Dekati Haiwan Berkuda Buat Mood Emosi Makin Positif Terapi Istimewa Untuk Anak Anak Autisme


Berinteraksi dengan alam dan haiwan sememangnya cukup memberi kesan kepada perkembangan minda anak-anak kita. Selain menguatkan fizikal tubuh mereka, mendedahkan mereka dengan persekitaran, haiwan dan tumbuh-tumbuhan dapat membuatkan imun anak semakin kuat.
Pendedahan dengan alam dan haiwan sebegini membuatkan daya berfikir anak menjadi lebih baik dan positif. Tanpa kita ketahui, pendedahan dan mendekati alam sebenarnya amat besar manfaatnya terutama kepada anak-anak yang lambat perkembangannya juga anak-anak istimewa seperti Autisme, Sindrom Down dan sebagainya.
Mendekati haiwan seperti kuda antara terapi paling dekat untuk membuatkan anak-anak autisme menjadi lebih tenang dan semakin baik perkembangannya.

Dan inilah terapi yang digunakan oleh Green Apple Hippotherapy untuk merawat anak-anak istimewa ini.
Terapi Untuk Anak Istimewa
Green Apple Hippotherapy adalah pusat hipoterapi yang pertama di Malaysia dengan pendekatan yang berbeza; iaitu gabungan kaedah perubatan dan rehabilitasi dengan mengunakan kuda dalam kaedah experiential learning.
Pusat hippoterapi yang beroperasi di Selangor Turf Club, Seri Kembangan ini merupakan satu program rehabilitasi untuk kanak-kanak istimewa terutama sekali dengan Neuro Deficiency Disorders seperti autisme, lewat pertuturan (speech delay), sindrom down, cerebral palsy, attention deficit disorder atau lewat perkembangan fizikal dan kognitif.

Green Apple Hippotherapy yang ditubuhkan pada tahun 2014 ini diasaskan oleh Dr Ali Azman Minaj; seorang pakar pediatrik dengan lebih daripada 40 tahun pengalaman dan isteri, Pn. Iliza Ikhbal, seorang certified horse management dengan lebih daripada 20 tahun pengalaman.
“Kami dikurniakan dengan seorang anak istimewa dengan autisme dan meneroka cara alternatif untuk membantunya. Kami mendapati peluang yang unik untuk menggabungkan kedua-dua pengalaman kami sebagai suami isteri dari segi bidang perubatan dan pengamalan menunggang kuda.
“Hippoterapi bukanlah perkara baru dan telah diamalkan di Eropah dan Amerika selama beberapa dekad. Pada masa itu, Pn. Iliza mendapat pensijilan hippoterapi di Greece (tempat asal-usul) dan Afrika Selatan sebelum pembukaan pusat hippoterapi ini,” katanya.

Bersahabat Dengan Kuda
Berbanding haiwan lain, kuda menjadi satu terapi yang begitu dekat dengan kanak-kanak. Malah terapi melalui kuda ini juga membuatkan anak-anak istimewa mampu berdikari dari segi kemahiran hidup seharian dengan cara yang sangat menyeronokkan (fun & outdoor).
Kaedah yang menyeronokkan seperti bermain kuda lebih memberangsangkan dan mempercepatkan perkembangan mereka yang selalunya lebih mencabar berbanding kanak-kanak lain. Kaedah ini memberi galakan secara tidak langsung apabila berinteraksi dan menunggang kuda.
Aktiviti hippoterapi untuk semua kanak-kanak dengan program Equine Assisted Learning (EAL) untuk kanak-kanak dari usia 3 tahun ke atas mula dibuka kerana adanya permintaan yang tinggi daripada ibu bapa. Ia juga menggunakan kaedah hippoterapi yang boleh membantu fokus, tumbesaran dan perkembangan emosi kanak-kanak.

Terapi Hippotherapy Bantu Anak Autisme & Anak Lambat Perkembangan
Hippoterapi ini bukan pengganti terapi konvensional tetapi ia sebagai pelengkap untuk rawatan kanak-kanak istimewa kerana ia mempercepatkan rawatan dan perkembangan neurology golongan ini.
Kanak-kanak istimewa terutama sekali dengan Neuro Deficiency Disorders mempunyai cabaran untuk memproses input deria. Aktiviti mudah seperti makan, bercakap dan menyentuh adalah sangat mencabar.

Melalui terapi hippoterapi, kanak-kanak ini diajar untuk re-teach bagaimana otak menerima dan memproses input. Dan sama seperti dalam pembelajaran matematik atau mengait, aktiviti repitasi (repetition) akan membantu untuk proses re-teach ini.
Melalui haiwan berkuda, kanak-kanak dapat memberi tumpuan lebih lama kerana mereka dapat berinteraksi dengan kuda secara dekat.  Secara tidak langsung, objektif repitasi (repetition) dipenuhi kerana kanak-kanak berada dalam fokus lebih lama. Inilah sebabnya mengapa hippoterapi telah terbukti menghasilkan keputusan yang lebih cepat dalam masa yang lebih singkat.

Kelebihan Terapi Hippotherapy
Mood dan emosi yang positif
Kelebihan yang pertama adalah dari segi emosi kanak-kanak ketika menjalankan terapi ini sambil menunggang kuda. Ia memberikan rasa seronok dan ini membuatkan proses pembelajaran lebih mudah. Terapi dengan kuda ini juga akan menimbulkan rasa kasih sayang dan sikap prihatin terhadap haiwan ketika berinteraksi dengan kuda. Kemahiran berkuda
Kuda adalah satu-satunya haiwan yang boleh meniru pergerakan manusia dan dapat memberangsangkan sensori input kanak kanak semasa menunggang kuda. Kuda mengambil purata 120 langkah/seminit, jadi 30 minit menunggang kuda adalah seumpama penunggang berjalan 3,600 langkah. Pergerakan ini juga menjadikan pergerakan multdimensi yang sangat efektif bagi menggalakkan perkembangan kanak-kanak. Green Apple Hippotherapy Perlu Jadi Pilihan
Green Apple Hippotherapy, pusat hippoterapi yang beroperasi di Selangor Turf Club, Seri Kembangan ini perlu jadi pilihan ibu bapa yang mempunyai anak autisme atau lambat perkembangan untuk melatih anak mereka dan mendedahkan mereka dengan pelbagai kemahiran.
Menurut Mr Ray Hong, Business Development Director, pusat hippoterapi pertama di Malaysia ini memberi pendekatan secara menyeluruh dengan clinical pathway yang jelas untuk setiap kanak kanak.

“Kami merupakan ahli Persatuan Menunggang Terapeutik Kanada (CANTRA) dan Persatuan Hippoterapi Amerika (AHA). Di Malaysia, kami berhasrat untuk menjalankan kerjasama dalam penyelidikan hippoterapi kami sendiri dengan sebuah institusi tempatan untuk mula mengumpul dan memproses data.
Kami juga sangat menitik beratkan tentang kualiti tenaga pengajar kami di mana terapi dan staff kami berkelayakan dalam memastikan semua matlamat untuk membantu si kecil tercapai.
Akhir sekali, faktor keselamatan menjadi keutamaan kami. Setiap kanak-kanak akan diiringi dengan tiga orang staff bagi membantu kanak-kanak menunggang kuda dengan selamat,” kongsinya.

Bagi yang berminat untuk mencuba terapi melalui penguasaan berkuda dengan terapi hippoterapi ini, bolehlah layari https://www.greenapple.com.my/
 
 
The post Dekati Haiwan Berkuda Buat Mood & Emosi Makin Positif, Terapi Istimewa Untuk Anak-Anak Autisme! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dekati-haiwan-berkuda-buat-mood-emosi-makin-positif-terapi-istimewa-untuk-anak-anak-autisme/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Biasakan Anak Tidur Awal Mood Pun Makin Positif Ceria Senang Kerja Ibu

Biasakan Anak Tidur Awal Mood Pun Makin Positif Ceria Senang Kerja Ibu

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 388 hits
Anak tidur awal bukan hanya menyenangkan kerja mak ayah bahkan banyak kelebihanya jika anak anak kecil ini tidur awal Menurut Ahli Terapi Cara Kerja anak yang tidur lebih awal di malam hari akan menjadikan mood mereka semakin bertambah ceri...
Hiburan Sedar Diri Dah Makin Lanjut Usia Mona Allen Belum Sedia Timang Anak Tahun Depan Baru Boleh Fikir

Hiburan Sedar Diri Dah Makin Lanjut Usia Mona Allen Belum Sedia Timang Anak Tahun Depan Baru Boleh Fikir

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 355 hits
Pelakon Mona Allen mengakui dia sering kali diajukan dengan soalan mengenai bilakah akan menimang cahaya mata namun bagi dirinya dia masih belum terfikir untuk memiliki anak dalam masa terdekat ini View this post on InstagramAdvertisementMo...
Emosi Anak Banyak Ikut Ibu Ayah Kena Jaga Hati Ibu Jika Sayang Dua Dua

Emosi Anak Banyak Ikut Ibu Ayah Kena Jaga Hati Ibu Jika Sayang Dua Dua

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 340 hits
Cuba perhatikan zaman sekarang zaman semua hendak CEPAT Kita ada perkhidmatan fast food Drive Thru Service Jimat masa makan dalam kereta sahaja Ada perkhidmatan grab car grab food Dari segi pengangkutan semua kalau boleh hendak naik LRT jik...
Bila Ayah Yang Suap Makan Bagus Untuk Perkembangan Emosi Anak Simple Tapi Impak Besar

Bila Ayah Yang Suap Makan Bagus Untuk Perkembangan Emosi Anak Simple Tapi Impak Besar

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 377 hits
Tugas seorang ayah bukanlah mudah Keluar bekerja dan bila balik tu dah rasa letih sangat Kadang kadang tak sempat nak luang masa dengan anak Sebab itulah anak anak kurang rapat dengan ayah Tahukah anda sebenarnya ada cara untuk anak jadi ra...
Tentang Berbagi Peran Dalam Rumah Tangga Suami Istri Makin Mesra Anak Tumbuh Dengan Cinta

Tentang Berbagi Peran Dalam Rumah Tangga Suami Istri Makin Mesra Anak Tumbuh Dengan Cinta

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 231 hits
Misalnya nih jangan anggap enteng peran suami yang harusnya membantu istri mengasuh anak saat ia sedang sibuk memasak Nah lo
Tanamkan Dalam Fikiran Anak Autisme Normal Ini Tip Ujian Kenal Pasti Anak Ada Masalah Autisme

Tanamkan Dalam Fikiran Anak Autisme Normal Ini Tip Ujian Kenal Pasti Anak Ada Masalah Autisme

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 314 hits
Anak anak yang mengalami masalah autisme bukan kerana salah mak ayah Ia satu kurniaan Allah SWT Maka raikanlah mereka dengan layanan seikhlas mungkin buat anak dan keluarganya Perkongsian oleh mengenai ujian yang dilakukan untuk mengenal pa...
Menjiwai Anak Istimewa Worlddownsyndromeday

Menjiwai Anak Istimewa Worlddownsyndromeday

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 172 hits
Gelagat seorang murid sindrom down menjelang Sambutan Hari Sindrom Down Sedunia di Rumah PSDM Kuala Lumpur Foto FIKRI YAZID Sindrom Down atau Down Sindrom bukanlah satu penyakit tetapi merupakan satu masalah genetik yang disebabkan oleh per...
Tengah Menanti Anak Pertama Dinda Hauw Rey Mbayang Umumkan Positif Covid 19 Doakan Kita Ya

Tengah Menanti Anak Pertama Dinda Hauw Rey Mbayang Umumkan Positif Covid 19 Doakan Kita Ya

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 143 hits
Hamil 6 bulan Dinda dan sang suami dibanjiri doa dan dukungan penggemar agar lekas sembuh
Diuji 2 Anak Autisme Doakan Kami Kuat Firash Farish Tiket Mama Papa Ke Syurga

Diuji 2 Anak Autisme Doakan Kami Kuat Firash Farish Tiket Mama Papa Ke Syurga

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 297 hits
Nikmat apa lagi harus ku dusta kan Dulu Allah bagi rezeki dapat anak lambat mama menangis sedih tengok orang lain dapat baby Bila Allah dah bagi rezeki anak mama pertikaikan kenapa mama diuji lagi Allah Siapa kita untuk mempertikaikan takdi...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Quick To Act Against Citizens Slow To Act Against Politicians

Skuter Ev Yang Tengah Viral Tu Rupanya Nak Gila Boleh Cecah Top Speed 175km Jam

Liverpool Bukan Pilihan Yang Tepat Untuk Alonso Kata Matthaeus

Kadar Mas Kahwin Pahang Naik Bermula Rm100 Daripada Rm22 50 Sultan Pahang

Zahid Selar Bekas Ahli Samakan Umno Biawak Hidup

Kempen Mypalmpride Dilancar Demi Betulkan Salah Anggap Pengeluaran Minyak Sawit