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 190 hits
Dalam masa 2 minggu lagi seluruh dunia akan menyambut Tahun Baru 2020 Telah diramalkan oleh pakar ekonomi dunia akan menguncup pada tahun depan Bagaimanakah situasi di Malaysia yang belum pulih daripada kesan trauma pembayaran hutang beriku...
Ekonomi Kitaran Asas Dasar Hijau Negara

Ekonomi Kitaran Asas Dasar Hijau Negara

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 235 hits
DI Malaysia apabila penggunaan teknologi hijau dicernakan matlamat penggunaannya sering disasarkan untuk jangka masa panjang sedangkan banyak lagi kaedah kaedah teknologi hijau yang boleh digunakan dalam jangka masa pendek Inisiatif jangka ...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu