Demi Ph Pkr Ppbm Wajar Perkukuh Hubungan


Zin Mahmud    

Kritikan terbuka antara ahli politik PKR dengan PPBM boleh menjejaskan fokus dan misi Pakatan Harapan (PH) untuk membina semula negara dan mewujudkan Malaysia Baru.

Hubungan yang baik bukan saja perlu antara penasihat PPBM, Dr Mahathir Mohamad dengan presiden PKR, Anwar Ibrahim, tetapi keseluruhan pemimpin kedua-dua parti penting PH itu.

Dengan semangat berorganisasi yang baik, maka ahli dan penyokong parti PH, termasuk juga DAP dan Amanah akan lebih mudah aktif di peringkat akar-umbi, dan menjadi kunci kekuatan kerajaan yang memerintah sekarang ini.
Fokus kerajaan PH adalah untuk memperbaiki ekonomi negara supaya keseluruhan rakyat negara ini dapat menikmati hasil perubahan kerajaan yang berlaku pada 9 Mei tahun lalu.

Setelah berjaya melepaskan diri daripada kleptokrasi, maka usaha mengisi demokrasi ini adalah dalam bentuk kejayaan ekonomi.

Namun pembinaan semula negara bukan saja memerlukan masa, tetapi juga menuntut kerjasama semua pihak, daripada kakitangan awam yang merupakan jentera bagi pelaksanaan dasar kerajaan, sehinggalah kepada penyertaan rakyat biasa.

Sebarang tindakan yang menghalang kejayaan kerajaan ini merupakan sabotaj, walaupun ia dilakukan tanpa niat oleh penyokong PH sendiri.

Pembangkang, khususnya Umno dan PAS tentunya mempunyai kepentingan untuk melihat kegagalan PH. Dengan bersikap negatif, dapat difahami bahawa mereka akan menangguk di air keruh dan akhirnya mengambil alih kuasa melalui pengaruh ke atas minda rakyat supaya mengundi pembangkang dalam pilihan raya umum yang akan datang.

Maka dalam keadaan ditekan begini, adalah tidak wajar kalangan pemimpin PH mengkritik kerajaan mereka sendiri. Walaupun kerajaan PH itu kukuh, tetapi hubungan sesama parti tidak sekuat yang diharapkan.

Ia boleh terlerai dan mungkin menjejaskan keutuhannya hingga membawa kepada kegagalan mempertahankan kedudukan dalam pilihan raya umum akan datang. Malah kelangsungan hayatnya untuk menghabiskan penggal ini juga terancam.

Dalam keadaan pembangkang semakin mengukuhkan diri dengan perpaduan antara Umno dan PAS, dan selanjutnya dimesrakan hubungan mereka dengan MCA dan MIC, parti PH tidak mampu untuk berasa selesa dan mengkritik antara satu sama lain.

Buat masa ini kelihatannya tidak timbul sebarang kritikan terbuka antara ahli politik DAP dan Amanah dengan PPBM dan PKR. Tetapi yang berlaku ialah kritikan antara PPBM dengan PKR.

Sementara dalam PKR sendiri, berlaku juga kritikan di antara satu sama lain, yang jelas melanggar ketertiban kehidupan berorganisasi.

Dalam demokrasi tentunya kebebasan bersuara diutamakan. Tetapi prinsip itu merujuk kepada kalangan rakyat yang bebas mempersoalkan dasar dan langkah kerajaan. Ia merupakan peranan media arus perdana yang bebas daripada pemilikan parti politik. Begitu juga kebebasan pihak pembangkang untuk mengkritik kerajaan. Perkara itu adalah sebahagian daripada prinsip imbangan kuasa dalam demokrasi.

Tetapi dalam parti politik, ia mempunyai prinsip disiplin. Kritik dalaman parti perlu melalui salurannya, dari cabang atau bahagian hinggalah ke peringkat tertinggi. Terdapat dinamika politik dalaman parti tersendiri untuk tujuan itu.

Jika segala usaha dilakukan tidak berhasil, maka seharusnya keadaan diam adalah lebih baik, iaitu jika masih hendak bersama dalam parti. Jika tidak, maka jalan terbaik adalah melangkah keluar.

Disiplin dalam parti adalah jelas. Tetapi disiplin antara parti yang bersekutu juga adalah penting.

Semua parti tentunya mempunyai nilai, ideal dan dasar berbeza. Atas sebab kepentingan politik bersama, maka parti politik berpakat.

Dalam hal ini, tentulah perlu tolak ansur jika mahu mengekalkan hubungan. Maka adalah tidak wajar amalan mengkritik parti lain yang sama sekutu. Ia boleh melunturkan keyakinan rakyat terhadap gabungan berkenaan. Keyakinan rakyat terhadap PH pula adalah kunci untuk diterjemahkan kepada undi dalam pilihan raya umum akan datang.

Disiplin ini bukan saja perlu dihormati oleh pemimpin dan ahli parti berkenaan, tetapi juga para penyokong yang tidak menjadi ahli atau hanya mengikut perkembangan melalui media, sama ada media arus perdana, atau media sosial.

Penyokong yang baik tidak harus melenting atas sesuatu kenyataan pemimpin. Mengambil sikap diam, tetapi berfikir adalah lebih baik.

Adalah lumrah bahawa terdapat rasa tidak setuju dan kecewa terhadap sesuatu perkara, sama ada soal politik, mahupun polisi-polisi kerajaan.

Semua jawatan mempunyai kedudukan yang berupaya mendapatkan maklumat berbanding daripada orang lain. Penyandang jawatan pula terlibat dengan mesyuarat dan rangka kerja, yang sudah pasti banyak berfikir dan menimbang sesuatu perkara itu, berbanding dengan orang luar yang tidak memikul tanggungjawab organisasi.

Pun begitu, ada waktu-waktu tertentu, orang luar mempunyai maklumat khusus yang tidak dmiiliki oleh penyandang jawatan. Atau pun pertimbangan dalam membuat sesuatu keputusan oleh pihak luar adalah lebih baik. Lebih-lebih lagi jika penyandang jawatan itu kurang mahir dalam bidang berkenaan atau putus hubungan dengan realiti.

Maka dalam keadaan ini, kritikan mereka ada nilainya. Cumanya ia perlu dibuat secara tertutup dan menurut saluran supaya lebih berkesan dan tidak diperalatkan oleh mereka yang sememangnya mahu memburukkan kerajaan.

Di peringkat politik, badan tertinggi PH adalah Majlis Presiden yang wajar dijadikan tempat untuk menyelesaikan masalah antara parti. Tetapi ia tidak wajar terhenti di situ, setiap negeri dan kawasan pilihan raya, majlis pertemuan dan dialog antara pemimpin PH patut juga diadakan.

Pada peringkat kerajaan pula, majlis tertingginya adalah Kabinet. Tetapi setiap kementerian mempunyai pelbagai majlis dan jawatankuasa yang boleh digunakan oleh pemimpin PH untuk menyalurkan rasa tidak puas hati dan seumpamanya.

Dalam pada itu, para penyokong PH pula wajar aktif di peringkat masing-masing jika kritikan mereka secara jujur hendak diambil perhatian.

Dengan aktif dalam pelbagai NGO yang diminati, termasuk persatuan penduduk, persatuan ibu bapa dan guru, persatuan alam sekitar dan lain-lain kumpulan aktiviti masyarakat yang bersikap positif untuk membaiki keadaan mampu mendatangkan kesan. Atau sekurang-kurangnya menyuarakan secara peribadi menurut saluran, tetapi masih dalam kerangka menyokong PH.

Pemimpin PH yang berprofil tinggi tentunya mempunyai akses yang lebih mudah dan berkesan. Ia juga bermakna, tidak perlulah kritikan itu dilahirkan secara terbuka hingga boleh menimbulkan tanda tanya.

Namun apa-apa jua kritikan dan gesaan tentulah tidak semestinya dapat diterima semuanya. Itu tidak bermakna seseorang itu perlu merajuk atau meninggalkan medan.

Adalah mudah untuk melepaskan jawatan dan meninggalkan medan daripada terus berjuang, lebih-lebih lagi jika seseorang pemimpin itu masih muda dan masih jauh perjalanannya. Tetapi bagi para penyokong PH, untuk mendapatkan kemenangan pada 9 Mei lalu adalah satu perjuangan yang sukar dan panjang. Kemenangan itu patut dihargai dengan melaksanakan tugas sebaik mungkin bagi membina semula negara.

Dalam hal ini ada baiknya pemimpin PKR dan PPBM mengukuhkan hubungan mereka demi keutuhan PH dan seterusnya mempertahankan keyakinan terhadap kerajaan.

Segala pergolakan yang berkaitan PPBM dan PKR sejak penubuhan kerajaan PH biarlah menjadi pengajaran. Tumpuan mesti kembali kepada usaha memulihkan keadaan ekonomi negara, iaitu demi meringankan beban rakyat yang sedang terhimpit dengan tekanan kehidupan seharian.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/03/demi-ph-pkr-ppbm-wajar-perkukuh-hubungan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pro Pkr Ngo Accuses Perak Ppbm And Amanah Of Being Greedy

Pro Pkr Ngo Accuses Perak Ppbm And Amanah Of Being Greedy

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 322 hits
Pro 98 Reformis chairman Ahmad Shahrani Abdul Khalid said during the 14th general election it was PKR which graciously allowed its party symbol to be used A pro PKR non governmental organisation has hit out at Parti Pribumi Bersatu Malaysia...
Pkr Veep Digp S Appointment Should Have Gone Through Select Committee

Pkr Veep Digp S Appointment Should Have Gone Through Select Committee

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 182 hits
Abdul Hamid Bador s appointment as acting deputy inspector general of police should have gone through the Parliament s special select committee on major public appointments said PKR vice president Chang Lih Kang In a statement the Tanjong M...
Akar Umbi Pas Tidak Akan Undi Tok Mat Adakah Naib Ketua Pemuda Pkr Sedang Berkhayal

Akar Umbi Pas Tidak Akan Undi Tok Mat Adakah Naib Ketua Pemuda Pkr Sedang Berkhayal

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 343 hits
Menurut artikel di bawah yang dikeluarkan oleh Malaysiakini Naib Ketua Pemuda PKR Syed Badli Shah Syed Osman berkata akar umbi Pas kecewa dengan hubungan rapat pemimpin mereka dengan Umno yang pernah menjadi musuh utama parti Islam itu Akar...
Anwar Must Innovate For Pkr To Win In Rantau

Anwar Must Innovate For Pkr To Win In Rantau

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 227 hits
When the Rantau by election campaign intensifies PKR president Anwar Ibrahim is expected to go all out to ensure a Pakatan Harapan win A win for PKR candidate Dr S Streram in will reflect public backing for Anwar prove his credentials as pa...
Terserah Pada Parlimen Tentukan Pengerusi Pac Kata Pkr

Terserah Pada Parlimen Tentukan Pengerusi Pac Kata Pkr

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 162 hits
Terserah pada Parlimen tentukan pengerusi PAC kata PKR Dikemas kini 29 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 16 Mar 2019 9
Manifesto Ph Bukan Tipu Cuma Tak Laksana Kata Ahli Parlimen Pkr

Manifesto Ph Bukan Tipu Cuma Tak Laksana Kata Ahli Parlimen Pkr

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 308 hits
KUALA LUMPUR Tak laksana bukan tipu Demikian tegas M Karupaiya ketika menyanggah istilah penipuan yang digunakan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berhubung kegagalan kerajaan menunaikan manifesto Karupaiya yang bangun mencelah ketika Ismail b...
Peguam Pkr Panas Hati Dr Mujahid Jumpa Zakir Naik

Peguam Pkr Panas Hati Dr Mujahid Jumpa Zakir Naik

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 367 hits
Pertemuan Menteri Hal Ehwal Islam Mujahid Yusof Rawa dan pendakwah kontroversi Zakir Naik mendapat perhatian peguam Latheefa Koya Teruskan usahamu tuan menteri pada tahap ini anda boleh menyertai semula PAS tidak lama lagi ciap pengarah eks...
Potong Gaji Anggota Ppbm Berjawatan Dalam Kerajaan Untuk Dana Parti Wan Saiful

Potong Gaji Anggota Ppbm Berjawatan Dalam Kerajaan Untuk Dana Parti Wan Saiful

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 350 hits
KUALA LUMPUR Pucuk pimpinan Parti Pribumi Bersatu Malaysia dicadang mempertimbangkan mekanisme potongan gaji bagi anggota parti yang memegang jawatan dalam kerajaan dan agensi kerajaan untuk mengatasi masalah kekurangan dana yang membelengg...
Ppbm Gesa Kerajaan Semak Semula Kontraktor Bumiputera

Ppbm Gesa Kerajaan Semak Semula Kontraktor Bumiputera

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 239 hits
PPBM menggesa kerajaan menyemak semula senarai kontraktor kecil dan sederhana terutama kontraktor Melayu Bumiputera dalam pemberian kontrak kerajaan Ahli Majlis Tertinggi PPBM Wan Saiful Wan Jan berkata kerajaan perlu mendengar keluhan golo...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven