Dikaitkan Dengan Keganasan Ulama Aceh Sepakat Haramkan Permainan Pubg


Majlis Permusyawaratan Ulama (MPU) Aceh secara sebulat suara telah mengharamkan permainan Player Unknown’s Battle Grounds (PUBG) dan permainan seangkatan dengannya.
Fatwa yang dipersetujui oleh semua 47 ulama anggota MPU tersebut diputuskan setelah mengkaji beberapa faktor yang menyebabkan permainan tersebut diharamkan mengikut fiqh Islam.
Menurut Wakil Ketua MPU Aceh, Teungku Faisal Ali, antara faktor tersebut ialah permainan tersebut dikatakan dapat meningkatkan semangat keganasan anak-anak dan mereka yang bermain game tersebut.
Selain itu, Faisal juga menyatakan permainan itu dapat memberi pengaruh negatif terhadap perilaku seseorang.
Fatwa tersebut dikeluarkan setelah berakhirnya persidangan ulama 2019 dengan tema ‘Hukum dan Kesan Game PUBG dan sejenisnya mengikut fiqh Islam, Informasi Teknologi dan Psikologi’ yang diadakan pada 17 hingga 19 Jun baru-baru ini.

Kebaikan dan keburukan permainan video Ramai yang berpendapat bahawa aktiviti permainan video mempunyai kebaikan tersendiri. Seorang pengarang sains dan ahli teori media, Steven Johnson berpendapat bahawa tahap kompleksiti permainan video mampu meningkatkan kecerdasan pemainnya melalui proses penyelesaian masalah secara berulang kali.
Namun, hal ini berbeza bagi permainan berunsur keganasan. Walaupun ia turut membantu skil penyelesaian masalah dan koordinasi pemain, ia turut mendatangkan kesan negatif kepada pemainnya.
Bagi mengkaji kesan permainan berunsur ganas ke atas pembentukan sikap pemainnya, Ann-Christin, Gerda dan Birgit (2016) telah membuat kajian ke atas 167 belia berdasarkan Skala Psikopati Levenson yang menilai dari 2 faktor iaitu;
Defisit interpersonal-afektif (sifat memanipulasi, pentingkan diri, tiada emosi dan empati terhadap orang lain) Disinhibition (tindakan impulsif dan penilaian risiko yang lemah) Mereka mendapati pemain game berunsur keganasan mengalami defisit afektif interpersonal berbanding mereka yang tidak bermain game tersebut. Selain itu, kedua-dua pemain yang pernah atau masih bermain game tersebut menunjukkan unsur disinhibition yang signifikan berbanding mereka yang tidak bermain game tersebut.
Gambar hiasan Selain itu, dalam artikel oleh Psychology Today, mereka menyimpulkan bahawa permainan video berunsur keganasan mempengaruhi minda pemain dengan mengaitkan keganasan dengan kepuasan hati.
Ganjaran diberikan apabila memburu dan membunuh pemain lain. Konsep ini dikatakan melanggar sensitiviti moral di mana emosi manusia direka untuk membenci keganasan dan merasa dihargai untuk membantu orang lain.
Sementara itu, kanak-kanak pula mempraktis simulasi keganasan permainan video secara beratus kali (jika bukan beribu kali) seperti membakar manusia hidup-hidup di dalam Postal2.
Hal ini merisaukan kerana kanak-kanak dan remaja lebih terdedah kepada pembentukan sikap yang negatif kerana minda mereka masih dalam proses perkembangan sehingga usia pertengahan 20-an.
Bukan sahaja ahli agama, golongan akademik juga menyarankan pengharaman penjualan permainan video berunsur keganasan kepada kanak-kanak.
Sumber: DetikNews, Psychology Today


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/06/21/dikaitkan-dengan-keganasan-ulama-aceh-sepakat-haramkan-permainan-pubg/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Majlis Ulama Aceh Haramkan Pubg

Majlis Ulama Aceh Haramkan Pubg

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 218 hits
Majlis Ulama Aceh mengeluarkan fatwa mengharamkan permainan tembak menembak dalam talian PlayerUnknown s Battleground atau dikenali PUBG mendakwa ia menggalakkan perlakuan negatif MPU Aceh mengharamkan PUBG dan permainan serupa daripada dim...
Aceh Juga Mengharamkan Permainan Pubg

Aceh Juga Mengharamkan Permainan Pubg

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 181 hits
Nampaknya kini menjadi giliran Majlis Ulama Aceh pula untuk mengharamkan permainan PlayerUnknown s Battleground selepas mengeluarkan fatwa pengharaman kerana mendakwa ia menggalakkan kepada perlakuan negatif Memetik kepada laporan Kompas co...
Perawat Lelaki Jangan Tangani Pasien Lawan Jenis Saran Ulama Aceh

Perawat Lelaki Jangan Tangani Pasien Lawan Jenis Saran Ulama Aceh

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 407 hits
Senyumperawat com Majelis Permusyawaratan Ulama Kabupaten Pidie Aceh mengirimkan surat berisi saran dan masukan kepada Bupati Pidie Roni Ahmad Salah satu isi poin surat meminta perawat di rumah sakit tidak melayani pasien lawan jenis Surat ...
Mpu Aceh Tetapkan Fatwa Haram Pubg Menkominfo Enggan Berkomentar

Mpu Aceh Tetapkan Fatwa Haram Pubg Menkominfo Enggan Berkomentar

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 100 hits
Menteri Komunikasi dan Informatika Rudiantara menyatakan belum tahu soal fatwa tersebut
Lrt Bayan Lepas Permainan Licik Kerajaan Negeri Kaut Untung

Lrt Bayan Lepas Permainan Licik Kerajaan Negeri Kaut Untung

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 208 hits
UMMAH bantah desak ikut pelan asal tak lalui kawasan depan masjid UMMAH Pulau Pinang menggesa umat Islam di negeri itu bertindak matang menuntut hak mereka berhubung pembinaan transit aliran ringan Bayan Lepas di kawasan Masjid Jamek Sungai...
Tesla Arcade Tawarkan Permainan Video Terus Daripada Kereta

Tesla Arcade Tawarkan Permainan Video Terus Daripada Kereta

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 253 hits
Sebut mengenai Tesla pasti ramai yang cukup tahu dengan prinsip jenama kereta ini yang cuma mengeluarkan kenderaan yang berasaskan elektrik Menurut pengasasnya Elon Musk penggunaan elektrik pada kenderaan merupakan teknologi masa hadapan be...
Kerajaan Amerika Syarikat Menyekat Permainan League Of Legends Di Iran Dan Syria

Kerajaan Amerika Syarikat Menyekat Permainan League Of Legends Di Iran Dan Syria

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 213 hits
Atas arahan kerajaan Amerika Syarikat game MOBA yang cukup popular League of Legends telah dihalang dimainkan di Iran dan Syria Halangan ini berikutan hubungan yang semakin tegang antara kedua dua negara tersebut dengan Amerika Syarikat Men...
Mediatek Helio P65 Diumumkan Hadir Dengan Binaan 12nm Cpu Cortex A75 Dioptimasikan Untuk Kegunaan Permainan

Mediatek Helio P65 Diumumkan Hadir Dengan Binaan 12nm Cpu Cortex A75 Dioptimasikan Untuk Kegunaan Permainan

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 131 hits
MediaTek pada hari ini telah mengumumkan Helio P65 yang merupakan cip kelas pertengahan dengan rekaan 12nm Ia membawa peningkatkan kelajuan yang lebih pantas bagi membolehkannya digunakan untuk menggalas sejumlah permainan terkini Cip ini d...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan