Demam Dan Sakit Badan Apa Simptom Sebenar Gejala Covid19


Demam dah 2 hari Dua hari lepas saya sakit-sakit badan, memang terasa letih dan sendi-sendi semuanya lenguh. Selang 1/2 jam lepas tu terus badan panas dan memang saya terus panik risaukan virus Covid19 yang tengah merebak sekarang ni. Siapa yang tak panik? Virus yang boleh mengakibatkan kematian 😢. Bila ada simptom demam dan sakit badan, terus saya google simptom sebenar gejala virus Covid19.
Tapi itulah, bila satu negara kita ni dilanda wabak yang teruk macam ni, even ia adalah demam biasa, kita akan terus jadi panik. Kerap juga saya buat ujian pernafasan sendiri di rumah. Tarik nafas, tahan 10 saat dan lihat waktu tu kita ada batuk, atau ada rasa ketat di dada tak? Alhamdulillah pernafasan saya okay.
Bukan saya taknak ke klinik, tapi pada saya klinik tu adalah tempat yang ada pelbagai virus dan penyakit. Jadi saya hanya makan panadol dan rawat sendiri di rumah. Dan setakat hari ni saya belum lagi pernah ada berhubung dengan kawan-kawan yang baru balik dari oversea atau yang demam teruk.
Tanda dan gejala Covid19 Dalam keadaan macam ni, pengetahuan tentang tanda Vocid19 ni memang penting. Wajib untuk kita ambil tahu. Gejala-gejala Coronavirus atau COVID-19 ni selalunya tidak spesifik dan orang yang dijangkiti biasanya mengalami gejala seperti demam, batuk, keletihan, sesak nafas, cirit birit atau sakit otot.
tanda dan symptom demam Covid19 Saya akui saya ada simptom demam dan sakit badan, tapi tak pula susah nak bernafas. Tiada juga rasa sakit tekak dan ketat di dada. Dalam media social, banyak dikongsikan pengalaman pesakit dan doctor yang merawat pesakit Covid19. Jadi saya kongsikan juga untuk korang baca.
COVID-19: Doktor ini kongsi tiga soalan biasa untuk dijawab pesakit Seorang doktor perubatan, Dr Nur Izyan Hanisah berkongsi di akaun Facebook tiga soalan yang akan ditanya oleh doktor apabila anda ke klinik.
Soalan pertama (A) ialah jika pesakit mempunyai mana-mana simptom seperti demam, batuk, sakit tekak atau sukar bernafas.
Kedua (B), sejarah ke luar negara; dan
ketiga (C) jika pesakit ada berhubung atau kontak dengan individu yang disyaki atau disahkan positif wabak itu.
Kata Dr Izyan, COVID -19 tidak boleh dikesan oleh doktor dalam tempoh beberapa minit pemeriksaan.
“Kalau ada A dan (B atau C), baru doktor akan masukkan dalam wad dan ambil sampel.
“Kalau ada B atau C sahaja, kami akan aturkan untuk ambil sampel tekak dan hidung di hospital tertentu tapi anda perlu kuarantin.
Bila patut pergi buat screening Covid19? Kalau ada antara anda yang mempunyai kaitan dengan soalan di atas, baiklah buat ujian saringan untuk pastikan kesahihannya. Kalau ada symptom demam atau batuk atau selsema atau sesak nafas, dan dalam masa 14 hari pernah ke China, Taiwan, Hong Kong, Macau, Italy, Iran, japan atau program Tabligh silalah buat saringan dan pastikan pakai mask.
Jika anda duduk berdekatan dengan pesakit Covid19 dalam keadaan bilik bertutup, bersalaman dan terdedah dengan pesakit Covid19 yang ada pula batuk dan bersin. Ini memang wajib pergi jalani ujian screening untuk kepastian. Jangan degil dan pentingkan diri sendiri.
Update hari ke 3 Alhamdulillah saya dah sihat sepenuhnya. Badan dah tak panas dan sakit sendi pun dah hilang. Syukur sangat-sangat sebab bila saya tak sihat anak yang berlima ni memang huru hara dibuatnya. Kesian betul bila mak tak sihat ni kan. Memanglah kita mak-mak ni kena pastikan kita amalkan gaya hidup sihat dengan jaga pemakanan dan buat senaman ringan.
Stay at home and stay safe Dalam situasi Perintah Kawalan Pergerakan yang bermula dari 18 Mac 2020 se hingga 31 Mac 2020, ni silalah duduk sahaja di rumah dan jangan balik kampung, jangan berekreasi dan jangan ingkar perintah ni. Polis dah jalankan road block di semua jalan disebabkan kedegilan sesetengah pihak ni. Disebabkan kedegilan diorang ni, mulai Ahad ni, askar pula yang akan turun padang untuk mengawal situasi.
Geram pulak tengok korang yang berkepala batu ni kan. Susah sangat ke nak duduk kat rumah elok-elok? Fikirkanlah keselamatan pihak team frontline kita ni. Polis, askar, petugas di klinik dan hospital. Please jangan degil dan pentingkan diri sendiri!!. And please stay at home everyone. Bila kita patuhi barulah Covid19 ni akan pergi dan kita kembali ke keadaan sediakala. Beribadah dengan sebaiknya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ajumohit.com/2020/03/demam-dan-sakit-badan-simptom-sebenar-gejala-covid19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gejala Demam Berdarah Yang Tak Boleh Disepelekan Cegah Sejak Dini

Gejala Demam Berdarah Yang Tak Boleh Disepelekan Cegah Sejak Dini

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 157 hits
Kematian pada kasus DBD dapat dicegah dengan mengetahui gejala dan tanda tanda presyok atau masa masa gawat saat DBD Agar kita terhindar dari bahaya demam berdarah alangkah baiknya kita menghindari gigitan nyamuk dan mengetahui secara dini ...
Kenali Perbedaan Gejala Demam Berdarah Dengue Dengan Infeksi Virus Corona

Kenali Perbedaan Gejala Demam Berdarah Dengue Dengan Infeksi Virus Corona

papar berkaitan - pada 15/3/2020 - jumlah : 160 hits
Untuk yang COVID 19 pastinya seseorang itu dilihat apakah ada riwayat perjalanan ke daerah daerah yang terinfeksi wabah kontak dengan orang yang sudah pernah punya kasus positif Corona atau pernah kontak dengan orang yang punya perjalanan k...
13 Cara Penanganan Virus Corona Jika Anda Sakit Dan Mengalami Gejala Covid 19

13 Cara Penanganan Virus Corona Jika Anda Sakit Dan Mengalami Gejala Covid 19

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 202 hits
Pelayanan dan perawatan gratis hanya ditujukan bagi yang benar benar positif COVID 19
Gejala Ringan Tak Perlu Ke Rumah Sakit Cukup Isolasi Diri

Gejala Ringan Tak Perlu Ke Rumah Sakit Cukup Isolasi Diri

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 165 hits
Masyarakat yang hanya memiliki gejala ringan sesungguhnya tidak perlu mendatangi rumah sakit mereka yang hanya memiliki gejala ringan cukuplah mengisolasi diri di rumah dan tak perlu melakukan banyak aktivitas di luar rumah Istilahnya mengi...
Dua Peserta Ijtima Di Gowa Demam Sakit Tenggorokan

Dua Peserta Ijtima Di Gowa Demam Sakit Tenggorokan

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 149 hits
Kepala Penerangan Kodam Kolonel Inf Maskun Nafik mengatakan dua peserta ijtima itu masing masing asal Jawa Barat dan Kalimantan Selatan Keduanya bersama 1 204 peserta lainnya di asrama haji yang tengah menanti jadwal pemulangan
Tips Hilangkan Badan Letih Sakit Badan Setelah Bangun Tidur

Tips Hilangkan Badan Letih Sakit Badan Setelah Bangun Tidur

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 400 hits
Tips Hilangkan Badan Letih Setelah Bangun Tidur Sakit BadanTips Hilangkan Badan Letih Sakit Badan Setelah Bangun Tidur Mengapa kita masih lagi berasa letih dan lesu sepanjang hari walaupun dah tidur selama tujuh jam Antara penyebab badan le...
Covid 19 Gejala Dan Simptom

Covid 19 Gejala Dan Simptom

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 1707 hits
Anda deman Anda batuk Anda selsema apa anda ada COVID 19 Jangan panik periksa gejala penyakit diatas dan COVID 19
Covid19 Grab Wujudkan Dua Tabung Khas Bantu Pemandu Penghantarnya

Covid19 Grab Wujudkan Dua Tabung Khas Bantu Pemandu Penghantarnya

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 271 hits
Syarikat penyedia perkhidmatan e hailing Grab mewujudkan dua tabung khas yang dinamakan Partner Protection Fund dan Partner Relief Fund bagi menyokong rakan petugas pemandu dan penghantarnya Ketua Grab Malaysia Sean Goh dalam kenyataan hari...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024