Demi Anak Autisme Berpindah Randah 7 Tahun Derita Depresi Luahan Ibu Ini Menyentuh Hati


Kasihnya ibu sanggup melakukan apa sahaja demi anak. Diuji cahaya mata yang mengalami Autisme Spectrum Disorder manakala diri sendiri tertekan emosi dengan depression dan anxiety, perjalanannya tidak mudah.
Namun semangat Syahirah Omar ini boleh dijadikan inspirasi. Saat diri sedang melawan emosi sendiri, dia tidak menyerah kalah masih boleh menguruskan anak-anak dengan baik. Malah dia sanggup berpindah randah demi keperluan perkembangan cahaya matanya. Luahan ibu ini amat menyentuh hati, seolah dapat menyelami kasihnya seorang ibu kepada anak.
” I’m sorry sir, she’s autistic,” sambil aku hulur kepada dia kad bersaiz kecil. Di dalam kad tu aku ada sertakan sekali sedikit info tentang Autisme.

Lana tetap meraung sekuat hati. Merangkak dari depan ke belakang pesawat. Kalau aku larang, dia akan menangis. Jadi, terpaksa aku biarkan dia merangkak di dalam pesawat walaupun sudah 3 jam dia kehulu kehilir.
Terlalu banyak mata memandang. Ada pandangan simpati, ada pandangan yang kurang selesa Ya, aku tahu, Anoyying sangat kan?

3 JAM BERLEPAS ANAK MENANGIS
3 jam tu juga Luqman turut menangis. Kalau aku yang memandu pesawat pasti aku dah parking tepi tenangkan mereka. Tapi, nak parking mana? Perjalanan dari Kuwait ke Malaysia bukan sekejap. Bukan ada hentian R&R diatas awan.
Cabin crew cuba membantu kami. Sebelum pesawat berlepas lagi aku sudah beritahu mereka kondisi Lana. Mereka beri toys, mereka beri makanan. Diam sekejap, kemudian sambung nangis semula.
SEBENARNYA SUDAH BUAT PERSEDIAAN RAPI
Sebenarnya, sebelum naik pesawat aku dah buat persediaan yang sangat rapi. Aku bawa toys baru, bekalan ubat, gadget. Tapi, inilah dunia aku. Kenapa aku susah bercampur dengan orang lain. Hidup aku memang tak keruan menjaga anak-anak.
MASALAH SENSORI BUNYI BUAT DIA MENANGIS
“Mungkin dia sakit perut?” Seorang warganegara Indonesia cuba membantu aku.
Aku check perut tak pula kembung atau cirit birit. Demam pun tak ada. Tetapi inilah Autisme. Anak begini bukan boleh duduk statik. Masalah sensory bunyi yang teruk juga membuatkan dia tak boleh dengar bunyi pengumuman di dalam pesawat. Itulah punca dia menangis tak berhenti. Mungkin juga tekanan pada gegendang telinga apabila berada tinggi di udara membuatkan dia sangat tidak selesa.

PERJALANAN 7-8 JAM SANGAT MENCABAR
Setelah 7-8 jam, akhirnya kami sampai ke tanah air. Perjalanan yang sangat mencabar. Sebenarnya bukan kali pertama mereka menaiki pesawat, tetapi setiap kali menaiki pesawat itulah yang aku dan anak anak akan lalui. Boleh kau bayangkan? Cuma yang bezakan setiap kali perjalanan tu berapa jam mereka akan menangis.
ORANG TAK FAHAM SITUASI
Kadang-kadang orang tak bersetuju dengan keputusan aku untuk duduk sendiri bertiga dengan anak-anak pada waktu tu. Bagi mereka, kenapa perlu begitu? Tetapi aku dan anak anak perlu keluar ke negara lain setiap 3 bulan kerana aku masih masuk ke Kuwait menggunakan Visa on Arrival. Proses untuk mendapatkan civil id bukan satu perkara yang mudah. Tetapi orang lain tidak akan faham situasi aku.

RUGINYA, BEST KOT DUDUK OVERSEA!
” Ruginya! Best kot duduk oversea! Boleh jalan tempat orang. Ada musim panas, musim sejuk, buah kurma,”
Haha! Tak ada best mana pun kalau dah anak aku begini. Setiap kali nak bawa keluar rumah adalah mimpi ngeri bagi aku. Setiap kali nak ke rumah kawan pun adalah mimpi ngeri bagi aku. Pergi keluar cantik, balik rumah brooch dah terpusing ke telinga.
MENETAP DI ALOR SETAR DEMI LANA
Akhirnya aku buat keputusan menetap di Malaysia bertiga dengan anak-anak. Aku pilih untuk tinggal di Alor Setar memandangkan disitu ada kekosongan untuk Lana sertai Nasom. Sejak dari tu la hidup aku berpindah randah tak berhenti. Di negeri mana yang sesuai, aku akan pindah asalkan aku usahakan yang terbaik buat dia.
DEPRESI & ANXIETY
Depressi aku bukan setahun dua. Ini cerita 7 tahun lepas. Tekanan yang lama tu buatkan aku makin tidak waras dan tak mampu berfikir lagi dah bila ada perkara yang sama berulang kali trigger aku. Aku penat mental, fizikal dan emosi aku sangat remuk sepanjang membesarkan mereka. Susah aku nak gambarkan perasaan tu, tetapi memang bukan satu benda yang mudah untuk aku. Alhamdulillah, sekarang aku pun dah sihat dari Depressi dan Anxiety.

ALLAH MAHA BAIK
Allah Maha baik kan? Aku dah lepas satu ujian kecil melalui anak, dan beberapa ujian lain dalam hidup.Tetapi masih banyak ujian lain menanti, kan? Dan ujian hidup ni takkan pernah habis pun kan? Kau sabarlah jika diuji. Kemanisan tu kita akan rasa satu hari nanti bila kita sabar mengharungi. Berapa kali kau jatuh tersungkur pun kau jangan berputus asa. Allah sentiasa ada bersama kau bila saat kau rasa kau tak punya siapa siapa.
Sumber: Syahirah Omar
Artikel berkaitan: “Anak Itu Amanah, Bukan Bebanan.” Diuji 3 Anak Istimewa, Salwa Kuat & Sentiasa Positif 
The post Demi Anak Autisme Berpindah Randah, 7 Tahun Derita Depresi. Luahan Ibu Ini Menyentuh Hati appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/demi-anak-autisme-berpindah-randah-7-tahun-derita-depresi-luahan-ibu-ini-menyentuh-hati/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ya Allah Bangunkan Aqil Ibu Rindu Anak 3 Tahun Koma 15 Bulan Lepas Pendarahan Otak

Ya Allah Bangunkan Aqil Ibu Rindu Anak 3 Tahun Koma 15 Bulan Lepas Pendarahan Otak

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 70 hits
Tiada yang paling menghibakan bagu seorang ibu apabila anak yang dilahirkan normal tidak lagi lincah Dulu menjadi penghibur hati mama dan baba kini Aqil terlantar koma Bagai terngiang ngiang lagi suara si manja kesayangan memanggil mama ata...
Tak Mudah Susukan Anak Kembar Sampai 2 Tahun Tawakal Minta Rezeki Pada Allah Ibu Ni Dah Buktikannya

Tak Mudah Susukan Anak Kembar Sampai 2 Tahun Tawakal Minta Rezeki Pada Allah Ibu Ni Dah Buktikannya

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 33 hits
Pengalaman menyusukan anak buat kali pertama terasa amat menyukarnya Dihimpit waktu demi waktu masa tidur yang tidak mencukupi ditambah pula dengan rasa kerisauan melampau kerana tidak cukup susu Makin stress bila mana anak menangis kerana ...
Ibu Memasak Bapa Keluar Beli Barang Anak 5 Tahun Maut Terjatuh Tingkat 9

Ibu Memasak Bapa Keluar Beli Barang Anak 5 Tahun Maut Terjatuh Tingkat 9

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 65 hits
Kemalangan di rumah kerap terjadi kepada kanak kanak terutamanya yang masih kecil Terbaru kisah kanak kanak 5 tahun terjatuh dari tingkat 9 ini menarik perhatian warganet Kanak kanak lelaki tebabit adalah warga Bahrain yang tiba di bandar r...
Reunion Selepas 5 Tahun Reaksi Mengejutkan Gorilla Ganas Ini Ketika Bertemu Penjaganya Amat Menyentuh Hati

Reunion Selepas 5 Tahun Reaksi Mengejutkan Gorilla Ganas Ini Ketika Bertemu Penjaganya Amat Menyentuh Hati

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 98 hits
Gorilla merupakan spesies mawas yang paling besar dengan saiz ketinggian gorilla jantan boleh mencecah 5 kaki setengah dan berat lebih kurang 180 kilogram manakala gorilla betina boleh mencapai ketinggian 4 kaki setengah dengan berat sekita...
Pesan Menyentuh Ibu 4 Anak Yang Suaminya Direbut Model Seksi

Pesan Menyentuh Ibu 4 Anak Yang Suaminya Direbut Model Seksi

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 29 hits
Sosok wanita satu ini belakangan cukup populer Setelah ia menceritakan kisah pahit rumah tangganya Dia adalah Sarita Abdul Mukti Perempuan yang berani mengungkap dugaan perselingkuhan suaminya dengan seorang model seksi Indonesia Beberapa w...
Anak Anggota Dprd Dan Anak Pejabat Nyabu Di Kamar Kos Wanita 19 Tahun Sang Ibu Juga Anggota Dprd

Anak Anggota Dprd Dan Anak Pejabat Nyabu Di Kamar Kos Wanita 19 Tahun Sang Ibu Juga Anggota Dprd

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 36 hits
Dua anak pejabat satu di antaranya anggota dewan diamankan petugas karena menggelar pesta sabu sabu di kamar kos seorang cewek berusia 19 tahun Anak pejabat dan anggota dewan ini pun terbuka melakukan perbuatan terlarang di kos cewek Polisi...
Besar Harapan Kami Melihat Kamu Membesar Normal Luahan Bapa Menyentuh Hati Netizen

Besar Harapan Kami Melihat Kamu Membesar Normal Luahan Bapa Menyentuh Hati Netizen

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 60 hits
Nama Ainul Mardhiah Ahmad Safiuddin seringkali meniti di bibir ramai Sejak lahir diuji dengan tumor yang membesar di dalam mulut seberat 200gram hingga berjaya dibuang pada 10 Jun lalu di London perkembangan buah hati Malaysia ini sentiasa ...
Ibu Didakwa Terlelap Dalam Rumah Anak 2 Tahun Maut Tertinggal Dalam Kereta

Ibu Didakwa Terlelap Dalam Rumah Anak 2 Tahun Maut Tertinggal Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 86 hits
Satu lagi kejadian yang melibatkan kematian kanak kanak berusia 2 tahun yang didakwa lemas kepanasan di dalam kereta yang berlaku di sebuah kediaman di Tierrasanta San Diego California Mangsa yang berusia dua tahun dilaporkan meninggal duni...
Puluhan Ekor Paus Disembelih Perut Si Ibu Dibelah Anak Ditarik Keluar Demi Sambut Perayaan Di Pulau Ini

Puluhan Ekor Paus Disembelih Perut Si Ibu Dibelah Anak Ditarik Keluar Demi Sambut Perayaan Di Pulau Ini

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 78 hits
Warna laut bertukar merah kerana darah yang mengalir apabila sebanyak 23 ikan paus disembelih oleh sekumpulan manusia lapor Mirror pada Isnin lepas Lebih mengerikan kelihatan seekor anak paus yang belum lahir dipotong dari rahim ibunya yang...
Telefon Jatuh Dalam Mangkuk Tandas Punca Kematian Wanita Suka Berswafoto

Nabi Saw Dah Lama Pesan 6 Benda Akan Menimpa Umat Akhir Zaman Berhati Hatilah Kerana Kesannya Menakutkan

10 Tahun Sebelum Merdeka Apa Yang Mungkin Anda Tidak Tahu

Easy No Churn Avocado Ice Cream Vegan Gf Paleo Super Creamy

Dr M Akan Umum Tarikh Serah Jawatan Pm

Senarai 14 Aset Milik Rakyat Yang Telah Dijual Oleh Kerajaan Pakatan

Lazada Samsung Super Brand Day Teasing 24th 26th Sep

Jari Tengah Scammer Kereta Sambung Bayar 2019



Bekas Bintang Akademi Fantasia Shazroul Kritikal Di ICU

5 Individu Yang Memenangi Hadiah Loteri Dengan Cara Menipu

Kisah Raja dan Tukang Ramal Yang Digelar Nostradamus Indonesia Jayabaya

Biodata Dayana Roza Pelakon Drama Seadanya Aku

Kisah Pasukan Pertahanan Lembu India Cow Vigilantes


Adakah Kerajaan Membenarkan Terrorist Bersarang Disini

Langkah Langkah Ahli Jualan Untuk Entrepreneur

Aktiviti Sambutan Bulan Kebangsaan Peringkat Sekolah Kg Baru Si Rusa Pelbagai Dan Sangat Menarik

Ragbi Piala Dunia 2019 Jadual Keputusan

Video Menteri Agama Ph Dap Mulut Celupar Bongkak

Jari Tengah Scammer Kereta Sambung Bayar 2019