Dinamika Kepuakan Dalam Pkr


SEBAGAIMANA nasib kebanyakan parti politik di seluruh dunia, Parti Keadilan Rakyat (PKR) juga tidak terelak daripada dilanda pergelutan dalaman dan politik kepuakan. Perpecahan kepemimpinan dalam PKR pada waktu ini bukanlah sesuatu yang baharu, sebaliknya boleh dijejaki sejak 2015 lagi.
Pemenjaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada awal 2015 menyebabkan berlakunya kelompongan kuasa dalam pucuk pimpinan parti itu. Namun keadaan parti itu adalah relatifnya stabil sehinggalah pertengahan 2015 apabila Pakatan Rakyat (PR) dibubarkan, selepas Pas dan DAP membuat keputusan untuk tidak lagi menjalinkan kerjasama politik.
Situasi ini menyebabkan para pemimpin PKR berada dalam keadaan berbelah-bahagi. Satu kelompok diterajui pemimpin nombor dua PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, mahukan PKR dan pakatan pembangkang cuba untuk terus cuba berbaik-baik dengan Pas. Satu pihak lagi dalam PKR, khasnya Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Rafizi Ramli, melihat kerjasama dengan Pas adalah suatu hal yang sukar dicapai kerana sikap parti itu terhadap DAP – yang merupakan sekutu kuat PKR.
Perbezaan pendirian ini menyebabkan PKR bergerak dengan dua haluan berbeza di bawah pemimpin yang berbeza, tetapi dalam masa yang sama sikap Mohamed Azmin dalam mempertahankan model PR (kerjasama dengan Pas) adalah jelas. Beliau ketika itu adalah Menteri Besar Selangor. Jika model PR tidak dipertahankan, kerajaannya di peringkat negeri akan tergugat dan kurang stabil. Kerajaan PKR Selangor juga difikirkan berisiko untuk tumpas pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) jika perlawanan tiga penjuru dibenarkan. Oleh itu, kem Mohamed Azmin lebih senang jika permuafakatan dengan diteruskan bagi mengekalkan Selangor di bawah penguasaan pembangkang pada ketika itu.
Kem Wan Azizah (dan Rafizi) pula, melihat kesukaran untuk meneruskan kerjasama dengan Pas, membina model gabungan pembangkang yang baharu iaitu Pakatan Harapan (PH) pada lewat 2015. Gabungan parti baharu itu membawa masuk parti serpihan dan kelompok progresif daripada Pas, iaitu Parti Amanah Negara (Amanah). Hal ini menyebabkan kerajaan negeri Selangor berada di dalam keadaan rumit, yang mana Pas bekerjasama dengan PKR di peringkat negeri dengan Mohamed Azmin, tetapi bersikap dingin dengan PKR Pusat.
Dalam masa sama, kem Mohamed Azmin menjalinkan hubungan baik dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mula kritikal dengan Datuk Seri Najib Tun Razak sejak lewat 2014. Wan Azizah pula menjarakkan diri daripada tokoh yang pernah memenjarakan Anwar pada lewat 1990-an itu. Hal ini memperkukuhkan lagi kepuakan dalam PKR sehinggalah pada September 2016, apabila Mohamed Azmin membantu Dr. Mahathir berjumpa Anwar bagi memperkukuhkan pakatan pembangkang. Namun begitu, kepuakan dalam PKR berterusan.
Selepas PH memenangi PRU-14 pada Mei 2018, Dr. Mahathir telah meminta Mohamed Azmin untuk menjawat Menteri Ekonomi pentadbiran beliau di Persekutuan. Ini menyebabkan Mohamed Azmin meletak jawatannya sebagai Menteri Besar Selangor. Hubungan baik Mohamed Azmin dan Dr. Mahathir nampaknya kurang disenangi oleh pihak lain dalam PKR yang mula diterajui semula oleh Anwar selepas dibebaskan dari penjara beberapa hari selepas kejayaan PH ke Putrajaya.
Keadaan ini bertambah buruk apabila Anwar memberi lampu hijau untuk protege beliau, Rafizi mencabar kedudukan Mohamed Azmin sebagai Timbalan Presiden PKR dalam pemilihan parti itu pada Oktober 2018. Perlawanan itu cukup sengit dan merosakkan hubungan antara dua kem utama dalam PKR, dengan Mohamed Azmin memenangi perebutan itu berdasarkan majoriti kecil.
Meskipun kepulangan Anwar menguatkan kem beliau bersama Wan Azizah dan Rafizi, tetapi Mohamed Azmin juga mempunyai pengaruh yang besar dalam parti itu dan hubungan strategik dengan Dr. Mahathir serta parti Bersatu. Hal ini memperlihatkan keadaan kuasa yang seimbang di antara kem Anwar dan Mohamed Azmin. Namun keseimbangan itu diganggu dengan beberapa dakwaan kotor (skandal seks) pihak tertentu terhadap Mohamed Azmin lewat ini. Ini menyebabkan ramai memikirkan karier politik Mohamed Azmin akan berakhir.
Saya lihat hal ini (karier politik Mohamed Azmin), sangat bergantung dengan kebenaran dakwaan itu. Jika dakwaan itu disiasat dan Mohamed Azmin disabitkan, maka karier Mohamed Azmin dalam politik akan melalui liku-liku yang mencabar.
Sebaliknya jika tiada dakwaan mahkamah dibuat, Mohamed Azmin dijangka boleh bertahan dalam politik Malaysia sekurang-kurangnya satu dekad lagi meskipun kedudukannya cuba diimbangi oleh Anwar. Mohamed Azmin ialah tokoh lama dalam PKR dan merupakan watak penting parti itu sejak awal penubuhan lagi.
Walaupun ramai penyokong PKR menyayangi Anwar, namun Mohamed Mohamed Azmin dilihat sebagai pengganti semula jadi beliau. Di saat terdapat cubaan untuk menjatuhkan Mohamed Azmin sebagai orang nombor dua parti dalam pemilihan PKR, sesetengah penyokong dan pemimpin PKR setia menyokong Mohamed Azmin walaupun jelas bahawa Rafizi ialah calon yang lebih disukai Anwar.
Kedudukan Mohamed Azmin juga boleh tergugat jika Anwar dilantik sebagai Perdana Menteri kelak. Namun pengaruh Mohamed Azmin dalam PKR tidak boleh diperlekehkan dan boleh melemahkan parti itu jika Anwar cuba menyekat kedudukan Mohamed Azmin nanti. Mohamed Azmin juga disenangi oleh pemimpin Bersatu, kebarangkalian untuk Mohamed Azmin melompat atau berpakat dengan parti itu turut wujud jika kedudukan beliau dicantas pihak lain.
Oleh itu, meskipun masa depan Mohamed Azmin dalam politik adalah kurang jelas, namun beliau mempunyai beberapa pilihan untuk kekal relevan dalam arena ini, melainkan beliau disabitkan dengan skandal itu – yang nampaknya sukar untuk berlaku (less likely) buat masa ini.
DR. MUHAMAD NADZRI MOHAMED NOOR ialah Pensyarah Kanan, Program Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
Utusan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/07/07/dinamika-kepuakan-dalam-pkr/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Timbalan Gesa Naib Ketua Wanita Pkr Tarik Balik Kenyataan Berkaitan Zuraida

Timbalan Gesa Naib Ketua Wanita Pkr Tarik Balik Kenyataan Berkaitan Zuraida

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 318 hits
KUALA LUMPUR Naib Ketua Wanita PKR Faizah Ariffin diminta menarik semula kenyataan yang meminta Zuraida Kamaruddin angkat kaki keluar daripada parti berkenaan Ini kerana kenyataan itu disifatkan beremosi dan peribadi selain menggambarkan be...
Azmin Bertemu Pegawai Setiausaha Kerja Pkr Negeri

Azmin Bertemu Pegawai Setiausaha Kerja Pkr Negeri

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 214 hits
Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali pada Isnin mengadakan pertemuan tertutup dengan kira kira 40 pegawai parti dari ibu pejabat PKR dan Setiausaha Kerja parti negeri dari seluruh negara di Pusat Dagangan Dunia Putra Kuala Lum...
Budak Budak Pun Baca Adun Pkr Kesal Wawancara Haziq

Budak Budak Pun Baca Adun Pkr Kesal Wawancara Haziq

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 226 hits
Afif Bahardin menyatakan rasa kesal terhadap liputan media mengenai skandal seks yang didakwa melibatkan Azmin Ali
Lagi Pusingan U Dalam Manifesto Kita Pkr

Lagi Pusingan U Dalam Manifesto Kita Pkr

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 161 hits
Ahli Parlimen Subang Wong Chen KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Subang Jaya Wong Chen melahirkan kekecewaan dengan keputusan kerajaan menyatakan tiada keperluan untuk mengadakan sesi Waktu Pertanyaan Perdana Menteri di Parlimen ketika ini Wong Ch...
Beza Pendapat Dalam Pkr Tak Sihat Untuk Parti Pemimpin Cabang

Beza Pendapat Dalam Pkr Tak Sihat Untuk Parti Pemimpin Cabang

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 223 hits
Susulan isu video lucah yang membawa kemelut dalam PKR akhir akhir ini membawa senario tidak sihat terhadap parti itu kata Naib Ketua Cabang Ketereh Mohd Sukirman Mustafa Katanya PKR adalah sebuah parti yang berlandaskan reformasi sesebuah ...
Don T Forget Why Pkr Was Formed Tian Chua Tells Members

Don T Forget Why Pkr Was Formed Tian Chua Tells Members

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 375 hits
PKR vice president Tian Chua has reminded party members that the reason the party was set up in the late 1990s was to remove gutter politics after Anwar Ibrahim was accused of sodomy That is exactly why the PKR movement started It was to re...
Odd That Pkr Hasn T Acted Against Haziq Says Analyst

Odd That Pkr Hasn T Acted Against Haziq Says Analyst

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 230 hits
Santubong PKR Youth chief Haziq Aziz in his Facebook video confessing to being one of two men allegedly involved in homosexual activities PETALING JAYA A political analyst has warned that PKR s refusal to discipline youth leader Haziq Aziz ...
Konflik Pkr Apa Motif Faizah Minta Zuraida Berundur

Konflik Pkr Apa Motif Faizah Minta Zuraida Berundur

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 246 hits
KUALA TERENGGANU Tindakan Naib Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat Faizah Ariffin yang meminta Zuraida Kamaruddin mengangkat kaki keluar parti dilihat sebagai tidak beretika Ketua Wanita PKR Terengganu Sharifah Norhayati Syed Omar berkata pi...
Let Dr M Anwar Sort Out Succession Plan Says Pkr Man

Let Dr M Anwar Sort Out Succession Plan Says Pkr Man

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 195 hits
PKR secretary general Saifuddin Nasution Ismail today urged all parties to let Prime Minister Dr Mahathir Mohamad and Anwar Ibrahim sort out the succession plan between themselves He also dismissed any uncertainties over the timeline for Ma...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly