Lagi Pusingan U Dalam Manifesto Kita Pkr


Kasthuri Jeevendran Ahli Parlimen Subang, Wong Chen

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Subang Jaya, Wong Chen melahirkan kekecewaan dengan keputusan kerajaan menyatakan tiada keperluan untuk mengadakan sesi Waktu Pertanyaan Perdana Menteri (PMQT) di Parlimen ketika ini.

Wong Chen mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong yang membuat pendedahan itu semalam dan berkata adalah memadai sesi Waktu Pertanyaan Menteri (MQT) yang diadakan pada setiap Selasa dan Khamis.

Wong Chen yang merupakan pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengakui beliau tidak berminat untuk bercakap tentang video skandal seks segelintir pimpinan namun isu berkaitan reformasi Parlimen adalah sesuatu yang menjadi keutamaan.

Jelas Wong Chen dalam laman sosial Facebook beliau, PMQ sebenarnya adalah satu platform penting serta sah untuk anggota Parlimen mengutarakan pertanyaan kepada Perdana Menteri.

“Jika ini adalah kesnya bahawa Perdana Menteri tidak PMQ, ini adalah satu kekecewaan sangat besar sebenarnya. Ini juga satu pusingan ‘U’ dalam manifesto kita.

“PMQ sebenarnya bertujuan sebagai satu alternatif bagi memastikan adanya ‘semak dan imbang’, Perdana Menteri lebih responsif dan bertanggungjawab kerana dasar demokrasi dalam pemerintahan kita, kuasa PM sangat luas serta luar biasa.

“Itulah keadaan kita sebelum berjaya menumbangkan kuasa untuk beberapa dekad sebelum ini, hak asasi dan ekonomi kita memerlukan reformasi yang sangat besar sebenarnya,” katanya dalam Facebook.

Tulisan Wong Chen juga mendapat pelbagai reaksi yang rata-ratanya menyokong pandangan beliau sambil menyoal apakah telah terjadi dengan janji manifesto sebelum ini.

Jelas Wong Chen sambil memberikan contoh kerajaan terdahulu yang diterajui oleh Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri, beliau disifatkan amat jarang ke Parlimen untuk menjawab soalan-soalan berkaitan pentadbirannya sebelum ini.

“Najib jarang datang ke Parlimen, apa lagi untuk menjawab soalan mengenai kerajaannya. Ini antara sebab mengapa kita menghadapi skandal seperti 1MDB, hakikatnya kita tidak boleh kembali ke era itu lagi,” tegasnya.

Semalam ketika bercakap kepada pemberita selepas Dialog Peringkat Tertinggi Kebangsaan mengenai Perniagaan dan Hak Asasi Manusia, Vui Keong berkata PMQT dibincangkan berikutan cadangan yang dibuat oleh beberapa anggota Parlimen berhubung perkara itu.

“Hakikatnya kita mempunyai MQT dan sejak tahun lalu, kita melihat perdana menteri datang untuk menjawab soalan-soalan di Parlimen ketika MQT dan sesi soal jawab biasa.

“Jadi saya rasa, buat masa ini kita tidak memerlukan PMQT, tetapi pada masa akan datang, jika ada keperluan, kita mungkin boleh pertimbangkan. Buat masa ini, saya rasa MQT sudah memadai,” katanya.

Untuk rekod, dalam Janji 16 manifesto pilihan raya Pakatan Harapan yang menjanjikan PMQ selama 30 minit setiap minggu ketika sidang Dewan Rakyat namun kini ianya hanya sekadar ‘janji’ sahaja. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/06/lagi-pusingan-u-dalam-manifesto-kita-pkr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkr Endgame In Sight If Besieged Azmin Runs For President

Pkr Endgame In Sight If Besieged Azmin Runs For President

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 340 hits
ZAINAL EPI MALAY MAIL ONLINEPKR is heading for self destruction as the two top party leaders president Datuk Seri Anwar Ibrahim and deputy president Datuk Seri Azmin Ali attack each other behind the scenes following the leak of sex videos i...
Pkr Tak Layan Desakan Ubah Kepimpinan Kata Setiausaha

Pkr Tak Layan Desakan Ubah Kepimpinan Kata Setiausaha

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 220 hits
PKR tak layan desakan ubah kepimpinan kata setiausaha Dikemas kini 31 minit yang lalu Diterbitkan pada 18 Jun 2019 11 31PM
Tak Ambil Tindakan Pada Haziq Cemar Nama Pkr Kata Penasihat Azmin

Tak Ambil Tindakan Pada Haziq Cemar Nama Pkr Kata Penasihat Azmin

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 455 hits
News Diterbitkan Hari ini 4 53 petang Khalid Jaafar yang merupakan penasihat Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali mengkritik PKR kerana tidak mengambil tindakan terhadap Ketua Pemuda PKR Santubong Haziq Abdullah Abdul Aziz Menurut Kh...
Pkr Khususnya Presiden Akan Dilihat Gagal Jika Tidak Bertindak Ke Atas Haziq

Pkr Khususnya Presiden Akan Dilihat Gagal Jika Tidak Bertindak Ke Atas Haziq

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 253 hits
Ketiadaan tindakan oleh PKR terhadap Haziq Abd Aziz menimbulkan tanda tanya KUALA LUMPUR Ketiadaan sebarang tindakan terhadap Haziq Abd Aziz akan mencemarkan nama Parti Keadilan Rakyat di mata orang Melayu dan Islam malah kealpaan seumpama ...
Tiada Perpecahan Dalam Pkr Kata Anwar

Tiada Perpecahan Dalam Pkr Kata Anwar

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 307 hits
Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan PKR masih kekal bersatu di sebalik beberapa isu melanda parti tersebut sejak kebelakangan ini Menurutnya pertemuan dan mesyuarat bersama ahli parti di Sabah dan Sarawak baru baru ini juga ber...
Ciapan Lama Pemimpin Pkr Bersama Haziq Aziz Curi Tumpuan

Ciapan Lama Pemimpin Pkr Bersama Haziq Aziz Curi Tumpuan

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 373 hits
Haziq Abdullah Abdul AzizKUALA LUMPUR Sejak nama Haziq Abdullah Abdul Aziz tular ekoran penularan empat video lucah melibatkan individu mirip Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali timbul pula beberapa ciapan mengaitkan Hazi...
Haziq Malukan Pkr Tapi Anwar Masih Pertahankan

Haziq Malukan Pkr Tapi Anwar Masih Pertahankan

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 438 hits
Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan tiada sebarang tindakan akan dikenakan terhadap Ketua Angkatan Muda Keadilan Santubong Haziq Abdullah Abdul Aziz yang mengaku terbabit dalam aksi intim bersama seorang mente...
Azmin Lembaga Displin Pkr Perlu Siasat Dalang Sebar Video

Azmin Lembaga Displin Pkr Perlu Siasat Dalang Sebar Video

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 334 hits
KUALA LUMPUR Lembaga Disiplin Parti Keadilan Rakyat perlu menyiasat dalang di sebalik penyebaran video seks yang dikaitkan dengan anggota parti itu baru baru ini Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata jika parti mahu...
Perangai Pkr Dah Pandai Menunggang Agama Pula

Perangai Pkr Dah Pandai Menunggang Agama Pula

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 560 hits
Realiti perangai puak PKR bila dah terhantuk baru tergadah Dahulu tak pandai guna agama sebagai benteng sebab nak bagi nampak parti mereka begitu harmoni Hari ini bila dah kena diri sendiri baru mereka sedar Allah itu sentiasa ada memerhati...
Transforming Malaysia S Healthcare Financing System

Twinboss The Story Of Irwann Cheng S Twin Engine Yamaha Rxz

Bulan Malaysia Sihat Sejahtera 2024 Tarikh Senarai Aktiviti

Legoland Nagoya Travel Guide

Happy168 Happy168 Asia 29 2567 Happy168 168 Top 35 By Princess

Hyatt Alila Bangsar Kuala Lumpur Best Hotel Ever

Linkin Park The Emptiness Machine Chord

My Experience With Fue Hair Transplant At Peters Radiant Clinic In Malaysia


echo '';
Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Pinjaman Syurga Slot Akasia TV3

Kini Kembali Ini Butiran Info Gegar Vaganza 2024 Musim 11


Mengapa Hadi Tidak Bekerjasama Dengan Anwar

Lunch Spicy Buttermilk Chicken Rice Di Bite N Sip Alor Setar

Sedapnya Makan Pizza Wagyu By Chef Jofliam

Budoxe The Dark Knight

Kedah Air Melimpah Di Kedah Empat Kampung Dilanda Banjir Kilat

Budak Didakwa Bawa Ipad Pada 1941