Dekorasi Ruang Tamu Yang Berinspirasikan Hiasan Dalaman Hotel




SAAT melangkah masuk ke kediaman milik pasangan suami isteri, Nurlailah Khadijah Awaluddin dan Amir Hamzah Mansor yang terletak di Dengkil, Selangor hati terus jadi tertawan dengan dekorasi elegan dan glamor pada ruang tamu rumah tersebut.

Mana tidaknya, hiasan dalaman ruang itu mempunyai nilai artistik tersendiri yang menggambarkan cita rasa pemiliknya yang gemarkan suasana eksklusif.
Nurlailah yang juga ibu kepada tiga cahaya mata memberitahu, inspirasi menghias ruang itu sebenarnya hasil daripada pemerhatian dekorasi hotel-hotel terkemuka yang sempat dikunjunginya ketika bercuti bersama keluarga.


Pemilihan langsir dari rona biru gelap yang disuai padankan dengan warna kelabu memberi karakter tersendiri pada ruang tamu.

"Alhamdulillah kesempatan kami sekeluarga menginap di beberapa hotel di dalam dan luar negara memberi idea untuk menghias kediaman saya.
"Setiap kali berkesempatan menginap di hotel mewah saya sering kagum dengan dekorasi pada bahagian lobi yang setiap satu daripadanya mempunyai keistimewaan dan ciri-ciri tersendiri.

"Dari situ saya ambil idea untuk diterapkan dalam hiasan dalaman rumah saya agar nampak seperti sebuah hotel yang mewah dan glamor," katanya.


Pemilihan aksesori berwarna emas yang sedondon dengan permaidani idea buat penggemar dekorasi.

Tambah Nurlailah, 32, dia sangat menitikberatkan hiasan dalaman di ruang tersebut kerana ia adalah tempat untuk mereka sekeluarga beristirehat selain melayan tetamu yang bertandang.

Bercakap lanjut mengenai dekorasi ruang tamunya, Nurlailah memberitahu dia memilih warna tanah iaitu kelabu pada dindingnya selain membuat Wainscoting atau panel kayu dinding bagi mendapatkan impak elegen dan mewah.

Warna pada dinding itu menjadi asas kepada Nurlailah dalam memilih warna perabot, selain aksesori tambahan bagi melengkapkan rekaan ruang tamunya.


Tambahan pokok hijau yang diletakkan dalam bakul anyaman mengkuang elemen kemelayuan pada dekorasi mewah.

Atas dasar itu juga, dia memilih kerusi malas dari rona sama selain menambah warna biru gelap pada langsir selain karpet berwarna coklat bagi melengkapkan gaya dimahukan.

"Dalam menghias rumah ini, kita perlu bijak memilih warna dinding dan itu akan menjadi rujukan dalam pemilihan perabot dalam kumpulan warna sama.
"Saya tidak lari daripada konsep itu namun membuat padanan mengikut kesesuaian dan mengehadkan penggunaan warna pada perabot agar ia tidak kelihatan carca marba.


Akuarium dengan bingkai emas adalah hasil rekaan pemilik.

"Malah sebenarnya perabot-perabot saya walaupun kelihatan mahal tetapi sebenarnya saya beli dengan harga berpatutan seperti di SSF atau pun Ikea," katanya.

Tambahnya lagi, bagi memberikan impak berbeza pada ruang itu, dia turut melengkapkan ruang tamu dengan akuarium yang dibina di dalam dinding - paling penting ia adalah usaha sendiri mereka suami-isteri.

"Awalnya mahu tempah tetapi harganya mencecah RM7,000 jadi kami ambil keputusan untuk buat sendiri dan ia hanya mengeluarkan kos RM2,000," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://informasisantaiku.blogspot.com/2019/01/dekorasi-ruang-tamu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Tanam Jaga Kaktus Untuk Hiasan Dalaman

Tips Tanam Jaga Kaktus Untuk Hiasan Dalaman

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 412 hits
Ada peminat kaktus yang baca blog saya ni tak Sebelum ini saya ada kongsi cerita mengenai kekaguman saya mengenai pokok berduri ini Kaktus sememangnya pokok yang hebat dan ada kelebihannnya tersendiri Walaupun ia pohon berduri ramai yang me...
Tak Perlu Di Restoran Mewah Candlelight Dinner Di Ruang Tamu Sudah Mampu Buat Isteri Terhibur

Tak Perlu Di Restoran Mewah Candlelight Dinner Di Ruang Tamu Sudah Mampu Buat Isteri Terhibur

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 173 hits
Tak perlu di restoran mewah candlelight dinner di ruang tamu sudah mampu buat isteri terhibur Ringkas tapi ia cukup bermakna Itulah yang dapat digambarkan bagi sambutan makan malam romantis oleh si suami sebagai tanda sayang sempena ulang t...
Hotel Ixora

Hotel Ixora

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 307 hits
Gara2 rajin menekan2 butang didalam booking Com Dinner smk penanti Abg dpt baucer makan rm120 di hotel ixora Jd gatai jer tgn mencari hotel ni Pastu siap booking bilik plak tu Tak baca polisi Aduhai Xtahu yg xboleh cancel Klu cancel pun aka...
Muk By Victoria Home Melaka Hotel Budget Friendly Selesa Lokasi Strategik Di Melaka

Muk By Victoria Home Melaka Hotel Budget Friendly Selesa Lokasi Strategik Di Melaka

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 594 hits
Haluuu so untuk segmen MyWeekendStory yang ni nak cerita pasal trip tiberrr ke Melaka minggu ni Disebabkan tiberr so mengharapkan Agoda jela untuk cari bilik Lagipun bila cari dekat Agoda ni ada discount and senang buat pembandingan harga A...
Hotel Tampal Logo Halal Tapi Masuk Dapur Jumpa Kaki Babi

Hotel Tampal Logo Halal Tapi Masuk Dapur Jumpa Kaki Babi

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 1105 hits
HOTEL Flemington yang terletak di Taiping Perak diserbu kerana menyajikan babi meskipun ia mempamerkan logo Halal pada premis restorannya Serbuan dilakukan oleh Jabatan Agama Islam Perak dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwa...
Artis Va Dan Af Digerebek Di Dua Kamar Hotel Yang Berbeda

Artis Va Dan Af Digerebek Di Dua Kamar Hotel Yang Berbeda

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 284 hits
Artis VA dan AF Digerebek di Dua Kamar Hotel yang Berbeda Langkah polisi ini merupakan bagian dari penyelidikan selama sebulan lalu atas dugaan prostitusi online Pihak penyidik Subdit Siber Ditreskrimsus Polda Jawa Timur masih melakukan pem...
Panik Sesat Di Laluan Tangga Hotel

Panik Sesat Di Laluan Tangga Hotel

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 440 hits
Panik Sesat Di Laluan Tangga Hotel Perasaan teruja tiga sekawan menyambut tahun baharu bertukar cemas selepas mendapati tiada jalan keluar di laluan tangga hotel di Genting Highlands semalam Kesemua lelaki tempatan berusia lingkungan 30 an ...
Tinggal Di Hotel 10 Tahun Nenek Ini Habiskan Rp 12 Miliar

Tinggal Di Hotel 10 Tahun Nenek Ini Habiskan Rp 12 Miliar

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 200 hits
Pada pertengahan Maret 2018 lalu masyarakat dikejutkan dengan lima orang anak yang diasuh di kamar hotel mewah Tepatnya di Hotel Le Meridien Bendungan Hilir Jakarta Pusat Kelima anak itu sudah mendiami kamar hotel berbintang sejak 2015 sila...
Bunuh Zayn Rayyan Ada Pihak Yang Akan Didakwa Esok

Kkm Ketepikan Pemegang Taruh Isu Parallel Pathway Kenyataan Media Ppim 12 06 2024

Powerful Brand Names From Initials

Unleashing Creativity And Power With The New Huawei Matepad 11 5 S Papermatte Edition And Huawei Matebook 14

Datuk Nenek Sebelah Bapa Zayn Rayyan Pula Ditahan Polis

Tahap Pembangunan Halal Park Di Negeri Sembilan Tinggi

Priority On Diesel Rationalisation Before Ron95 Mof

Cerita Tentang Kerja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3

Pakej Halal Murah Acheh Pulau Sabang Indonesia 4H 3M Tahun 2024

10 Filem Korea Terbaru Best 2023 2024 Boleh Tonton Secara Online

8 Fakta Biodata Johan Ghazali Jojo Atlet Muay Thai Malaysia Yang Tewas Pada Nguyen Di One Championship

10 Fakta Biodata Haneesya Hanee Dewi Remaja Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Gandingan Erysha Emyra Tayangan TV3 Malaysia Tonton


Salam Khamis

Macam Ni Hancur Negara 11 Pegawai Kastam Ditahan Sprm Rampas Duit Rm4 4 Juta

Nhms 2023 A Million People Aged Above 15 In Malaysia Suffer From Depression

In Search Of Good Governance

Saya Yakin Dapat Laksanakan Amanah Rakyat Joohari Ariffin

Kerajaan Dukung Prisip Kebebasan Berkespresi Karya