Detik Detik Bot Nelayan Vietnam Ceroboh Perairan Malaysia Ditenggelamkan Oleh Apmm


Besut, 7 Jun – Dua buah bot nelayan asing yang dianggarkan bernilai RM 2 juta telah berjaya ditenggelamkan oleh pihak Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) negeri Terengganu di sini, hari ini untuk dijadikan sebagai tukun tiruan.
Menurut Pengarah Bahagian Keselamatan Dan Pengawasan Maritim, Laksamana Muda Maritim Kamaruszaman bin Hj Abu Hassan, bot-bot nelayan asing yang disabitkan kesalahan dan telah selesai kes akan dilucut hak dan dilupuskan.

“Pelupusan secara menenggelamkan bot-bot ini bertujuan menjadikannya sebagai tukun tiruan bagi menggalakkan biodiversiti marin yang berpotensi menggalakkan pembiakan hidupan laut”, ujarnya.
Tambahnya, pihak Maritim Malaysia sentiasa komited dalam membanteras aktiviti pencerobohan bot nelayan asing yang merompak hasil laut negara, melakukan aktiviti jenayah seperti penyeludupan barangan dan manusia serta kesalahan-kesalahan lain.
“Tindakan tegas diambil bagi mengekang jenayah ini terus dilaksanakan menerusi Op Naga yang dilancarkan sejak April tahun lalu.
“Sehingga Mei 2020, Maritim Malaysia melalui Op Naga telah melaksanakan 6,968 pemeriksaan ke atas vesel dengan 172 tangkapan berjaya dilakukan.  Hasil daripada itu keseluruhan denda, kompuan, nilai tangkapan dan lelongan adalah bernilai RM24.5 juta.”, katanya.
Dalam pada itu, Op Naga ini juga merupakan inisiatif Kementerian Dalam Negeri (KDN) berdasarkan kertas cadangan Maritim Malaysia yang menyarankan penubuhan Task Force bagi membanteras pencerobohan bot-bot nelayan asing dan telah diluluskan kerajaan pada awal bulan April 2019.
Ianya diketuai oleh KDN dengan kerjasama bersama Kementerian Pertahanan serta Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang bertujuan untuk menangani isu tersebut secara komprehensif.
“Sehingga kini sebanyak 352 bot nelayan asing dan tempatan sudah dijadikan tukun tiruan di Malaysia dan 341 daripadanya telah ditenggelamkan di perairan Pantai Timur.”

Kamaruszaman turut berkata bahawa, kesemua bot yang ditenggelamkan itu adalah bot yang dirampas atas kesalahan menceroboh perairan negara dan menyalahi undang-undang di bawah Akta Perikanan 1985.
Beliau juga turut memaklumkan bahawa Maritim Malaysia tetap melaksanakan tugas-tugas penguatkuasaan dalam mengekang pencerobohan bot nelayan asing bagi mengelakkan hasil laut kita dijarah dan mengawal potensi penularan wabak Covid-19 oleh warga asing yang menceroboh perairan negara meskipun negara sedang berdepan ancaman pandemik Covid-19.


BOT NELAYAN VIETNAM CEROBOH PERAIRAN MALAYSIADITENGGELAMKAN BESUT, 7 Jun – Maritim Negeri Terengganu melaksanakan proses pelupusan dua bot nelayan asing dianggarkan bernilai RM 2 juta dengan menenggelamkannya di perairan Terengganu pada kedudukan kira-kira 5.7 batu nautika dari Pulau Perhentian di sini, hari ini. Menurut Pengarah Bahagian Keselamatan Dan Pengawasan Maritim, Laksamana Muda Maritim Kamaruszaman bin Hj Abu Hassan, bot-bot nelayan asing yang disabitkan kesalahan dan telah selesai kes akan dilucut hak dan dilupuskan. Pelupusan secara penenggelaman ini bertujuan menjadikannya sebagai tukun tiruan sebagai tempat pembiakan hidupan laut dalam membantu biodiversiti hidupan marin. Saksikan laporan penuh proses penenggelaman di MCG Report minggu ini.#Op_Benteng#KitaJagaKita#NTF#StaySafe#StayAtHome#AgensiPenguatkuasaanMaritimMalaysia#APMM#COVID19Kementerian Dalam Negeri (KDN)
Posted by Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia on Sunday, June 7, 2020
Sumber: APMM
The post (Video) Detik-Detik Bot Nelayan Vietnam Ceroboh Perairan Malaysia Ditenggelamkan Oleh APMM appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/06/07/video-detik-detik-bot-nelayan-vietnam-ceroboh-perairan-malaysia-ditenggelamkan-oleh-apmm/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Bot Vietnam Ditahan Cuba Ceroboh Perairan Negara

Dua Bot Vietnam Ditahan Cuba Ceroboh Perairan Negara

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 392 hits
Cubaan dua buah bot vesel asing dipercayai milik nelayan Vietnam yang cuba menceroboh perairan negara di sekitar Pahang menemui kegagalan apabila tindakan mereka dihidu pihak berkuasa Jabatan Perikanan Negeri Pahang melalui Bahagian Perlind...
Apmm Jumpa Mayat Dalam Bot Pati Rohingya Yang Ditahan Cuba Ceroboh Perairan Langkawi

Apmm Jumpa Mayat Dalam Bot Pati Rohingya Yang Ditahan Cuba Ceroboh Perairan Langkawi

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 414 hits
Cubaan 269 pendatang asing tanpa izin Rohingya untuk menceroboh perairan Langkawi ditumpaskan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia dalam satu operasi pada awal pagi tadi APMM menerusi satu kenyataan berkata operasi oleh Pasukan Polis Mari...
Sengaja Biarkan Bot Hanyut Di Perairan Malaysia Taktik Etnik Rohingya Seludup Negara

Sengaja Biarkan Bot Hanyut Di Perairan Malaysia Taktik Etnik Rohingya Seludup Negara

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 358 hits
KUALA LUMPUR Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed turut mengulas berhubung pendaratan etnik Rohingya pada 8 Jun lalu di Langkawi Huzir berkata pihaknya percaya sindiket membiarkan bot terbabit hanyut ke perairan ...
Detik Detik Apmm Sekat Usir Bot Pendatang Asing Cuba Rentas Sempadan Negara

Detik Detik Apmm Sekat Usir Bot Pendatang Asing Cuba Rentas Sempadan Negara

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 284 hits
Menerusi satu perkongsian video ekslusif daripada Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia memaparkan detik detik cemas di mana sebuah bot pendatang asing telah diusir oleh pihak maritim Malaysia yang cuba memasuki sempadan negara Menurut sum...
Nelayan Pukat Tunda Ceroboh Persisiran Pantai

Nelayan Pukat Tunda Ceroboh Persisiran Pantai

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 339 hits
Ahli Parlimen Jerai Ustaz Sabri Azit mendengar luahan nelayan yang terjejas akibat pencerobohan nelayan pukat tunda JERAI Sudahlah pendapatan tidak seberapa sebaliknya lokasi nelayan persisiran pantai mencari rezeki pula diceroboh nelayan p...
Mahathir Malaysia Digulingkan Dari Parti Di Tengah Perebutan Kuasa

Mahathir Malaysia Digulingkan Dari Parti Di Tengah Perebutan Kuasa

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 261 hits
Mahathir Malaysia digulingkan dari parti di tengah perebutan Kuasa KUALA LUMPUR Malaysia Bekas Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad digulingkan dari parti politik etnik Melayu dalam pertempuran terbaru dengan penggantinya tetapi telah ...
Frontliners Malaysia Tampil Beri Kata Kata Semangat Kepada Indonesia

Frontliners Malaysia Tampil Beri Kata Kata Semangat Kepada Indonesia

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 414 hits
Baru baru ini ada seorang pengguna anthraxxxx di Twitter memuatnaik beberapa gambar petugas barisan hadapan Malaysia memberi semangat kepada frontliners di Indonesia selepas didakwa mereka hampir berputus asa melawan jangkitan wabak Covid 1...
Malaysia Bersedia Bagi Pemulihan Ekonomi Menjelang 2021

Malaysia Bersedia Bagi Pemulihan Ekonomi Menjelang 2021

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 292 hits
Sejajar dengan pembukaan ekonomi negara yang menyaksikan hampir 70 peratus tenaga kerja mula bekerja melibatkan beberapa sektor ekonomi Malaysia berada pada kapasiti yang bersedia bagi pemulihan ekonomi menjelang 2021 kata Menteri Kewangan ...
Covid 19 Malaysia Dalam Fasa Pemulihan Terakhir Noor Hisham

Covid 19 Malaysia Dalam Fasa Pemulihan Terakhir Noor Hisham

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 335 hits
Malaysia kini dalam fasa pemulihan terakhir susulan kejayaan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan yang dikuatkuasakan sejak 18 Mac lepas berhasil mengurangkan penularan kes baharu COVID 19 Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Ab...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu