Disebalik Bacaan Antara 2 Sujud Dalam Solat


سلام جمعة
Sampai lah kita di hari jumaat yang indah. Jumaat penghulu segala hari yang penuh barakah. Sejuk bangun subuh pagi ni. Adakah hujan masih turun sejak semalam? Semalam cuaca tak menentu, lama juga hujan lebat turun. 
Mendung tu dah tentulah.

Hari Jumaat ni, marilah kita ulangkaji dan tambah ilmu sikit Rahsia disebalik bacaan antara 2 sujud yang juga merupakan doa yang perlu kita hayati dan fahami. 
Sekadar menyebut hanya dibibir pun tidak cukup jika tidak tersentuh di hati kita. Perbaiki dan lebih menghayati bacaan dalam solat.
Kredit : Lia


Dengan penuh rasa rendah hati kita sebagai hamba Allah SWT, mohonlah keampuan dari-Nya.

Bacaan Duduk Diantara Dua Sujud dalam arab dan rumi serta maksudnya:
رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَارْحَمْنِيْ وَاجْبُرْنِيْ وَارفَعْنِيْ وَارْزُقْنِيْ وَاهْدِنِيْ وَعَافِنِيْ وَاعْفُ عَنِّيْ

Rabbighfirlii warhamnii wajburnii warfa’nii warzuqnii wahdinii wa ‘aafinii wa’fu ‘annii

Maksudnya:
“Ya Tuhanku, ampunilah dosaku, sayangilah aku, tutupilah kekuranganku, tinggikanlah darjatku, berilah aku rezeki, Berilah aku petunjuk, berilah aku kesihatan dan maafkanlah aku.”

Rahsia Disebalik Bacaan Duduk Antara Dua Sujud
Rabbighfirlii / رَبِّ اغْفِرْ لِيْ : Ya tuhanku, ampunilah dosakuIa mengingatkan kita pada dosa yang telah dilakukan.dosa adalah beban yang menyebabkan kita berat melangkah menuju redha Allah SWT. dosa adalah kotoran hati yang membuat hati kelam sehingga hati kita merasa berat untuk melakukan kebaikan.

Warhamnii / وَارْحَمْنِيْ : Sayangilah akuIa mengingatkan hanya mengharapkan kasih sayang Allah berbanding cinta pada manusia.Jika kita disayangi Allah SWT, hidup akan terasa nyaman. Kerana dengan kasih sayang Allah SWT akan dapat dicapai semua cita-cita baik didunia mahupun akhirat.

Wajburnii / وَاجْبُرْنِيْ : Tutupilah kekurangankuIa mengingatkan banyak sekali kekurangan yang kita ada seperti kurang bersyukur, kurang sabar, mudah marah, pendendam dan sebagainya. Kekurangan ini sebenarnya hanya mampu ditutup/diperbaiki oleh Allah SWT, yang menjadikan kita dilihat seperti ‘insan sempurna’dimata manusia.

Warfa’nii / وَارفَعْنِيْ : Tinggikanlah darjatkuMeskipun kita mempunyai banyak dosa dan kekurangan, namun tetap mengharapkan agar Allah SWT dapat meninggikan darjat kita.

Warzuqnii / وَارْزُقْنِيْ : Berilah aku rezekiSebagai hamba, kita mengharapkan agar dilimpahkan rezeki yang melimpah ruah. Sesungguhnya hanya Allah SWT mampu mendatang kan rezeki dari arah yang tak terduga dari pelbagai cabang dan bentuk.

Wahdinii / وَاهْدِنِيْ :Berilah aku petunjuk/bimbinglah aku ke jalan kebahagiaanPengharapan agar diberikan jalan petunjuk dan keredhaan menuju jalan Allah. Diberi jalan keluar,penyelesaian dan kekuatan jiwa diatas segala kesukaran dan masalah yang dihadapi.

Wa ‘aafinii / وَعَافِنِيْ : Berilah aku kesihatanPengharapan kesihatan yang baik agar dapat memberi kebaikan dan manfa’at serta tidak menjadi beban orang lain. “Health is not everything, but without health everything is nothing.”

Wa’fu ‘annii / وَاعْفُ عَنِّيْ : Aku mohon maafkanlah segala kesalahan kuPermulaan dan pengakhiran bacaan doa disertai pengharapan pengampunan kepada Allah. Meskipun sering lalai dalam melakukan pelbagai dosa dan kesilapan, tetap mengharapkan keampunan dariNya dan mengharapkan agar doa diperkenankan.

Betapa besar maksud dan rahsia disebalik bacaan antara 2 sujud dalam solat ni. Renung-renungkan lah dan selamat beramal.

Sumber : https://www.satkoba.bbn.my/2019/10/rahsia-disebalik-bacaan-duduk-antara-dua-sujud/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.azhafizah.com/2020/11/disebalik-bacaan-antara-2-sujud-dalam-solat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Kongsi Foto Sejadah Panduan Solat Usaha Sarah Hildebrand Bimbing Suami Raih Pujian Netizen

Hiburan Kongsi Foto Sejadah Panduan Solat Usaha Sarah Hildebrand Bimbing Suami Raih Pujian Netizen

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 354 hits
Berkongsi foto sejadah yang mempunyai panduan solat di laman Instagram pelakon Sarah Hildebrand kini raih perhatian netizen Foto itu juga turut menampilkan suaminya Otto Gillen yang sedang duduk di atas sejadah untuk mengerjakan solat Kata ...
Solat Sunat Dan Kelebihannya

Solat Sunat Dan Kelebihannya

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 338 hits
Solat sunat atau nawafil adalah solat solat selain daripada yang telah difardhukan Amalan sunat dilakukan bertujuan menampung sebarang kekurangan dalam amalan fardhu Memperbanyakkan Klik Tajuk Untuk Pembacaan Selanjutnya
Cara Solat Sunat Nisfu Syaban

Cara Solat Sunat Nisfu Syaban

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 327 hits
Solat sunat Nisfu Syaaban adalah termasuk dalam solat2 sunat Mutlaq yang dilakukan pada waktu malam 15 Syaaban Ia boleh didirikan selepas mengerjakan solat Maghrib Isyak atau bersama solat solat Klik Tajuk Untuk Pembacaan Selanjutnya
Solat Sunat Kusuf

Solat Sunat Kusuf

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 306 hits
Gerhana Matahari disebut Kusuf di dalam bahasa Arab yang bermaksud terlindung atau hilangnya cahaya matahari sama ada terlindungnya itu hanya sebahagian atau Klik Tajuk Untuk Pembacaan Selanjutnya
Data Aplikasi Solat Didakwa Diguna Untuk Tujuan Membunuh

Data Aplikasi Solat Didakwa Diguna Untuk Tujuan Membunuh

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 258 hits
PARIS Pengguna sebuah aplikasi solat di Perancis menyaman pengeluar aplikasi itu yang dituduh menjual data pengguna kepada tentera Amerika Syarikat kata peguam mereka kelmarin Sebilangan bekas pelanggan aplikasi berkenaan Muslim Pro yang me...
Khusyuk Solat Hukum Dan Cara Mendapatkannya

Khusyuk Solat Hukum Dan Cara Mendapatkannya

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 554 hits
MukadimahPada kali ini dalam Bayan Linnas kami sengaja mengemukakan satu tajuk Hukum dan Cara Mendapatkannya dalam solat bertujuan untuk kita meningkatkan nilai dan mutu solat kita ke arah kesempurnaan Terkadang perkara asas seperti solat d...
Prestige Al Maleki Minyak Wangi Arab Yang Segar Wangi Tahan Lama Dan Mesra Solat

Prestige Al Maleki Minyak Wangi Arab Yang Segar Wangi Tahan Lama Dan Mesra Solat

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 439 hits
Hello pembaca kesayangan Kali ini Misz ella nak kongsi cerita tentang minyak wangi Arab Misz ella memang peminat minyak wangi dari dulu lagi Sejak tiga tahun yang lalu Misz ella mula meminati minyak wangi keluaran negara Arab Misz ella mula...
Rasai Perubahan Kehidupan Yang Lebih Baik Dengan Amalkan 3 Solat Sunat Ini Selama 7 Hingga 40 Hari

Rasai Perubahan Kehidupan Yang Lebih Baik Dengan Amalkan 3 Solat Sunat Ini Selama 7 Hingga 40 Hari

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 656 hits
KEAJAIBAN SOLAT SUNAT TAUBAT TAHAJJUD HAJAT Mengejar CINTA ILLAHI Melalui pengalaman sendiri beberapa tahun lepas dalam mencari dan mengejar hidayah Allah Dari dulu memang dalam hati selalu berniat untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik ...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta