Dia Baru Kehilangan Anak Kini Dia Kehilangan Suaminya


The Reporter


Kisah kucing milik Zulkha ini, benar-benar menyentuh hati para pencinta kucing. Awal kisahnya seperti kelakar dan menghiburkan, ditambah dengan kapsyen yang ditulis Zulkha yang melucukan. 
Namun, selepas pemergian anak kucing yang terakhir, segalanya mula berubah. Kucing yang diberi nama Doraemon ini pergi buat selama-lamanya. 

BUKA-buka pintu, jumpa anak kucing di depan rumah. Ingatkan anak tikus. Mana mak budak ni? Tapi aku rasa, aku kenal sangat dengan bapaknya. 
Doraemon, bapak (aku) dah agak dah. Sekarang isteri kau hilang entah ke mana. Tinggalkan seekor anak kat kau. Sekarang siapa yang jaga? Bapak (Doraemon) dia bingung, masih merayu nak minta tolong. 

Sekarang isteri kau dah lari, tinggal seekor anak kat kau. Reti ke kau jaga? Hah! Apsal senyap je? Menyesal? 

Tadi jiran beritahu, anak kucing itu adalah anak kepada kucing dia. Memang Doraemon itu bapaknya. Masa nak bersalin di rumah jiran, Doraemon ada temankan iserinya. Masa dah beranak, Doraemon cium-cium anaknya. Penyayang juga si Doraemon ni. Mesti dia happy dapat anak. 
Isterinya masih muda dan baru bersalin buat kali pertama. Dia tidak seperti yang diharapkan kerana dia langsung tidak peduli dengan anak-anaknya sehingga dua daripada tiga ekor anak kucing itu mati. 

Runsing dengan sikap sambil lewa isterinya, Doraemon bawa seekor anak kucing balik ke rumah aku pagi tadi walaupun jarak rumah aku dengan jiran hanya selang dua buah rumah. 
Patutlah pagi tadi aku jumpa dia dengan anak kucing tu, dia cium-cium. Bila aku simpan anak kucing itu dalam kotak, dia angkat anaknya keluar dari kotak. Mungkin dia rasa tak selamat. 
Aku musykil juga. Pandai pula Doraemon ini bawa budak. Biasanya kucing betina saja yang aku nampak buat macam tu. 
Hari ini aku bertungkus lumus cuba menyelamatkan anak dia. Tetapi terlalu kecil untuk diselamatkan. Mata pun tak buka lagi. Kami usaha, berdoa dan berserah. 
Harapkan panas sehingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Dimaklumkan oleh Makcik Mac, anak Doraemon telah meninggal dunia dan sudah dikebumikan jam 4 petang tadi. Aku terus terbayang wajah Doraemon. Aku faham betapa hancur hatinya. 
Isteri aku cerita semuanya kat jiran. Tak sempat hantar balik petang anak kucingnya. Jiran aku beritahu lagi, kebetulan dia seorang jururawat bahagian wad bersalin, dia bantu kucing dia dengan mengusap-usap perutnya unuk memudahkannya bersalin dan ketika itu juga, Doraemon ada di sebelah dengan wajah penuh harapan. 
Dia sendiri menyaksikan isterinya bersalin! Aku kagum. Sedangkan aku sendiri belum tentu boleh temankan isteri aku bersalin. Entah-entah aku pengsan dulu. 
Malangnya selepas beranak, isterinya pula asyik keluar rumah sedangkan dia masih berada dalam keadaan berpantang. 
Doraemon jarang berada di rumah sebab nak temankan isteri dia jaga anak. Tapi isteri dia tak pandai jaga anak sehingga dua daripada tiga anaknya mati. Doraemon cuba bawa seekor anak kucing yang terakhir ke rumah aku untuk diselamatkan, tetapi aku gagal membantu. 
Bila diingatkan kejadian pagi tadi, Doraemon macam nak cakap sesuatu. Sekarang aku faham apa dia maksudkan, "Bapak, tolong saya..." 
Aku pelik, macam mana seekor kucing jantan boleh angkat anak penuh cermat. Jiran aku kata, selepas anak kucing mereka mati, Doraemon kerap datang melawat tempat anak dia lahir. 
Tengah hari itu, aku sempat bagi makanan istimewa untuknya. Makan friskies tak campur nasi. Nak bagi dia gembira. Petangnya pula, mak jiran aku pun buat ayam rebus special untuk mereka berdua makan, nak kurangkan kedukaan mereka. 
Hari itu, Doraemon agak pasif. Jiran aku kata, si isteri ajak bermain pun Doraemon tak layan. Seharian Doraemon tiada di rumah buatkan kami tercari-cari. Menurut jiran, Doraemon berkali-kali pergi ke tempat isterinya bersalin. 
Di sebelah malam, selepas ambil isteri aku balik kerja, aku ternampak Doraemon terbaring di jalan tak bernyawa. Tak sangka malam tadi dia mati (kena langgar). Dia pergi buat selamanya. Menangis air mata berdarah sekalipun, Doraemon takkan kembali lagi. 

Pagi-pagi dari luar tingkap aku dah nampak isteri Doraemon menunggu di luar. Mungkin dia tak tahu Doraemon dah tak ada. Sedihnya. Baru kehilangan anak, sekarang dia kehilangan suami. Begitulah dunia, takkan kekal selamanya walau macam mana pun kita sayang. 


Dulu aku selalu marah Doraemon. "Kau makanlah dulu. Bapak beli makanan mahal-mahal untuk kau makan, bukan untuk kucing lain!". Walaupun begitu, dia tetap beri isteri dia makan dulu, selebihnya baru dia makan. 
Doraemon membuktikan bahawa kucing mempunyai naluri seorang bapa yang kuat dan juga telah menyentuh hati aku yang paling dalam. Daripada seorang yang tak suka dengan kucing hingga bertambah cinta. 
Sekarang aku sangat percaya bahawa kucing ada perasaannya sendiri. Doraemon adalah lambang seekor bapa kucing yang agung. Tak terbanding dengan mana-mana kucing yang pernah aku jaga. Manusia pun belum tentu punyai naluri kebapaan sebegini. 

Hari ini, janggal aku rasakan..


Biasa kalau nampak orang, dia (isteri Doraemon) akan lari. Kali ini tak teragak-agak sampai nak masuk rumah cari Doraemon. Doraemon dah tak ada sayang. Carilah kebahagiaan lain. 

Aku baru nak move on, isteri aku pula share gambar ini. Isteri Doraemon dah tak teragak-agak bersemuka dengan isteri aku. Tak takut dah, sampai nak masuk rumah. 
Dia seperti nak cakap sesuatu, kami tahu apa yang dia maksudkan. Terimalah hakikat ini sayang. Doraemon tak ada lagi di dunia ini. Mulakanlah hidup yang baru. 
Ini bukan kali pertama aku kehilangan atau kematian kucing. Tetapi kisah Doraemon yang penuh drama ini sangat menyentuh hati. Doraemon lambang seorang ayah dan suami yang penyayang yang dijelmakan dalam jasad seekor kucing. 
Sumber: Zulkha

February 12, 2019 at 07:12AM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2019/02/dia-baru-kehilangan-anak-kini-dia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dulu Bila Makan Terus Muntahkan Semula Kini Pantang Tengok Makanan Anak Suka

Dulu Bila Makan Terus Muntahkan Semula Kini Pantang Tengok Makanan Anak Suka

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 513 hits
Pengalaman anak yang cerewet makan memang betul betul buat ibu buntu Sampai satu tahap tak tahu dah nak buat macam mana dan akhirnya biarkan je anak tu nak makan apa walaupun tahu mungkin anak akan kekurangan zat untuk membesar Bagi seorang...
Video Semoga Engkau Meminum Api Dari Neraka Doa Wanita Kehilangan Suami Anak

Video Semoga Engkau Meminum Api Dari Neraka Doa Wanita Kehilangan Suami Anak

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 347 hits
Semoga engkau meminum api dari neraka Doa wanita kehilangan suami anak Dicium gambar suami dan anak anaknya satu persatu sambil memberitahu kesemua mereka telah terbu nuh Dalam susun kata yang teratur wanita ini redha menerima apa yang berl...
Jualan Steam Sempena Tahun Baru Cina Kini Berlangsung Sehingga 12 Februari

Jualan Steam Sempena Tahun Baru Cina Kini Berlangsung Sehingga 12 Februari

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 301 hits
Selamat Tahun Baru Cina kami ucapkan kepada pembaca yang berketurunan cina dan selamat bercuti kepada mereka yang ingin melepaskan lelah Sempena dua hari bercuti yang panjang pasti ramai yang mencari ruang untuk beriadah Tetapi sekiranya an...
Carrie Junior Bubbly Bar Sabun Badan Baru Untuk Anak Anak

Carrie Junior Bubbly Bar Sabun Badan Baru Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 432 hits
CARRIE JUNIOR BUBBLY BAR SABUN BADAN BARU UNTUK ANAK ANAK Anak anak paling suka saat saat ketika di dalam bilik mandi Sama macam mummy depa gak lah hehehe Me time gituuuu Tapi bebudak ni suka lelama dalam bilik air ni bersebab Sebab ada CAR...
Begini Penampakan 230 Emoji Baru Di Tahun 2019 Orangutan Yang Asli Indonesia Pun Kini Ada Emojinya

Begini Penampakan 230 Emoji Baru Di Tahun 2019 Orangutan Yang Asli Indonesia Pun Kini Ada Emojinya

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 371 hits
Tiap tahun memang bakal ada emoji baru yang diperkenalkan Kamu pun bisa lo mengusulkan emoji tahun depan baca deh caranya
Anak Kecil Ini Berjaya Elakkan Diri Daripada Di Pukul Kerana 16 Perkara Yang Baru Mak Bapaknya Belajar

Anak Kecil Ini Berjaya Elakkan Diri Daripada Di Pukul Kerana 16 Perkara Yang Baru Mak Bapaknya Belajar

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 820 hits
Merotan atau memukul anak bagi tujuan mendidik dan mendisiplinkan anak adalah diharuskan dalam Islam Merotan bagi kesalahan pertama seharusnya tidak keras dan tidak memedihkan Pukulan itu pula hendaklah pada tangan dan kaki menggunakan rota...
Dell Xps 13 Generasi Baru Kini Boleh Didapati Di Malaysia Pada Harga Bermula Rm5909

Dell Xps 13 Generasi Baru Kini Boleh Didapati Di Malaysia Pada Harga Bermula Rm5909

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 281 hits
Dell pada awal tahun ini telah mengumumkan kemaskini kepada sejumlah komputer riba dibawah mereka termasuk salah satunya adalah komputer riba dengan rekaan kompak mereka iaitu XPS 13 Kini selang sebulan komputer riba Dell XPS 13 turut telah...
Ijazah Ini Hadiah Buat Ayah Saya Anak Gadis Allahyarham Mr Os Kini Bergelar Doktor

Ijazah Ini Hadiah Buat Ayah Saya Anak Gadis Allahyarham Mr Os Kini Bergelar Doktor

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 2121 hits
Anak kepada pelawak terkenal Allahyarham Mr Os atau Mohd Yusof Abdul Hamid iaitu Syafiqa Hayra 26 berjaya menamatkan pengajiannya pada peringkat Ijazah Sarjana Muda Perubatan Berkata kepada Harian Metro baru baru ini Syafiqa memberitahu bah...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand