Mak Kenyang Lagi Lepas Masak Mak Lah Orang Terakhir Yang Akan Makan Asalkan Anak Kenyang


Ibu, insan yang paling banyak bekorban untuk anak-anak. Kadang-kadang dia korbankan perasaan hanya untuk melihat anak gembira dan bahagia.
Kadang-kadang dia korbankan keinginan hanya untuk memenuhi keinginan anak-anak walaupun dia sendiri tak mampu. Begitulah hebatnya insan bernama “Ibu”.

Baca: Daging Bakar Cicah Sos Ala Thai, Patutlah Sedap, Ada Perapan Istimewa, Padu!
Geram betul saya. Dah lama saya perhatikan mak saya ni kalau tengah sahur mesti dia akan paling terakhir makan.
Tadi pun sama, mula mula dia akan kira semua anak anak dia dah cukup korum ke belum. Kalau belum dia akan teriak teriak panggil nama anak anak dia sampai semua anak anak dia ada di meja makan.
Lepastu dia akan tengok wajah anak dia satu persatu. Dia akan ‘paksa’ kami adik beradik cedok nasi masing masing dulu. Lepastu dia akan ‘paksa’ pula kami ambil lauk pauk yang terhidang di meja.
Bila saya minta mak makan dulu, dia akan tolak dengan tegas. Katanya “mak makan kejap lagi lah” ataupun “mak kenyang lagi ni”
Memang jawapan klise sungguh. Saya paksa makan dulu pun dia tak mahu. Nak berkeras sangat pun tak boleh kalau dengan mak sendiri ni. Adeh!
Rupanya bila perhati baik baik. Lepas je anak anaknya dah makan dan nampak masing masing dah mula khusyuk makan baru la mak akan perlahan lahan duduk di kerusinya sambil menjamah nasi kosong di pinggan tanpa lauk.
Tanpa kita sedar nanti mak akan cari lauk yang dah disentuh oleh anaknya. Dibelek belek lauk yang masih ada. Dicubit sedikit demi sedikit lauk yang ada dengan perlahan lahan.
Sebenarnya saya faham apa yang mak saya sedang lakukan. Inilah namanya pengorbanan perasaan. Ya, mak sedang korbankan perasaannya sendiri demi melihat anak anaknya gembira. Selama ni kita ingat seorang ibu ni hanya korbankan duit, harta dan material semata mata.
Rupa-rupanya pengorbanan perasaan terlebih la besar. Bayangkan daripada kecil lagi mak kita korbankan perasaannya demi kita semua.
Tak sedikit ibu kita korbankan perasaan ingin bebas berjalan ke sana sini, perasaan ingin bersendiri, perasaan ingin meluangkan masa dengan suami sendiri hinggalah kepada perasaan ingin merehatkan emosi dan diri sendiri. Semuanya hanya demi menjaga kita semua anak anaknya.
Patutlah ada Hadis daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu bahawa ada seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah S.A.W: ‘’Wahai Rasulullah, siapakah manusia yang paling berhak untuk aku berbuat baik kepadanya ?’’. Maka Rasulullah SAW menjawab
Ibumu, kemudian ibumu, kemudian ibumu, kemudian bapamu.
3 kali nama ibu disebut, baru lah 1 kali ada nama si bapa.
Rupanya kerana pengorban ibu terhadap anak anaknya bukan cuma sebatas pengorbanan fizikal, harta dan dunia semata mata tetapi bab jiwa dan perasaan tu yang paling dasyat pengorbannya. Sebak la pula.
Tiba tiba saya teringat kisah Uwais Al Qarani. Beliau ni seorang tabiin tapi Nabi Muhammad SAW sendiri minta Umar Al Khattab yang bertaraf Sahabat untuk minta doa daripada Uwais yang bertaraf Tabiin ini.
Kenapa? Kerana terlalu taatnya Uwais ni pada ibunya! 2 kelebihan yang dia dapat hanya dengan mentaati ibunya. Pertama, namanya menjadi harum dan mulia. Kedua, doanya menjadi sangat mustajab! Rupanya mungkin mulianya diri kita dan mustajabnya doa kita selama ni hanya kerana adanya ibu kita.
Baca: Nasi Goreng Isi Ketam, Resipi Padu. Terasa Lemak Isi Ketam, Makan Pun Bertambah!
Sumber: Taufiq Razif
Sebak teringatkan pengorbanan emak
The post “Mak kenyang Lagi” Lepas Masak, Mak Lah Orang Terakhir Yang Akan Makan. Asalkan Anak Kenyang appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mak-kenyang-lagi-lepas-masak-mak-lah-orang-terakhir-ya-akan-makan-asalkan-anak-kenyang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Coco Pops Jar Sedap Rangup Untuk Anak Anak Layan Lepas Tarawih Mak Ayah Boleh Tumpang Sekali

Coco Pops Jar Sedap Rangup Untuk Anak Anak Layan Lepas Tarawih Mak Ayah Boleh Tumpang Sekali

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 722 hits
Percaya atau tidak walaupun baru sahaja berbuka puasa anak anak kecil kita sudah memasuki dapur semula selepas selesai bertarawih bersama keluarga Ada yang mengambil air tak kurang juga potongan kuih yang disediakan ibu Risau memikirkan ana...
Viral Dan Bantu Kami Tak Minta Lebih Asalkan Anak Anak Dapat Makan

Viral Dan Bantu Kami Tak Minta Lebih Asalkan Anak Anak Dapat Makan

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 250 hits
Busrah bersama suaminya Rosli serta anak anaknya yang hidup serba kekurangan di sebuah rumah sewa di Kampung Melayu Majidee Johor Bahru Johor JOHOR BAHRU Gara gara terputus bekalan makanan sepanjang arahan Perintah Kawalan Pergerakan dilaks...
Sampai Hujung Nyawa Anak Kongsi Sikap Penyayang Ayah Jaga Mak Sakit Hingga Nafas Terakhir

Sampai Hujung Nyawa Anak Kongsi Sikap Penyayang Ayah Jaga Mak Sakit Hingga Nafas Terakhir

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 281 hits
Menerima khabar pemergian seseorang yang amat kita sayang itu satu perkara yang agak berat untuk diterima apatah lagi jika insan itu adalah ibu bapa kita sendiri Namun taqdir Tuhan sudah menentukan bahawa yang pergi tetap akan pergi dan tid...
Elfira Loy Mahu Ajar Anak Makan Sendiri

Elfira Loy Mahu Ajar Anak Makan Sendiri

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 232 hits
Sudah bergelar ibu pasti Elfira Loy mahukan yang terbaik buat putera kesayangannya Boleh dikatakan Elfira juga tidak lokek berkongsikan tentang perkembangan anaknya The post appeared first on
Sedih Anak Teringin Makan Lauk Telur Ibu Bawa Keluar Kutip Tin Kakak Tin

Sedih Anak Teringin Makan Lauk Telur Ibu Bawa Keluar Kutip Tin Kakak Tin

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 306 hits
Anak teringin makan lauk telur ibu bawa keluar kutip tin kakak tin jujur beritahu ada berapa ringgit dalam simpanannya Seorang petugas tampil membantu seorang ibu mengutip tin dan botol bersama anaknya Foto Facebook Shamsiah Shaaban JIKA ki...
Karipap Sebesar Saiz Anak 19 Jam Baru Habis Makan

Karipap Sebesar Saiz Anak 19 Jam Baru Habis Makan

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 530 hits
Setiap ibu bapa mempunyai pelbagai cara untuk menyambut kelahiran bayi mereka Bagi seorang bapa di England dia mempunyai cara yang unik iaitu dengan membuat karipap gergasi yang sesuai dengan berat dan ukuran bayinya Menurut laporan Metro U...
5 Cara Mudah Tambah Selera Makan Anak

5 Cara Mudah Tambah Selera Makan Anak

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 558 hits
Hi korang Assalammualaikum Okay aku paham nak menambat selera anak anak ni memang susah Macam macam perangai dan alasan diorang akan bagi untuk melarikan diri tatkala kau start cakap jom makan Sama lah struggle aku nak bagi Aqilah suka maka...
Tragis Cinta Hingga Nafas Akhir Anak Sedar Sesuatu Selepas Lihat Bapa Teresak Tak Lepas Peluk Keranda Ibu

Tragis Cinta Hingga Nafas Akhir Anak Sedar Sesuatu Selepas Lihat Bapa Teresak Tak Lepas Peluk Keranda Ibu

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 379 hits
Cinta hingga nafas akhir Anak sedar sesuatu selepas lihat bapa teresak tak lepas peluk keranda ibu Mereka lupa suami yang bersamanya lebih 35 tahun Selain anak Mohamad Rozi antara yang paling terkesan dengan pemergian isteri tercinta pada 1...
Masak Asam Pedas Ayam Letak Sawi Jeruk Pasti Makan Bertambah

Masak Asam Pedas Ayam Letak Sawi Jeruk Pasti Makan Bertambah

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 690 hits
Asam Pedas Ayam Sawi Jeruk Korang pernah masak atau makan asam pedas ayam letak sawi jeruk atau dikenali dengan Pak Choy Saya tak pernah lagi masak asam pedas letak sawi jeruk ni makan adalah tapi masak sendiri tak pernah Kalau The post app...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City