Ditolak Pas Kemenangan Umno Di Melaka Sebenarnya Tiada Makna


 
Walaupun UMNO mencapai kejayaan cemerlang dalam PRN Melaka, Pas nampaknya langsung tidak terliur untuk kembali bersama parti itu untuk mengukuhkan semula Muafakat Nasional.
Pas kini, jika difahami kenyataan terbaru Presiden Pas, Hadi Awang, telah menolak terus untuk bekerjasama dengan UMNO selagi parti itu kekal dengan ketetapan menolak Bersatu.
Kata Hadi, Pas tidak mahu semata-mata terbelenggu dengan UMNO dalam MN yang tiada Bersatu di dalamnya.
Bagi beliau, kalau UMNO mahu bersama dengan Pas untuk sama-sama mengukuhkan penyatuan ummah, ia mesti melibatkan Bersatu sekali.
Untuk itu, tegas Hadi lagi, selagi pendirian UMNO tidak berubah, Pas akan terus bersama Bersatu melalui Perikatan Nasional yang telah disertainya secara rasmi.
Sesungguhnya permintaan Pas untuk membawa sekali Bersatu dalam agenda penyatuan ummah adalah sesuatu yang terlalu sukar untuk UMNO penuhi, malah hampir mustahil kerana keputusan menolak Bersatu adalah ketetapan Perhimpunan Agung UMNO atau PAU2020 yang lalu.
Untuk membatalkan ketetapan PAU, ia memerlukan PAU juga untuk memansuhkannya.
Sekurang-kurangnya selagi Zahid Hamidi menerajui UMNO yang disokong kuat oleh Mohamad Hasan selaku Timbalan Presiden dan selagi ada Najib Razak yang masih kukuh pengaruhnya dalam parti itu, tidak mungkin untuk UMNO membatalkan ketetapan PAU itu.
Apa lagi setelah kejayaan cemerlang di Melaka yang membuktikan keputusan bertanding solo telah berjaya membuahkan hasil yang membanggakan, lagilah mustahil untuk ketetapan PAU itu dibatalkan.
Kecuali jika kepimpinan UMNO berubah dengan Ismail Sabri Yaakob menjadi Presiden dan kelompok kluster kabinet seperti Hishammuddin Hussein, Khairy Jamaluddin, Annuar Musa, Shahidan Kassim dan lain-lain turut berada dalam senarai kepimpinan baru, barangkali barulah ada kemungkinan ketetapan PAU menolak Bersatu itu boleh berubah.
Jika tidak atau kalau PRU15 diadakan sebelum pemilihan UMNO, ketetapan tidak mahu bersama Bersatu itu pasti akan menjadi keputusan yang kekal.
Dengan demikian, selagi itu ketetapan UMNO, maka selagi itulah juga UMNO tidak dapat bersama dengan Pas.
Dalam pertimbangan logik, antara memenuhi syarat Pas dengan ketetapan PAU, sudah tentulah UMNO akan memilih ketetapan PAU.
Ini kerana ketetapan PAU adalah kehendak serta hasrat akar umbi UMNO yang bermakna jika UMNO menolaknya, ia samalah seperti menolak suara 3.4 juta ahlinya di seluruh negara.
Mahu tidak mahu, UMNO sekarang ini harus melupakan Pas dan bergerak sendirian atau solo dengan seadanya bersama panji-panji BN yang hanya tinggal 4 parti bersamanya.
Pas ternyata lebih cintakan Bersatu berbanding UMNO, walhal memilih bersama Bersatu dan menolak UMNO tidak juga bermakna matlamat penyatuan ummah telah tercapai.
Entah apa sebenarnya yang Pas mahu, hanya Hadi yang tahu, tetapi yang pasti, dengan tidak bersama UMNO, Pas kini lebih selesa untuk mengekalkan penguasaannya di Kelantan, Terengganu dan Kedah.
Oleh kerana Pas lebih dominan berbanding Bersatu ketiga-tiga negeri tersebut, ini dengan sendirinya akan meletakkan parti itu sebagai ketua dan “penerima terbesar agihan harta rampasan perang” sementara Bersatu sekadar penumpang dan dapat sipi-sipi saja.
Sudah tentu keadaannya berbeza jika Pas memilih bersama dengan UMNO kerana kedua-duanya sama kuat dan ini akan memaksa pembahagian kerusi dan jawatan dalam pelbagai posisi dituntut untuk diseimbangkan.
Melalui pendirian Pas yang diumumkan Hadi itu, bukan saja hubungan UMNO dan Pas kini sebenarnya sudah berakhir dan MN dengan sendirinya telah berkubur, lebih daripada itu, impian sesegengah pihak dalam UMNO yang meramalkan Pas akan mengukuhkan semula hubungannya dengan UMNO dan meninggalkan Bersatu setelah keputusan PRN Melaka, ternyata meleset sama sekali.
Dalam hal ini, eloklah kedua-dua parti mengumumkan “kematian rasmi” MN dan masing-masing dengan itu tidak perlu lagi menoleh ke belakang dalam mencapai cita-cita perjuangan.
Bukan saja Bersatu tidak mati setelah kejayaan cemerlang UMNO di Melaka, malah Pas tambah mengeratkan lagi pelukannya terhadap parti pimpinan Mahiaddin Md Yasin itu.
Ertinya, kemenangan di Melaka tidak cukup bermakna buat UMNO dalam menghadapi PRU15 kerana persaingan di hadapan tetap sengit dan tidak menentu lagi.
Walaupun Pas sebelum ini kerap bertukar-tukar pasangan, sesekali parti itu ada juga kesetiaan yang boleh diberi pujian.
Setidak-tidaknya, selepas PRN Melaka, dengan pendirian Pas ini, kesombongan dan ego UMNO tidaklah terlalu melangit tingginya. – 


ShahbudinHusin 27/11/2021.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/ditolak-pas-kemenangan-umno-di-melaka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mb Pas Terengganu Dedah Umno Punca Kerjasama Prn Melaka Gagal

Mb Pas Terengganu Dedah Umno Punca Kerjasama Prn Melaka Gagal

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 206 hits
November 19 2021 Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar pada Rabu mendedahkan sikap abang long yang ditonjolkan oleh pemimpin tertinggi parti menyebabkan tiga parti iaitu Pas UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia gag...
Prn Melaka Muafakat Nasional Umno Yakin Akan Dapat Sokongan Penyokong Pas

Prn Melaka Muafakat Nasional Umno Yakin Akan Dapat Sokongan Penyokong Pas

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 316 hits
MASJID TANAH Penyokong PAS yang selesa dengan kerjasama Muafakat Nasional dijangka memberikan undi kepada calon UMNO menerusi Barisan Nasional pada Pilihan Raya Negeri Melaka 20 November ini Pengerusi BN Melaka Datuk Seri Ab Rauf Yusoh berk...
Kemenangan Prn Melaka Ahli Umno Jangan Riak Mendongak Ke Langit

Kemenangan Prn Melaka Ahli Umno Jangan Riak Mendongak Ke Langit

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 201 hits
MALAYSIA POST AHLI parti diingatkan supaya tidak riak atau mendongak ke langit susulan kemenangan besar Barisan Nasional pada Pilihan Raya Negeri Melaka Ketua Penerangan Umno Shahril Sufian Hamdan berkata analisa mendalam perlu dilakukan me...
Selepas Prn Melaka Umno Tidak Leka Dibuai Kemenangan

Selepas Prn Melaka Umno Tidak Leka Dibuai Kemenangan

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 119 hits
Naib Presiden Umno Mohamed Khaled Nordin berusaha meredakan kebimbangan seorang veteran parti bahawa kemenangan besar Barisan Nasional dalam pilihan raya negeri Melaka akan menyebabkan parti itu leka Mengulas peringatan yang diberikan oleh ...
Prn Melaka Pas Kembali Kepada Umno Setelah Kalah 8 0

Prn Melaka Pas Kembali Kepada Umno Setelah Kalah 8 0

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 234 hits
Pengundi Melaka dilihat menolak politik PAS yang cuba memenangi undi Melayu dengan apa yang dilakukan oleh kerajaan negeri pimpinan parti itu di Kelantan Terengganu dan baru baru ini di Kedah AYER KEROH PAS tewas di semua lapan kerusi tujuh...
Mampukah Pas Robohkan Kubu Kuat Umno Di Melaka

Mampukah Pas Robohkan Kubu Kuat Umno Di Melaka

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 166 hits
Suasana Pantai Siring di Serkam Melaka kelihatan tenang dan nyaman Beberapa penduduk dan pelancong membawa keluarga mereka untuk bermandi manda Tidak kurang juga mereka yang menikmati minum petang sambil menikmati pemandangan laut di gerai ...
Pas Akan Dapat 3 Dun Melaka Jika Bersama Umno

Pas Akan Dapat 3 Dun Melaka Jika Bersama Umno

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 170 hits
Malaysiakini Jika PAS menerima tawaranuntuk bersama Umno pada pilihan raya negeri Melaka Sabtu lalu parti itu akan menang di tiga kerusi kata Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki Malah katanya ini termasuk kerusi DUN Bukit Katil yang dari ...
Setelah Kalah Semua Kerusi Prn Melaka Pas Nak Kukuhkan Semula Kerjasama Dengan Umno Dalam Mn

Setelah Kalah Semua Kerusi Prn Melaka Pas Nak Kukuhkan Semula Kerjasama Dengan Umno Dalam Mn

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 205 hits
perakinsights com Pas mengakui akar umbi parti itu lebih ke arah bersama Muafakat Nasional dan usaha ke arah kerjasama bersama UMNO itu diharapkan dapat terus diperkukuh menje lang Pilihan Raya Umum Ke 15 Bercakap kepada Utusan Malaysia Mur...
Selepas Tewas Di Melaka Bersama Pn Pas Kata Ahli Masih Mahu Bersama Umno

Selepas Tewas Di Melaka Bersama Pn Pas Kata Ahli Masih Mahu Bersama Umno

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 231 hits
MALAYSIA DATELINESelepas tewas di Melaka Pas mengaku akar umbi masih mahu bekerjasama dengan Umno melalui Muafakat Nasional menjelang Pilihan Raya Umum ke 15 Mursyidul Am Pas Datuk Hashim Jasin berkata akar umbi dilihat lebih menyokong MN b...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas