Daun Adenium Menguning Dan Gugur Punca Dan Cara Mengatasinya


Daun pokok adenium tiba-tiba banyak yang menguning, sudah tentu amat merisaukan pemiliknya. Berlakunya kejadian seperti ini berkemungkinan adalah disebabkan sama ada kerana siraman air yang berlebihan ataupun adenium anda kurang air, atau juga disebabkan oleh serangga perosak, ataupun kerana terkena air hujan yang tinggi asid. Terdapat cara mudah untuk mengenali masalah ini. Mari lihat beberapa kemungkinan sebabnya.


 





Sebab #1: Penyiraman berlebihan


Pertama, anda boleh melihat hujung daun:
Kekuningan bermula dari hujung daun dan perlahan-lahan merebak ke dalam. Pada mulanya, anda akan melihat daun menjadi lebih gelap-seperti ia lebam perlahan-lahan.  beberapa hari kemudian  selepas itu, ia akan menjadi lebih kuning/coklat dan kering.
 

Dalam kes seperti ini, anda boleh mengatasinya dengan mengurangkan jumlah air serta-merta, atau cuba sedut lembapan menggunakan serbet, Q-tip atau pasir. Jika tumbuhan anda lebih besar, anda boleh menukar tanah baru. 

 



Berbalik kepada perbincangan kita tentang penyiraman berlebihan, sebab mengapa ramai orang (seperti kita) menyiram tanaman berlebihan kerana anda begitu sayang dengan tanaman sehingga kadangkala boleh menyebabkan ketagihan. Kaedah terbaik melakukan penyiraman agar kuantiti air tidak berlebihan, anda boleh gunakan botol semburan, ia lebih mudah untuk mengawal berapa banyak jumlah air yang perlu disiram ke atas pokok adenium.

 

Dalam kes lain, jika kekuningan bermula dari bahagian dalam daun, ia mungkin mencerminkan sesuatu yang berbeza:





Sebab #2: Kurang Air

Jika kekuningan bermula dari bahagian dalam daun & merebak ke hujung, ini mungkin menunjukkan kekurangan cahaya matahari atau kurang air. Untuk memastikannya, periksa keadaan tanah & lihat badan keseluruhan adenium. Jika tanah kering & badan adenium kelihatan berkedut dengan daun yang tidak berkilat, maka tumbuhan mungkin dahaga.

 

Kadang-kadang apabila orang mahu adenium menjadi tidak aktif pada musim sejuk, mereka meletakkanya di dalam rumah & berhenti menyiram. Kekurangan cahaya matahari juga mencetuskan kekuningan & gugur daun

 

Adenium yang kurang air adalah lebih mudah untuk disimpan daripada yang terlalu banyak air. Beri adenium anda sedikit siraman air. Kemudian alihkannya ke kawasan yang mempunyai lebih banyak matahari pada siang hari secara beransur-ansur tetapi tidak terlalu cepat. pokok adenium anda akan pulih.

 


Jika kita melihat daun sebagai pengukur air kecil kita, ia mungkin memberitahu kita apa yang berlaku di dalam pasu. Jika kekuningan bermula dari hujung ke dalam, ia mungkin terlalu banyak air. Jika kekuningan adalah dari dalam ke luar, ini mungkin bermakna terlalu sedikit air.

 

Walaupun selepas semua atau kebanyakan daun telah menjadi kuning dan gugur, tumbuhan itu akan terus hidup. Ia tidak akan mati dengan mudah. Ia akan mengeluarkan daun hijau semula apabila keadaan kembali pulih.


Masalah daun kering kuning ini agak sukar bagi anak benih adenium bertahan. Melainkan jika kita mencabutnya dengan tangan, ia akan kekal tergantung pada batang untuk masa yang agak lama. Ia kelihatan seperti kertas pembungkusan coklat kering yang nipis.

 


Daun adenium yang menguning akan mengering keadaannya seperti kulit ular yang gugur. Ia hanya menjadikan tumbuhan lebih kuat kerana ia menyesuaikan diri dengan persekitaran.

 

Sebab #3: Kekuningan Semulajadi
Jika anda menyentuh daun kuning dan ia gugur serta-merta, ini bermakna ia adalah disebabkan menguning semulajadi. Daun berada dalam kitaran semulajadi untuk menjadi kuning selepas berbunga & semuanya baik-baik saja.  Anda tidak perlu terlalu risau dalam kes ini.
 

Satu lagi tanda untuk memberitahu anda bahawa ia adalah kekuningan semula jadi ialah apabila anda menyentuh caudex (pangkal) adenium, keadaannya padat dan keras, tidak berkedut dan lembut.

 

Terkena Air Hujan




Sesetengah orang menyedari bahawa kekuningan semulajadi sering berlaku semasa musim hujan, walaupun pokok adenium dalam keadaan sihat dan dijaga dengan baik. Beberapa varieti menunjukkan selepas terkena hujan, warna daun mula menjadi kemerahan sebelum menguning dan gugur.

 

Kekuningan berlaku dari daun bawah sehingga ke daun bahagian atas. Oleh sebab daun bawah adalah daun yang lebih tua, ini adalah proses kitaran biasa dan anda tidak perlu terlalu risau tentang perkara ini, semuanya dalam keadaan baik. 


Cara untuk mengatasi daun adenium menguning berpunca daripada air hujan anda boleh menggunakan bacteria rain powder atau serbuk bakteria hujan, boleh dibeli di kedai nurseri ataupun di shoppe.


 


Serbuk Bakteri Hujan ini digunakan untuk melindungi tanaman adenium kita daripada Bakteria Hujan. Selepas penyemburan, lapisan pelindung yang padat terbentuk di permukaan daun untuk menghalang percambahan dan pencerobohan kuman, sehingga mencapai tujuan pencegahan penyakit. 

 

Rain Bacteria Powder adalah serbuk basah ultra-mikro kuning yang tidak mengandungi asam sulfat dan sama sekali tidak berbahaya bagi bunga dan tanaman. Ini khusus digunakan untuk bakteria hujan, karat daun, bintik daun mata kaak, lecuh anak benih, hawar alternaria dan antraknos.

 





Cara Mengguna: 

• Sesudu salad KFC, campur dengan 1 Liter air, semburkan ke seluruh pokok, pastikan bahagian bawah daun juga disembur, eekali seminggu. 

 

• Jangan mengaplikasikan Serbuk Bakteri Hujan dalam angin kencang atau hujan dalam waktu satu jam. Jangan langsung disiram air setelah bunga disembur dengan air campuran serbuk bakteria tadi untuk menghindari pengaruh ubat. Elakkan cahaya matahari langsung selepas semburan selama beberapa jam. 

 

• Gunakan pada waktu petang, atau awal pagi. 

** Catatan: Jangan gunakan pada sayuran atau tanaman yang boleh dimakan.



Sebab #4: Tekanan

Apabila tiba musim panas atau terdapat gelombang panas yang berlalu, daun adenium ada yang menguning untuk melindungi diri dan membantu mengurangkan jumlah cahaya matahari yang berlebihan yang diambil oleh tumbuhan, dan mengurangkan fotosintesis. Apabila musim panas telah berakhir, daun akan beransur-ansur menjadi hijau semula.

 

Pada musim panas, pastikan tumbuhan menghadap satu arah yang sama. Jika diputar, bahagian yang mendapat lebih naungan mungkin belum dapat disesuaikan lagi dengan cahaya matahari yang terik, menyebabkan daun boleh terbakar dengan teruk. Lebih- lebih lagi dengan matahari musim luruh yang semakin hampir ketika ia rendah di langit tetapi masih sangat kuat.

 
 


Semak juga Akar
Jika anda menekan atau menarik daun yang kuning beberapa kali tetapi tidak mahu gugur serta-merta, periksa akarnya. Ia mungkin penyakit kulat akar atau terlalu banyak akar rentetan. Zat makanan yang baik mungkin tidak dapat dibawa ke daun, menyebabkan kekuningan.

 

Anda boleh melihat beberapa bulu kulat putih mula menjajah pada akar adenium. Ini adalah salah satu tanda awal akar atau caudex akan reput. Anda harus menggalinya dan potong beberapa akar yang rosak. Kemudian keringkan di bawah sinaran matahari. Jangan lupa untuk menyapu sedikit bahan pengedap (kapur taman atau serbuk kayu manis) untuk mengelakkan luka terbukadaripada dijangkiti. Biarkannya berehat selama 7-14 hari. Kemudian, tanam semula menggunakan tanah yang baru untuk pemulihan.
Perosak & Kulat Boleh Menyebabkan Daun Kuning

[zenyrgarden.com]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2022/08/daun-adenium-menguning-dan-gugur-sebab.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pokok Daun Kari Selalu Kena Masalah Bintik Hitam Rawat Guna Cara Ini

Pokok Daun Kari Selalu Kena Masalah Bintik Hitam Rawat Guna Cara Ini

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 191 hits
Jika pokok kari yang ditanam mengalami masalah ini berikut antara cara yang boleh digunakan untuk merawat pokok berkenaan hasil perkongsian Fb Berkebun D Rumah
Memaknai Kemerdekaan Lewat 4 Cara Penuh Kebaikan

Memaknai Kemerdekaan Lewat 4 Cara Penuh Kebaikan

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 173 hits
Melalui 4 cara di atas kamu secara nggak langsung tengah menikmati kebebasan dan kemerdekaan yang diperjuangkan para pahlawan kita secara seimbang loh
Penyebab Dan Cara Mengatasi Milia Bintil Putih Yang Muncul Di Permukaan Wajah

Penyebab Dan Cara Mengatasi Milia Bintil Putih Yang Muncul Di Permukaan Wajah

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 99 hits
Kalau kamu punya keluhan soal milia atau bintil bintil putih di wajah yuk simak artikel ini
Cara Penjagaan Orkid Phalaenopsis

Cara Penjagaan Orkid Phalaenopsis

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 256 hits
Orkid Phalaenopsis ialah tumbuhan tropika yang berasal dari hutan Asia Tenggara Indonesia Malaysia dan Filipina di mana ia ditemui di dalam hutan tebal Orkid Phalaenopsis ialah sejenis orkid epifit yang biasanya berpaut pada dahan pokok men...
Cara Daftar Program Affiliate Tiktok Mudah Je

Cara Daftar Program Affiliate Tiktok Mudah Je

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 276 hits
Cara daftar program affiliate tiktok dengan mudah Assalamualaikum and holla gais ketemu lagi kita di entry apa hari ni haha tiber je kan hari ni qaseh nak share tutorial atau cara yang sangat mudah untuk daftar program Affiliate di Tiktok c...
Cara Memberi Ucapan Apabila Mendengar Berita Kematian

Cara Memberi Ucapan Apabila Mendengar Berita Kematian

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 219 hits
Ucapan Terbaik Apabila Mendengar Berita Kematian Hidup lawannya mati Sihat lawannya sakit Begitulah kehidupan ini Tiada yang kekal Segalanya pinjaman sementara Kelak kepada Allah kita dikembalikan Apabila menerima berita sedih atau musibah ...
Cara Dapatkan Duit Hilang Dalam Akaun Bank

Cara Dapatkan Duit Hilang Dalam Akaun Bank

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 227 hits
Sana sini kecoh kata simpan duit dalam bank dah tak selamat Selama ni aku hanya dengar cerita orang duit hilang dalam akaun bank Akhirnya aku turut menjadi mangsa Cis betul Waktu kawan aku ceritakan suami dia juga menjadi mangsa scammer yan...
Cara Luruskan Rambut Kerinting Dan Kembang

Cara Luruskan Rambut Kerinting Dan Kembang

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 185 hits
Rambut kerinting dan kembang boleh menyebabkan individu yang memilikinya patah semangat dan kurang berkeyakinan untuk bergaya di khalayak ramai Bukan setakat dewasa malahan kanak kanak turut mempunyai kecenderungan tersebut Kanak kanak ramb...
Cara Bayar Bil Iwk Secara Online Melalui Aplikasi Indah Water

Cara Bayar Bil Iwk Secara Online Melalui Aplikasi Indah Water

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 187 hits
Pembayaran bil pembetungan dari Indah Water Konsortium atau IWK boleh dilakukan secara dalam talian sama ada melalui laman web atau aplikasi mereka Ia memudahkan anda untuk membayar bil tersebut pada bila bila masa dan di mana jua Jadi dala...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip