5 Kali Keguguran Kali Ke 6 Hadiah Hari Jadi Suami Tapi Akhirnya Anak Meninggal Atas Riba


Bukan mudah untuk mendapatkan zuriat. Pelbagai dugaan terpaksa ditempuhi demi mendapatkan cahaya mata yang diimpikan. 
Ujian demi ujian terpaksa ditangung oleh Puan Hasika semasa kehamilanya. Kerap kali berhadapan dengan keguguran menyebabkan dia fobia dengan keadaan. Namun dia tidak berputus asa demi zuriat. Ikuti perkongsian dan pengorbanan ibu ini.

Hai semua para ibu dan bakal ibu…hari ni ika nak cerita tentang kisah ika dalam menjadi ibu
Tahun 2007
Selepas 2 bulan berkahwin, Ika dikurniakan zuriat sulung. Anak sulung ika lahir pada Mac 2008 masa kandungan 38week. Baby 3kg dan bersalin normal.
Tahun 2010
Lahir zuriat kedua Ika iaitu pada usia kandungan 36week. Baby seberat 2.6kg dan bersalin normal.
Tahun 2014
Ika dikurniakan lagi rezeki untuk hamil. Ika selamat melahirkan zuriat ketiga pada usia kandungan 30week secara normal, berat baby 1.78kg. Tapi baby survive dengan ventilator di NICU selama 2 bulan.
Tahun 2015
Pada bulan 1, Ika disahkan mengandung luar Rahim, masa tu sakit sangat! tiub fallopio dah pecah di zon merah dan terpaksa emergncy czer dan buang tiub sebelah kiri.
Pada bulan 4, tahun yang sama ika disahkan pregnant lagi, tapi time tu cyst pecah dan terpaksa buat laparoscop untuk cuci cyst yang pecah sebesar 2cm.
Bulan 8 tahun yang sama, air ketuban Ika pecah, tapi jalan tak buka, asyik 1cm. Baby hampir lemas dan terpaksa emergncy czer pada usia kandungan 29week. Baby on ventilantor seberat 710gm. Baby tak dapat bertahan dan hanya hidup 3 hari sahaja.
Tahun 2016
Sekali lagi Ika mengalami keguguran.

Tahun 2017
Ika disahkan mengandung anak kembar pada awal tahun tapi Ika masih taka da rezeki sebab sekali lagi Ika mengalami keguguran.
Tahun 2018
Ika disahkan mengandung lagi. Seronok sangat takt ahu nak cakap macam mana. Tapi dalam masa yang sama Ika masih fobia sebab takut kandungan Ektopik dan takut kalua keguguran lagi. Bila pergi scan, Alhamdulillah semua okay.
Tahun 2019
Pada bulan 4, Ika tiba-tiba pening dan sakit kepala dan jadi hilang ingatan. Ika terus tak sedarkan diri. Ika duduk di ICU selama 2 hari dan BP tinggi, esoknya scan MRI Ika disahkan pecah pembuluh darah dalam kepala tapi doktor sempat stopkan pendarahan.
Darah Beku Dalam Kepala
Ada darah beku dalam kepala sebelah kanan. Ika di admit selama 2 minggu. Selepas semuanya ok, ika dibenarkan pulang tapi doktor siap tulis surat merah “highrisk discharge”
Ika kena selalu jumpa pakar untuk check perut. Pada bulan 6, Ika kena jumpa pakar, terus rasa tak sedap hati ,rasa gelisah nak jumpa pakar.
Esoknya jumpa pakar tiba-tiba bp high 197/155, Ika kena admit CMR  selama 3 hari. Masa admit CMR, peliknya sampai berjenis-jenis ubat doktor bagi tapi bp tak juga stabil.

Kontraksi tiba-tiba datang
Hari ketiga bp Ika turun sedikit. Ika boleh admit di wad biasa dan dengan harapan esok boleh balik ke rumah. Malam tu tiba-tiba ada contractions, ingatkan sembelit. Ika cuba cakap dekat baby, “Baby, mama letih, tidur ye sayang” Nasib boleh tidur dan esok pagi pukul 7 turun lender darah.  
Emergency Czer
Contractions pun bermula makin kerap. Doc datang dan terus ambil keputusan untuk emergncy czer. Ika terkjut sebab baru 27week 4days.
Sebelum nak czer tu doc panggil husband, doc cakap wife terpaksa bius penuh sebab bp pun naik blik dan dia ada darah beku kat kepala. Doc mintak sign dan andai lepas czer ika xsdr dia trpksa observe ke icu.
Alhmdulilah slpas czer ika sdr, bby berat 970gm, tpi ika msuk ke cmr. Selpas tu tnya bby, suami ckp bby shat n trpka pkai ventilor. Rasa best sgt, itula hdiah birthday untk suami Ika. Dia lahir sma trikh dgn ayahnya 14/6.
Nadi Anak Terhenti
Malamnya Ika admit wad biasa, diorang ade mntk ika perahkan susu ,esknya pgi mntk suami bwkkan pam susu ,tiba2 fon wad brbunyi mntk ika sgera ke nicu. Hati dh xsdp, smpai kat sna doc bg thu tdi tiba2 nadi ank awk trhnti, tpi ada blik, tpi sngt lemah.

Anak Ada Pendarahan Paru-Paru
Ika brdoa dan nangis mntk doc tlong slmtkan ank ika, doc bg thu dia prlukan drh, sbb ada pndarahan pru2, tpi doc ckp mata ank dh mula brkembang, doc mntk ika pgg ank, diorang msukkan drh, tpi drh tiba memancut keluar, dan ika usap kpla ank2 tiba2 nadi terhnti!
Anak Akhirnya Pergi Jua
Doc ckp ank awk sudah tiada, suami pn tiba. Anak Ika mnggal ats riba Ika sndri, allahu menangis ni xthu nk ckp…skrg Ika dlm pantang.
Jaga lah Anak Baik-Baik, Anak Anugerah Tak Ternilai
Wahai ibu2 jga la ank baik2,ank adalah anugerah allah yg tidak trnilai…sekian dri kisah ika…klu ada trkurang atau salah hrp dimaafkan…
#perjuanganseorangibu
Sumber: Hasika Fazana
The post 5 Kali Keguguran, Kali Ke-6 Hadiah Hari Jadi Suami Tapi Akhirnya Anak Meninggal Atas Riba appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/5-kali-keguguran-kali-ke-6-hadiah-hari-jadi-suami-tapi-akhirnya-anak-meninggal-atas-riba/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila 13 Kali Keguguran Wanita Ini Akhirnya Dikurniakan Anak

Bila 13 Kali Keguguran Wanita Ini Akhirnya Dikurniakan Anak

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 292 hits
13 kali keguguran wanita ini akhirnya dikurniakan anak perempuan Seorang ibu akhirnya dikurniakan anak perempuan selepas mengalami keguguran sebanyak 13 kali sejak tahun 2008 di Coventry United Kingdom UNITED KINGDOM Seorang ibu akhirnya di...
Nenek Di Asahan Yang Dibakar Anak Tiri Akhirnya Meninggal Dunia

Nenek Di Asahan Yang Dibakar Anak Tiri Akhirnya Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 224 hits
Warga sekitar yang melihat kejadian itu langsung memadamkan api dengan menyiramkan air Nek Inem yang terluka parah kemudian dibawa ke rumah sakit
Suami Yang Lena Tidur Tidak Sedar Anak Meninggal Akibat Tertiarap Di Toto

Suami Yang Lena Tidur Tidak Sedar Anak Meninggal Akibat Tertiarap Di Toto

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 413 hits
Seorang bayi dijumpai tidur dalam keadaan tertiarap di toto dengan bibir kebiru biruan di dalam bilik rumah di Taman Nusa Bayu Iskandar Puteri Johor Bahru Dalam kejadian 5 30 pagi itu Ibu mangsa yang berusia 33 tahun yang juga pemandu pelan...
Kalau Saya Riba Anak Saya Mungkin Meninggal Ibu Kongsi Penting Letak Anak Dalam Car Seat

Kalau Saya Riba Anak Saya Mungkin Meninggal Ibu Kongsi Penting Letak Anak Dalam Car Seat

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 312 hits
Saban hari kita akan dipaparkan dengan berita kemalangan jalanraya yang melibatkan kenderaan bermotor Malah Statistik Kemalangan Jalan Raya yang dicatatkan oleh Jabatan keselamatan Jalan Raya Malaysia semakin meningkat dari tahun ke tahun M...
Tolong Selamatkan Anak Permintaan Bapa Sebelum Bayi 5 Hari Meninggal Dalam Pangkuan

Tolong Selamatkan Anak Permintaan Bapa Sebelum Bayi 5 Hari Meninggal Dalam Pangkuan

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 391 hits
Mati itu pasti tapi perancangan Allah adalah rahsia Nya Begitulah yang dirasai oleh pasangan suami isteri apabila kenderaan yang mereka naiki telah terlibat dalam kemalangan lantas meragut nyawa bayi mereka yang baru sahaja berusia lima har...
Menitis Air Mata Suami Azankan Anak Tasha Syukur Doa Bersalin Hari Jumaat Makbul

Menitis Air Mata Suami Azankan Anak Tasha Syukur Doa Bersalin Hari Jumaat Makbul

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 526 hits
Momen azankan anak selepas dilahirkan pasti akan menyentuh hati bapa Pilu dan sebak menatap anak buat kali pertama air mata menitis Tasha Manshahar selamat bersalin anak sulungnya semalam Dalam kemaskini Instagram dia turut berkongsi rakama...
Jangan Harapkan Isteri 100 Suami Perlu Sediakan 5 Persediaan Ini Untuk Sambut Anak Sulung

Jangan Harapkan Isteri 100 Suami Perlu Sediakan 5 Persediaan Ini Untuk Sambut Anak Sulung

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 431 hits
Memang perkara yang mengujakan buat si suami bila mendapat tahu isteri kini berbadan dua Namun begitu tugas suami tidak terhenti di situ Masih banyak persiapan yang memerlukan bantuan suami untuk menyambut bayi yang bakal lahir kelak PERSED...
Nak Anak Jadi Orang Berguna Suami Isteri Sepakat Bagi Anak Nama Google

Nak Anak Jadi Orang Berguna Suami Isteri Sepakat Bagi Anak Nama Google

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 439 hits
Menamakan anak dengan nama yang baik merupakan amalan yang dipercayai dapat mempengaruhi sikap dan masa depan anak tersebut Oleh yang demikian kebanyakan ibu bapa akan memilih nama nama yang mempunyai makna yang baik untuk dinamakan kepada ...
Jokowi Sebut Pembangunan Infrastruktur Tak Selalu Soal Ekonomi Tapi Persatuan Anak

Jokowi Sebut Pembangunan Infrastruktur Tak Selalu Soal Ekonomi Tapi Persatuan Anak

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 187 hits
Kepala Negara mencontohkan pembangunan jalan tol pelabuhan bandara tidak hanya menyangkut urusan transportasi dan logistik
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang