Derita Aulia Sejak Lahir Belum Berakhir Bakal Jalani Pembedahan Jantung Dan Klef Bibir Tak Lama Lagi


Mendapat perkhabaran gembira bahawa diri kini hamil adalah suatu yang cukup indah buat Rosmani Abdullah, 45 dan pasangan, Faizol Anizam Saad. Meskipun ini bukan kelahiran pertama buat Rosmani, tapi buat pasangan ini yang masing-masing berjodohan setelah perkahwinan terdahulu tidak berjaya, anak yang bakal dilahirkan adalah zuriat pertama hasil perkongsian hidup berdua setelah hampir tiga tahun hidup bersama.
Hamil di lewat usia, Rosmani sendiri tahu apa risiko yang bakal ditempuhi. Tapi semuanya diserahkan kepada Yang Maha Esa kerana rezeki yang hadir jua datangnya dari Allah SWT. Kehamilan kali ini tidak seperti terdahulu. Kalau dahulu setiap kali hamil pasti alahan yang dialami agak teruk, tapi kali ini bagaikan semuanya dipermudahkan. Rasa syukur itu hadir buat ibu kepada lapan orang cahaya mata ini.
Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Selepas berpindah ke rumah sewa baru yang terletak di Puchong, Selangor, Rosmani membuat pemeriksaan berkala untuk ibu hamil di klinik kesihatan berdekatan. Ketika itu usia kandungan sudah mencapai tujuh bulan. Setelah pemeriksaan dibuat, jururawat dan doktor bertugas menyatakan ada sesuatu yang tidak kena dengan bayi yang dikandung. Lantas Rosmani dirujuk ke Hospital Shah Alam supaya dapat melakukan pemeriksaan menyeluruh.
Rosmani mohon doakan Aulia terus kuat Ternyata kehamilan kali ini tidak selancar yang disangka. Daripada imbasan yang dibuat janin dalam kandungan punya masalah kesihatan. Apa yang dimaklumkan oleh doktor, bayi yang bakal dilahirkan Rosmani akan mempunyai masalah jantung, bibir sumbing dan tangan tidak akan terbuka.
Kandungan Bermasalah Mendengar perkhabaran sedemikian rupa, hati ibu manalah yang tidak akan sedih dan sayu. Anak yang dikandung bakal lahir dengan segala macam penyakit yang serius, tapi Rosmani percaya dengan ketentuan Ilahi bahawa semua yang terjadi ada hikmahnya. Dia dan suami perlu reda dan kuat untuk bayi yang bakal dilahirkan kelak.
“Dapat berita hamil kali ini saya dan suami cukup gembira, maklumlah anak pertama untuk kami berdua setelah berkahwin tiga tahun yang lalu. Ini adalah perkahwinan kedua buat kami. Jadi keterujaannya agak lain. Sementelah pula setelah membuat imbasan anak yang bakal dilahirkan adalah anak perempuan. Untuk suami ini adalah anak perempuan pertama dalam hidupnya yang mempunyai dua orang anak lelaki sebelum ini. Saya sendiri sudah ada tujuh orang anak, lima perempuan dan dua lelaki.
“Awal kehamilan memang tiada apa masalah sehinggalah usia kandungan masuk lapan bulan. Bila saya buat pemeriksaan di klinik kesihatan, air ketuban banyak dan mereka minta saya untuk rujuk ke Hospital Shah Alam. Setelah dibuat pemeriksaan menyeluruh dengan kandungan saya, menurut doktor janin dalam perut ada masalah kesihatan.
Kasih seorang ayah, moga keluarga ini terus diberikan ketabahan “Hari yang dinanti bakal tiba. Saya dimasukkan ke hospital lebih awal dari tarikh jangkaan kerana masalah kandungan. Tiga kali saya induce tapi masih lagi tiada tanda-tanda untuk bersalin. Doktor beri kata dua jika masih tidak bersalin saya akan bersalin melalui kaedah pembedahan. Pada mulanya saya enggan tapi memandangkan risiko yang bakal saya dan anak yang akan dilahirkan saya pasrah dengan saranan doktor berikan. Tak putus saya berdoa dan positifkan diri, akhirnya alhamdullilah saya lahirkan bayi kami dengan keadah bersalin normal,” ujar Rosmini.
Lahir dengan masalah jantung berlubang, injap paru-paru bocor dan klef bibir dan lelangit Tanggal 13 Mac 2019 lahirlah seorang bayi perempuan yang diberi nama Aulia Ayesya. Syukur tidak semua yang doktor jangkakan berlaku, Aulia dilahirkan dengan masalah jantung berlubang, injap paru-paru bocor dan juga klef bibir dan lelangit. Walaupun begitu, tidak tegar rasanya melihat anak yang sekecil itu terpaksa menanggung sakit yang begitu serius. Namun sudah dari awal ibunya bersedia dan reda dengan apa yang berlaku.
Dengan keadaan sebegitu, sejurus dilahirkan, Aulia ditahan di Neonatal Intensive Care Unit (NICU) selama dua bulan setengah untuk dipantau tahap kesihatannya sebelum dibenarkan pulang.
“Selepas dilahirkan lama juga Aulia berada di NICU, lebih kurang dua bulan lebih. Sepanjang tempoh tersebut saya memang berulang alik ke hospital untuk menjenguknya setiap hari. Ketika musim perayaan hari itu, Aulia dibenarkan balik ke rumah. Ahli keluarga di kampung ramai yang ingin melihat saya dan bayi, melihatkan keadaan Aulia yang sudah agak kuat, saya tawakal kepada Allah dan bawa Aulia pulang ke kampung yang terletak di Kelantan.
“Ketika di kampung, kesihatan Aulia agak merosot kerana tiubnya yang tercabut dan saya perlu ke hospital untuk mendapatkan rawatan. Sebaik sahaja sampai ke rumah di Puchong, keesokkan harinya saya bawa Aulia ke Hospital Shah Alam. Sekali lagi Aulia ditahan dan sehingga sekarang kesihatan Aulia tidak stabil dan masih di rawat di hospital.
“Sejak dimasukkan ke hospital pada Jun lalu sehingga kini saya berulang alik ke hospital setiap hari. Keadaan dia memang tak stabil. Sekejap dia demam, sekejap dia ok. Begitulah keadaan Aulia. walaupun begitu, perkembangannya seperti juga bayi yang lain, dia tetap respon bila diagah dan diajak bercakap. Suka bila orang melayan dia bercakap. Kadang memang tak sampai hati melihat anak sekecil itu penuh dengan wayar dan dicucuk sana sini. Hanya doa dan harapan yang saya ada untuk melihat anak saya Aulia sihat seperti kanak-kanak yang lain,” ujar Rosmani lagi.
Kos rawatan semakin bertambah Sejak bulan Jun yang lalu, si kecil Aulia berada di wad. Benarlah demi kasih sayang kepada seorang anak, ibu dan ayah sanggup lakukan apa sahaja. Selama itulah Rosmani dan suami berulang alik ke hospital yang kini sudah masuk hampir tiga bulan. pastinya banyak kos yang diperlukan buat menanggung bukan sahaja kos rawatan, kos susu malah kos pengangkutan dan juga lain-lain.
Susu formula khas dan suplemen yang diperlukan oleh Aulia Akur dengan dugaan yang menimpa, kepada Allah tempat keduanya memohon segala kesulitan. Reda dan pasrah dengan qada dan qadar yang telah ditetapkan untuk mereka berdua. Hanya doa dan usaha serta tawakal yang menguatkan mereka berdua bagi membesarkan si kecil yang menderita dengan penyakit yang tiada kesudahan ini.
“Dengan keadaan anak yang begini memang membutuhkan semangat yang kuat dari saya dan suami. Apa yang kami lakukan adalah memohon kepada Yang Maha Kuasa agar terus permudahkan urusan kami dan berikan kekuatan untuk menghadapi semua ini. Saya yakin akan ada keajaiban buat anak saya suatu hari nanti.
“Saya tak nafikan memang kos rawatan yang diperlukan untuk Aulia memang tinggi. Aulia bergantung kepada susu khas sebagai sumber makanan kerana keadaannya itu. Malah rawatan untuknya juga mencecah sehingga hampir RM4,000 setiap bulan. Dengan saya yang tidak bekerja dan suami hanya bekerja sendiri sebagai pemandu teksi, itu semua kadang merungsingkan saya.
“Tak lama Aulia akan berusia enam bulan, kos rawatan juga akan bertambah. Bukan tiada bantuan yang saya dapat, bantuan daripada kariah surau tempat saya tinggal, Zakat dan bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat sedikit sebanyak dapat ringankan perbelanjaan untuk Aulia. Tapi ya lah dengan pendapatan suami yang tak menentu dan kos rawatan yang semakin bertambah. Dengan masalah jantung berlubang, kini Aulia sedang menunggu pembedahan jantung dalam waktu terdekat dan semestinya itu semua memerlukan kos yang banyak. Selepas pembedahan jantung, doktor akan buat pembedahan untuk bibir pula dan bila dah stabil pembedahan untuk lelangit pula akan dibuat.
“Tapi saya percaya pasti ada rezeki untuk Aulia. Jika ada yang sudi untuk membantu memang saya alu-alukan, paling tidak pun doakan kesihatan Aulia dan semoga Allah permudahkan pembedahan dan urusan rawatan yang bakal dilaluinya nanti. Doa saya juga anak saya akan sihat seperti kanak-kanak lain,” ujarnya penuh harapan.
Bagi yang ingin membantu dan meringankan beban keluarga Rosmani dan anaknya Aulia bolehlah menyalurkan bantuan ke akaun CIMB Rosmani Abdullah bernombor 7612948217 atau Bank Simpanan Nasional bernombor 0320029838526355.
sumber: Mingguan Wanita
The post Derita Aulia Sejak Lahir Belum Berakhir, Bakal Jalani Pembedahan Jantung dan Klef Bibir Tak Lama Lagi appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/derita-aulia-sejak-lahir-belum-berakhir-bakal-jalani-pembedahan-jantung-dan-klef-bibir-tak-lama-lagi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pusat Beli Belah Himpunkan Produk Muslim Bakal Dibuka Tak Lama Lagi

Pusat Beli Belah Himpunkan Produk Muslim Bakal Dibuka Tak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 98 hits
Mohd Fadzil Hashim yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas ingin melebarkan lagi sayap dengan membantu para usahawan bumiputera dalam dunia perniagaan Fadzil ingin mengajak lebih ramai usahawan Muslim dan Bumiputera untuk memasa...
Baru Terungkap Sejak Lama Cia Punya Informan Orang Dalam Di Rusia

Baru Terungkap Sejak Lama Cia Punya Informan Orang Dalam Di Rusia

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 40 hits
Beberapa dekade lalu CIA merekrut dan melindungi seorang pejabat Rusia level menengah yang kariernya mulai menanjak hingga masuk ke jajaran tinggi pemerintah Pada akhirnya mata mata AS mendapat banyak informasi berharga
Raja Farah Selamat Jalani Pembedahan

Raja Farah Selamat Jalani Pembedahan

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 70 hits
Hempedu Terpaksa Dibuang Raja Farah Selamat Jalani Pembedahan Jadi itulah sebabnya pakar sakit puan saya mengetahui dan mengikuti keadaan saya Farah bersyukur pada Allah s w t kerana dengan izinnya prosedur pembedahan Farah untuk buang gall...
Cawangan Pertama Santan Oleh Airasia Bakal Dibuka Di Mid Valley Tidak Lama Lagi

Cawangan Pertama Santan Oleh Airasia Bakal Dibuka Di Mid Valley Tidak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 49 hits
Rasanya pasti ramai yang rindu dengan keenakkan makanan yang disajikan setiap kali penerbangan AirAsia Paling kami rindu pastinya kopi ais Vietnam yang hanya boleh dibeli ketika berada di atas udara Ramai sebenarnya yang rindu untuk makan j...
Rs Polri Kramatjati Belum Izinkan Anak Aulia Kesuma Diperiksa

Rs Polri Kramatjati Belum Izinkan Anak Aulia Kesuma Diperiksa

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 24 hits
Dia menjelaskan hasil pemeriksaan awal KV alami luka bakar 35 persen di tubuhnya Kondisi KV pun saat ini stabil namun masih dalam perawatan intensif pihak rumah sakit
Usai Berhenti Merokok Berapa Lama Waktu Hingga Jantung Kembali Pulih

Usai Berhenti Merokok Berapa Lama Waktu Hingga Jantung Kembali Pulih

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 40 hits
Ketika kamu berhenti merokok kondisi jantungmu bakal kembali seperti sebelumnya Namun untuk membuatnya pulih sepenuhnya membutuhkan waktu setidaknya 15 tahun
Jelang Kelahiran Anak Pertama Shandy Aulia Bakal Pindah Rumah

Jelang Kelahiran Anak Pertama Shandy Aulia Bakal Pindah Rumah

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 31 hits
Shandy Aulia kini tengah hamil anak pertama Jelang kelahiran sang buah hati ia pun tengah sibuk melakukan persiapan pindah ke rumah baru
Tanda Lahir Rupanya Ketumbuhan Membesar Hingga Senget Mulut Bayi Sebulan Derita Pendarahan

Tanda Lahir Rupanya Ketumbuhan Membesar Hingga Senget Mulut Bayi Sebulan Derita Pendarahan

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 84 hits
Tiada siapa menduga kehadiran tanda lahi pada bahagian pipi kiri si kecil ini mengundang pendarahan teruk hingga memerlukan transfusi darah Menjadi impian setiap ibu dan ayah melihat anak yang dilahirkan membesar dengan sihat Tanda lahir pa...
Tiap Hari Menangis Tengok Nishka Dicucuk Bayi Derita Kanser Otak Bakal Dibedah Kali Ke 4

Tiap Hari Menangis Tengok Nishka Dicucuk Bayi Derita Kanser Otak Bakal Dibedah Kali Ke 4

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 102 hits
Ibu mana yang tidak menitiskan air mata melihat anak sendiri menangis kesakitan Namun inilah yang dilalui setiap hari apabila anak kecil ini disahkan mengalami kanser otak dan ketumbuhan di buah pinggang selepas 21 hari dilahirkan Selepas p...
Selamat Jalan Anwar Ibrahim Berakhirlah Meroyan Nak Jadi Perdana Menteri Malaysia Ke 8

Aku Sebagai Bekas Pekerja Tak Sarankan Korang Tabur Fries Atas Tray Sebab

Saya Memang Nak Kahwin Tapi Bukan Tahun Depan Fikry Ibrahim Hantar Rombongan Merisik Siti Nordiana

Hiburan Lelaki Dakwa Difitnah Isteri Da I Farhan Tuntut Bayaran Pengubahsuaian Hospital

5 Hotel Mewah Tetapi Murah Di Melaka

Sujud Ketika Solat Kelebihan Yang Kita Sendiri Tidak Sedar

Jeram Tengkek Tempat Perkampungan Masyarakat Bunian

Biodata Kisona Selvaduray Pemain Badminton Malaysia



5 Negara Asia Yang Mewajibkan Program Khidmat Negara

Rahsia Itali Melahirkan Pengurus Bola Sepak Handal Scuola Allenatori

FIlem Paling Berbahaya Pernah Dihasilkan Dalam Sejarah Roar 1981

Memahami Makna Dekad Abad Kurun dan Alaf

5 Selebriti Terkenal Yang Kini Hidup Sebagai Orang Kebanyakan


Nak Belajar Cara Penanaman Pokok Buah Naga

Tragis Pemulung Yang Tewas Di Klaten Ternyata Dihabisi Anak Kandung

Kronologi Pembunuhan Sadis Siswa Sd Di Katingan Dengan Cara Dipenggal

Amd Ryzen 3 3200u

5 Perkara Menarik Yang Aku Suka Di Kinrara Resort Puchong

Rafizi Ramli Umum Keluar Politik