Day 1 Explore Lombok Singgah Makan Melati Hotel Resort Cafe Sengigi Dan Masjid Nurul Bilad


Assalamualaikum Dan Selamat Pagi... Hai reader semua, Agak mengambil masa yang lama untuk update trip Lombok ni bukan apa trip kali ni memang sangat hebat kerana terdapat hampir 2000 gambar dalam hp dan juga sjcam Bonde wahhh memang giler trip ni, ada photografer seorang satu masa dekat sana.  Ya Ampun gambar yang di ambil pon sangat cantik, Bonde berterima kasih dengan mereka kerana menjadikan kenangan Bonde ke Lombok bersama kawan-kawan satu kenangan yang sangat indah...

DAY 1 - EXPLORE LOMBOK : SINGGAH MAKAN MELATI HOTEL & RESORT CAFE SENGIGI DAN MASJID NURUL BILAD
KLIA 2


BOARDING TIMEKali ini Bonde ke Lombok ditemani oleh Banana dan Cik En (Dari Perak ke KLIA 2 menaiki Bas Ekpress) Berkumpul di KLIA 2 jam 6.00 pagi Penerbangan jam 8.30 pagi.. Alhamdulillah selesai urusan check in bagasi dan tiket kami tak lambat kali ini, on time sampai ikut jadual penerbangan. Boleh bernafas tidak terkejar-kejar dan sempat melepak sebelum naik flight . 




Alhamdulillah, sampai di Airport Lombok lebih kurang jam 11.30 pagi.  Ambil Bagasi dan check Imigesen Lombok.


Welcome Lombok!



Sebelum keluar Airport, Yang kami cari adalah sim card telefon, untuk kami gunakan line telefon dan internet membolehkan kami berhubung menerusi whatsapp dengan family di Malaysia dan kegunaan semasa di Lombok nanti.  Kami beli Sim Card Axiata berharga 45 ribu dan RM 12 macam tu duit Malaysia, Internet laju dan cukup digunakan untuk 4H3M.




Proses pembelian dan masukkan sim card ke dalam hand phone masing-masing. Cik Ein dah selesai.. tunggu turn Bonde dengan Banana.  


Disambut oleh team guide Lombok orang bernama Buyung dan seorang lagi bernam Asfan (nama popular Jarjit karekta watak upin-ipin)
MAKAN TENGAHARI DI MELATI HOTEL & RESORT CAFE, SENGIGIDan kami di bawa untuk makan tengahari di Melati Hotel & Resort Cafe, Sengigi.
MENU MASAKAN MELATI HOTEL & RESORT CAFE, SENGIGIMenu ini telah dipilih mengikut pakej kami, antara menu yang ada adalah :
Ayam Pelecing 
(Menu ni pedas, Bonde dah kurang makan ayam.. Tapi ambik untuk rasa sambal pedas tu sedap Bonde suka)
Ikan Fillet(Menu ini seakan ikan Bakar tapi dalam portion kecil "slice" macam tu sedap makan dengan sambal merah Lombok perghhh memang terangkat)
Sambal Merah Lombok(memang sedap sekali. Kena dengan citarasa Bonde yang sukakan makanan pedas)
Sayur Campur
Sup Sayur
Keropok 
Nasi Putih
Air Mineral



Sup Sayur

Tadaaa ini pinggan Bonde ! 
PEMANDANGAN SEKITAR HOTEL MELATI & CAFE SENGIGI
MASJID NURUL BILADKami meneruskan perjalanan dan singgah solat Zohor dan jamak di Masjid Nurul Bilad, Kuta Lombok Tengah, Untuk info anda Masjid ini baru sahaja siap dibina tahun 2017 dan dirasmikan pada 17 Oktober 2017, Usia Masjid ini adalah lebih kurang genap setahun pembinaannya, Diberi nama “Nurul Bilad” yang bermaksud “Cahaya bagi Negeri”, Nurul Bilad diharapkan menjadi penerang tidak hanya bagi warga dan jamaah masjid, tetapi juga menerangi semua aspek kehidupan yang ada di kawasan KEK Mandalika. Masjid sangat cantik.
Reka bentuk dalaman yang berbentuk segitiga.




Ruang solat wanita

   

Replika Sebina Masjid Nurul Bilad



Konsep rekabentuknya diadaptasi dari konsep bangunan Nusantara Suku Sasak, yang diinspirasi dari model bangunan Masjid Kuno Bayan Beleq di Kabupaten Lombok Utara. Bentuk bangunannya bersegi dengan kubah berbentuk segitiga sangat unik sekali.. Memang sangat indah tersergam Masjid ini. 
Walaupun pada masa kami sampai cuaca agak panas, tapi bila berada di dalam Masjid kepanasan itu tidak terasa! Terpandang diluar Masjid ramai yang bergambar di Masjid ini, hampir di setiap sudut bangunan masjid dan juga kawasan masjid menjadi spot bergambar. (Bonde pon tak melepaskan peluang bergambar he he he)


next entri : Jalan-jalan di Pantai Tanjung Aan dan lihat Pemandangan Penyu Batu


HARI PERTAMA : 
Berkumpul di KLIA 2 jam 6.00 pagi Penerbangan jam 8.30 pagisampai di Airport Lombok sambutan oleh team guide LombokMakan tengahari di Hotel Melati & Cafe SengigiSinggah solat Zohor dan jamak di Masjid Nurul Bilad, Kuta Lombok TengahJalan-jalan di Pantai Tanjung Aan dan lihat Pemandangan Penyu BatuRehat di kaki Bukit Merese Jalan-jalan di Pantai Kuta Mandalika LombokMelawat dan mengenali Suku Sasak di Dusun Sasak Sade RembitanMakan malam di Ayam Taliwang Di Taliwang Irama 3Check in Hotel MataramRehat
~ Bonde Senyum Riang ~

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.bondezaidalifah.com/2018/11/day-1-explore-lombok-singgah-makan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Day 1 Explore Lombok Pantai Tanjung Aan Dan Bukit Merese

Day 1 Explore Lombok Pantai Tanjung Aan Dan Bukit Merese

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 561 hits
Assalamualaikum Dan Selamat Petang Hai reader semua Sambungan entri explore lombok lepas solat di Masjid Nurul Bilad kami dibawa ke Pantai Tanjung Aan dan Bukit Merese Dekat Pantai Tanjung Aan ni masa Bonde sampai cuaca memang sangat panas ...
Pakej Percutian Ke Lombok Dengan Traveloka Pakej Kombo Flight Hotel Sangat Menarik Dan Menguntungkan

Pakej Percutian Ke Lombok Dengan Traveloka Pakej Kombo Flight Hotel Sangat Menarik Dan Menguntungkan

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 457 hits
Seri Wangi dah lama tak makan angin jauh jauh nampaknya Seri Wangi nak berjalan jauh pulak tengok negeri orang bersama cik abang tersayang Honeymoon kata orang Haaaa jangan nak muntah pulak Uoll rasa kat mana yang best nak bercuti dengan ya...
Masakan Padang Di Melting Pot Cafe Concorde Hotel Kuala Lumpur

Masakan Padang Di Melting Pot Cafe Concorde Hotel Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 400 hits
Hi Korang Lama betul tak ke Concorde KL ek Tidur sana pun dah lama tak pi Itulah bila ada orang ajak makan so apa lagi jangan lepaskan peluang kan hehehehe Melting Pot Cafe menawarkan sajian tradisi Nasi Padang dari sekarang sehingga 30hb N...
Jelajah Tarikan Baru Hotel Adena Beach Resort Pahang

Jelajah Tarikan Baru Hotel Adena Beach Resort Pahang

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 900 hits
Escape Indulge ReviveSyinta syinta syinta gila Haha amboi kemain dia syinta dekat resort ni tau ya nama resort baru Adena Beach Resort Dulu tak silap aku nama lain bunyi village hotel gitu tapi sekarang rasanya dah ubah suai semua sudut dal...
Singgah Makan Di Tuuu Dia Pak Tam Di R R Tapah Arah Selatan

Singgah Makan Di Tuuu Dia Pak Tam Di R R Tapah Arah Selatan

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 1066 hits
Singgah Makan di Tuuu Dia Pak Tam di R R Tapah Arah Selatan Assalamualaikum Minggu lepas Cik Rose balik kampung Hampir seminggu Cerita balik kampung nanti cerita kemudian di lain entry Hari ni nak cerita tempat makan best di R R Tapah Arah ...
Isa Samad Dijangka Didakwa Salah Guna Kuasa Kes Beli Hotel Felda

Isa Samad Dijangka Didakwa Salah Guna Kuasa Kes Beli Hotel Felda

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 344 hits
Isa Samad dan beberapa pemimpin Umno di bawah pentadbiran Najib Razak PM Tun Dr Mahathir berkata ramai lagi pemimpin dan pegawai kerajaan yang akan didakwa selepas Najib Rosmah Irwan Serigar Hasanah dan Azeez Rahim Foto Raja Mohd Shahrin Fa...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

App Inarah

Masih Beraya

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters