Demi Memuliakan Titah Agong Usul Undi Tidak Percaya Sepatutnya Didahulukan Sebelum Belanjawan Dibentangkan


 Sebagaimana dilaporkan media, terdapat 25 usul undi tidak percaya dan 2 usul undi percaya telah dikemukakan oleh Ahli-Ahli Parlimen untuk Sidang Dewan Rakyat bermula 2 November depan.
25 usul undi tidak percaya itu dikemukakan oleh wakil rakyat blok pembangkang, manakala 2 usul percaya pula datang daripada blok kerajaan.
Ini bererti, baik pembangkang atau kerajaan, kedua-duanya mahu soal keabsahan kedudukan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri perlu segera ditentukan agar tidak berlaku lagi pertikaian di lain masa.
Begitu pun, dalam amalan lazim Parlimen, usul-usul persendirian sebegini tidak akan diberi keutamaan, melainkan setelah semua usul kerajaan selesai dibentangkan terlebih dahulu.
Dengan kata lain, adalah mustahil laluan boleh diperolehi untuk usul persendirian kerana usul kerajaan tidak akan habis sehingga hari kiamat sekali pun.
Kalau hampir habis pula, ada saja usul baru yang tiba-tiba muncul.
Tanpa kedudukannya Perdana Menteri dapat disahkan terlebih dahulu, apatah lagi Muhyiddin sendiri beberapa lagi menunda dan mengubah tarikh Sidang Parlimen, ia adakah suatu tindakan yang jelas menunjukkan beliau tiada majoriti.
Selain itu, dari semasa ke semasa juga terlihat semakin ramai Ahli Parlimen blok kerajaan sendiri mula bosan dengannya, dengan itu soal keabsahan beliau tidak boleh lagi dibiarkan terus berpanjangan.
Dalam bahasa yang mudah, untuk memastikan kerajaan yang stabil, tidak celaru dan dapat berfungsi dengan sewajarnya, mesti ada kata putus yang muktamad di Parlimen berhubung keabsahan Perdana Menteri.


Dengan pelbagai halangan untuk mengesahkan kedudukan Muhyiddin sejak lapan bulan lalu, maka wujud kecenderungan di kalangan Ahli- Ahli Parlimen untuk menjadikan pengundian Belanjawan 2021 pada Sidang Dewan Rakyt akan datang sebagai pilihan ke arah itu.
Jika belanjawan ditolak, bermakna kerajaan, bersekali dengan Muhyiddin, akan turut jatuh dan masuk parit bersama.
Menyedari gugatan itu, Muhyiddin kemudian mencadangkan perisytiharan darurat yang segmen utamanya ialah menggantung Parlimen dan mengelakkan belanjawan diundi.
Bagaimanapun, cadangan yang dipersetujui kabinet itu ditolak oleh Agong setelah mendapat pandangan Majlis Raja-Raja.
Dua hari lalu, sesuatu yang mengejutkan dan tidak pernah berlaku telah muncul di mana Agong mengeluarkan titah agar Ahli-Ahli Parlimen menyokong dan meluluskan pengundian Belanjawan 2021.
Oleh kerana titah itu dikeluarkan selepas Muhyiddin mengadap Agong di Istana Negara bagi memenuhi jadual rutin sebelum menyuarat kabinet, ramai yang beranggapan bahawa Muhyiddin mungkin telah mengadu mengenai kedudukannya yang genting kepada baginda atau merayu agar talian hayat diberikan kepadanya.
Sementara blok kerajaan pastinya menarik nafas lega dengan titah tersebut, Ahli Parlimen blok pembangkang ternampak agak keberatan untuk akur begitu saja.
Rata-ratanya berpendapat, Agong hanya boleh memberi saranan agar Belanjawan 2021 disokong, tetapi tidak boleh sampai memaksa.
Sebab itu, Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasituon menyebut, titah Agong harus dijunjung dengan cara Belanjawan 2021 itu diteliti, dikaji dan dibahas terlebih dahulu, kemudian barulah diputuskan sama ada untuk menyokong atau sebaliknya.
Terdapat juga Ahli Parlimen blok pembangkang lain yang berpendapat, mereka tidak seharusnya ditekan, dipengaruhi atau dikongkong dalam menyatakan pendirian berhubung Belanjawan 2021 sebelum ia dibentangkan.
Gambaran awal ini memperlihatkan, belum ada jaminan Belanjawan 2021 akan disokong sepenuhnya dan ini bukan bermakna Ahli-Ahli Parlimen ingkar kepada titah Agong atau tidak mengutamakan rakyat dengan enggan menyokong belanjawan, tetapi kerana di sebalik sokongan itu ia bererti mengekalkan lagi kedudukan Muhyiddin yang diragui keabsahannya.
Sebagai jalan tengah dalam hal ini, sementelah pula banyak usul undi tidak percaya dan usul undi percaya telah dikemukakan oleh Ahli-Ahli Parlimen, adalah penting untuk Speaker Parlimen mengambil langkah objektif dengan membenarkan salah satu usul tersebut dikemukakan sebelum belanjawan dibentangkan.
Walaupun ada 25 usul tidak percaya dan 2 usul percaya, salah satu daripadanya sudah memadai untuk dipilih kerana kesemuanya itu memberi maksud yang sama iaitu cukup untuk menentukan keabsahan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.
Jika Muhyiddin berjaya melepasi halangan usul itu, maka bukan saja kedudukannya tidak lagi menjadi pertikaian, bahkan tidak berbangkit lagi sama ada Belanjawan berdepan masalah untuk diluluskan atau tidak.
Kalau gagal, Muhyiddin haruslah berundur dan menerima ketentuan Tuhan dengan hati yang terbuka untuk negara yang dicintai ini ditadbir seterusnya oleh seorang Perdana Menteri yang baru.
Yang lebih penting, dengan mendahulukan usul tidak percaya atau percaya ini, dapat sama menjadikan titah Agong berkaitan kelulusan Belanjawan 2021 disokong dan dimuliakan sepenuhnya.
Selain Muhyiddin kena ada keberanian membenarkan perkara itu dilaksanakan, ini juga juga penentuan kepada jati diri dan intergriti Azhar Azizan Harun sebagai Speaker Parlimen di mana sebelum dilantik ke jawatan tersebut, beliau pernah memberi kenyataan bahawa usul undi tidak percaya mesti diberi keutamaan berbanding usul-usul lain berdasarkan nilai kepentingannya.
Sekarang, sudah duduk di kerusi Speaker, bila lagi mahu jadi manusia yang bikin seperti apa pernah dikata? (Shahbudindotcom 30/10/2020)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/demi-memuliakan-titah-agong-usul-undi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Istana Wajar Titah Usul Undi Tidak Percaya Agenda Utama Persidangan Parlimen

Istana Wajar Titah Usul Undi Tidak Percaya Agenda Utama Persidangan Parlimen

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 210 hits
No darurat Malah Istana wajar mengeluarkan titah usul undi tidak percaya harus menjadi agenda utama parlimen Penyelesaian politik dalam membentuk kerajaan yang sah perlu dibuat oleh parlimen Semasa Tun menjadi PM Interim beliau telah mencad...
Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 397 hits
YANG di Pertuan Agong menzahirkan penghargaan kepada Kerajaan dan parti parti politik di atas semangat bipartisan dan permuafakatan yang ditunjukkan dalam Belanjawan 2021 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah turut menzahir...
Umno Tidak Berhasrat Kemuka Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Pm

Umno Tidak Berhasrat Kemuka Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Pm

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 265 hits
PONTIAN UMNO tidak berhasrat mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin seperti dilakukan Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah Setiausaha Agungnya Datuk Ahmad Maslan berkata tindakan T...
Usul Undi Tak Percaya Pm Siapa Beri Ku Li Harapan

Usul Undi Tak Percaya Pm Siapa Beri Ku Li Harapan

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 210 hits
Petanda signifikan sekian lama veteran UMNO itu bertapa di Gua Musang BANGI Siapa yang berada di belakang Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah sehingga beliau bersuara menuntut usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Ta...
Usul Undi Tidak Percaya Kepada Pm Di Parlimen Bukan Untuk Kepentingan Mahathir Ada Badigol Yg Tak Faham

Usul Undi Tidak Percaya Kepada Pm Di Parlimen Bukan Untuk Kepentingan Mahathir Ada Badigol Yg Tak Faham

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 268 hits
Ia adalah untuk menyuburkan demokrasi berparlimen dan jika undian usul itu gagal ia memberi kebaikan kepada Muhyiddin menguruskan sebuah kerajaan yang diberi mandat oleh parlimen dan bukan lagi kerajaan tebuk atap Jika usul itu berjaya dan ...
Belanjawan Dan Undi Tak Percaya Apa Persediaan

Belanjawan Dan Undi Tak Percaya Apa Persediaan

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 188 hits
PERISTIWA belanjawan tahunan sesebuah negara tidak mendapat sokongan ahli majlis perundangan sehingga gagal diluluskan bukanlah perkara asing Cuma hal seperti itu tidak pernah berlaku di negara kita Di Amerika Syarikat misalnya ia sudah jad...
Pakatan Ingatkan Pm Titah Agong Runding Belanjawan

Pakatan Ingatkan Pm Titah Agong Runding Belanjawan

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 162 hits
SHAH ALAM 29 OKT Pakatan Harapan mengingatkan perdana menteri agar mengadakan rundingan segera dengan pembangkang berhubung isi kandungan Belanjawan 2021 sebelum dibentangkan di Dewan Rakyat pada 6 November ini Menerusi kenyataan bersama Ma...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan