Derita Suami Istri Di Flores Kaki Patah Makan Tunggu Belas Kasih Tetangga Dan Anak Telantar


Guido Fan Areso (39) dan Yoventa Timbu (35), pasangan suami istri, mengalami kecelakaan lalu lintas di Ende, Kabupaten Ende, Flores, NTT,  pada 23 Januari  2019 lalu.
Keduanya mengalami kaki patah hingga keduanya tidak bisa melakukan aktivitas apa-apa untuk mencari nafkah.
Sejak Januari hingga Juli 2019, mereka menetap di gubuk reyot tepatnya di Dusun Ahu Wair, Desa Nanga Tobong, Kecamatan Waigete, Kabupaten Sikka, Flores. Gubuk itu adalah peninggalan orangtua sang suami.
Sampai saat ini, keduanya tidak bisa berobat ke rumah sakit karena tidak punya biaya. Akibatnya, kaki suami istri itu pun belum bisa bergerak sedikit pun. Untuk bisa berdiri, keduanya harus menggunakan bantuan tongkat.
Guido menceritakan, ia bersama istrinya mengalami kecelakaan lalu lintas saat mengendarai motor di Kabupaten Ende pada Januari lalu.
“Kaki saya dan istri ini patah saat kena tabrak di Ende dengan mobil. Waktu itu kami berobat di RSUD Ende tetapi tidak lama. Saat saya sadar, kami langsung keluar dari rumah sakit dan langsung pulang ke sini, Maumere,” kata Guido kepada Kompas.com, Sabtu (6/7/2019).
“Kami belum bisa kerja apa-apa. Kaki belum bisa begerak. Untuk makan, kami tunggu belas kasih dari tetangga. Ada yang datang bawa beras, minyak goreng, ikan, dan sayur ke sini. Ada yang ikhlas sambung listrik ke sini gratis. Air juga kami dapat dari tetangga. Mereka tahu kami tidak bisa buat apa-apa. Kalau tidak ada tetangga, kami sekeluarga bisa mati kelaparan di sini,” sambung Guido.
Ia menuturkan, gubuk reyot yang mereka diami sekarang adalah peninggalan orangtua yang sudah lama ditinggalkan.
“Ini rumah tidak ada yang tinggal selama puluhan tahun. Tidak ada perlengkapan di dalamnya. Kami tidur di lantai tanah dengan alas anyaman bambu. Itu langsung, Pak, tanpa ada kain,” tutur Guido.
Lebih menyedihkan lagi, dalam kondisi serba sulit itu, ternyata istrinya Yoventa, tengah hamil 8 bulan.
“Sedih sekali, Pak. Saya tidak bisa omong apa-apa lagi. Tantangan ini muncul saat istri saya lagi hamil. Sekarang, kami hanya pasrah kepada Tuhan. Semoga istri baik-baik saja sampai melahirkan nanti,” ucap Guido sembari berurai air mata.
Ia menambahkan, kecelakaan yang menimpa ia dan istri mengakibatkan kedua anaknya jadi telantar.
“Anak pertama yang laki-laki jadinya putus sekolah. Yang kedua putri juga tidak bisa lanjut ke sekolah dasar. Itu tadi, kami mau sekolahkan mereka, uang dari mana. Untuk makan saja kami ini tunggu sumbang dari tetangga,” tambah Guido.
“Saya sangat berharap dengan kehadiran adik dari media massa bisa membuka mata banyak orang untuk peduli dengan kami. Kami ingin pulih. Tetapi kami tidak ada uang untuk berobat. Bantu kami keluar dari penderitaan ini. Kami tidak tahu harus buat apa sekarang,” sambungnya.
Sementara itu, Kumis Tattois, salah seorang tetangga mereka mengungkapkan, kondisi keluarga Guido dalam waktu berbulan-bulan sangat memprihatinkan dan menyedihkan. Hal itu membuat warga di setempat menunjukkan kepedulian dengan menyumbangkan beras seadanya.
“Prihatin sekali mereka ini. Warga di sini juga sangat tergerak hati dengan kondisi mereka. Makanya, kami kalau ada acara di sini, selalu siapkan nasi dan sayur untuk mereka. Kadang kami juga sumbang beras. Pakaian juga dari Kodim kemarin ada bawa kasih mereka ini. Dari desa juga ada sumbang beras 1 karung,” kata Kumis.
Kumis pun berharap, kondisi kehidupan keluarga Guido bisa diangkat di media massa agar banyak pihak yang bisa membantu.
“Teman-teman tolong tulis kondisi mereka. Saya yakin kalau diangkat di media massa, pasti banyak yang membaca dan peduli dengan mereka. Itu harapan besar kami di sini. Bantu mereka keluar dari penderitaan ini,” harap Kumis.
Berdasarkan pantauan Kompas.com, rumah yang didiami Guido bersama istri dan anak-anaknya itu berukuran 5×5 meter dan berdinding anyaman bambu, lantai tanah, serta atap seng tua. Kondisi rumah sudah reyot. Dinding sudah berlubang. Atapnya juga sudah bolong.
Perlengkapan di dalamnya juga sangat minim. Tempat masak gabung dengan kamar tidur. Mereka tidur di tanah beralaskan anyaman bambu. Tidak ada kasur atau spon. Pakaian juga berserakan di tanah karena tidak ada lemari.
Sumber: kompas.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/derita-suami-istri-di-flores-kaki-patah-makan-tunggu-belas-kasih-tetangga-dan-anak-telantar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidur Alas Rumput Dekat Kaki 5 Anak Isteri Hidup Gelandangan Ditinggal Suami Durjana

Tidur Alas Rumput Dekat Kaki 5 Anak Isteri Hidup Gelandangan Ditinggal Suami Durjana

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 45 hits
Berat mata memandang berat lagi bahu memikul Isu gelandangan sememangnya kerap kali mengundang sebak dihati setiap netizen Semalam Lembaga Zakat Selangor melalui Facebook rasminya telah memuat naik satu posting mengenai kesusahan yang dihad...
Suami Yang Lena Tidur Tidak Sedar Anak Meninggal Akibat Tertiarap Di Toto

Suami Yang Lena Tidur Tidak Sedar Anak Meninggal Akibat Tertiarap Di Toto

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 76 hits
Seorang bayi dijumpai tidur dalam keadaan tertiarap di toto dengan bibir kebiru biruan di dalam bilik rumah di Taman Nusa Bayu Iskandar Puteri Johor Bahru Dalam kejadian 5 30 pagi itu Ibu mangsa yang berusia 33 tahun yang juga pemandu pelan...
Tak Berkira Dengan Anak Isteri Allah Permudahkan Urusan Suami Rezeki Pun Makin Dekat

Tak Berkira Dengan Anak Isteri Allah Permudahkan Urusan Suami Rezeki Pun Makin Dekat

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 51 hits
Berbuat baik kepada orang yang terdekat adalah perbuatan yang terpuji Anak dan isteri ialah insan yang paling dekat bagi seorang lelaki bergelar seorang suami dan ayah Suami yang tidak berkira wang ringgit dan perhatian dengan anak dan iste...
Usaha Untuk Hamil Suami Disiplin Jaga Makan Minum Mariam Akhirnya Mampu Peluk Cium Si Comel Maryam Assyifa

Usaha Untuk Hamil Suami Disiplin Jaga Makan Minum Mariam Akhirnya Mampu Peluk Cium Si Comel Maryam Assyifa

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 39 hits
Selepas dua tahun mendirikan rumah tangga pasangan Siti Mariam Daud 31 dan suaminya Mohd Azrul Ramli 33 mula mencari jalan untuk mendapatkan anak Kehamilan secara semula jadi tidak berjaya mereka kecapi lantas tidak membuang masa berjumpa d...
Jangan Harapkan Isteri 100 Suami Perlu Sediakan 5 Persediaan Ini Untuk Sambut Anak Sulung

Jangan Harapkan Isteri 100 Suami Perlu Sediakan 5 Persediaan Ini Untuk Sambut Anak Sulung

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 33 hits
Memang perkara yang mengujakan buat si suami bila mendapat tahu isteri kini berbadan dua Namun begitu tugas suami tidak terhenti di situ Masih banyak persiapan yang memerlukan bantuan suami untuk menyambut bayi yang bakal lahir kelak PERSED...
13 Tahun Setia Makan Pun Tak Sedih Tengok Messi Tunggu Tepi Jenazah Tuan Harapkan Belaian

13 Tahun Setia Makan Pun Tak Sedih Tengok Messi Tunggu Tepi Jenazah Tuan Harapkan Belaian

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 175 hits
Kucing menjadi haiwan peliharaan manusia kerana sifatnya yang manja dan suka dibelai Disebabkan itu pemilik haiwan ini mempunyai hubungan yang rapat dengan kucing peliharaan mereka Jika kucing yang dipelihara hilang atau tiada rasa rindu it...
Terpaksa Curi Roti Dah Dua Hari Anak Tak Makan

Terpaksa Curi Roti Dah Dua Hari Anak Tak Makan

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 21 hits
Kesusahan hidup kadangkala boleh membuatkan seseorang itu terpaksa bertindak di luar jangkaan Mereka tahu perkara tersebut adalah salah namun terpaksa diteruskan Perkongsian cerita oleh Zahirul Zamani di laman Twitternya rata rata telah mem...
Baju Lain Seluar Lain Suami Jaga Anak Apa Depan Mata Rembat Isteri Memang Taklah

Baju Lain Seluar Lain Suami Jaga Anak Apa Depan Mata Rembat Isteri Memang Taklah

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 60 hits
Orang perempuan memang sensitif bab pakaian Bila ada anak lagilah Mesti akan bezakan mana baju sesuai di rumah baju berjalan dan baju untuk tidur Jika suami jaga apa yang ada depan mata itu yang dipakaikan asalkan siap Tapi bila isteri teng...
Suap Anak Makan Tip Ozlynn Nak Naikkan Berat Badan Anak Selain Dapat Jimat Belanja

Suap Anak Makan Tip Ozlynn Nak Naikkan Berat Badan Anak Selain Dapat Jimat Belanja

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 19 hits
Simple je masak tapi sebab bersuap bertambah tambah makan begitulah perkongsian dari pelakon Ozlynn yang memberikan tip untuk tambah berat badan anak Perkongsian tersebut dibuat melalui laman instagram rasminya yang dikongsi bersama suami J...
Instafamous Bercinta Dengan Orang Lain Kahwin Dengan Kawan Baik

Kami Accident Di Highway Lpt2 Kerteh Terengganu

Cara Membahagiakan Suami Yang Wajib Diketahui Para Istri

Keindahan Pantai Kemasik Kemaman Terengganu

Terkini Amaran Angin Kencang Laut Bergelora Bermula 17 Julai

Sambal Sotong Senang Mudah Cepat

Krt Dia Jaga Diri Dia Luar Dalam Aku Dah Terlanjur Dengan Dia Memang Aku Takkan Lepas Dia Aku Berhasrat

Ivita Cassialeaf Makanan Tambahan Untuk Masalah Mata



Kenapa United Kingdom Tidak Menggunakan Mata Wang Euro

Selami Pemikiran Steve Jobs Genius Pencuri Idea Atau Inovator

10 Negara Paling Ramai Perokok

Apakah Fungsi Dan Peranan Sebenar Stesen Angkasa Lepas

Biodata Dan Latar Belakang Penyanyi Achik Spin


Template Buku Program Tema Bebas V4

Foto Rasmi Agong Sempena Hari Pertabalan

Toyol And Billions Of Dirompak Gst Money That Wasn T Stolen After All

Resepi Popia Carbonara Cheese Sedap

Menteri Akui Projek Tambak Laut P Pinang Jejaskan Nelayan

Cara Sahkan Arah Kiblat Di Rumah Kita