Dia Bagi Anak Saya Pisang Lenyek Bayi Usia 2 Minggu Meninggal Dunia Diberi Makan


Sesungguhnya anak adalah anugerah dari Allah SWT. Kehadirannya sangat dinanti-nantikan. Untuk ibu yang pertama kali, pasti ini memberikan pengalaman baru kepada mereka. Banyak perkara yang perlu dipelajari. Memandangkan masih tidak berpengalaman, kadang-kadang ibu muda begini akan mengikut saranan orang di sekeliling jika ada sebarang masalah.
Namun, kisah yang diceritakan wanita ini sangat menyayat hati kerana bayinya yang berusia dua minggu meninggal dunia kerana ibu mertuanya memberikan si kecil itu makan pisang lenyek kerana merasakan bayi tersebut tidak kenyang susu badan.
Assalamualaikum semua. Nama saya Intan. Saya ada seorang anak tetapi malangnya umur dia tak panjang. Sekiranya admin siarkan luahan perasaan saya ini, jadikanlah ia sebagai pengajaran untuk kita semua.
Waktu mengandung, banyakkan belajar tentang ilmu parenting. Cara menyusukan bayi paling penting. Join grup sokongan yang ada supaya korang tahu apa yang boleh atau tak boleh ketika susukan bayi.
Pengakuan Lain: [“Kita Lupa, Mereka Ada Perasaan.” Ibu Ini Kongsi Kadang-Kadang Kita Abai Emosi Anak Sulung]
Salah saya, sebab waktu mengandung saya tak ambil tahu sangat hal sebegitu. Pada saya, bila bayi lahir nanti automatik susu badan akan keluar. Dan kita akan dapat susukan anak dengan mudah.
Saya tak sangka journey nak susukan bayi tu susah. Mencabar. Bukan lahir-lahir je anak, susu keluar bagaikan air paip. Itulah silapnya saya. Nak bf anak, tapi tak belajar. Tak gali ilmu penyusuan.
Saya selamat melahirkan seorang bayi lelaki awal tahun ini, saya ingat lagi saat-saat itu memang membahagiakan. Kebetulan ada rezeki suami temankan ketika bersalin, memang inilah anugerah terindah dari Allah SWT untuk kami berdua. Kami tunggu hampir tiga tahun sebelum disahkan hamil.
Saya dah berazam, bila anak dah lahir saya nak susukan secara ekslusif. Saya tak mahu campurkan dengan susu formula. Suami pun support, dia selalu bagi kata-kata semangat pada saya.
Selepas beberapa hari berpantang di rumah sendiri, suami bawa ibunya datang ke rumah kami. Saya anak yatim, ibu dah tak ada. jadi ibu mertua yang tolong jagakan saya. Rasa macam ratu, memang tip top ibu mertua jaga saya.
Alhamdulillah selepas seminggu lebih, badan saya dah agak fresh. Baby setakat ni masih bf, tak ada campur susu formula. Tapi dia kerap menangis, sikit-sikit menangis. Jadi ibu mertua kata, mungkin dia masih lapar.

Saya buntu, sebab saya dah menyusukan anak dua jam sekali. Kalau dia tengah tidur pun saya akan kejutkan dia. Tapi masih anak meragam. Bila check perut, tak ada pula masalah kembung. Jadi saya teruskan menyusu walaupun iu mertua ada cadangkan untuk saya tambah susu formula.
Suatu hari tu, anak saya menangis tak berhenti-henti. Sepanjang malam dia menangis sampaikan saya dan suami tak tidur. Saya dah susukan, suami pun tolong dodoikan tapi tetap dia menangis. Saya menangis sebab buntu, tak tahu nak buat apa.
Akhirnya selepas disusukan, anak pun tidur. Alhamdulillah. Dapatlah saya dan suami berehat sekejap. Esoknya, suami saya ke pejabat macam biasa. Memandangkan bayi masih tidur, saya pun ambil peluang untuk berehat. Saya pun nak tidur sekejap, sementara anak tak terjaga lagi.
Saya tak sedar berapa lama saya tertidur, tahu-tahu ibu mertua kejutkan. Waktu bangun tu, saya tengok tubuh anak dan kebiru-biruan. Saya tanyakan pada ibu mertua saya, apa yang dah jadi. Saya ingatkan anak saya jatuh katil. Tapi mustahil sebab suami dah pasang penghadang.
Pengakuan Lain: [“Allah Bagi Nikmat, Tapi Aku ‘Lupa’ Dia.” Suami Kongsi Kehilangan 2 Insan Tersayang Serentak]
Ibu mertua saya cuma diam dan menangis. Dia tak kata apa-apa. Saya terus call suami dan minta dia balik. Kami bawa anak ke hospital. Tapi itulah, Allah SWT lebih sayangkan dia. Saya hanya diberikan dua minggu waktu pinjaman untuk menjaga amanah itu.
Sewaktu doktor beritahu punca kematian anak kami, terkejut besar saya. Doktor kata ada pisang dalam perutnya. Setahu saya, dia tidur waktu saya pun berehat tu.
Ibu mertua terus minta maaf, katanya dia berikan anak pisang lenyek sebab anak menangis lapar. Dia nak kejutkan saya tak sampai hati, susu pula tak ada untuk dibancuh. Jadi dia lenyekkan pisang dan beri pada bayi saya.
Anak senyap dan terlena selepas diberikan pisang. Bila ibu mertua tengok balik, tak lama lepas tu, dia dah kebiru-biruan. Ya Allah, rupanya ibu mertua saya bagi anak saya makan pisang!
Meraung saya di situ. Tak sangka iu mertua sanggup buat macam tu. Tapi saya tak mahu salahkan dia, macam mana pun dia umpama emak saya. Lebih kurang sebulan juga saya hampir meroyan kerana kehilangan anak tersayang. Ibu mertua tak henti-henti minta maaf tapi bagi saya semuanya dah terjadi.
Tak perlulah saya beritahu apa yang berlaku pada ibu mertua saya, sebab niat saya bukan nak burukkan dia. Cuma nak ingatkan kepada semua ibu terutamanya yang seperti saya, first time mom. Tolonglah belajar tentang ilmu penyusuan dan sebagainya semasa anda menunggu kelahiran bayi anda.
Semoga kisah saya ini boleh jadi iktibar untuk kita semua. Dan saya minta sangat kalau korang boleh doakan arwah anak saya. Doakan saya tabah menghadapi ujian ini dan sekiranya saya ada rezeki lain untuk hamil semula. Terima kasih semua.
Sekiranya anda ada sebarang cerita atau pengalaman yang ingin dikongsikan, sila klik KONGSI CERITA
The post “Dia Bagi Anak Saya Pisang Lenyek.” Bayi Usia 2 Minggu Meninggal Dunia Diberi Makan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dia-bagi-anak-saya-pisang-lenyek-bayi-usia-2-minggu-meninggal-dunia-diberi-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jalan Kaki Dari Segamat Ke Kuala Terengganu Untuk Jumpa Anak Mangsa Covid 19 Ditemui Meninggal Dunia Di Rompin

Jalan Kaki Dari Segamat Ke Kuala Terengganu Untuk Jumpa Anak Mangsa Covid 19 Ditemui Meninggal Dunia Di Rompin

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 774 hits
Pada 13 Mei yang lalu pihak Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengumumkan bahawa terdapat dua kematian direkodkan pada hari tersebut di mana kes kematian ke 110 agak misteri kerana ditemui meninggal dunia di Rompin Terkini covid19malaysi...
Sayu Ayah Negatif Covid 19 2 Hari Tunggu Anak Tak Datang Jemput Akhirnya Meninggal Dunia

Sayu Ayah Negatif Covid 19 2 Hari Tunggu Anak Tak Datang Jemput Akhirnya Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 360 hits
Tanggungjawab menjaga ibu bapa terutamanya apabila mereka menjengah ke usia senja perlu digalas sebaiknya oleh anak anak Selagi hayat dikandung badan berbaktilah sebanyak yang mungkin sebelum terlambat Perkongsian oleh seorang jururawat Che...
Tahniah Datuk Jamal Isteri Bakal Dapat Anak Lagi Usia Kandungan Kini 10 Minggu

Tahniah Datuk Jamal Isteri Bakal Dapat Anak Lagi Usia Kandungan Kini 10 Minggu

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 823 hits
10 Oktober yang lalu Raja Pop Datuk Jamal Abdullah dan isteri Datin Zai Izzati Khairuddin dikurniakan cahaya mata perempuan yang sangat comel diberi nama Nur Azura Yamani Nampaknya pasangan ini bakal dikurniakan cahaya mata lagi apabila Dat...
Kim Jong Un Dilaporkan Meninggal Dunia Pada Usia 36 Tahun

Kim Jong Un Dilaporkan Meninggal Dunia Pada Usia 36 Tahun

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 795 hits
Presiden Korea Utara Kim Jong Un dilaporkan telah meninggal dunia pada usia 36 tahun akibat masalah pembedahan jantung menurut petikan berita oleh KETK TV yang bersiaran di Texas Amerika Syarikat Sebelum ini terdapat khabar angin bahawa Jon...
Bayi Berstatus Pdp Di Pasuruan Meninggal Dunia Usai Demam Tinggi

Bayi Berstatus Pdp Di Pasuruan Meninggal Dunia Usai Demam Tinggi

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 227 hits
Karena kondisi terus menurun pihak Puskesmas menyarankan untuk merujuk ke RSUD Bangil tapi memilih pulang paksa dan justru membawa bayi tersebut ke RSUD Lawang
6 Resep Makanan Ngaco Yang Bisa Dicoba Anak Kos Buat Buka Puasa Daripada Bingung Mau Makan Apa

6 Resep Makanan Ngaco Yang Bisa Dicoba Anak Kos Buat Buka Puasa Daripada Bingung Mau Makan Apa

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 316 hits
Sebagai anak kos sekarang kamu nggak perlu bingung lagi nih kalau mau cari menu buka puasa Saatnya bikin sendiri
Mak Kenyang Lagi Lepas Masak Mak Lah Orang Terakhir Yang Akan Makan Asalkan Anak Kenyang

Mak Kenyang Lagi Lepas Masak Mak Lah Orang Terakhir Yang Akan Makan Asalkan Anak Kenyang

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 200 hits
Ibu insan yang paling banyak bekorban untuk anak anak Kadang kadang dia korbankan perasaan hanya untuk melihat anak gembira dan bahagia Kadang kadang dia korbankan keinginan hanya untuk memenuhi keinginan anak anak walaupun dia sendiri tak ...
Mutammimul Ula Ayah Dari 10 Anak Hafidz Al Qur An Tutup Usia

Mutammimul Ula Ayah Dari 10 Anak Hafidz Al Qur An Tutup Usia

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 221 hits
Innalillahi wa inna ilaihi raji iun Salah satu tokoh yang menjadi inspirasi banyak keluarga Muslim Mutammimul Ula telah meninggal dunia pada pukul 07 56 WIB di Rumah Sakit Sentra Medika Hal ini disampaikan Ismail Mutammimul Ula putra keenam...
Kisah Pria Tua Sembuh Dari Corona Tapi Tak Dijemput Anak Hingga Meninggal

Kisah Pria Tua Sembuh Dari Corona Tapi Tak Dijemput Anak Hingga Meninggal

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 281 hits
Keluarga adalah hal yang paling berharga terutama kedua orangtua kita Mereka yang telah membesarkan kita dari kecil Jadi sudah selayaknya kita menggantikan tugas mereka untuk merawat saat mereka sudah tua nanti Hal itu memang tidak mudah di...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman