Ditidurkan Bukan Pengakhiran Pesakit Covid 19


Prosedur pesakit Covid-19 ditidurkan.
‘Badan seperti kena gerudi, dicucuk’

Perasaan pilu, sedih dan terharu dirasai dalam kalangan bekas pesakit Covid-19 yang pernah melalui detik-detik ditidurkan oleh pasukan perubatan selama berhari-hari selepas mereka mengalami komplikasi teruk akibat jangkitan Covid-19. Menganggap ia ibarat seper­ti mati hidup semula selepas berjaya pulih daripada jangkitan maut itu, rata-rata daripada bekas pesakit berkenaan turut mengakui pengalaman berada di unit rawatan rapi (ICU) sebagai sesuatu yang sukar dilupakan. Antara yang paling terkesan ialah seorang bekas guru besar sebuah sekolah rendah di sini, Elias Dasuki.

Pesakit Covid-19 diberikan bius untuk ditidurkan bukan bermakna mereka sudah tiada harapan untuk sembuh daripada jangkitan wabak berbahaya tersebut.

Pensyarah Jabatan Kejurute­raan Bioperubatan Universiti Malaya, Prof. Madya Dr. Nahrizul Adib Kadri berkata, ia sebaliknya kaedah untuk merawat pesakit yang mengalami jangkitan teruk.

“Istilah ditidurkan bukan perkara baharu. Ini sebenarnya prosedur biasa. Pesakit menjalani pembedahan juga ditidurkan. Ditidurkan bermaksud memberi pesakit bius sehingga tidak sedarkan diri.

SEORANG pesara guru berusia 65 tahun, Elias Dasuki melalui pengalaman paling getir dalam hidupnya apabila dia terpaksa ditidurkan selama 31 hari oleh pasukan perubatan Hospital Sultanah Aminah (HSA), Johor Bahru, Johor. “Namun, dalam kes Covid-19, ia khusus untuk mereka yang mempunyai kandungan oksigen sangat rendah dan tidak mampu dinaikkan selepas diberi oksigen tambahan menggunakan topeng oksigen,” katanya.

Nahrizul Adib berkata, pesakit ditidurkan kerana tiub pernafasan perlu dimasukkan ke saluran trakea dan proses itu tidak dapat dilakukan dalam keadaan pesakit sedang sedar.

Menurut beliau, semasa tidur mesin bantuan pernafasan akan menjaga pernafasan pesakit dan dalam masa sama menambah oksigen ke dalam darah.

“Selepas oksigen dalam darah stabil, pesakit akan disedarkan. Proses itu bukan secara mendadak sebaliknya bius dikurangkan sedikit demi sedikit sehingga pesakit terjaga,” katanya.

Sementara itu, Pakar Anes­tesiologi Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof. Dr. Ina Ismiar­ti Shariffuddin berkata, pesakit ditidurkan kebiasaannya dalam kalangan pesakit kategori empat atau lima.

Frontliners di Hospital Sungai Buloh yang sedang bertugas merawat seorang pesakit Covid-19. Menurut beliau, pesakit kate­gori ini memerlukan bantuan pernafasan dan oksigen lebih daripada biasa akibat kegagalan organ terutamanya paru-paru, jantung dan buah pinggang.

“Apabila tahap oksigen rendah dan mengalami kegagalan pernafasan, kebiasaannya mereka dibius untuk ditidurkan. Jika tidak diberi bantuan pernafasan boleh menyebabkan komplikasi hypoxic ischaemic encephalopathy iaitu otak gagal berfungsi.

“Oksigen perlu sampai ke otak kerana lama kelamaan pesakit berisiko berhenti bernafas.

“Kadar ideal oksigen dalam badan sepatutnya melebihi 95 peratus. Pesakit akan mula bernafas dengan laju dan tercungap-cungap untuk badan me­ningkatkan lagi kadar oksigen yang diperlukan organ di dalam tubuh manusia bagi berfungsi sepenuhnya. Ketika ini, pesakit perlukan bantuan oksigen dan jika perlu, diintubasi,” katanya.

Tambah beliau, pesakit ditidurkan supaya mereka tidak berasa sakit dan melawan proses ventilasi kerana situasi itu boleh menyebabkan trauma pada paru-paru.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/08/ditidurkan-bukan-pengakhiran-pesakit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Perjelas Pesakit Covid 19 Ditidurkan

Doktor Perjelas Pesakit Covid 19 Ditidurkan

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 386 hits
Prosedur pesakit Covid 19 ditidurkan PETALING JAYA Beberapa doktor tampil menjawab tuduhan seorang pengguna media sosial yang menyifatkan pesakit Covid 19 ditidurkan sebagai perbuatan membunuh Pegawai Perubatan Kanan Kementerian Pertahanan ...
108 Pesakit Covid 19 Di Pulau Sebatik Berjaya Dipindahkan Ke Pusat Kuarantin

108 Pesakit Covid 19 Di Pulau Sebatik Berjaya Dipindahkan Ke Pusat Kuarantin

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 251 hits
PINDAH Penduduk Pulau Sebatik yang dipindahkan ke pusat kuarantin menggunakan aset Maritim Malaysia TAWAU Seramai 108 orang penduduk Pulau Sebatik yang didapati positif COVID 19 berjaya dipindahkan ke pusat kuarantin di daerah ini sejak ber...
Pengurusan Mayat Pesakit Covid 19 Di Ibu Negara Teratur Kp Nadma

Pengurusan Mayat Pesakit Covid 19 Di Ibu Negara Teratur Kp Nadma

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 269 hits
Tidak seperti dakwaan di media sosial yang menyatakan sebaliknya KUALA LUMPUR Ketua Pengarah Agensi Pengurusan Bencana Negara Datuk Dr Aminuddin Hassim berkata pengendalian mayat pesakit COVID 19 di sekitar ibu negara ketika ini adalah tera...
Obesiti Dan Risiko Kematian Pesakit Covid 19

Obesiti Dan Risiko Kematian Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 198 hits
Oleh Dr Muhamad Rafiqi Hehsan Pensyarah Perubatan Pelatih Fakulti Perubatan Sains Kesihatan Universiti Sains Islam Malaysia Pandemik COVID 19 di dalam negara kita sehingga ke hari ini masih belum menunjukkan tanda tanda akan berakhir Peratu...
Pesakit Covid 19 Tenat Ditemui Bersama Mayat Berbau

Pesakit Covid 19 Tenat Ditemui Bersama Mayat Berbau

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 190 hits
Pesakit Covid 19 tenat ditemui bersama mayat berbau Bahana Covid 19 semakin parah selepas seorang doktor berkongsi kisah sedih berkenaan seorang lelaki dalam keadaan tenat dan penemuan mayat seorang wanita berbau busuk yang meninggal dunia ...
Gadai Nyawa Bawa Pesakit Covid 19

Gadai Nyawa Bawa Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 227 hits
Pemandu di Pusat Kawalan Operasi Bencana di sini terpaksa menanggung risiko sehingga boleh menggadai nyawa sendiri dan keluarga apabila perlu membawa pesakit positif Covid 19 tanpa alat perlindungan diri yang lengkap BENTONG Pemandu di Pusa...
Liang Lahad Jenazah Pesakit Covid 19 Telah Dikorek Rupanya Masih Hidup

Liang Lahad Jenazah Pesakit Covid 19 Telah Dikorek Rupanya Masih Hidup

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 130 hits
Jenazah pesakit Covid 19 tak kunjung tiba untuk dikebumi rupanya masih hidup KLATEN Seorang pesakit Covid 19 di sini dilaporkan meninggal dunia dan keluarganya menyiapkan kubur untuk mengebumikan jenazah Namun selepas menunggu sehari rupany...
Dakwaan Mayat Pesakit Covid 19 Masih Hidup Ketika Mahu Dikebumikan Adalah Tidak Benar

Dakwaan Mayat Pesakit Covid 19 Masih Hidup Ketika Mahu Dikebumikan Adalah Tidak Benar

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 242 hits
SEBENARNYA Menurut Hospital Kuala Lumpur HKL ingin memaklumkan bahawa tiada kejadian seperti yang ditularkan berlaku SUMBER Facebook Rasmi HKL Facebook Rasmi KKM Berita Harian Harian Metro MAINKAN PE
Kerajaan Belum Benarkan Ivermectin Diguna Rawat Pesakit Covid 19

Kerajaan Belum Benarkan Ivermectin Diguna Rawat Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 323 hits
AGENDA DAILY Kerajaan masih tidak membenarkan penggunaan Ivermectin untuk merawat pesakit Covid 19 India dan Peru menarik balik penggunaan Ivermectin kenapa kita mahu gunakannya kalau tidak ada indikasi kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr ...
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Al Ikhsan Sports Spend And Win

Cuci Karpet

Lambstongues The Benefits Of Plastic Downspouts Over Metal Alternatives

Beyond The High Exploring The Therapeutic Uses Of Thca Flower In Houston

Mahkamah Warga Emas Bunuh Jiran Hukuman Diganti Penjara 30 Tahun

From The Dock To Rubbing Shoulders With Pmx Kk Mart Founder Shows Steely Resurgence With Uzbek Expansion Plan